View Full Version : Hoe remolie vervangen
Staat in de vraagbaak om de 2 jaar de remolie te vervangen voor nieuwe olie.
Kan iemand het me uitleggen hoe je dat het beste kan doen?
Het gaat om het hele remsisteem.
Het is een 1.3car trommel achter ext.
vw golf 1979
21-02-2006, 22:23
je kan dat het beste met 2 doen. reservoir vullen tot aan de rand. en dan de ontluchtingsnippels vd remmen opendraaien. te beginnen met rechtsachter, dan links... diegene die in de auto zit de rem laten intrappen (pompen) tot er propere remolie uitkomt. wel op tijd ff het niveau vh reservoir nakijken zodat je geen lucht in de leidingen pompt ipv remolie
hallie mk3
21-02-2006, 22:33
potje vol gooien, iemand in de auto laten zitten en jij onder de auto. je begint rechts achter. dan laat je je hulp een paar keer pompen en dan moet hij het pedaal vol ingetrapt houden en ondertussen draai jij de nippel open(sleutel 7) dan draai je hem weer dicht en dan pas laat je hulp de rem los. dit herhaal je 2 of 3 keer per wiel en de werkvolgorde is al volgt : ra, la, rv, lv. voor de voorremmen heb je een sleuteltje 11 nodig. wel in de gaten houden dat het remoliepeil tijdens het ontluchten niet onder het minimum komt ivm lucht aanzuigen.
suc6!
Ik zou het het dus wel doen met een leeg potje,
en een tranparant slangetje....
wiel d'r af
slang op de nippel, en het uiteinde van het slangetje in het potje
reservoir open maken, en tot de max vullen
een man draait de nippel bij het wiel open
-dan pompt een ander 1x op de rem en houd het pendaal bij de bodum vast!
op dat punt draait de ander de nippel weer vast, en mag het pendaal weer omhoog.
en dat doe je net zo lang tot er schone remolie en geen bellen meer door de slang
komen.... vandaar de transparante slang, dan kun je dat zien.
en niet vergeten het reservoir in de gaten te houden :wink:
Toppie,Bedankt VWers.
Dat ga ik eens eff doen:)
Ik moet dus voor de APK een stuk flexibele remslang vervangen en wel een stukkie links achter. Helaas is verbinding niet helemaal lekker meer.
Ik ga nu daarom dit vervangen, vast leiding vanaf de remdrukverdeler die bij de achteras zit en eerste flexibele stuk. Nu draai ik als eerst de leiding los bij de verdeler en dop deze tijdelijk af.
Dan de 2 delen vervangen en weer aansluiten. Moet ik dan alle 4 de remmen onluchten of alleen la of eerst ra en dan la en is het dan klaar?? Of moet ik ze toch allemaal doen?
Iemand een idee?
vw dennis
11-07-2006, 21:34
Als je het maar snel genoeg doet niet ;)
golf mkII 16v
11-07-2006, 22:17
Ik moet dus voor de APK een stuk flexibele remslang vervangen en wel een stukkie links achter. Helaas is verbinding niet helemaal lekker meer.
Ik ga nu daarom dit vervangen, vast leiding vanaf de remdrukverdeler die bij de achteras zit en eerste flexibele stuk. Nu draai ik als eerst de leiding los bij de verdeler en dop deze tijdelijk af.
Dan de 2 delen vervangen en weer aansluiten. Moet ik dan alle 4 de remmen onluchten of alleen la of eerst ra en dan la en is het dan klaar?? Of moet ik ze toch allemaal doen?
Iemand een idee?
als je reservoir leeg gelopen is wel,anders alleen het betreffende wiel
arm v/d remdrukverdeler naar de achteras toe trekken en vastzetten tijdens het ontluchten
Ik zorg dus voor een goed moertje wat ik tijdelijk in de remdrukverdeler draai. Zodat tie dus niet leegloopt. Als dat moertje erin zit vervang ik de handel en als laatste verwijder ik het moertje weer en sluit ik de nieuwe leiding aan.
Dat moet dus wel goed gaan lijkt mij zo. Enige wat ik me nog afvraag, moet ik de leiding (vaste niet flexibele) nog lakken/verven/schutz zetten?
Was er gister mee bezig, helaas heeft de dealer mij het verkeerde stukkie flexibele remleiding verkocht. Dus moet ik nu eerst een nieuw stuk bestellen :(
En dus het hele circuit ontluchten...
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.