PDA

View Full Version : heeft een polo 1.6 oliesproeiers


erwin race
24-02-2006, 18:15
hoi ik ben nieuw hiier dus zal mezelf ff voorstellen, ik ben erwin en automonteur van beroep.
Sinds kort heb ik een polo 1.6 uit 98 en nu vroeg ik me af of deze auto oliesproeiers in het onderblok heeft i.v.m. een eventuele turbo opbouw.
Ik weet dat er veel bij komt kijken, vandaar dat ik eerst wil weten of er oliesproeiers in zitten.

Marcski
24-02-2006, 18:18
Ik heb je andere thread verwijderd, 1x posten is voldoende..

welkom!

sjampoo
24-02-2006, 18:37
Nope. Geen sproeiers.

Wat voor blok code gaat t om?

Holle drijfstangen zijn wel geleverd in sommige 1.6 modellen, dus je kunt spoeiers maken die de zuigerbodem bespetteren.

het 1.4 diesel blokje uit de 86c-2f heeft oliesproeiers ala 1.8 16v (KR en consorten).

Hoe ga je de compressie verlagen dan?

erwin race
24-02-2006, 18:51
oh sorry het gaat om een AEE blok.
Compressie gaat naar beneden d.m.v een stalen koppakking met tussenplaat of een op maat gelaserde koperen pakking

erwin race
24-02-2006, 19:38
om jullie nog ff wat verder te informeren over de plannen.
*Turbo heb ik al 1 liggen, hier moet dan een spruitstuk voor gelast worden, samen met een uitlaat die aansluit.
*intercooler
*silicone samco slangen
*diverse alu. pijp en bochten
*olie leidingen van blok naar turbo
*eventueel oliekoeler
*waterleidingen voor turbo koeling
*een computer van een 1.4 AEX moter met mapsensor die ook overdruk aankan

En met dit als geheel zou het blokje moeten kunnen draaien met een turbo.

En het te hopen vermogen zo rond de 120 pk met een koppel van 250nm.



Om nog trouwens nog ff over het compressie verlagen terug te komen, de compressie is volgens fabrieks opgave 1:10 dus is opzich al niet zo heel hoog, daar ik met een nniet al te hoge druk wil gaan rijden verwacht ik niet dat de compressie ver naar beneden hoeft.

vwmk2driver
03-03-2006, 12:21
1:10 is juist vlink hoog.

wil je met bijvoorbeeld 0.7 bar gaan rijden zal ik toch zeker naar 1:9 gaan en dan nog...

erwin race
03-03-2006, 17:04
de compressie gaat ook wel naar beneden, idd naar een 1 op 9, maar vindt dat voor een standaard moter 1 op 10 al niet apart hoog is, veel motoren zitten toch rondt de 1 op 12 of iets in die richting.

En aangezien er een garret t2 opkomt en dat een kleine turbo is is 0.9 bar overdruk al best veel naar mijn idee.

serge pot
03-03-2006, 20:22
erwin jouw compressie is te hoog ,simpel .nu heeft een aee blok 9,8 op 1 ,met de originele stalen koppakking .vervang deze door die van de abu (klingerit en 1,5 mm dik ipv 0,5mm)originele verbrandingsruimte is 45,5cc en cylinderinhoud van 1 cylinder is 399,75 cc.(origineel)
met klinerit pakking wordt je verbrandingsruimte 4,6 cc groter .dus (399,75+50.1)/50.1=8,97 op 1
hiermee kun je safe op 0,6 bar rijden , aangezien jouw blok een pingelsensor heeft ,en je nu dus wel op ron 98 moet gaan rijden .
met compressie verlaging van 9,8 op 1 naar 8,97 op 1 zit je op 68 pk dit maal 60%(elke 0,1 bar druk is 10% vermogenswinst grofweg) is dus 110 pk waar je op uit komt .
nu kun je nog wat rommelen met benzine druk en turbo druk op max 0,8 bar alhoewel ik 0,8 al eigenlijk te hoog vind met deze compressie .
nu zijn de drijfstangen van de aee hol uitgevoerd ivm een olie kanaal naar je piston pen lagers (welke hol zijn uitgevoerd ) als je nu in de kop van je drijfstangen een gaatje boort van 1 mm heb je olie koeling op zuigers ,welke beter is dan olie sproeiers onder aan je cylinder .
een olie koeler zou ik wel gebruiken 9rijen is meer dan genoeg .
intercooler van een sharan (de langwerpige versie van 1.8 t )is ruimschoots toereikend

erwin race
03-03-2006, 20:47
kijk dit zijn de berichten waar ik op zit te wachten.
En idd compressie iets naar beneden zoals serge zegt, was voorlopig nog niet van plan om met een hoge turbo druk te gaan rijden, daar moet teveel voor aangepast worden in mijn ogen (o.a. andere zuigers, dijfstangen).
Tegen die tijd dat het weer sneller moet, kan ik denk ik beter een compleet neiuwe moter bouwen of een 20vt erin hangen.

Maar de polo moet voor dagelijks gebruik blijven, dus het moet wel leuk blijven en natuurlijk heel.