View Full Version : Porsche 944 remmen op een T2a/spijlbus
Allereerst even dit, we hebben dit gemonteerd onder een T2a uit 1967, maar de werkzaamhaden voor onder
een spijlbus zijn hetzelfde.. de bevestiging (orgineel) van de ankerplaat aan de spindle is bij spijl en pano gelijk.
Wat we van de Porsche 944 onderdelen gebruiken is het volgende;
-wielnaven met steek 5x130
-zweefzadel (één remzuiger) remklauwen, kompleet met beugel
-geventileerde schijven met een diameter van 282mm en 20,5mm dik
Deze onderdelen komen allemaal van een Porsche 944 type1 (ook wel NA genoemd) af uit de bouwjaren '83 t/m '85
Het verdient wel aanbeveling om de klauwen te reviseren en de schijven en blokken te vervangen door nieuw.
En hou er dus rekening mee dat je Porsche wielen met steek 5x130 nodig hebt !! :)
Goed, de kit;
http://img110.imageshack.us/img110/205/28d0024uv.jpg (http://imageshack.us)
2 remklauwadapters, 2 platte vetkeerringen, 2 kleine en 2 grote aluminium ringen en een zakje boutjes.
http://img105.imageshack.us/img105/4030/ob80023pz.jpg (http://imageshack.us)
De situatie zoals we hem allemaal wel kennen... een grote remtrommel met steek 5x205.
http://img47.imageshack.us/img47/7954/ob80048js.jpg (http://imageshack.us)
Na demontage blijft er dus een kale astap over.
Zoals ik al eerder zei, dit is een T2a uit 1967, maar een spijlbus ziet er bijna hetzelfde uit.
http://img103.imageshack.us/img103/681/ob80055hz.jpg (http://imageshack.us)
Hier zit de adapter voor de remklauw reeds gemonteerd.
Let op dat de verdikking (met schroefdraad voor de remklauwmontage) naar binnen wijst, ander gaat straks de 944
remklauw niet passen.. links en rechts maakt niet uit... adapters zijn aan beide kanten bruikbaar.
http://img47.imageshack.us/img47/3453/ob80080ag.jpg (http://imageshack.us)
Hier zit de 944 naaf gemonteerd op de astap.
De wiellagers zijn vervangen, en onder de nieuwe lagers worden dus de alu ringetjes gelegd, dit om het lengteverschil in de
astap (Porsche is dus korter, en anders kan je het lager niet opspannen) op te vangen.
Vandaar ook de plattere vetkeerring, enerzijds om tussen het binnen en buitenlager meer ruimte krijgen (bus heeft een
langere astap) en anderzijds om aan de fusseestukkant ruimte te krijgen voor de remklauwadapter (is 5mm dik)
http://img47.imageshack.us/img47/4286/ob80106ng.jpg (http://imageshack.us)
Hier zit de 944 zweefzadelremklauw gemonteerd.
In tegenstelling tot de adapterplaten voor de remklauw, is er wél een onderscheid tussen een linker en rechterremklauw.
(de onluchtingsnippels op de remklauwen moet altijd naar boven wijzen)
http://img230.imageshack.us/img230/5380/ob80122su.jpg (http://imageshack.us)
En hier is er een nieuwe remleiding geplaatst.
Vanwege het doldraaien van een wartel, moest links vanaf de hoofdremcilinder vervangen worden.
Rechts ging wel zonder problemen los, en daar zit zelfs het orginele leidinkje weer gemonteerd.
http://img230.imageshack.us/img230/7580/ob80145cb.jpg (http://imageshack.us)
Het eindresultaat na een avondje (van 19:00 tot 23:00, met 2x uitbreid koffie tussendoor :wink: ) sleutelen.
Een T2a die van een lief schattig busje op 14" steelies getransformeerd is in een dikke "oldskool/germanlook"panelvan.
http://img114.imageshack.us/img114/1428/ob80183vz.jpg (http://imageshack.us)
Achter gebeurd over een week of twee á drie, maar daar worden straks de 8,5x17 met 215/35 gemonteerd met behulp
van 5x205 naar 5x130 adapters, ook omdat anders de wielen (als we zouden verboren) niet zouden passen, dit vanwege
de hoge etwaarde van deze 1996 BoxsterS wielen.
http://img126.imageshack.us/img126/1308/ob80175ol.jpg
Close up van de Boxster 7x17 et55 met 195/40
Met dank aan Bussie komt zo voor de helpende hand en het -vaak nutteloze en overbodige- commentaar, Mac Gyver
voor het sleutelwerk en Dennis (vwasteland opt volksforum) voor de belangstellende aandacht.
De bus die we hiervoor gebruikt hebben is eigendom van de hier alom bekende Scumbag ;)http://img364.imageshack.us/img364/715/t2a0088js.jpg (http://imageshack.us)
bus stond er een beetje suf en dufjes bij zo op die 14" steelies, vinden jullie ook niet ?? :rolleyes:
Geen stofkappen gemonteerd?
No, die houden alleen maar koellucht tegen :tongue:
Is de as-tap ook nog ingekort Alain? Of paste de vetkap er zo op?
Nee, dat moet nog gebeuren en er moet ook nog een vierkant gaatje
in de linker stofkap worden gemaakt om de kmtellerkabel te bevestigen.
Bussie komt zo
14-02-2006, 15:58
Graag gedaan :iamwithst
vwwastelands
14-02-2006, 16:20
Hier ook graag gedaan.. dat koffie drinken en een beetje meekijken.. hahaha :tongue:
vwcrewcab
14-02-2006, 17:01
Ziet er mooi en solide uit!
Is zoiets ook een upgrade voor een T2b?
Martin '73
14-02-2006, 17:39
bus stond er een beetje suf en dufjes bij zo op die 14" steelies, vinden jullie ook niet ?? :rolleyes:
Nee, sorry...! Ik vind Porschevelgen onder een bus niet mooi. Ziet er te modern uit.
Die steelies vind ik er heel mooi onder. :rock: Vette bus verder!!!
Maar smaken verschillen gelukkig.
Groet, Martin
volksfahrer.nl
14-02-2006, 18:12
bus stond er een beetje suf en dufjes bij zo op die 14" steelies, vinden jullie ook niet ?? :rolleyes:
Nee
Wat een mooie bus :eek: heftig hoor met die velgen! ik vraag me echt af hoe dat zal remmen :cool:
hmm ik vind het niet duf op 14" staal, de mijne blijft er ook lekker op staan!
Is zoiets ook een upgrade voor een T2b?
Ja en nee :rolleyes:
Een standaard T2b (na 1972 dus, met rembekrachtiging dus) heeft van zichzelf geen slechte remmen.
Je kan dit doen omdat je Porsche wielen met een 'verkeerde' et wilt monteren, maar qua remvermogen
zal een T2b remklauw niet onderdoen voor een Porsche 944 remklauw.
Ten opzichte van een spijlbus/T2a is dit wel een hele goeie upgrade, maar dan moeten dus de 14" steelies
naar de oud ijzerboeah :D
(jaja, een 5x205 set met Golf VR6 -met dank aan ruud's fridolin- klauwen is in de maak, dus daar kunnen
dan wel weer steelies onder, maar of de 14" dan nog gaan passen zal erom hangen)
We zijn nu bezig (naast een 5x205 schijfremset) met een 5x130 schijfremset met 4-zuiger 986 (Boxster)
achteremklauwen (dit om ook de 16" Fuchsen te kunnen monteren)
De 944 wielnaaf past echter wel gelijk op een T2b astap, er zal alleen een andere remklauwadapter op moeten
komen vanwege de geheel andere manier -radiaal- monteren van de remklauwen.
Polle van Jut
14-02-2006, 22:32
Dit laatste is misschien iets voor mij,aangezien ik 16 -duims fuchsen heb liggen!Hoe lossen jullie dat achter op met 7/16 fuchsen!?Polle
Polle van Jut
14-02-2006, 22:33
Dit laatste is misschien iets voor mij,aangezien ik 16 -duims fuchsen heb liggen!Hoe lossen jullie dat achter op met 7/16 fuchsen!?Polle
Mijne is van 79,geen rembekrachtiging!
Persoonlijk zijn die karrewielen niet mijn smaak, maar ik kan de remmerij en de bus zelf erg waarderen. Ben erg benieuwd naar de 5x205 schijfremmen. Weet je toevallig al of de spoorbreedte voor er anders door wordt?
Mijne is van 79,geen rembekrachtiging!
Een 79'tiger zonder rembekrachtiging ?? :eek:
Dat lijkt me sterk, want vanaf 1972 was dat standaard op een T2b, maar het zou zomaar
kunnen dat ze bij jouw een keer de vooras hebben gewisseld voor een 1971 exemplaar,
en daar zaten wel schijven op, maar geen rembekrachtiger :(
Dit laatste is misschien iets voor mij,aangezien ik 16-duims fuchsen heb liggen!
Hoe lossen jullie dat achter op met 7/16 fuchsen!?Polle
Jij kan vóór volstaan met de montage van 5x112 -> 5x130 wieladapters, achter zul je moeten
omboren naar 5x130, maar in beide gevallen kan ik je wel helpen, stuur maar een pb
@Oskar; een setje 16" Fuchsen ligt bij de polijster, maar die zijn nog niet klaar, vandaar deze
'noodgreep' wat betreft de karreNwielen (nieuwe spelling :tongue: )
Spoorbreedte wat betreft de 5x205 schijfremset (voor bussen) zal niet veranderen, wat betreft
kever zijn we er nog niet uit, en dat gaat er dit jaar ook niet meer van komen.
Een 79'tiger zonder rembekrachtiging ?? :eek:
Dat lijkt me sterk, want vanaf 1972 was dat standaard op een T2b, maar het zou zomaar
kunnen dat ze bij jouw een keer de vooras hebben gewisseld voor een 1971 exemplaar,
en daar zaten wel schijven op, maar geen rembekrachtiger :(
Volgens mij was de rembekrachtiger een optie die vanaf een bepaald jaar standaard was voor Nederlandse bussen. Kan dus zijn dat andere duitse bijv. deze niet hebben. M'n 70er T2a had bijv. ook een bekrachtiger.
Verder een erg leuke ombouw Alain.
Polle van Jut
15-02-2006, 18:50
Ja,ik ben uit Belgie,maar ik heb mijn busje in Duitsland gekocht!!
Polle
Bollen met die bussen!!!
mijn bus is ook van 79 en ook zonder rembekrachtiging.
Wel moet ik er bij zeggen dat dit busje was gemaakt voor het Belgische leger.
Kan dus goed zijn dat dit allemaal zo goedkoop mogelijk moest zijn.
Vital
Staat hem goed kruk...
Ben zelf meer een old skool fan, maar dit is toch ook wel erg wijs :D
Ben zelf meer een old skool fan, maar dit is toch ook wel erg wijs :D
Weet ik Peter... bij jouw zal straks mooi een 5x205 schijfremsetje (http://romeo.messageboard.nl/8717/viewtopic.php?t=199) passen ;)
http://img419.imageshack.us/img419/9015/36dvak20053179cq.jpg (http://imageshack.us)
THW-bulli
16-02-2006, 08:59
Ik geloof dat je aan de eigenaar van die bus ook een een 5x130 setje kan slijten Alain.
Tenminste als ik zo naar z'n roooofreck kijk
Hèhè, grappig.
De eigenaar van de bus woont in de buurt waar wij op vakantie waren deze zomer.Echt een lekker geval en een daily driver!
Het is een t2a/b, de achterkant vind k ni zo mooi...
http://img.photobucket.com/albums/v314/Humby/IMG_0455.jpg
Aircooled greetz,
Humby :cool:
We zijn nu bezig (naast een 5x205 schijfremset) met een 5x130 schijfremset met 4-zuiger
986 (Boxster) achteremklauwen (dit om ook de 16" Fuchsen te kunnen monteren)
sniek prievioew
http://img112.imageshack.us/img112/8643/dscf00040lu.jpg (http://imageshack.us)
Bussie komt zo
30-05-2006, 10:35
sniek prievioew
http://img112.imageshack.us/img112/8643/dscf00040lu.jpg (http://imageshack.us)
Bekende velg!
waar heb ik die van de weekend nou onder zien zitten..
Onder de big bad .... bus..
Bekende velg!
waar heb ik die van de weekend nou onder zien zitten..
Onder de big bad .... bus..
http://img435.imageshack.us/img435/2307/dscf00986wk.jpg (http://imageshack.us)
Klopt .. maandagavond was hij hier, en hebben we het één en ander gepast. Gister bij Brian (www.karrera.net) alle onderdelen besteld, en
vóór Budel rijdt hij dadelijk met 4zuiger Boxsterklauwen op z'n bus :D. Winst die we gaan halen met de 944 naven tov de
5x112 naven en adapter 5x112 -> 5x130 was voor hem de reden om om te gaan bouwen.
http://img103.imageshack.us/img103/9696/spijl5ct.jpg (http://imageshack.us)
www.karrera.net (www.karrera.net)
Beetlefreak
31-05-2006, 07:39
Mooi busje wat dus alleen maar cooler wordt! Goeie herinneringen aan tijdens Das Drag Day 4, ontzettend veel lol met hem ^ gehad!
Zal em op Budel ook wel zien dus :)
Bussie komt zo
31-05-2006, 08:05
Mooi busje wat dus alleen maar cooler wordt! Goeie herinneringen aan tijdens Das Drag Day 4, ontzettend veel lol met hem ^ gehad!
Zal em op Budel ook wel zien dus :)
Jij ook al, die gast kan je er echt wel bij hebben.
Heel erg gelachen met hem.
Gister bij Brian (www.karrera.net) alle onderdelen besteld,
en kijk eens wat de postbode net kwam brengen ..
http://img150.imageshack.us/img150/8466/dscf00033sr.jpg (http://imageshack.us)
airDvans
09-06-2006, 12:35
Wanneer gaan we bouwen Alain, ikanie wachten.
Bussie komt zo
09-06-2006, 14:43
Wanneer gaan we bouwen Alain, ikanie wachten.
Leuke forumnaam, Wolf erg toepasselijk als je weet wat voor werk je doet.
Alleen jammer van dat onderschrift :chair:
Beetlefreak
09-06-2006, 14:52
Wolf hier ook aanwezig tegenwoordig??? Haha, gezellug :cool:
Groetn ùt Fryslan :D:D
Wanneer gaan we bouwen Alain,
Als het meezit komen deze week de laatste onderdeeltjes binnen .. platte vetkeerringen, Aeroquip nippels, nwe wiellagers.
Vanwege de montage van de 944 naven met de relatief (naar Porsche begrippen) kleine remschijven, moesten er nieuwe
adapters voor de Boxster achterremklauwen worden gemaakt, dit omdat anders de remblokken buiten de schijf zouden
uitkomen. Gelijk ook maar even alles in elkaar gezet, en alles komt supermooi uit !! :cool:
http://img162.imageshack.us/img162/3683/dscf00104ly.jpg (http://imageshack.us)
http://img162.imageshack.us/img162/898/dscf00097ay.jpg (http://imageshack.us)
Gisteravond samen met Mac Gyver alles op- en ingemeten, en dan is het straks alleen nog maar een kwestie van âuwhu
eraf, nieuwe erop. Alles gaat nog wel even door de straal- en spuitkabine, want dit is geen reklame voor Area51 (http://www.xposure.nl/area51.html) ;)
http://img103.imageshack.us/img103/9696/spijl5ct.jpg (http://imageshack.us)
www.karrera.net (www.karrera.net)
Alles gaat nog wel even door de straal- en spuitkabine, want dit is geen reklame voor Area51 (http://www.xposure.nl/area51.html) ;)
http://img103.imageshack.us/img103/9696/spijl5ct.jpg (http://imageshack.us)
www.karrera.net (www.karrera.net)
Ooow what a showman!!! :cool:
Neenee, echt vetjeuhs en properkes gedaan!!!!! :eek:
Aircooled greetz,
Humby :cool:
infamous
13-06-2006, 11:35
Ziet er netjes uit hoor. Ben benieuwd naar de foto's na het stralen en spuiten.
westy1969
13-06-2006, 13:16
Ben benieuwt hoe de bus er na vanavond uitziet wolf???
Ben benieuwt hoe de bus er na vanavond uitziet wolf???
Helaas westy Soixante neuf .. nog niet alle onderdelen zijn er .. voorwiellagers komen donderdag pas binnen,
dus Budel eronder gaat niet meer lukken.
westy1969
14-06-2006, 15:01
Ik heb het gehoord, ik heb ook een tijd op mijn spullen zitten wachten,
maar kan vanavond beginnen met bouwen, met de hulp van wolf natuurlijk
cu
Als het meezit komen deze week de laatste onderdeeltjes binnen .. platte vetkeerringen, Aeroquip nippels, nwe wiellagers.
Vanwege de montage van de 944 naven met de relatief (naar Porsche begrippen) kleine remschijven, moesten er nieuwe
adapters voor de Boxster achterremklauwen worden gemaakt, dit omdat anders de remblokken buiten de schijf zouden
uitkomen. Gelijk ook maar even alles in elkaar gezet, en alles komt supermooi uit !! :cool:
http://img162.imageshack.us/img162/3683/dscf00104ly.jpg (http://imageshack.us)
http://img162.imageshack.us/img162/898/dscf00097ay.jpg (http://imageshack.us)
Gisteravond samen met Mac Gyver alles op- en ingemeten, en dan is het straks alleen nog maar een kwestie van âuwhu
eraf, nieuwe erop. Alles gaat nog wel even door de straal- en spuitkabine, want dit is geen reklame voor Area51 (http://www.xposure.nl/area51.html) ;)
http://img103.imageshack.us/img103/9696/spijl5ct.jpg (http://imageshack.us)
www.karrera.net (www.karrera.net)
alain,
kan ik ook boxter klauwen en schijven op mijn bus monteren met mijn radars .
gr bertjan
alain,
kan ik ook boxter klauwen en schijven op mijn bus monteren met mijn radars .
gr bertjan
Nee, dat gaat niet lukken .. de boxsterklauw is te breed, en komt met de 5x205 flens in de knoop.
Kheb wel op het spijlbustreffen (30-6 t/m 2-7) (http://www.so42.nl/index-nl.html) 'onze' eigen 5x205 schijfremset bij me :)
Nee, dat gaat niet lukken .. de boxsterklauw is te breed, en komt met de 5x205 flens in de knoop.
Kheb wel op het spijlbustreffen (30-6 t/m 2-7) (http://www.so42.nl/index-nl.html) 'onze' eigen 5x205 schijfremset bij me :)
jammer leek me nml wel gaaf. ik zie je op de spijlbus meeting
airDvans
24-06-2006, 11:17
Heeft m'n bus zometeen dragbars op de voorkant nodig? Hij staat al iets voorover en met al dat vertragende vermogen gaat ie kantelen!!!!!! De sprint van 100 naar 0 gaat in ieder geval veel sneller dan van 0 naar 100. Ha ha. Ik zie je maandag. Eindelijk schroeven. Ik ben benieuwd. Mzzl
westy1969
25-06-2006, 14:58
Ik heb je spullen vanmiddag gezien ziet er goed uit, nu ff wachten tot maandag :rock:
molenari
25-06-2006, 22:06
Een 79'tiger zonder rembekrachtiging ?? :eek:
Dat lijkt me sterk, want vanaf 1972 was dat standaard op een T2b, maar het zou zomaar
kunnen dat ze bij jouw een keer de vooras hebben gewisseld voor een 1971 exemplaar,
en daar zaten wel schijven op, maar geen rembekrachtiger :(
Ik weet dat Split52 al heeft gereageeerd maar ik kan het niet laten zelf ook nog ff te reageren:
De T2 is nooit standaard met rembekrachtiger geleverd. De nieuwere T2's zijn wel redelijk schaars zonder rembekrachtiger maar toch, je kon hier op bezuinigen als je wilde.
Oh ja: zelfs de eerste modeljaren van de T3 waren zonder rembekrachtiger leverbaar!
Disclaimer: Braziliaanse en Mexicaanse T2's zijn buiten beschouwing gelaten in bovenstaande bewering.
Zo, Wolf z'n 77'tiger dubbel cabine (http://img435.imageshack.us/img435/2307/dscf00986wk.jpg) is gisteravond van 944 naven/ schijven en Boxster remklauwen voorzien.
http://img47.imageshack.us/img47/841/dscf00151bs.jpg (http://imageshack.us)
http://img161.imageshack.us/img161/9673/dscf00164te.jpg (http://imageshack.us)
Met dank aan alle helpers en meekijkers .. het was gezellig :tongue:
vwcrewcab
27-06-2006, 10:15
Godkannonnen, dat ziet er lekker uit!
Velgje zit zeker goed gevult met die remklauw!?
Beetlefreak
27-06-2006, 11:32
:woowoo: Wat een stukkie techniek! Gister ff wezen meekijken en idd errug gezellug :D
WAUW! wat zal dat remmen... niet bang om de carroserie eraf te remmen? ;) Wat kost zo'n set nou? zal niet goedkoop zijn denk ik...
westy1969
27-06-2006, 14:38
Ziet er chique uit zeker de rvs remleidingen ;)
infamous
28-06-2006, 07:32
Ziet er goed uit man. Misschien ook iets voor mij in de toekomst.
Vanwege een iets meer klassieke look zijn de karreNwielen vervangen door een
wat beter bij de stijl van de bus passend klassiek stalen 911 velgje ... voor met
165/50, achter komt er een ander maatje op ...
wat, dat weet de eigenaar nog niet :rolleyes:
http://img172.imageshack.us/img172/4268/dopeshit011zj8.jpg (http://imageshack.us)
http://img244.imageshack.us/img244/6861/dopeshit012lw7.jpg (http://imageshack.us)
Timmetje20
07-11-2006, 16:30
Erg vet dit allemaal!
Jullie moeten echt ophouden met gave bussen te posten! :mad:
Ik wil ook een bus!
zijn dat 15s of 14 inchers?
het ziet er nogal klein uit
ben er ook niet kapot van... mss met een dikkere band en porker wieldoppen dat het wat beter staat?
Racelook
08-11-2006, 00:13
Saaie wielentjes en vooral (te) klein.
Wiebrand
Golf_1_gts
08-11-2006, 00:57
Dit Stahl staat geil.....mag wel nog wat omlaag dan vind ik.
Dit noem ik de "904-look".
Mooi dat jij dat zo noemt, ik snap d'r alleen niets van. Kun je dat toelichten hoe je daar bij komt?
Ik heb trouwens onderdelen van een Porker 904 aan mijn spijlbus zitten, maar een 904 look wordt het toch echt niet...
zie volgende post... :cool:
Laat maar, ik vat hem al....
Moet je er alleen nog even dito banden om laten leggen. ;)
PFFF...zit ik net een heel verhaal te tikken :D
Maar inderdaad, zoiets was de bedoeling.
Goed voor de RSI zullen we maar denken :tongue:
Ook deze bus gaat zeer waarschijnlijk Porsche remmerij & IRS krijgen.
De 64'tiger 13-raams de luxe van Dominique uit Scheveningen.
http://img154.imageshack.us/img154/6600/004069dm7.jpg (http://imageshack.us)
http://img83.imageshack.us/img83/3083/004070ct8.jpg (http://imageshack.us)
lekkere sleeper die t2, simpele steelies met moddervette remmen.....bitchin'!!!
HEY DAS MIJN OUDE BUSSIE DEZE T2A Ik heb deze zelf ingevoord uit België LACHE :D :D
http://img172.imageshack.us/img172/4268/dopeshit011zj8.jpg (http://imageshack.us)
http://img244.imageshack.us/img244/6861/dopeshit012lw7.jpg (http://imageshack.us)[/QUOTE]
Zo, scummie z'n 'oude' wielen zijn in ieder geval goed terecht gekomen :tongue:
http://img154.imageshack.us/img154/3885/104027ca8.jpg
Zo, scummie z'n 'oude' wielen zijn in ieder geval goed terecht gekomen :tongue:
http://img154.imageshack.us/img154/3885/104027ca8.jpg
Heb hem vandaag gezien op KWF, er gaaf bussie :thumbup:
Timmetje20
07-01-2007, 16:38
Dit is ook echt mijn smaak, dikke Porsche wielen eronder :D
Zo, scummie z'n 'oude' wielen zijn in ieder geval goed terecht gekomen :tongue:
http://img154.imageshack.us/img154/3885/104027ca8.jpg
Dat zijn fijne wielen!!! Zijn die er ook in 16" trouwens?
924turbo2
17-09-2009, 20:19
passen die boxster klauwen nou met 15 inch ?
Ja, er rijdt een T2b dubbel cabine met 944 naven en 282mm schijven met 986 Boxster achterremklauwen.
http://img162.imageshack.us/img162/3683/dscf00104ly.jpg
http://img162.imageshack.us/img162/898/dscf00097ay.jpg
http://img22.imageshack.us/img22/9602/dscf0015dj.jpg
http://img30.imageshack.us/img30/367/dscf0016cy.jpg
Allereerst even dit, we hebben dit gemonteerd onder een T2a uit 1967, maar de werkzaamhaden voor onder
een spijlbus zijn hetzelfde.. de bevestiging (orgineel) van de ankerplaat aan de spindle is bij spijl en pano gelijk.
Wat we van de Porsche 944 onderdelen gebruiken is het volgende;
-wielnaven met steek 5x130
-zweefzadel (één remzuiger) remklauwen, kompleet met beugel
-geventileerde schijven met een diameter van 282mm en 20,5mm dik
Deze onderdelen komen allemaal van een Porsche 944 type1 (ook wel NA genoemd) af uit de bouwjaren '83 t/m '85
Het verdient wel aanbeveling om de klauwen te reviseren en de schijven en blokken te vervangen door nieuw.
En hou er dus rekening mee dat je Porsche wielen met steek 5x130 nodig hebt !! :)
Goed, ik heb nu wat remklauwadapterbeugels in de maak die het gebruik van een andere remklauw
(maar wel gebruikmakend van de 944 naven en 280mm schijven) mogelijk maken.
Het grootste nadeel van de zweefzadel 944 klauwen zijn de dure remblokken, revesie en montageset.
Voorts hebben de remklauwen slechts een 48mm remzuiger.
De remklauwen die ik nu ga gebruiken hebben een 54mm remzuiger, remblokken kosten 1/3 van de prijs
van de 944 blokken en die remblokken hebben ook nog eens een groter contactvlak met de schijf dan
de 944 blokken. Als klap op de vuurpijl kosten ze gebruikt ook nog eens een schijntje, is het een zeer
recente remklauw en zijn ze vrij makkelijk verkrijgbaar. Ook een revisiesetje voor die klauwen kost bijna
niks en is het ook nog eens een orginele VW remklauw.
Het eerste setje gaat zeer binnenkort gemonteerd worden onder een spijlbus.
Om wat voor remklauw gaat het dan, als ik vragen mag.
Ik ben ook bezig met een projekt. En misschien zijn dit voor mij ook wel interessante remklauwen.
Sowww, morgen gaan de eerste 3 setjes montageplaten naar de snijder/lasser/tapper :D
Remklauw is Girling 54mm (orgineel geleverd onder de Golf3 VR6 met 280mm schijven). Ik ben nog even
aan het uitzoeken (mbv een vriendelijke autosloperij hier uit de buurt) onder welke VAG auto's ze nog
meer hebben gezeten.
Nogmaals de voordelen, remzuiger is 54mm (itt Porsche 944, die is maar 48mm) rembloksetje is ongeveer
40,- (Porsche gaat richting de 120,-) Revisiesetje (vaak niet eens nodig, de oudste VR6 remklauwen zijn
uit 1992, itt de 944 klauw die ongeveer 10jaar ouder is) is 20,- (revisiesetje Porsche 944 is ruim 55,-) en
de remblokken hebben een groter frictie/wrijvingsoppervlak vergelijken met de vrij kleine Porsche 944 rem-
blokken, kortom alleen maar voordelen !!
Het enige nadeel wat ik hoorde 'uit de markt' is dat je spreektechnisch (?) niet meer over Porscheremmen
onder je T1/T2 kunt spreken, maar daar zal de gebruiker/bestuurder maling aan hebben, toch ?? :tongue:
Afijn, zo grijpt de klauw (hier de proefopstelling met de vieze VR6 klauw en oude gebruikte remblokken) de
944 (280x20mm) remschijf vast.
http://img256.imageshack.us/img256/8696/167013.jpg
toch vind ik het mooier als er dan "porsche" op de remklauwen staat..
ondanks dat er 6 mm in zit en de blokken en zo wat duurder zijn..
just my 2 cents..;)
op een 944 NA klauw staat ook geen porsche, hajee ;)
maar inderdaad, ik zou ook voor een setje Boxster achterklauwen gaan, ook voor het oog
Uit de eerste post ... zo ziet de standaard 944 remklauw eruit.
http://img47.imageshack.us/img47/4286/ob80106ng.jpg
Hier zit de 944 zweefzadelremklauw gemonteerd.
De eerste spijlbus met deze remmen gaat er over een weekje of 2 mee rijden/remmen.
Met Boxsterremklauwen kom je gelijk in een hele andere prijsklasse Marc, niet iedereen kan en wil dat ervoor betalen.
dat snap ik ook wel, geef alleen mijn eigen voorkeur maar aan ;)
Weet ik, maar met Boxster 4-zuiger remklauwen ben je al gauw een kleine 750,- meer kwijt.
nadeel is denk ik dat ze wat dikker zijn dan een wilwood set?
Heb zelf ook 2 x vr6 gehad maar met wielen was het altijd een probleem dat ze te "dik" waren
Kan hier ook een steek 5x205 van worden gemaakt eigenlijk?
nadeel is denk ik dat ze wat dikker zijn dan een wilwood set?
Heb zelf ook 2 x vr6 gehad maar met wielen was het altijd een probleem dat ze te "dik" waren
Kan hier ook een steek 5x205 van worden gemaakt eigenlijk?
Wilwood ben ik geen fan van en je gaat met deze naven natuurlijk 5x130 wielen steken en die zijn bijna altijd 15".
Voor de bewustte bus waar ze onder gaan (spijl63) komen er ook adapters 5x130 -> 5x205 op, want hij wil z'n Empy's blijven gebruiken.
De 944 naven werken -tov een 5x205 trommel- iets versmallend, met de adapter hef je dat weer op, dus ja .. het is mogelijk.
Het voordeel van de VR6 klauw is dat hij slanker is (aan de buitenkant) waardoor de adapter (met tapeinden) de ruimte krijgt die hij nodig heeft.
Ok, dus de spoorbreedte blijft in principe het zelfde als orgineel?
of wordt hij juist iets breder dan orgi? (incl de 205 adapter)
Ok, dus de spoorbreedte blijft in principe het zelfde als orgineel?
of wordt hij juist iets breder dan orgi? (incl de 205 adapter)
Je spoorbreedte zal met de 944/5x130 naaf en 5x130>5x205 adapter -per kant- een mm of 6 á 7 groter worden.
Heb zelf ook 2 x vr6 gehad maar met wielen was het altijd een probleem dat ze te "dik" waren
bij een vr6 zit de remschijf voor de naaf, hier juist achter de naaf. De klauw zit dus veel verder naar binnen ten opzichte van de velg
dit ziet er wel mooi uit.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/0/8/3/447281_451978.jpg
ik heb zelf porsche 944 remmen en vond de kosten wel meevallen om de boel te reviseren.
zelf vind ik het een mooie uitvinding om golf 3 klauwen te gebruiken, echt super netjes gemaakt.
Vaak is na de aanschaf van de spijlbus het geld op :tongue:
dit ziet er wel mooi uit.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/0/8/3/447281_451978.jpg
Dat zijn 944 turbo klauwen (of 964) en ook daar zijn remklauwadaptersetjes voor te koop.
mét porsche op de klauw..
vind dat toch een mooi detail..
Op die bewuste 944 turbo/964 4-zuiger remklauwen is het geen plakplaatje zoals op de latere 986/993/996/997 remklauwen, maar is het meegegoten met de remklauw.
Remon M535i
06-06-2010, 11:24
Misschien kan ik iemand er blij mee maken en deze topic leek me wel handig om te posten.
Fietste vandaag(zondag) met m'n zoontje langs Musse in Apeldoorn waar een 944 achter het hek stond waar de klauwen nog op zaten...
Groeten, Remon.
Klauwûh mogen ze houwûh :D
Doe mij alleen de voorwielnaafjes maar (mits het een 944 van '83 -'85 is)
Remon M535i
07-06-2010, 08:29
Klauwûh mogen ze houwûh :D
Doe mij alleen de voorwielnaafjes maar (mits het een 944 van '83 -'85 is)
Ik zal kijken of het vanavond droog is dan fiets ik er nog een keertje langs met m'n zoontje.
Remon M535i
07-06-2010, 18:39
Klauwûh mogen ze houwûh :D
Doe mij alleen de voorwielnaafjes maar (mits het een 944 van '83 -'85 is)
Helaas een 89-er.
Dat zijn 944S of 944S2 wielnaven .. daar zit de schijf anders bevestigt en komen de lagers niet overeen met de type2 1963 -> 1979 voorwiellagers.
Ik ben wel bezig om een setje 944S/S2 wielnaven aan te passen (uitdraaien en verloopbussen voor de wiellagers) omdat de remschijfkeuze dan vele malen groter is. Nu is de maximale maat van de remschijf -bij de 944na naven- 298x28mm (944Turbo schijven), bij de 944S/S2 naven zou je theoretisch ook een 380mm PCCB 997 remschijf kwijt kunnen.
DAT ziet er zeker mooi uit !
Heb ook de 944 remmen eronder en twijfelde nog om CSP te nemen maar scheelt toch een hoop geld tov CSP. En op Ebay een setje Porsche remklauwstickers gevonden :D
Hulde voor het gevonden Golf 3 alternatief :thumbup:
dit ziet er wel mooi uit.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/0/8/3/447281_451978.jpg
ik heb zelf porsche 944 remmen en vond de kosten wel meevallen om de boel te reviseren.
zelf vind ik het een mooie uitvinding om golf 3 klauwen te gebruiken, echt super netjes gemaakt.
vwcrewcab
10-06-2010, 14:51
dit ziet er wel mooi uit.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/0/8/3/447281_451978.jpg
ik heb zelf porsche 944 remmen en vond de kosten wel meevallen om de boel te reviseren.
zelf vind ik het een mooie uitvinding om golf 3 klauwen te gebruiken, echt super netjes gemaakt.
Wat een dikke foto!
Zijn er hier mensen die weleens een remconversie hebben gedaan met een T3?
Ik heb een '82er 1.6D mijn klauwen zitten helemaal vast, geen beweging meer in te krijgen..
Om nieuwe te kopen is vrij prijzig, ik vraag mij nu af of het misschien niet gelijk beter is om het om te bouwen met leuke tweede hands geventileerde remmen, het hoeft geen 4 dubbele zuiger en 15" schijf te zijn, liefst zelfs m'n 14" stalen velgen kunnen behouden. Misschien ben ik dan voor wat meer geld wat beter uit??
En later wil ik dan ook achter nog een keer doen.
jups ik heb boxter remmen op m'n T3... maar daar gaat 15" al kiele kiele op.
Revisiesetje kost je niet gekke veel, klauwen uitelkaar laten persen, nieuwe rubbers erin, alles schoon maken, kun je voor 50 euro weer een heel eind verder zijn.
Remklauw is Girling 54mm (orgineel geleverd onder de Golf3 VR6 met 280mm schijven).
Nogmaals de voordelen, remzuiger is 54mm (itt Porsche 944, die is maar 48mm) rembloksetje is ongeveer
40,- (Porsche gaat richting de 120,-) Revisiesetje (vaak niet eens nodig, de oudste VR6 remklauwen zijn
uit 1992, itt de 944 klauw die ongeveer 10jaar ouder is) is 20,- (revisiesetje Porsche 944 is ruim 55,-) en
de remblokken hebben een groter frictie/wrijvingsoppervlak vergelijken met de vrij kleine Porsche 944 rem-
blokken, kortom alleen maar voordelen !!
Het enige nadeel wat ik hoorde 'uit de markt' is dat je spreektechnisch (?) niet meer over Porscheremmen
onder je T1/T2 kunt spreken, maar daar zal de gebruiker/bestuurder maling aan hebben, toch ?? :tongue:
Zo, en met wat passen en meten (en de schijf afdraaien naar 270mm) past er zelfs een 14" NSU RO80 velg op !!
http://img818.imageshack.us/img818/5007/meubels013.jpg
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.