Log in

View Full Version : Derby (5 jarenplan)


polopower
21-12-2003, 22:54
Hoop er echter wat korter over te doen.

Heb in juni de derby uit '78 aangeschaft, de import stamt uit '95. Altijd in gereden door een oude vrouw (heb nog aantekeningen ter bewijsvoering)

Ondanks de plannen voor een rat/primer-look wordt het toch min of meer een resto-projectje. De wagen is op het oog simpelweg nog te hard/strak om aan de een rat-look te verkloten.

De derby is wel in primer kleuren gespoten. Hopelijk komt daar dit voorjaar verandering in. Dan worden de nu zichtbare rotte plekken behandeld en wordt hij doorgelast. (eventueel een rolbeugel/halve kooi) erin.

Sinds de aanscha heb ik vrij weinig aan de auto gedaan op strippen na. Wel heb ik een klein vermogen in onderdelen gestoken en heb nu het een en ander liggen:
-whitewalls
-verschillende velgen in 13"en 14"
-g40 wielophanging
-fk 85/70 mm verlagingsset (incl dempers)
-g40 achteras (met stabi dus)
-g40 remmen (voor en achter)
-Gegroefde en geboorde schijven.
-Nieuwe trommels achter
-Stahlflex remslangen voor en achter.
-Veerpootbrug voor en achter
-Unterfahrschutz (zelfbouw)
-Andere stabibeugels voor (ten gunste van de sporing)
-Salzmann verstelbare draagarmen voor (inclusief kogelgewricht en teflon bus)
-1600 abu onderblok
-1400 abd blok
-Bewerkte en geflowde gk kop (standaard kleppen)
-Bewerkte en geflowde hh kop, waarschijnlijk 38/32 kleppen (worden besteld)
-306/296 gr. nokkenas
-Verstelbare nokkenas-pouly (moet aangepast worden ivm 1400 of 1600 onderblok)
-Bewerkte vwm spruitstuk incl. 40dcoe Webers (2e set binnenkort inclusief bewerkte KWL spruitstuk)
-4-2-1 Uiltaatspruitstuk
-Lichter vliegwiel van een 1100
-180 Koppeling van LUK


-Alle raamrubbers (voor chroombies) rondom ter vervanging van.
-Enkele ruiten rondom
-Sierstrippen rondom
-Nos chroombumpers
-2e hands chroombumpers incl. rubbers
-deurrubbers incl. kofferbak
-stalen bumpers
-2xAchterlichten (met en zonder achteruitrijlicht)
-setje nieuwe H4 koplampen
-Beige interieur incl. deurpanelen en tapijt.
-Blauw interieur incl. deurpanelen en tapijt.
-Audi50 tellers
-Sportstuurtje inclusief alu naafverlenger
-Originele radio
-Imperiaal/roofrack
-Engelmann spiegels
-Talbot spiegels
-Nieuw ori zender voorspoiler
En nog veel veel meer klein spul.

Toekomstige aankopen:

-Overige motorische delen (juiste kleppen etc)
-2x 8p bak (of mijn droom 6-bak van de lupo)
-190 sportkoppeling
-Rolbeugel
-Verstelbare toplagers om de wielen negatief te zetten.
-Negatieve as-tappen achteras (weet niet of dit bij trommels kan)
-Voorruit met ori groene zonneband.
-Dreieckslenker (met of zonder subframe)
-Overige deel uitlaatlijn
-Gti spoilerlip.
-Diverse kleine dingen.
-2x sportkuipje (korte type dus zonder hoofdsteun)
-Oliekoeler
-Div. sensoren en meters (olie temp/druk etc etc)
-Aanzuigtrechters voor webers incl. K&N huis
-Carterpan met schotten en retour naar kleppendeksel


Dit was het wel zo'n beetje.... hoop dat ik de bovenste lijst de komende tijd kan uitbreiden, zodat de onderste wat kleiner wordt ;)

I'll keep you posted (Nu is het wachten op een fotoalbum :) )

volksaddiction
22-12-2003, 07:02
Je kan hier toch ook gewoon een foto plaatsen ?
zie andere project pagina's...

Antera
22-12-2003, 15:43
Gaarne foto's idd gewoon ff op je eigen webspace zetten en de link hier plaatsen is dat helemaal geen probleem. En anders zijn er vast wel mensen die jouw foto's ff online willen gooien

volksaddiction
22-12-2003, 16:39
Psies.....
Ik heb nog wel wat webspace over.....
Heb een account van 150 Mb, dus wil wel een paar MB's doneren voor degene die hun auto willen showen hiero..

polopower
22-12-2003, 19:18
Ik hoop 'm binnenkort dan ff wat beter op de gevoelige plaat vast te leggen. Dan maak ik graag van je aanbod gebruik!

volksaddiction
22-12-2003, 20:34
Laat maar weten tegen die tijd !
GreetZ
leon

polopower
23-12-2003, 16:30
Vandaag ANSA sportmiddendemper in ori look gekocht. Afspraak gemaakt voor een offerte voor het laten stralen verzinken en poedercoaten van de veerpoten achteras etc.

Enkele vraagjes:

-Kunnen ze ook mat poedercoaten? Of wordt het altijd (hoog)glans?
-Kan ik de remklauwen ook laten verzinken en poedercoaten?
-Idem voor de trommelremmen?? Want de binnenkant zal dan ook gebeuren neem ik aan??
-En kan alu verzinkt worden?
-Kan een uitlaatspruitstuk ook gepoedercoat worden ivm hitte?

Zijn er andere delen die ik dan ook direct moet laten doen??

volksaddiction
23-12-2003, 17:04
Ik denk dat je deze vragen beter kunt stellen in het algemene gedeelte van het forum....

polopower
23-12-2003, 17:36
True!... doe ik gelijk ff

Tommy
23-12-2003, 18:47
goed bezig Alfred!

Hoeveel auto's wil je in totaal in elkaar zetten? ;)

polopower
23-12-2003, 22:57
Nou laat ik het zo zeggen... ik heb een verlanglijstje met de nadruk op lang ;) Het blijft iig niet bij deze 2 volkswagens van het 86(c) soort.

polopower
28-12-2003, 17:26
*update*

Setje deuren, kofferklep en motorkap gekocht. Geheel zonder roest op wat oppervlakteroest op het laatstgenoemde onderdeel na.

Tommy
15-01-2004, 20:13
Al wat vorderingen Alfred...? poedercoatadres o.i.d.? of heb je pauze om niet binnen 5 jaar klaar te zijn... hahaha :D ;)

polopower
21-01-2004, 17:38
zat ff krap... lijkt erop dat ik komende maand eindelijk weer eens wat te besteden heb. Waarschijnlijk komt er dan nog een derby bij. Of voor de onderdelen of om een zoutvreter van te maken.

Michiel86c
21-01-2004, 17:45
zat ff krap... lijkt erop dat ik komende maand eindelijk weer eens wat te besteden heb. Waarschijnlijk komt er dan nog een derby bij. Of voor de onderdelen of om een zoutvreter van te maken.

Ik zou daar geen Derby voor nemen! Antiroestbehandeling kenden ze toen nog niet :( en het staal dat ze toen gebruikten was ook niet echt top...
En het is gewoon zonde natuurlijk!

polopower
25-01-2004, 12:25
Tis een 1f maar ik ben idd afgehaakt.... roesten deed ie namelijk al. En er zit apk afkeur op door oa een rot gat in het schutbord. Ook voor bruikbaar plaatwerk is ie niet meer te gebruiken helaas.

polopower
06-04-2004, 10:00
Dacht dat de topic niet meer bestond ivm overzetting naar volksforum maar toch weer ff een update:

Wat extra onderdelen gekocht/geruild

-Salzmann domlagers om de wielen negatief te kunnen zetten aan de vooras.

-Dreieckslenker/triangels ook voor de vooras voor nog meer/betere handling

-astappen achteras: 2 graden negatief (iemand ervaring met laatstgenoemde??)

-stalen rolkooi

-Salzmann verlagingsset ttot 18cm verlaging :eek: (aldus de verkoper. De poten op zich (zonder demper dus) zijn ook al ingekort en het setje komt uit de motorsport maar 18cm???

Tommy
07-04-2004, 16:39
rolkooi al een beetje gepast?

negatieve astappen lijkt me wel vet! zal vast mooi staan! Zit je nog op schema in de planning? :p

Gert
07-04-2004, 17:42
Salzmann is NOOIT motorsport .. trust me .

polopower
07-04-2004, 21:20
Rolkooi nog niet gepast nee. Dit weekend er ff inmeubelen, als het past gaat hij binnenkort naar de coater. (is vandaag langsgeweest, want ik heb nog een bult onderdelen die gedaan gaan worden)

Hmm, salzmann geen motorsport?? naja het zal, kon het voor dit geld iig niet laten liggen.

polopower
31-07-2004, 13:37
http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=600&stc=1

bijna kaal..

ps. voor iedereen die hem vet vindt:

http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=599&stc=1

De motorruimte leek wel een carterpan, in elke hoekje zat olie en ml-antiroest. Mijn pech of mijn zegen?

Tommy
31-07-2004, 17:59
wil die eerste foto ook zien! ;)

polopower
31-07-2004, 18:29
http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=601&stc=1

polopower
08-09-2004, 17:28
Vandaag mijn salzmann setje er even onder geknoopt:

Iets te extreem?

http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=795&stc=1

http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=796&stc=1

http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=797&stc=1


Let wel: de demper is volledig uitgeschoven... Vraag me af hoe dat gaat onder volledige last van koets en motor

Michiel86c
08-09-2004, 18:59
Hmmm... Als je het mij vraagt istie een beeeeetje te laag!

Tommy
08-09-2004, 20:57
heel erg extreem... cool man ;) :cool:


nog wel belang bij de platte banden nu? :frown: :D

Marco
08-09-2004, 21:50
ahum, das wel erg laag ja, plus dat de auto nog doorveert, beetje dan :)

polopower
12-10-2004, 06:50
Omdat ik alles in de buitenlucht moet doen begint de tijd aan te breken dat ik niets meer aan de koets kan doen. Daarom ben ik op de dagen dat het nog wel even kan, ijverig in de weer.

Alle beugeltjes voor het wiswas- en koelvloeistof reservoir en de accuklem verwijderd. Verder ben ik bezig alle anti-steenslag en de kit in de de naden v/h plaatwerk te verwijderen.

http://volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=1117&stc=1
http://volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=1118&stc=1

Melvin
12-10-2004, 07:24
vind de kleuren zo al vet :D en die velgen al helemaal!!! die zijn echt cooll...

Ron polo1f
12-10-2004, 14:02
hoe zit dat nu met die verbouwde salzmann voorpoten, nu die zijn ingekort passen er toch geen dempers meer in van de originele lengte? ik bedoel de lengte van de schokbreker zelf , niet van de zuigerstang. er zitten toch koni's in neem ik aan, welk nummer staat daar dan op? 86-1922(sp)? of zitten er kortere schokbrekers in, die eigelijk niet voor een polo/derby zijn?

Tommy
12-10-2004, 14:51
Goed bezig Alfred!

wordt wel wat denk ik zo!

polopower
12-10-2004, 15:26
@ Melly: Als je er echt belang bij hebt mag je me altijd een prijs noemen, heb een set van 6 waarvan 3 gestraald zijn. de maat is 13" x 6J

@Ron: Ik kan de voorste dempers niet op het moment niet open krijgen. Had nog wel een achterste demper los liggen en die is van het merk Boge Automatic. (zie foto)

http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=1121&stc=1

Ron polo1f
12-10-2004, 16:06
als je ff kijkt op de foto, zie je dat die salzmann poten een stuk korter zijn dan de standaard voorpoot van polo, daarom vraag ik mij ook af welke schokdempers erin zitten. niet die van polo in ieder geval.

http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=1124&stc=1

Tommy
12-10-2004, 16:14
zo.. wat een aparte construkie zeg... (naja, vind ik althans)

Melvin
13-10-2004, 09:49
vind de constructie ook heel vreemd ja, heb alleen nog maar rechte dempers en veren gezien :P zonder al teveel uitsteeksels... maaruhm, ik wil je velgen helemaal niet kopen, die moet je lekker zelf houden... vind ze alleen vet...

sjampoo
13-10-2004, 10:16
@ Ron Polo1f :

D'r zijn 2 manieren van 'dempers';
Ofwel een compleet patroon dat je zo in de veerpoot schuift.
Ofwel een zuigerstang die je in de veerpoot zet, voorzien van geleiders, o-ringetjes, olie etc; die gaat zo de poot in.

Een compleet 'standaard polo' patroon past natuurlijk niet; veerpoot is ingekort.
De zuigerstang-constructie past wel: de zuiger aanpassen aan de lengte (draaibank) en klaar..

@ De rest: zo vreemd is de constructie niet. Bij een Golf zit de fusee aan de veerpoot geschroeft, bij een Polo is het 1 geheel... that's all

Ron polo1f
13-10-2004, 11:09
@ Ron Polo1f :

D'r zijn 2 manieren van 'dempers';
Ofwel een compleet patroon dat je zo in de veerpoot schuift.
Ofwel een zuigerstang die je in de veerpoot zet, voorzien van geleiders, o-ringetjes, olie etc; die gaat zo de poot in.

Een compleet 'standaard polo' patroon past natuurlijk niet; veerpoot is ingekort.
De zuigerstang-constructie past wel: de zuiger aanpassen aan de lengte (draaibank) en klaar..

@ De rest: zo vreemd is de constructie niet. Bij een Golf zit de fusee aan de veerpoot geschroeft, bij een Polo is het 1 geheel... that's all

@ sjamp, ik weet welke losse zuigerstang je bedoelt maar of die nog te krijgen zijn betwijfel ik. (kun je lekker stug maken door er dikkere olie in te doen)
Gert heeft toch ook nog een setje ingekorte voorpoten te koop met losse demperpatronen (heb ik tenminste gezien op een foto) die moeten dus toch ook in een kortere versie te krijgen zijn.

sjampoo
13-10-2004, 11:19
@ Ron polo1f
Tja: die losse zuiger-stang-apparaten moet je erg zuinig op zijn als je ze tegen komt. Raar eigenlijk: het enige wat daaraan slijt is een o-ringetje, that's it. Super makkelijk te repareren, en nog lekker stug te maken ook met de juiste dikke olie...

Ochja: Vraag Blikopener (Douwe) eens waar hij z'n spul laat maken.. had m laatst aan de foon, was ie onderweg naar z'n onderstel meneer.. (verschuur geloof ik).. die gingen dempers voor m aanpassen/maken voor z'n cup-replica.

Ik weet bij god niet of er 'zo uit het rek' dempers te koop zijn voor die kortere poten, maar weet bij jupiter wel dat je alles op maat kan laten maken!

Dennis@polo86c.nl
13-10-2004, 12:17
Hmmz, heb al zeker 2 setjes van die 'dempers met veerpoot als huis' weggegooid.

Bij rebound-schokdempers zijn trouwens de zuigerstangen zelf niet korter, de uitschuiflengte is in de demper begrensd.

@Alfred: neem zaterdag maar eens zo'n poot mee. Misschien dat er dempers in kunnen met langere zuigerstangen, en je dus ook langere veren kunt gebruiken.

polopower
13-10-2004, 12:30
Waar kun je dergelijke veerpoten aan herkennen (dus die gevuld zijn met olie)?

@ Denman: Komt voor elkaar!

Ron polo1f
13-10-2004, 12:47
@Alfred: neem zaterdag maar eens zo'n poot mee. Misschien dat er dempers in kunnen met langere zuigerstangen, en je dus ook langere veren kunt gebruiken.

dennis, ik denk niet dat de "gewone" polo dempers er nog in passen, wat betreft de inbouw lengte. de "buis" waar de demper ingezet word is immers korter dan standaard.
zelfs al zou je die kunnen monteren, (met langere zuigerstangen) heb je ook kans dat de stuurstangen in het binnenscherm aan gaan lopen, ze zijn immers naar onderen verplaatst op de voorpoot.

Dennis@polo86c.nl
13-10-2004, 17:12
Is geen top oplossing, ik weet het.
Vraag me ook af waar dit setje voor gemaakt is.

En als je er nu eens 15" onder zet ;)

Ron polo1f
13-10-2004, 17:25
[QUOTE=polopower]Waar kun je dergelijke veerpoten aan herkennen (dus die gevuld zijn met olie)?QUOTE]


deze herken je pas als je de grote wartel losdraaid bovenaan de veerpoot. er zit dan geen vaste schokbreker in maar een losse zuigerstang met afdichting en natuurlijk olie.
deze losse "demper elementen" zaten voorheen in alle oudere vw modellen,
tegenwoordig zitten er alleen nog maar vaste schokbrekers in een voorpoot

ff voor de duidelijkheid: gevuld met olie zijn ze allemaal,al dan niet in combinatie met gas.

sjampoo
14-10-2004, 12:18
Intrax Suspension Technology uit Volkel kan het voor je maken (ff gebeld met Blikopener/Douwe)

Telnr: 0413-272997
Naam: intrax suspension technology bv
Adres: leeuwstraat 68
Postcode: 5408pl
Plaats: volkel

arnus71
14-10-2004, 12:22
yep, daar heb ik mijn schroefset ook vandaan, custom made baby.

sjampoo
14-10-2004, 12:40
Spul van Douwe ligt er ondertussen ook weer klaar te wezen..

Oi oi.. als dat NOG beter gaat rijden als het spul dat onder de audi50gls hangt... :)

Ron polo1f
14-10-2004, 13:34
ff site opgezocht. intrax (http://www.intraxracing.nl/)
jammer genoeg under construction.
is volgens mij die vent van het vroegere white power suspension

Ron polo1f
14-10-2004, 13:36
Spul van Douwe ligt er ondertussen ook weer klaar te wezen..

Oi oi.. als dat NOG beter gaat rijden als het spul dat onder de audi50gls hangt... :)

wat heeft ie daar nu dan onder zitten??

sjampoo
14-10-2004, 13:43
Bilstein, in combi met roze homo veren (D&W?)

die Bilsteins zijn dan weer een 'spezialanfertigung'... custom dus..

Dennis@polo86c.nl
14-10-2004, 15:40
Steffan veren volgens mij...

polopower
23-10-2004, 16:58
Afgelopen week even tussen de buien door driftig aan het kaal-steken geslagen. Één helft van de binnenkant is nu volledig bitumen- en lijmvrij. Stevig aan het werk geweest met heatgun en thinner.

Verdere aankopen:

-Radiateur met ingebouwd reservoir (nieuw in doos)
-23 mm hoofdremcylinder (nieuw in doos)
-CNC gefreest custom stuur

De kooi is naar een constructiebedrijf gebracht die nog enkele aanpassingen en verstevigingen aan gaat brengen.

En in navolging van Kruk@b:

De deuren,klep,kap en een spatbord binnenkort ontlakken en fosfateren. Daarna in de epoxyprimer zodat ik ze met een gerust hart kan wegzetten voor de uiteindelijke spuitbeurt.

polopower
30-10-2004, 14:34
Na de winter maar weer verder met de binnenkant. Litertje thinner doet wonderen.

http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=1282&stc=1


Buitenkant ook maar 'winterklaar' gemaakt.

http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=1283&stc=1

http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=1284&stc=1
Tijd voor de winterslaap, hoop dat hij het wat uithoudt, nu de kit- en bitumenresten zijn verwijderd.

polopower
26-04-2005, 16:54
Kleine update na lange tijd, rolkooi moet nog enigzins aangepast worden maar dit wordt het plaatje om en nabij...

http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=3648&stc=1

Aangezien de benzineleiding gaar was moest de tank er onderuit. Wat bleek: de vorige eigenaar heeft jaren met een losse tankontluchting gereden. Dat verklaart direct de benzinegeur IN de auto, waar hij over klaagde :eek:

sjampoo
26-04-2005, 17:16
Wat kost dat ontlakken/fosfateren?

Is wel interessant voor losse delen.. Koets zelf zal wel niet lukken denk ik? (zie oldtimermarkt sonderheft: mij te prijzig)..

Alain had toch een nieuwe deur met alleen transportlak? Heb jij dat ook, of zijn t gewoon gebruikte deuren/panelen die je (elders dan Alain) laat ontlakken?

polopower
26-04-2005, 17:53
Zijn idd 2nd hand deuren die ik waarschijnlijk hier in de buurt laat ontlakken. Beneden een eurootje de kilo (is me beloofd). Fosfateren gaat het geld ook niet inzitten (sociale werkplaats 15 km verderop schijnt dat te doen) Rest me alleen nog adresje waar je kan laten ontroesten met een dompelbadje fosforzuur. Wat me dat gaat kosten durf ik niet te zeggen.

Big_Mac_Mark
26-04-2005, 18:02
Mooi project man! Ga ik even volgen....

polopower
28-04-2005, 17:52
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=14421&mode=normal

Dat was hem... ooit

JeeWee
28-04-2005, 18:41
Wie gaat dat doen? Kooistra uit Drachten of hebbie iemand anders?

sjampoo
12-05-2006, 10:59
Alweer een jaar (of wat) verder..

Hoe staat t ermee????

Berserker
12-05-2006, 11:17
hij heeft nog tot 2008 :D

maar ben inderdaad ook wel benieuwd....

in me begin volksforum dagen nog wel eens met Alfred over msn over zijn project gepraat....

Off topic check postcount
Join Date: Jan 2005
Location / Country: Landgraaf/ Z-Limburg
Posts: 666 :D

Richard
12-05-2006, 11:45
white power suspension

:confused:
was die belgische knaap daar ook niet bij :rolleyes:

polopower
12-05-2006, 16:40
HA! noem dat eens een CO-incident!

Toevallig zat ik net mijn eigen topic te zoeken. Eindelijk weer eens wat aan de derby kunnen doen deze week. Verder geen foto's getrokken dus die houden jullie te goed.

Deze winter druk doende geweest wat extra plaatwerk te vergaren, wat blijkt: ik gebruik er waarschijnlijk minder van dan ik aanvankelijk dacht (afkloppen).
Het spatbord rechtsvoor had ik als algeheel rot afgedaan, maar een een scotch-beurtje blijkt hij, op erg slecht laswerk door mijn voorganger, nog vrij gaaf. Er zitten deuken/kuilen in op de plaatsen waar gelast is, dus direct maar eens aan het vertinnen geslagen en ik kan jullie waarschijnlijk met geen toetsenbord beschrijven wat een enorm fijne methode dit is!

Vanmiddag de kap maar eens ontdaan van een erg dikke laag vet en maar eens dik in de afbijt gezet (waarom word de grondlak nooit aangetast door dat gamma afbijt goedje (ja ik heb de 'zware variant' aangelengd met water))Komende dagen nog even scotchen en dan beide delen in de grondlak epoxy spuiten. Fosfateren blijft er bij deze delen eerst even bij want ik weet niet of dat hecht ivm het vertinde gedeelte. Iemand hier een idee over?

RubenD
12-05-2006, 19:18
White Power Suspesion is er nog steeds bij mijn weten maar nu als WP Suspesion vanwege het racisme...

En van die demperpatronen die je in de poot kan schroeven die heb je ook wel in allerlei maten...

Maar een mooi project is dit!

polopower
12-05-2006, 21:57
Ergens op een ander forum gelezen dat salzman voor de korte veerpoten gebruikt maakt van golf 1 dempers. Mocht iemand der golfers zich geroepen voelen tot het ter hand nemen van de duimstok (das minder schunnig dan het klinkt) dan zou ik zeer vereerd zijn.