View Full Version : 200pk uit 2L 16v, fact or fiction?
Henk_Pigo
10-02-2006, 21:41
Ik had laatst een gesprek met een vriend van me, die was bij iemand geweest voor eea aan motor onderdelen en deze persoon vertelde dat het mogelijk was om 200 pk uit een atmosferische 2L 16v te halen.
Dit was dan mogelijk door een volledig bewerkte KR-cilinderkop op een standaard 2L ABF onderblok te monteren icm met een FM (korte) versnellingsbak.
Nou was ik wel eens benieuwd naar de ervaring/kennis van anderen of dit echt mogelijk is, dus vandaar deze vraag!
standaard abf blok heb 150pk af fabriek(meestal al meer zo rond de 160)
Dus om op 200PK te komen lijkt me goed te doen.
Denk dat je zelfs wel rond de 250pk kan komen met een volledig bewerkte 2L 16V
Ik denk dat je de 300 wel kan halen ...
Blikopener kan het beamen wat ze uit een 20 v haalden .
Ok dat was een 5 cylinder in die Audi maar de holle (!!!) nokkenassen waren bijvoorbeeld al erg handig om het blok optimaal te tunen :D
Blikopener
10-02-2006, 22:02
Sorry Gertje...
Was een 4 cil. met maar 16 klepjes :D
In het laatste STW seizoen zat Audi op 308 paardjes :eek:
En NIET geblazen hoor......
200 pk is geen probleem. Meer ook niet trouwens. Het is alleen net hoeveel geld je wilt uitgeven. Als je bijvoorbeeld in de autocross kijkt, dan rijden ze daar ook tussen de 220 een 260pk uit een 2l en dan ook nog met een super koppel bij een goed bruikbaar toerental. Alleen dan praat je wel over een hele dure motor. Je moet dan wel denken aan zo'n €15000,-.
Franklin
10-02-2006, 22:27
interresant dit, maar in welke auto's liggen deze abf motoren?
snellesjaak
10-02-2006, 22:31
interresant dit, maar in welke auto's liggen deze abf motoren?
golf 3
Henk_Pigo
10-02-2006, 22:32
ABF ligt voor zover ik weet in de golf 3 Gti 16v.
En nog iets: Kan je dan nog steeds je originele K-Jetronic injectie blijven gebruiken? Dit was volgens die man waar die vriend van me mee sprak mogelijk.
Zeker wel, kijk maar eens naar bergrenn motoren op www.youngtimer.de of autocross bij www.vankronenburg.nl ... Volgens mij draait een abf al niet meer met K-jetronic, maar met gewone injectie is 200 pk wel mogelijk
Een vriend van m'n vader rijd met een golf 4 kit car, die halen ook 290-300 pk uit een atmosferische 2 liter (wel een vw racing motor..)
*edit* Jammer, de site van van Kronenburg is vernieuwd, eerst stonden er leuke blokken op, is nu nog under construction....
icm met een FM (korte) versnellingsbak.
Dat vind ik best knap, meer vermogen uit een versnellingsbak ;)
hey
ik was laatst ook bij zon gast die deed crossen met golf 1 en die had een 2l 16v met 240 pk.
Jeroentjuh
10-02-2006, 23:54
Volvo had vroeger met BTCC ook een atmosferische 2L 5-cilinder met 300+pk....
http://i39.photobucket.com/albums/e178/Jer0enie/btcc.jpg
Dat plaatje maakt meer indruk dan porn ;)
Kwijl...die wil ik ook wel in m'n 440 ! :woowoo:
Henk_Pigo
11-02-2006, 13:20
En ik wel in mn golf! :tongue:
Kevin20v
11-02-2006, 17:14
Dit is wel heel interessant zo, meer meer meer.
Zou mijn 1.8 20v zonder turbo ook wel atmosferisch willen tunen
(turbo's en chips zijn voor watjes :D )
Dat vind ik best knap, meer vermogen uit een versnellingsbak ;)
Of hij moet het al over koppel hebben :) . Maar dat was niet ter sprake toch?
Als je echt intresse hebt kan je bij van Kronenburg gaan kijken of bij Emming.
Die jongens kunnen er wat van.
Een vriend van m'n vader rijd met een golf 4 kit car, die halen ook 290-300 pk uit een atmosferische 2 liter (wel een vw racing motor..)
*...
Lehmann Motorentechnik.. geen vw motorsport..
Lehmann 16v is max 260pk dacht ik en de 20v 280pk. De Audi STW had idd 300 en een beetje maar dat hield hij niet zo lang vol.
golf mkII 16v
12-02-2006, 10:32
de eerste 16v van de golf [83] had al 149 PK dus is mogelijk met tegenwoordige techniek er meer uit te haalen
Lehmann Motorentechnik.. geen vw motorsport..
Wist ik niet, kenteken van de auto komt ook uit Hannover, de onderdelen komen ook bij VWM vandaan... Zal het eens doorgeven, misschien rekenen ze daar wel iets "normalere" prijzen....
de eerste 16v van de golf [83] had al 149 PK dus is mogelijk met tegenwoordige techniek er meer uit te haalen
? speciaal model? dacht gewoon 139 toch?
golf mkII 16v
12-02-2006, 11:13
? speciaal model? dacht gewoon 139 toch?
was het eerste model dat voorgesteld werd aan het publiek in frankfurt daarna om de soeplesse van de motor terug gebracht naar 139PK [was het prototype van de 16v]
Tis zelfs mogelijk om 200pk uit een 8v te halen..alleen dan blijft het niet zolang heel en tis niet geschikt voor woon/werl verkeer..
Rallye-VR6t
12-02-2006, 13:44
Holle nokkenas is niet zo bijzonder hoor, ik rij er ook mee.
Kun je helemaal doorheen kijken.
Lehnmann levert aan vw racing, direct handelen is niet mogelijk voor een particulier team.
VW is niet gek...
Lehmann maakt voor VW die motoren net zoals Kaimann vroeger motoren voor de Pikes Peak VW's maakte. Dat is heel normaal, MG liet zijn motoren ook doen door AER en de Primera BTCC motor kwam geloof ik bij John Judd vandaan.
Met Kjet zal je die 200pk niet snel halen (is in principe wel mogelijk) met een 2.0 onderblok met een geflowde kop, 40mm gaskleppen, set goede nokkenassen, DTA oid en een goede uitlaat zou je 200pk kunnen halen.
Hier bouwen ze regelmatig zulke motoren: http://www.hurricaneracing.nl/autocross%20hurricane.htm
Pedaalemmer
12-02-2006, 15:19
mooi blokje !
Flink verschil tussen 40 of 45mm Throttle Bodies.
Deze lui bouwen ook wel leuke blokken: http://www.freddycane.com/
http://www.freddycane.com/audi20v/alu20v21.jpg
http://www.freddycane.com/audi20v/alu20v25.jpg
220pk is een beetje de grens voor 40mm kleppen, vandaar het verschil.
Hoeveel pk heeft die 20V?
Flink verschil tussen 40 of 45mm Throttle Bodies.
Deze lui bouwen ook wel leuke blokken: http://www.freddycane.com/
http://www.freddycane.com/audi20v/alu20v21.jpg
http://www.freddycane.com/audi20v/alu20v25.jpg
is in zijn eentje gebouwd.. ;)
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.