PDA

View Full Version : ombouw vraagjes

bas.
24-02-2006, 22:44
weer het zoveelste topic over het ombouwen van 1.5 jb naar 1.8 16v kr in een mk1

zit met een paar vraagjes...

1.de kabelboom in hoeverre moet je die aanpassen en zijn er ergens schematjes van te vinden?

2.het blok wat ik kan kopen is compleet maar.. heb ik nu ook een apparte computer nodig ( bij het ombouwen van een corsa a naar 2.0l 16v moest dat wel) en zo ja zijn deze makkelijk te krijgen?

3. ik weet dat je een benzine tank, benzine pomp van een gti, uitlaatspruitstuk van een rocco 16v, 5bak van een golf 1 en de aandrijfassen of van een 1.8cabrio of een 16v (rocco,mk2???) moet hebben en wat is er nog meer voor prul nodig??

het blok komt uit een mk2 dan moet je de bak steun veranderen tenzin het een 02A bak is??? of zit ik hier mee verkeerd te dneken

waar moet ik verder nog globaal rekening mee houden...

alvast bedankt

bas.
24-02-2006, 22:47
oja als iemand nog handige site weet hoor ik het graag :)

Spike
24-02-2006, 22:47
Ik heb geen ervaring met deze ombouw, ben zelf Sciroccorijder.

Nu weet ik dat de bodemplaat van Scirocco hetzelfde is, dus dus zul je ook zo'n tank kunnen gebruiken.

Voor die computer moet je gewoon naar de sloop of westerwognum even contacteren.

bas.
25-02-2006, 08:56
westerwognum is dit een mede forumer van als je hem een pm wil sturen is die onbekend namelijk...

golf mkII 16v
25-02-2006, 12:01
de ontstekings computer heb je nodig
is de enigste bij en KR motor

DÁ-BRT
25-02-2006, 12:18
Je kan gewoon de 5-bak van een type 2 pakken. Alle 020 bakken zijn gelijk. De versnellingsbak steun van een Scirocco of andere type 1 5-bak zijn allemaal pas.

Je hebt een motorsteun aan distributie zijde van een 1800 of 1800 16v nodig van een type 1.

De computer is niet nodig om te vervangen. Ik zou gewoon de zekeringkast en het stuk van de kabelboom van de donor auto mee overnemen.

Je kan ook gewoon een externe brandstofpomp pakken. Bijvoorbeeld een Redtops. 5 bar of meer druk.

DÁ-BRT
25-02-2006, 12:20
Trouwens aandrijfassen met een 90mm as kan je gewoon gebruiken van elke type 1 of rocco. De 100mm aandrijfassen moet je van een Rocco 16v of Late golf cabrio pakken.

Ligt eraan welke versnellingsbak je pakt bij de motor. De 16v (2Y) bak heeft 100mm flenzen en de overige 5-bakken hebben 90mm flenzen.

steven16v
25-02-2006, 12:59
De 16v (2Y) bak heeft 100mm flenzen

Dat klopt. Maar je kunt er ook 90 mm flenzen aan zetten. Dan kun je ook gewoon golf 1 gti aandrijfassen pakken. Die zijn iets makkelijker te vinden.

bas.
25-02-2006, 21:19
kan nu een complete mk2 1.8 16v (kr) kopen dus meer en deel van de prob. zijn opgelost maar nu komt de meest beroerde probleem degene die me zou helpen heeft het stervens druk nu moet ik het alleen doen en weet niet alles van het ombouwen is dr niet iemand in de buurt van

amersfoort
zeist
harderwijk
zwolle

die me kan helpen of iets in die geest

en alles op een rij zetten

de bak die in een type 2 zit kan ik gewoon gebruiken zonder al te veel problemen? (dus die in de auto zit?)

DÁ-BRT
26-02-2006, 10:09
Ja, die bak is zonder problemen pas. alleen even de bak-steunen van een type 1 5-bak erop schroeven.

Heb het zelf ook heel druk kan je niet helpen. Maar ik zou gewoon gaan beginnen en de problemen hier op het forum plaatsen en dan krijg je vanzelf de goede antwoorden om het op te lossen.

Ik zou wel eerst zorgen dat ik alle onderdelen bij de hand heb anders kon het wel eens een hele lange ombouw periode gaan worden.

Ow ja, besef je wel dat de auto niet meer type goedgekeurd is na deze ombouw en dat je NIET meer verzekerd bent!
Mocht er een technische controle langs de weg zijn of als je een ongeluk krijgt, waarbij de auto gecontroleerd wordt. Als deze motor wordt gevonden en het blijkt dat die niet op kenteken staat wordt het kenteken in beslag genomen. Dan keert jouw verzekering niets uit.
Dus dan maar hopen dat je geen mensen invalide hebt gereden want dan kan je de rest van je leven gaan betalen. ;) Suc6 met de verbouwing.

bas.
26-02-2006, 11:25
ik weet dat je de sjaak bent maarjah dat nemen we maar voor lief.....

denk dat ook maar gewoon moet gaan beginnen en maar zien waar schip strand

maar mogt er iemand zijn die me wil helpen graag :rolleyes: :rolleyes:

Tommy_cc_
15-05-2006, 08:30
beste kun je wat langer zoeken naar een scirocco II GTX 16v, heb ik ook gedaan, voor 700 gekocht, met gereviseerd en opgeboord blok en nieuwe schijven. Dit was als aanrader op het forum hier en heeft me al enorm veel gezeik gespaard. Het enige is dat ik tot nu toe meer tijd ben kwijt geweest met het verkopen van overige onderdelen en dus niet aan mijn golf kan sleutelen. aan de andere kant is dat wel weer fijn, want zoals het er nu naar uit ziet heb ik alle benodigde onderdelen gratis straks!

Succes!

bas.
01-06-2006, 18:13
ben nu begonnen met het ombouwen nu nog een mooi blok vinden en kan het boeltje beginnen :)

auto omhoog x|
http://www.mijnalbum.nl/Foto=WEYXAWEC

en blokje is eruit
http://www.mijnalbum.nl/Foto=BAIK68UW

http://www.mijnalbum.nl/Foto=SCONZVFQ

heb nu al de motorsteun voor de versnellingsbak gevonden en brandstof pompje van een gti, zit ik nu te denken ik kan tog ook de standaard aandrijfassen van het kr blok nemen of passen deze niet aan de kant van de velg?>

golf mkII 16v
02-06-2006, 07:06
aandrijfassen van een type2 hebben een andere lengte,homokineet overzetten gaat niet want die van 100mm is dikker
je kan het beste de flensen van je eigen versnellingsbak overzetten

bas.
02-06-2006, 07:14
okay dan is dat duidelijk :) begon al te twijfelen dan word het dus druk zoeken naar aandrijfassen

golf mkII 16v
02-06-2006, 07:40
van je eigen auto???? de assen gebruiken

bas.
06-06-2006, 10:20
kan niet die ene was scheef en de ander is door geflex :(

Golf_1_gts
06-06-2006, 14:12
kan niet die ene was scheef en de ander is door geflex :(

:rolleyes:

bas.
07-06-2006, 08:34
vraag me niet waarom dat gebeurt is het deed gewoon pijn aan me hart :( maar het kon niet anders

oergolf
07-06-2006, 12:10
Aandrijfassen met 90mm homokineten zijn nog genoeg te vinden bij sloperijen.

Ik heb de ombouw zelf ook gedaan. De dingen die ik heb moeten veranderen zijn;

uitlaat van een rocco 16v, versnellingsbaksteun (rocco 16v, of van elke 5 bak golf1), brandstofpomp+accumulator+een "injectie" benzinetank, aandrijfassen van golf 2 en golf 1 gecombineerd, motorkabelboom + zekeringkast van golf 2 16v, radiator van golf 2 16v.

Ik geloof dat ik zo'n beetje alles heb opgesomd wat ik heb moeten doen om mijn golf 1 1.5 om te bouwen naar een 16v.

Er zijn vast mensen die het anders hebben gedaan. Maar goed er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden ;)

bas.
07-06-2006, 14:59
dat stond ook allemaal op mijn lijstje :)
alleen hoe heb je de aandrijfassen gecombineerd? en de radiator is tog niet zoveel verschillend als van een 16v

oergolf
07-06-2006, 15:06
Ik heb de 100mm flenzen op de versnellingsbak laten zitten. Daardoor moest ik wel de 100mm homokineten gaan gebruiken van de golf 2 :rolleyes:

De korte aandrijfas van de golf 2 pastte bij mij zonder problemen. De lange as is een ander verhaal. Daarvan heb ik de binnenste homokineet passend gemaakt op mijn golf 1 as. Hier heb je wel een draaibank voor nodig.

Je kan ook gewoon de assen van een scirocco 16v gebruiken en ben je gelijk klaar. Nadeel is dat ze zowel 2e hands als nieuw aardig wat centjes kosten.

bas.
07-06-2006, 15:12
ik kom ze dus nergens tegen :( is er niet een adres te vinden waar ik ze dan pas kan laten maken?

bas.
07-06-2006, 15:17
@ oergolf heb je trouwens nog een foto van hoe je je brandstof systeem hebt zitten onder de auto

oergolf
07-06-2006, 15:24
Dit is hoe ik de as heb aangepast. Is een lichte ingreep die je bij elke draaierij of boer met draaibank kunt laten uitvoeren. Hoeveel eraf moet weet ik niet meer precies.
http://www.volksforum.com/albums/files/6/3/6/aandrijfas.bmp

Foto's van het brandstofsysteem is al zoveel naar gevraagd dat ik ze maar in mijn album heb gezet. Dat is hier (http://www.volksforum.com/albums/browseimages.php?c=43&userid=636) te vinden

bas.
07-06-2006, 15:26
hahaha mooi dank je wel dan is probleem ook sneller opgelost :)

dat rooie gebied word dan weg gedraaid?

bas.
07-06-2006, 23:06
vanavond mezelf dit maar kado gegeven :)

http://www.mijnalbum.nl/Foto=7U7ZJTNL

je raad het al een 16v met subframe en alles van de week er maar af schroeven en dan het blokje vast hangen :)

en dit is hem

http://www.mijnalbum.nl/Foto=8IK6RQ4U

en dan komt het beroerde alles aansluiten word f priegelen met de injectoren dat vat ik nog niet hellemaal

Tommy_cc_
14-06-2006, 21:16
als je een helpende hand nodig hebt/vragen hebt of wat dan ook... stuur me een mail of PM, ik ben ook een 16v in een 1 aan t bouwen.
Ziet er goed uit tot nu toe.. je gaat al rap vooruit!

succes, ik blijf t volgen!

oergolf
14-06-2006, 22:10
hahaha mooi dank je wel dan is probleem ook sneller opgelost :)

dat rooie gebied word dan weg gedraaid?

Beetje late reactie, maar idd dat rode moet je afdraaien, wijst zich vanzelf.

bas.
15-06-2006, 17:36
heb nu 16v van een rocco gevonden nu maar hopen dat die man nog opneemt kan ik die ophalen en dan zet ik het blok erin en later in de week de boel omstekkeren hopen dat het allemaal gaat lukken....

bas.
15-06-2006, 17:43
@ tommy cc

zal ik zeker doen

bas.
25-07-2006, 08:45
blokje ligt erin na aardig wat vastzittende bouten en moeren die met grof geweld los moesten komen,,

nu is het enige wat ik nog moet hebben een brandstof pomp en de aandrijfassen dus dat word lekker zoeken :(

maar mijn wiel is nog steeds scheef en kan er maar niet achter komen wat het nou is

zal snel foto's posten

oergolf
25-07-2006, 17:48
blokje ligt erin na aardig wat vastzittende bouten en moeren die met grof geweld los moesten komen,,

nu is het enige wat ik nog moet hebben een brandstof pomp en de aandrijfassen dus dat word lekker zoeken :(

maar mijn wiel is nog steeds scheef en kan er maar niet achter komen wat het nou is

zal snel foto's posten

1 aandrijfas heb je al; de korte van de golf 2. Alleen nog even de lange van de golf 1 aanpassen. (ik neem aan dat het een 1.5 was wat er in lag)

Of je past allebei de golf 1 assen aan voor de 100mm homokineten.

En je uitlaatsysteem, heb je dat al?

Succes ermee (en post nog eens wat foto's joh :D )

bas.
26-07-2006, 07:17
had wat probleempjes met mijn telefoon om foto's op de mac te krijgen

maar foto zeggen meer dan woorden :D

http://www.mijnalbum.nl/Foto=68ECJNET

http://www.mijnalbum.nl/Foto=GUIH4PDK

http://www.mijnalbum.nl/Foto=OUYQKSUS

@oergolf nog geen uitlaatsysteem zou gister een mooi uitlaatje op halen in musselkanaal ben ik onderweg belt die gast af

dus die moet ik zoeken

golf mkII 16v
26-07-2006, 09:21
lekker bezig met dit warme weer zo midden op de parkeerplaats:D
was ook ooit mijn idee om te doen alleen is niet gelukt [rijd nu in de auto waar het blok uit moest komen]

hummer
26-07-2006, 11:21
had wat probleempjes met mijn telefoon om foto's op de mac te krijgen

maar foto zeggen meer dan woorden :D

http://www.mijnalbum.nl/Foto=68ECJNET

http://www.mijnalbum.nl/Foto=GUIH4PDK

http://www.mijnalbum.nl/Foto=OUYQKSUS

@oergolf nog geen uitlaatsysteem zou gister een mooi uitlaatje op halen in musselkanaal ben ik onderweg belt die gast af

dus die moet ik zoeken
Je hebt een PB

bas.
26-07-2006, 18:16
lekker bezig met dit warme weer zo midden op de parkeerplaats:D
was ook ooit mijn idee om te doen alleen is niet gelukt [rijd nu in de auto waar het blok uit moest komen]

schoolplein :P altijd grappig als er nog school is en rol het hok uit de kelder van de school :P

bas.
31-07-2006, 16:59
is er trouwens iemand met een aansluit schematje van de kabelboom van een gti dat werkt mischien wat sneller dat hoe ik het nu van plan ben :S

golf mkII 16v
31-07-2006, 23:16
kabelboom van een EG/DX of een EV als basis en die pas maken

bas.
01-08-2006, 09:38
ben van plan om de orginele kr kabelboom te gebruiken die ziet er nog goed uit geen slijtage plekken alle stekkertjes zitten er ook nog aan etc.

maar ik heb liever een schematje avhter de hand zodat ik weet waar alles ongeveer moet zitten

bas.
10-01-2007, 18:48
weer ff een oude koe uit de sloot gehaald na een paar fixe tegenslagen kan ik weer verder met het golfje, paar update's

alle spullen voor een grote beurt gehaald

compleet nieuw orgineel volkswagen front op de kop getikt (zijschermen voorfront, motorkap en bumper) vond net wat beter dan weer gaan zitten klooien met 2dehands spul.

aandrijfassen, zijn alleen niet naar me zin dus ff andere zoeken,

alleen is er iemand die weet welke draden ik zowie zo van een kr meteen kan weg gooien en welke ik wel moet gebruiken en waar ik ze moet aansluiten??

Ron mk1
10-01-2007, 21:33
Vriend van mij heeft een paar scirocco 16v`s staan voor de sloop.
Mocht je nog wat zoeken mag je mij een pb sturen voor zijn tel. nr.

DÁ-BRT
15-01-2007, 12:09
Zoals eerder beschreven is met het aanpassen van de aandrijfassen is gevaarlijk!

De lengte van de as van een 100mm homokineet moet 35mm vanaf de voorzijde zijn. Het rode gebied is maar krap aan 38mm. Dus er blijf maar 3mm materiaal staan als je hem aanpast!

Ik zou dus gewoon even blijven zoeken naar een lange 100mm as en de korte van de donor pakken.

oergolf
15-01-2007, 15:45
Zoals eerder beschreven is met het aanpassen van de aandrijfassen is gevaarlijk!

De lengte van de as van een 100mm homokineet moet 35mm vanaf de voorzijde zijn. Het rode gebied is maar krap aan 38mm. Dus er blijf maar 3mm materiaal staan als je hem aanpast!

Ik zou dus gewoon even blijven zoeken naar een lange 100mm as en de korte van de donor pakken.

Niet om het een of het ander. Ik heb dit wel gedaan. Het heeft tot nu toe nog geen problemen opgeleverd. De ombouw is inmiddels 2 jaar geleden, hoewel ik maar weinig met mijn golf rij.

Zou je het 'gevaar' eens nader kunnen toelichten Bert? Misschien middels een paint tekeningetje? Ik heb het nog niet voor ogen.

Niet dat ik je expertise op de proef stel, enkel dat voor diegene die het willen doen of gedaan hebben op de gevaren gewezen worden.

Alvast bedankt

DÁ-BRT
15-01-2007, 15:52
Geen probleem, ik maak vanavond van de beide assen foto's en dan kan je het zien.

Trouwens nog een puntje. De lengte van de 90mm as is anders als die van de 100mm as. Dit door gebruik van andere homokineten. Waardoor bij totale montage van de as de lengte van een verbouwde as niet meer overeenkomt met die van een originele 100mm as.

Trouwens buitenste homokineten zijn ook verschillend. De homokineten van de 90mm as zijn in het geheel ook kleiner dan die van de 100mm as en volgens mij zijn de homokineten niet uit te wisselen per as. (verschillende splines)

Maar goed ik post vanavond (laat) even foto's van de gevonden verschillen) en waarom ik denk dat het niet gaat, of gevaarlijk kan zijn.

bas.
16-01-2007, 00:11
in principe zou dat tog niet zo heel gevaarlijk moeten zijn??

heb de assen etc gevonden via het adresje van ron mk1 :)
maar nu zit ik nog ff met de bedrading hoe heb jij dat gefixed oergolf?

DÁ-BRT
16-01-2007, 09:49
Sorry voor de iets onduidelijke foto's (camera stuk)

http://www.zwalve.eu/d/854-2/Aandrijfassen_070115_001.JPG

De bovenste is van de 100mm as en de onderste is de 90mm as.

De lengte bij de 100mm as van het einde tot de opstaande rand is 35mm. (het gebied waar de splines op zitten)

Bij de 90mm as is dit 31mm

Als je bij de 90mm as de rand weg laat draaien naar 35mm. Dan heb je bijna geen opstaande rand meer over. Er staat dan nog iets meer als 1mm en daarna loopt het snel af.

Er bestaat dus de kans dat je homokineet over de as heen schiet bij belasting. (max inveren)

ff een foto gemaakt van mijn notitie bord... (ahum kast deurtje)

http://www.zwalve.eu/d/858-2/Aandrijfassen_070115_002.JPG

De lange as van een type 1 100mm is 647mm
De lange as van een type 1 90mm is 655mm

Als je van de 90mm as 5mm afdraaid om een 100mm homokineet te plaatsen is hij nog 650 lang.

De buitenzijde moet je 3mm afdraaien om een 100mm homokineet te plaatsen. Dan kom je dus op de lengte van een lange 100mm as uit.

SORRY ik had mij vergist. Dacht eerder gemeten te hebben dat de lengte dan niet zou kloppen bij het aanpassen van een 100mm as. Maar het klopt wel qua lengte dan.
Ook de splines zijn bij beide assen gelijk.

Hopelijk hebben jullie er iets aan.

bas.
16-01-2007, 12:55
dus in princiepe zou het dan geen probleem moeten zijn toch?

en da-brt heb jij enig idee hoe het zit met de bekabeling?? daar zie ik zo tegenop

oergolf
16-01-2007, 15:23
Bedankt voor de uitleg Bert, ik weet nu wat je bedoeld.

Dat de splines overeen kwamen wist ik al, anders had het bij mij niet gepast. Wat betreft de borst waar van een deel wordt afgedraaid ben ik het met je eens. Daar blijft nog een paar mm staan voordat het afloopt.
Alleen naar mijn inzicht wordt dit deel minimaal belast. Dit omdat je homokineet axiaal vrij kan bewegen. Bij inveren hoort deze niet tot het blokkeren van de axiale beweging te gaan.

Waarom heb ik het weggedraait?
Om de '100mm' flenzen aan mijn 2Y versnellingsbak te kunnen behouden. Daarvoor moest een '100mm' homokineet (bakkant) op mijn 'lange' golf 1 as passen. Deze homokineet hoeft enkel geborgd worden.

DÁ-BRT
18-01-2007, 11:15
@Bas. : Gelukkig heb ik daar geen verstand van. Ik haat benzine motoren en al helemaal electonica.

Daar blijft nog een paar mm staan

Er blijft om precies te zijn iets meer als 1 mm staan daarna loopt het af en 2mm verder zit je onder de diameter wat je heb t afgedraait.

Klopt hij kan inderdaad axiaal bewegen.

bas.
18-01-2007, 20:19
mm jammer kreeg gister het belletje dast me onderdeeltjes klaar liggen maar nu moet ik nog tijd vinden om ze op te halen

Ron mk1
19-01-2007, 22:07
Aandrijfassen nog kunnen kopen bij die jongen?
Prijs was niet verkeerd hoorde ik.

;)

bas.
20-01-2007, 13:12
ja nu alleen nog ff tijd vinden om op te halen, heb ook meteen de rest wat ik nodig had.

Ron mk1
20-01-2007, 20:40
Hoorde uit betrouwbare bron dat hij NOG een 16v rocco had gekocht.

:rolleyes:

Tommy_cc_
21-01-2007, 16:03
had je nog een rocco spruitstuk nodig? heb ik nog wel voor je liggen.. eventueel ook een mk1 16v spagettie spruitstuk nieuw voor 395 euro.

bas.
21-01-2007, 18:29
nee die heb ik al van superspint, en ik wist uit zeer betrouwbare bron dat hij nog een 16v had gekocht maar daar heb ik niks van nodig

Corrado_G60
17-02-2007, 21:59
Ben wel benieuwd hoe het nu staat met dit project?!

bas.
17-02-2007, 22:04
dat kan ik je zo vertellen,

heel slecht ik moest mijn schuur uit omdat de eigenaar ineens een bungalow neer wou zetten :( dus er moest gezorgd worden voor iets anders gelukkig heb ik een aardige pa die zijn garage heeft afgestaan en daar word ie van de week heen gebracht als ik aan een autoambulanc kan komen voor die tijd.

omdat ik zo weinig tijd heb kon ik de onderdelen niet eerder op halen dan aankomende donderdag zijn de assen verkocht, groot gelijk als je zolang moet w8 dus die probeer ik nog ergens vandaan te halen wanneer dit alles geregeld is ben ik van plan als alles volgens schema gaat, de auto in maart te laten spuiten en dan de motor aan te sluiten

greenmk116v
18-02-2007, 21:16
hoe is het nu met dit project verder afgelopen ??
ben erg benieuwd :D

Grtzz Bou

bas.
19-02-2007, 09:22
ga gewoon verder :) alleen word allemaal wat langer dan verwacht
komt ook vooral omdat ik in een kledingwinkel werk en nu alle nieuwe collecties binnen komen en dus nu in een zeer drukke periode zit

maar ondertussen kom ik wel allemaal leuken dingetjes tegen zoals

een beige interieur voor in de golf ongeschonden is alleen wel voor een mk2 dus maybe dat ie de verkoop in gaat

en allemaal kleine details etc maar blijf maar zitten met die bedrading

Menace
19-02-2007, 20:00
http://xs4all.nl/~valo ;)

Corrado_G60
26-06-2007, 21:06
En, ben je ondertussen al verder gekomen??