PDA

View Full Version : megasquirt'ers...


vwmk2driver
07-02-2006, 20:37
he forum vrienden..

ik ben nu druk bezig ook een megasquirt systeem op te bouwen ben nu al bezig met onderdelen bij elkaar sprokkelen nu alleen nog een lambda eigenlijk en de ms zelf.

zijn er nog meer forummers die bezig zijn met zon soort gelijk project??

misschien is het leuk om via dit topic wat te communiseren in de vooruitgangen.

gr frank

Matheo
07-02-2006, 20:50
ja ;) die zijn er
link (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=7045&highlight=megasquirt)

vwmk2driver
07-02-2006, 20:54
zag dat meer als een topic over zijn eigen project.

niet een algemeen megasquirt topic ;)

Big_Mac_Mark
07-02-2006, 20:56
Sorry, maar wat is da precies? Zie het vaak langskomen, maar wat het nou eigenlijk is... :redface:

vwmk2driver
07-02-2006, 21:05
Sorry, maar wat is da precies? Zie het vaak langskomen, maar wat het nou eigenlijk is... :redface:

is een programmeerbaar motor management systeem.
ook wel te vergelijken met dta, kms of een andere management.

www.megasquirt.info ;)

Matheo
07-02-2006, 21:57
zijn er nog meer forummers die bezig zijn met zon soort gelijk project??

dit was je vraag toch? :tongue: :D

Marco
07-02-2006, 22:15
Als je ook maar iets over MS wilt weten zou ik je tot Allart-Ghette wenden, hij is toch wel DE MS man hier op het forum

vwmk2driver
07-02-2006, 22:40
ja had hem al gebeld een paar keer maar hij heeft het vaak druk dus ja schiet ok niet op.

maar ging me er ook om of er gewoon nog meer mensen zijn die er mee bezig zijn.

de meeste info kun je namelijk van die website af halen dus ja...

Marco
07-02-2006, 23:03
Volgens mij kun je op vwvortexx ook wel de nodige info hierover vinden, die ami's hebben daar volgens mij wel enige ervaring mee, meer als hier in NL in elk geval

aartjan
08-02-2006, 00:45
www.msefi.com

berendd
08-02-2006, 01:46
nog niet verder gekomen met stragenmitsuko? erg veel info heeft hij er over..

succes ieg.. ik heb me er ooit wel eens lichtelijk in verdiept maar kan je er niet meer over vertellen dan dat er op verschillende sites te vinden is.

vwmk2driver
08-02-2006, 07:39
hee berend.

komt met stragenmitsuko heel ver was alleen benieuwd of er nog meer mensen van dit forum met zon systeem aan het rommelen zijn..

pim
12-02-2006, 19:05
Ik heb nu mijn Mk1 1.8 16v draaien op megasquirtII.Ik heb een v3.0 board en draai met 12x12 tabellen.Moet alleen mijn mappen nog tunen maar voor de rest is hij al F*cking snel.Allart heeft mij ook geholpen in het begin,maar ook ik geef de tip lezen lezen lezen.Maar het werkte bij mij best snel.Eigenlijk zonder echte problemen.Heb gewoon een zelf bouw paketje besteld in Amerika.Kan het echt iedereen aan raden.

MMgolfnut1
12-02-2006, 21:33
En wat mag het ongeveer kosten?

vwmk2driver
12-02-2006, 23:52
Ik heb nu mijn Mk1 1.8 16v draaien op megasquirtII.Ik heb een v3.0 board en draai met 12x12 tabellen.Moet alleen mijn mappen nog tunen maar voor de rest is hij al F*cking snel.Allart heeft mij ook geholpen in het begin,maar ook ik geef de tip lezen lezen lezen.Maar het werkte bij mij best snel.Eigenlijk zonder echte problemen.Heb gewoon een zelf bouw paketje besteld in Amerika.Kan het echt iedereen aan raden.

oke dat klinkt goed..

ik ben idd ook al druk aan het lezen.
heb zelf het idee dat allart mij niet echt helpen wil dus ja zal hem ook niet meer lastig vallen en probeer het maar op eigen houtje verder af te handelen.

wil zelf ook 12*12 nemen.
ik ben nu nog met een belg bezig van het audi forum, deze gebruikt de v2.2 en ms'nspark- extra dit was beter zij hij alleen volgens mij is dit alleen voor de ontsteking.
maar ook hij is niet elke dag online dus echt snel wijzer word ik ook niet,maarjah heeft ook geen haast.

vwmk2driver
12-02-2006, 23:55
En wat mag het ongeveer kosten?

dat mag je zelf bepalen aan de hand van wat je bij je kale printplaat koopt ;)

verder wat je aan sensoren gebruikt.
welke ontsteking je gebruikt.

zeg maar net hoe gek je het zelf maakt...

pim
13-02-2006, 18:47
Nou als je een v3.0 print kun je je bobine meteen aan sturen zit al een tor op en de v2.2 niet,ook zit er een vr versterker in niet dat je die nodig hebt met een hall gever maar toch leuk.Ook is de processor sneller bij megasquirt II.Je kunt ook een stappen motor aansturen voor de koudstart ik zou zeggen zeker een v3.0 kopen heb er geen moment spijt van.

pim
14-02-2006, 18:49
Voor de geinterreseerde van dit topic heb ik wat foto's gemaakt van mijn test setup.Motor wil ik eigenlijk uit deze vieze mint groene golf 1 halen en in mijn andere golf 1 bouwen dus als iemand er nog en zoekt.....


http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/2/8/100_0583.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/2/8/100_0590.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/2/8/100_0589.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/2/8/100_0593.JPG

Greetz Pim

vwmk2driver
14-02-2006, 22:51
hee pim..

ziet er goed uit.. ik vind dat nieuwe scherm met die parameters een stuk duidelijker ook met die balk onderin van wat in en uitgeschakeld staat enzo.

waar heb jij je gasklep positie sensor van af?? of op welke auto zit deze?
en wat voor een lucht temp sensor heb je gebruikt??
ik hoor het graag

gr frank

pim
15-02-2006, 17:11
de gasklep positie sensor heb ik zelf gemaakt..was weinig geld en werkt prima sensor heb ik over gehouden van een focus ofzo..temp sensor is een gm werkt prima.Ik moet alleen voor me water tempratuur een andere sensor gebruiken de bestaande in niet goed.Loopt niet lineair dus vreemde waardes ik vervang hem door zo'n blauwe van een g60.Maar eerst maar eens een WB lambda aanschaffen want zonder blijft het eigenlijk geen tunen.

greetz

vwmk2driver
15-02-2006, 17:50
je hebt de positie sensor bevestiging zelf gemaakt bedoel je ??
en de sensor zelf van en focus najah ik denk dat ik zon ding gewoon van een willekeurige auto af kan halen als hij maar voldoende slag kan maken.

en die gm das toch ook opel??
en voor me koelwater temp sensor moet ik zelf ook nog even kijken want heb namelijk geen golf 2 sensoren maar golf 1 met zon schuifstekkertje.

Dennis@polo86c.nl
16-02-2006, 10:08
In principe kun je elke TPS (throttle position sensor) gebruiken, zolang het maar een potmeter is.
Weerstandswaarde van deze potmeter is ook niet belangrijk, zolang deze maar niet te laag is, anders wordt de stroom door de potmeter te hoog.
Zie ook: hier (http://www.megasquirt.info/v22manual/mwire.htm#tps)

Wat betreft sensoren: je kunt de sensoren nemen waarvan de omrekentabellen in de standaard software aanwezig zijn. Maar vele andere sensoren zijn ook te gebruiken als je hiervoor de tabellen aanpast. Dus evt. ook zo'n sensor met een schuifstekkertje.
Zie ook: hier (http://www.megasquirt.info/v22manual/mwire.htm#clt)

Je hebt minimaal een redelijke electronica-kennis nodig om alles te snappen, of je moet iemand weten die het voor je snapt :)
Gelukkig staat alles goed beschreven op de MS-website.

Ik wil dit jaar ook een blok gaan voorzien van MS.

pim
16-02-2006, 18:04
Ja idd de sensor van een focus had ik nog liggen en om de kosten te drukken en niet alle slopen af t emoeten lopen heb ik er gewoon een steuntje voor gemaakt.Je kunt hem daarna super simpel calibreren in megatune.Alleen de temp sensors in je blok niet.Je kunt in megatune 3 calibratie punten ingeven maar de sensor is berijk is niet lineair van -40 tot 120c.Nou is -40c niet snel nodig maar ik heb er al veel mee lopen stoeien en zelfs vanaf 0c komt het niet goed.Maar kijk maar eens op je temp metertje dat begint ook pas vanaf meen ongeveer 30 graden dus gewoon die blauwe er in ander koel huisje er op en werken.en die tps tja maar er wat van die van een renault 16v past meen ik ook.

Latersss

vwmk2driver
16-02-2006, 18:15
heb toevallig nu een rover hier staan waar ook injectie opzit en die naar de sloop gaat.
daar ga ik die posistie sensor en ook een lucht temp sensor maar van af halen kijken of ik er wat mee kan..

gr frank

vwmk2driver
16-02-2006, 18:17
heb overigens op mij auto motor een elektronische carb gehad. daar zat ook zon blauwe temp sensor voor op de motor voor de computer deze kan ik wel gebruiken denk??

pim
16-02-2006, 21:49
IK zou vooral lezen in de megamenual want daar staat het in je kan elke temp sensor gebruiken...als ie maar lineair is en elke tps.Maar aan wat voor motor komt de ms en welk type ms heb je? vertel eens wat over je setup?

Greetz

vwmk2driver
16-02-2006, 22:06
ik haal het bij een belg vandaan van het audi forum.

ik durf het niet aan om het zelf te gan solderen.
hij maakt gebruik van de v2.2 en dan de 'n spark-extra software

me motor is een 1900 8v (dx) basis. verder is de bedoeling er een g60 rail en injectoren op te zetten+ brandstof druk regelaar.

en wil straks als mijn golf 1 restauratie wat omgang komt weer, daar een 16v pl motor in maken met throttle body's en dan waarschijnlijk ook megasquirt.

heb nu overigens bij de megasquirt ook een mega view gekocht.
en moet nu ng op zoek naar een ntk wideband is ntk zelfde als ngk eigenlijk??

vwmk2driver
16-02-2006, 22:07
hoe kan je overigens goed kijken of hij linear is?? zou je dat van te voren moeten meten met een verwarmings element in een bak water ? en dan bij verschillende temperaturen de ohms meten??

pim
17-02-2006, 17:22
Ja idd zo zie je dat teken je daarna een grafiek uit of je berekent het..middelbare school stof.Maar goed ander dingetje vanmorgen wilde ik naar het werk gaan met mijn golf Vr6...ja wilde ik weg auto fucking shit!Gejat voor de deur de Mk1 hebben ze laten staan...sta je raar te kijken.Dus als iemand een zwarte vr6 ziet kenteken 57-hp-gl die is van mij godver!!!!

vwmk2driver
17-02-2006, 17:35
tering dat is zwaar klote..

hoop dat je hem terug vind ook al aangifte gedaan neem ik aan?

vwmk2driver
17-02-2006, 19:25
mensen even een vraag.

het schijnt dat een ntk wideband lambda sonde beter is dan 1 van bosch..
klopt dit?
en wie weet waar ik zon ntk kan vinden? over bosch staan pagina's vol over waar die sensor in zitten dus gewoon simpel bij de dealer te bestellen.. maar de ntk is mij onbekent.

wie kan me er verder mee helpen?

Dennis@polo86c.nl
20-02-2006, 09:31
Je weet dat een Wideband lambda-sonde niet zo eenvoudig aan te sluiten is als een "normale" sonde?
Er hoort nog een speciale controller bij.
Zie ook de site van megasquirt voor meer info.

vwmk2driver
20-02-2006, 10:26
ja had er idd wat over gelezen moet maar een compleet setje kopen

GSPT
21-02-2006, 17:26
Zo, frank, kun je nu ook prijzen gaan noemen? Want ik begin dit ineens een stuk interessanter te vinden... Misschien leuk vervolgproject nadat ik de golf uiterlijk klaar heb...

Groeten Geert-Jan

vwmk2driver
22-02-2006, 23:48
prijzen?? daar praten we onderling wel weer is over haha..

en ja het vereist toch nog wel wat enige kennis van elektronica zaken..als dat er niet is kan je er beter niet aan beginnen denk ik zo...

ik zal straks ook zeker nog wel momenten gaan krijgen waar ik het niet meer weet, en waarbij ik de forum vrienden moet raadplegen maar we gaan het gewoon proberen..

vwmk2driver
23-02-2006, 12:13
wie kan mij hierbij helpen..

ik ga dus een wb sonde aangeschaffen met controler.
de mooiste verbranding van een motor krijg je als die 14,7 op 1 loopt ( lambda 1)

nu is mijn vraag.
bij het acceleren spreken ze altijd van een soort verrijking en bij de oude carbs had je dan een acceleratie pompje.

nu is mijn vraag om de motor perfect af te stellen moet ik dan zorgen dat ik bij het vol acceleren de lambda ook 1 houd? of is het nodig dat je bij vermogen vragen de lucht bezine verhouding verrijkt?

ik snap wel dat er een verijking moet plaats vinden om er voor te zorgen dat als je bijvoorbeeld in 1 keer vol het gas in trapt, je ook extra in moet spuiten om de plotselingen lucht aanvoer ook te voorzien van benzine..

Benmk1
23-02-2006, 19:55
Ik wil ook een setje bestellen maar waar kan ik hem het beste bestellen

vwmk2driver
24-02-2006, 17:37
wie kan mij hierbij helpen..

ik ga dus een wb sonde aangeschaffen met controler.
de mooiste verbranding van een motor krijg je als die 14,7 op 1 loopt ( lambda 1)

nu is mijn vraag.
bij het acceleren spreken ze altijd van een soort verrijking en bij de oude carbs had je dan een acceleratie pompje.

nu is mijn vraag om de motor perfect af te stellen moet ik dan zorgen dat ik bij het vol acceleren de lambda ook 1 houd? of is het nodig dat je bij vermogen vragen de lucht bezine verhouding verrijkt?

ik snap wel dat er een verijking moet plaats vinden om er voor te zorgen dat als je bijvoorbeeld in 1 keer vol het gas in trapt, je ook extra in moet spuiten om de plotselingen lucht aanvoer ook te voorzien van benzine..

iemand die dit weet??? :rolleyes:

Dennis@polo86c.nl
27-02-2006, 12:45
Staat volgens mij wel ergens op de MS site uitgelegd.

vwmk2driver
27-02-2006, 14:32
toch nog maar is goed gelezen. boven aan bij het tunen van de afr table stond het al.

een waarde van 16.5:1 is een goede voor economy's rijden bij lage toeren.
en een waarde van 12.5:1 is een goede voor maximum vermogen.

dus onder alle omstandig heden 14,7:1 maken is niet de bedoeling

vwmk2driver
04-03-2006, 16:43
wie weet dit.

er moet straks een edis ontsteking opkomen alleen nu ben ik wezen zoeken op de sloop en ben er achter gekomen dat die sensor op het vliegwiel zit, ik dacht eerst dat hij op de krukas poelie zat maar dat is niet zo.

moet ik nu zelf zon ring gaan maken ? of kun je hem beter ergens kopen?
zo ja wie weet waar die te koop is....

pim
04-03-2006, 19:35
ey

tja ik snap niet waarom je met een edis onsteking begint als je gewoon eerst je bestaande hall gever kunt gebruiken.Doe alles stap voor stap eerst je injecktie dan onsteking op hall gever basis en als je dan wijzer bent geworden kun je een keer een edis er op bouwen maar waarom alles in 1 keer.Klingt misschien beetje bot maar bedoel het goed.Vandaag ben ik trouwens gaan rijden met de innovate WB super dat spul!

greetz

vwmk2driver
04-03-2006, 19:44
haha mooi..

nou het zit zo.
ik wil de edis er bouwen en die aansluiten als toerental gever.( later wil ik dan wel de rest er op maken enzo.
me bedoeling was ook om eerst de injectie te doen en dan pas de ontsteking.
maar ik denk dat de benzine met een week toch wel onder de knie is en dan kan ik gelijk verder met de ontsteking, en dan gelijk een lambda/ pingel regeling toevoegen.

ik ga het spul morgen op halen tenminste als het weer het toelaat, ik ben benieuwd haha

vwmk2driver
04-03-2006, 19:46
trouwens voor de geintreseerde hier een website waar je online allemaal spullen kunt bestellen ombijvoorbeeld een kabel boom te maken enzo.

www.rickdonkers.nl

vwmk2driver
08-03-2006, 22:53
wie weet mij te vertellen welke schijf ik moet pakken voor het crank signal. bij een ford edis?

je kunt kiezen tussen 2 de 6523986 en de 1078767
de eerste is van een auto uit rond 93 en de 1078767 is van een 2l 8v van ford na 2004.