PDA

View Full Version : G60 en CO afstellen.........???

chris
13-02-2006, 20:12
Vandaag is mn GTI 1 G60 "voor" gekeurd..

En de CO staat op ruim 10.......kan ook wel,want benzine verbruik is dramatisch,en bij schakelen zwarte rook en een vlam is standaard momenteel.

0,5 tot 1,5 zou meer in de richting mogen zijn.

Maar zou de lamdasensor kapot kunnen zijn?

Het stellen aan die sensor die in die kunststof inlaat buis zit geeft geen resultaat.

Iemand een idee of tip??

Misschien de lamdasensor stekker losmaken zodat die op nood programma gaat lopen??Of zou die dat al moeten doen door een defekte lamdasensor?

Roundup
13-02-2006, 20:28
Vandaag is mn GTI 1 G60 "voor" gekeurd..

En de CO staat op ruim 10.......kan ook wel,want benzine verbruik is dramatisch,en bij schakelen zwarte rook en een vlam is standaard momenteel.

0,5 tot 1,5 zou meer in de richting mogen zijn.

Maar zou de lamdasensor kapot kunnen zijn?

Het stellen aan die sensor die in die kunststof inlaat buis zit geeft geen resultaat.

Iemand een idee of tip??

Misschien de lamdasensor stekker losmaken zodat die op nood programma gaat lopen??Of zou die dat al moeten doen door een defekte lamdasensor?

Als je een scheur/gat/lek in je uitlaat hebt kan je lambda waarde ook totaal verkeerd zijn. Zodat de motor te rijk gaat lopen. Hij gaat dan valse lucht aanzuigen en daardoor te veel benzine inspuiten.

Ook een lek aan je uitlaatspruitstuk ofzo kan hier een oorzaak van zijn.

Een stukke lambdasensor kan natuurlijk ook, maar die krengen zijn niet zo goedkoop.

Jeroentjuh
13-02-2006, 20:29
Ook je blauwe temp. sensor niet stuk?

einzer
14-02-2006, 14:46
Vacuumslang naar je computer zou je eens kunnen controleren, heb ik wel eens gehad bij mijn type 2. Bij mijn auto was deze slang toen niet goed meer(poreus) hij verbuikte ontzettend veel, zwart pluimen. Eerst aan het klote geweest met lambda sonde dat was het ook niet, kwam erachter doordat hij op een gegeven moment wat inhield. Heb er toen nieuwe vacuumslang opgezet (slang moet om de na bij 1 meter zijn.) Auto gereset met de blauwe stekker en liep als een zonnetje!!!!! Je zou eens kunnen kijken.

Johan-dtc
14-02-2006, 17:15
jep, slang van computer kan het zijn, probleem komt me wel aardig voor dus, en het stuk moet precies 1 meter zijn

chris
14-02-2006, 19:38
Slang is nieuw,en ook 1 meter ja...

maakt niet uit welke plek van de 2-3 aansluitingen achterop de gasklep waar die zit?

Lamda sensor los gehaald,maar maakte geen verschil..

Morgen komt de Golf weer naar huis,zonder apk dus........K#T zooi...

Rallyegolf20vt
14-02-2006, 19:48
Controleer al je massa verbindingen eens van je motorkabelboom .
Vooral aan de zijkant vd cilinderkop .
Deze oogjes geven heel vaak van dit soort problemen .

chris
14-02-2006, 20:00
zal morgen eens doen......thnx.....

Rallye-VR6t
14-02-2006, 21:34
Je lambda doet helemaal niks met het stationair loop.
-blauwe sensor ? (Pin 6 en 10 uit het hoofd)
-wat Klaas (rallye20vthupeldepup) als zei, kontroleer de massa verbindingen.
-je drukslang aansluiting naar de digifant
-doet je nullast schakelaar het wel van je gasklephuis? (kabelbreuk? Pin 6 en 11 uit het hoofd)

Digifant heeft een directe massa op de accu nodig.
Is die aangesloten?

jan_gti_16v
15-02-2006, 10:05

maakt niet uit welke plek van de 2-3 aansluitingen achterop de gasklep waar die zit?

ey chris..
ik duik in de middag pauze ff in de boeken voor je zal ik ff kijken of ik wat voor je kan vinden...

pg was het motorcodetje toch??

thetranceplanet
23-02-2006, 17:48
Ik heb hetzelfde probleem. Dikke rookpluimen uit mijn uitlaat bij volgas. Heeft iemand misschien een foto van waar de lambda sonde massa maakt?
En Roundup, zou het echt zoveel kunnen schelen als je een scheur in je uitlaat hebt? Er komt bij mij bij volgas ook een knarsend geluid van ergens achterin de motorruimte volgens mij. Iemand een idee waar dat van kan zijn?

Johan-dtc
24-02-2006, 00:11

probeer anders eens de slangetjes om te draaien, ik had ze toen bij mij ook verkeerd om, ook co tehoog en zwarte pluimen uit de uitlaat, slangen omgedraaid en toen voor zekerheid compuer gereset en toen weer goed

Wim_pie
24-02-2006, 01:42
voor een golf mk1 mag de co2 op 4.5 staan

auto's ouder dan ik dach 1982 of 1984
dus als je weet die omlaag te draaien dan is dat ook mooi

ze kijken niet naar het blok wat je erin heb zitten maar naar het bouwjaar
ik heb een blok uit 93 in mijn mk1 zitten maar dat maakt niet uit

thetranceplanet
24-02-2006, 09:45
J.L. tuning, waar op het gasklephuis moet dan de slang zitten die naar je computer gaat? Er zitten er 2 boven elkaar, moet hij dan onder of boven zitten?

oldschool_lover
24-02-2006, 10:26
De aansluiting van de vacuumslag van de computer op je gasklep is heeeeel belangrijk bij stationaire loop --> CO. Het moet volgens mij diegenen zijn die het dichts bij je blok zit. Waar de motor dus vacuum zuigt bij een dichte gasklep.

Johan-dtc
24-02-2006, 13:23
J.L. tuning, waar op het gasklephuis moet dan de slang zitten die naar je computer gaat? Er zitten er 2 boven elkaar, moet hij dan onder of boven zitten?

ik dacht zo uit het hoofd op het bovenste sprietje, weet het niet zeker

anders gewoon ff omwisselen en kijken of ie dan wel goed loopt

Rallye-VR6t
24-02-2006, 15:13
voor een golf mk1 mag de co2 op 4.5 staan

auto's ouder dan ik dach 1982 of 1984
dus als je weet die omlaag te draaien dan is dat ook mooi

ze kijken niet naar het blok wat je erin heb zitten maar naar het bouwjaar
ik heb een blok uit 93 in mijn mk1 zitten maar dat maakt niet uit

Nee, voor een golf 1 van 1983 mag het CO op 4.5 staan.

MAAR Het CO gaat naar motorcode, en de PG heeft 1.5% !!!!!

Ik heb dus 2 jaar terug een steekproef gehad, en de auto werd afgekeurd door de RDW.
Omdat het CO 3% was, en geen 1.5!!!!

Michiel86c
24-02-2006, 16:02
Nee, voor een golf 1 van 1983 mag het CO op 4.5 staan.

MAAR Het CO gaat naar motorcode, en de PG heeft 1.5% !!!!!

Als hij met de PG op kenteken staat wel ja..

Rallye-VR6t
24-02-2006, 18:35
Als hij met de PG op kenteken staat wel ja..

Dikke NEE dus.
Lees de APK regels maar na!
Bij een auto met afwijkende motor, moet er naar de motorcode gekeken worden.

Tevens geld er voor de DX motor van de GTI een BIJLAGE in de APK regels, die vertellen dat je CO ook aan 1.5% moet voldoen.

Wim_pie
24-02-2006, 23:03
beetje raar want heb de papieren gezien van de apk keurder en daar stond auto's vanaf dat bouwjaar ongeacht het blok wat erin ligt

Rallye-VR6t
25-02-2006, 08:30
beetje raar want heb de papieren gezien van de apk keurder en daar stond auto's vanaf dat bouwjaar ongeacht het blok wat erin ligt

Ja en ik heb 2 vrienden als APK keurmeester, die beide weten inmiddels dat een Golf 1 G60, zoals ik dus heb!
Bij een steekproef keihard wordt afgekeurd, als het CO niet onder de 1,5% gaat.

Het APK boek kent een bijlage, daarin staat zo wel de DX motor, als de PG motor in!

Veel keurmeester weten dit niet!

Maar ik heb een Golf 1 G60 al 6 jaar, en alle jaren netjes op 3,5% gekeurd, tot de steekproef van het RDW.
En die even de regels zien het is 1,5%!
Helaas had ik de motor daar niet op voorbereid. En was ook niet af te stellen, daar moet ik iets meer werk voor doen.
Dus afkeur!

Man vond het wel een mooie auto.. :redface:

bolku
26-02-2006, 21:13
Wat Andre schrijft, klopt idd!
Ik keur al jaren cabrio's waar ik andere motoren e.d. gebouwd heb en bij een afwijkende motorcode moet je idd kijken naar de emissieeisen die bij die motorcode horen en naar de emissiecode zoals in je kenteken staat.

Heb je bv. een Golf 1 cabrio van 1990 met een 2H motor en U9 op je kenteken, dan mag je co niet hoger zijn dan 0,59%, ookal bouw je een G60 in die 1,5% zou mogen hebben volgens de motorcode.

Morretjes4
10-09-2011, 21:54
Ben vorige week bij de rdw geweest om te laten omkeuren met g60 motor. Co was 3.5% de man vertelde mij "netjes " maar hij mag gewoon max4.5% zijn in het boek staat dat als je zuurstof geregeld met kat mag hij 0.5 zijn zonder kat 1.5%, ouder dan 1985 4.5%. Hier keurde hij het is zeker goed.

vwmotorsport
11-09-2011, 08:09
kijk wel uit want het co van een g60 moet altijd een beetje hoog staan ivm pingelen dat is mij altijd verteld iig

J-9A-N
11-09-2011, 08:50
Ben vorige week bij de rdw geweest om te laten omkeuren met g60 motor. Co was 3.5% de man vertelde mij "netjes " maar hij mag gewoon max4.5% zijn in het boek staat dat als je zuurstof geregeld met kat mag hij 0.5 zijn zonder kat 1.5%, ouder dan 1985 4.5%. Hier keurde hij het is zeker goed.

Dat klopt, met de nieuwe regelgeving moeten auto's t/m 97 bij ombouw bijven voldoen aan de APK eisen voor het desbetreffende voertuig.
Hierbij mag dus ook een moderne motor in een oud carrosserie een hogere CO waarde hebben.

vwmotorsport
11-09-2011, 13:22
klopt is wel erg fijn die nieuwe regelgeving kom ik tenminste ook zonder problemen en trucjes door de keuring