PDA

View Full Version : Double Sided SDRAMM PC133 128MB

Zestienkleppen
10-03-2004, 19:17
Daar ben ik dus naar op zoek. Iemand een ideetje hoe ik daaraan kan komen? Funprice en Norrods kunnen het niet meer leveren, is zo'n PC-Dump dag iets?
Of heeft iemand toevallig nog wat liggen dat ie van de hand wil doen?
Voor de liefhebber heb ik dan nog een 128MB Single Sided PC133 SDRAMM geval liggen voor een uitermate vriendelijk prijsje (ver onder de winkelprijs iig).

Zestienkleppen
11-03-2004, 15:33
Of heet het dan geen SDRAM meer? Heet het dan DDRAM misschien? Ik snap er helemaal niks meer van.

Gert
11-03-2004, 15:39
http://www1.alternate.nl/

Die kunnen nog een hoop leveren
Op een PC dump dag is he garantie tot aan de deur vrees ik .

Marcski
11-03-2004, 15:44
Single-sided
Een DIMM met één chiprij (verwarrend genoeg ook wel ‘bank’ genaamd). Veelal te herkennen omdat er slechts aan één kant geheugenchips zitten. Dit hoeft niet altijd het geval te zijn; er bestaan ook single-sided DIMM’s met aan beide kanten chips. Een DIMM heeft een databreedte van 64bits, dit betekend dat alle chips op de DIMM tezamen minimaal deze 64bits moeten kunnen vullen. Acht chips met elk acht datalijnen krijgen de 64 datalijnen van de DIMM vol, dit kunnen ook 16 chips met elk 4 datalijnen zijn (simpel rekensommetje van 8x8 of 16x4 = 64). In het geval dat alle chips gezamenlijk op 64 datalijnen uitkomen spreekt met altijd van een single-sided DIMM, ongeacht of er nu wel of niet aan beide kanten v.d. DIMM chips zitten. (zie ook chipstructuur)

Een RIMM wordt single-sided genoemd als er chips aan beide kanten zitten. Door het seriële karakter maakt het totaal aantal datapinnen van alle RDRAM chips tezamen niet uit (elke RDRAM chip, buiten de ECC lijnen gerekend, precies 16 stuks); één chip vult het Rambus geheugenkanaal al op.

Double-sided
Een DIMM met twee chiprijen (banken). Veelal te herkennen omdat er aan beide kanten geheugenchips zitten. Echter, zoals bij ‘Single-sided’ opgemerkt kan een DIMM met aan beide zijden chips ook single-sided zijn. Om een DIMM daadwerkelijk als double-sided te kenmerken moeten alle chips op de DIMM gezamenlijk 128 datalijnen hebben, dit door bijvoorbeeld 16 chips met elk acht datalijnen (16x8 = 128). Alleen kunnen er maar 64 datalijnen van de DIMM naar buiten, dus hebben we er tweemaal te veel. Wel, de datalijnen worden per paar parallel geschakeld zodat we toch weer op 64 datalijnen voor de DIMM uitkomen. Het gevolg van dit concept is wel dat de geheugencontroller twee chiprijen (banken) ziet en deze ook moet selecteren (Chip-Select, SC) eer hij ze aan kan spreken.

Veel chipsets kunnen nogal lastig doen wat betreft het aantal banken. Er zijn moederborden met bijvoorbeeld vier DIMM sockets, maar waarvan de chipset maximaal zes banken aan kan sturen. In zo’n geval moet je er voor zorgen dat je alle vier de sockets niet gaat vullen met alleen maar double-sided DIMM’s, want dat zijn acht banken. Neem vier single-sided’s of een combinatie van single- en double-sided waarmee je niet boven de zes banken uit komt.

Ook bij RIMM’s komt de term double-sided voor. Net als eerder opgemerkt (zie Single-sided) gaat het hier alleen om het fysieke voorkomen.

Meer info vind je hier: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/562830

Zestienkleppen
11-03-2004, 23:12
Bedankt, da's wel nuttige info. En ik maar denken dat het allemaal hetzelfde was, haha. Ik ga mijn geluk eens beproeven.