Log in

View Full Version : lagers of urethaan bussen?


Skywalker
27-02-2006, 21:37
.

tjoep
27-02-2006, 22:51
urethaan hoef je niet te smeren en lagers wel en volgens mij is urethaan meer slijtvast. Dat is het enige dat ik weet

kubeljans
27-02-2006, 22:59
naar mijn mening ging ik voor lagers i.p.v urethaan heeft mijn broer ook gedaan leek hem beter maarja tis ieders zun eigen ;)

Area51
28-02-2006, 10:13
in de weedeater onder mijn westfalia zitten urethaan bussen, maar als ik
zou mogen kiezen had ik veel liever lagers gehad.
Door de hitte (graadje of 40 op vakantie in Frankrijk) gaat het urethaan erg kraken :redface:

http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=5132&mode=normal

-Jens!-
28-02-2006, 10:16
lagers zijn altijd véle véle malen beter natuurlijk, mits je ze goed schoonhoud en regelmatig doorsmeert...

Bussie komt zo
28-02-2006, 10:32
Maar om lagers er na het aanlassen van de zijplaten er weer netjes in te krijgen zal het gat toch weer mooi rond gemaakt moeten worden, en dat zal machinaal moeten gebeuren.
Dus ik denk dat voor spijlbusdraagarmen urethaan de beste/snelste/goedkoopste oplossing zal zijn.

Area51
28-02-2006, 10:35
Dus ik denk dat voor spijlbusdraagarmen urethaan de beste/snelste/goedkoopste oplossing zal zijn.

snelste en goedkoopste (?) ben ik wel met je eens, maar beste blijft toch lagers.

kubeljans
28-02-2006, 17:47
lagers zijn slijtvaster dan urethaan mits er genoeg vet bij word gedaan en goed stofvrij word gehouden dat was de onze conclusie ;) en origineel zitten er ook lagers in anders haddenze er meteen wel urethaan bussen in gedaan vroegah :rolleyes:

primer-look
01-03-2006, 10:53
Ik heb ook een jaartje met urethaan bussen gereden ...........Conclusie:

Urethaan:

Plus:
- makkelijke montage
- weinig onderhoud nodig
- erg slijtvast
- makkelijker te verkrijgen als lagers
- goedkoper

Min:
- Je word gek van het gekraak, koud,warm, met vet, zonder vet maakt niet uit.
- Het is zo slijtvast het gaat vreten aan je draagarmen!

Ik heb ze dan ook (hoofdzakelijk voor het gekraak) vervangen voor lagers en daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad. De urethaan bussen zijn t.o.v de naaldlagers statische lagers. Bij het verwijderen van de draagarmen was dat dan ook goed te zien , de draagarmen waren flink aangevreten (vet heeft namelijk haast geen effect op urethaan).
Als je geen speling wil op de lange duur zijn naar mijn mening de naaldlagers de enige optie.

Groeten

Dennis

Area51
01-03-2006, 11:21
Min:
- Je word gek van het gekraak, koud,warm, met vet, zonder vet maakt niet uit.
klopt ... zomer, herfst, winter ... je hoort iig dat je vooras nog onder je bus zit !! :tongue:



- Het is zo slijtvast het gaat vreten aan je draagarmen!
Goed dat je erover begint Dennis, want de Weedeater heeft er nu zo'n 18.000 km opzitten onder de westy,
en na 15.000km was de stuurpen al verrot (raar busje hé Wokkertje ??), dus ik ga gauw de urethaanbussen
ook maar eens aan een grondige inspectie onderwerpen :(

classic line
01-03-2006, 17:54
misschien dom hoor
maar kan je er geen bronzen/messing bussen in zetten of zijn die er niet

anders kan je ze misschien laten maken zijn ook slijtvast en kraken niet
en hoef je niet te smeren je hebt ze zelfs met een soort grafiet poeder
er in

gr mike

Marco
01-03-2006, 23:53
Messing is wel heel erg zacht, naar mijn idee slijt dat erg hard.

Bussie komt zo
02-03-2006, 08:27
Je kan ook beter brons nemen..

Het voordeel dat je hebt met spijlbus draagarmen..Mochten ze teveel slijten door urethaan kun je de bus verwijderen en vervangen aan de buitenkant van de draagarm deze is er namelijk omheen gekrompen.
Of dit bij een pano ook zo is weet ik niet

Rico
07-03-2006, 19:50
Hm, ff dit topic in de gaten houden. mijn as heb ik al, nu nog alles wat er in moet... eh.. ik bedoel de lagers, bussen, rubbers, stangen, slangen en dergelijken.

Died
08-03-2006, 20:08
Ga je toch verlagen Rico? Dit verhaal geldt volgens mij vooral alle niet standaard voorassen.(=verlaagde voorassen dus)

THW-bulli
08-03-2006, 21:36
Ik weet niet of het een optie is om bussen te draaien van POM. Dit materiaal is harder dan urethaan en is ook zelfsmerend.

Dit materiaal wordt op veel plaatsen in de techniek gebruikt als geleidingsmateriaal. Dus ook als lagerbus.

Het is vergelijkbaar met Nylon. Is alleen slijtvaster en beter te verspanen.

Is maar een ideetje.

Rico
09-03-2006, 21:36
Ga je toch verlagen Rico? Dit verhaal geldt volgens mij vooral alle niet standaard voorassen.(=verlaagde voorassen dus)

eh.. wacht ff, verlawattes???? dat snap ik niet...

Nee Nee Nee! ik laat mijn busje gewoon zoals hij is, er zitten nu toch ook lagers is.. eh bussen.?

Died
10-03-2006, 22:47
Ik heb van dit onderwerp (nog) weinig verstand. Ik zie bij de diverse leveranciers van dit soort assen dat ze geleverd worden met urethaan bussen i.p.v. lagers. Wat zou hun argument zijn? :rolleyes: