View Full Version : Weber-weter gezocht
beste mensen
na een winterslaap van 5 maandjes komt het ogenblik dat mijn wagen maar eens moet gaan starten. Starten doet hij, maar weigert stationair te gaan lopen....door te spelen met het gas (1500-3000 tpm) kan ik de motor wel aan houden, maar gas los is uitvallen. Langer dan een halve minuut heb ik dat niet gedaan trouwens...de wagen loopt wel op 4 cilinders zoals het hoort.
Wat is het probleem vraag ik mij af, alles zit nog als tevoren, en het is niet steenkoud in mijn garagebox...kan het zijn dat het blok door het spelen met het gas gewoon weer even tot leven moet worden gewekt? (kwartiertje laten lopen)
Het blok heeft 45 mm webers....
Ben benieuwd naar jullie reacties!
grtz Dick
ik zou eerst je pomp checken offie zen druk nog haalt, dan filters (eventueel vernieuwen) bekijken. ik zou zowieso je sproeierstjes ff in de reiniger leggen en doorblazen voorzichtig. waarschijnlijk zit er een berg lucht en bezinksel in je leidingen en slangen dus ff rustig schoonrijden en verse peut erin kiepen..
wat ook zou kunnen dat je ergens een uitgedroogde pakking hebt en dus een mogelijk vacuumlek, lijkt me sterk maar zou kunnen...
succes
Wat is de beste manier om te controleren of je pomp nog zijn druk haalt Jens?
Overigens hoor je pomp wel lopen als ik start, en vlak voor de carbs heb ik zo'n benzinefilter met glazen omhulsel, die stroomt binnen 2 seconden helemaal vol, geeft dat aan dat de druk voldoende is?
nou dan denk ik dat het wel goed zit, ik weet niet wat voor pompje je erop hebt?
(onbelast zal hij zijn opbrengst wel halen, voor het mooie moet je eigenlijk een drukmeter ertussen zetten en belast aflezen, hij zou dan tussen de 4 en 5 psi moeten leveren geloof ik.)
doe eerst dit hieronder maar, dan denk ik dat je er al bent...
1. je sproeiertjes ff in de reiniger leggen en doorblazen voorzichtig. waarschijnlijk zit er een berg lucht en bezinksel in je sproeiers, leidingen en slangen.
2. je leidingen zo dicht mogelijk bij de tank en de carbs afkoppelen en doorblazen
3. dus ff rustig schoonrijden en verse peut erin kiepen..
4. kijk ook ff of je accerlaratie sproeiers nog werken, als je handmatig de gasstang bedient moet er net onder de venturie een mooi diagonaal wolkje/straaltje peut ingespoten worden.
succes!
Is die benzine ook 5 maand oud?? Eruit gooien die troep!!
Als benzine een tijdje oud is krijg je namelijk zulke problemen, men gaat dan grootschalig zoeken. Maar het is vaak opgelost door de oude benzine er even uit te halen en er verse in te gooien. Succes!!
Joerivr6
02-03-2006, 13:17
ehh, dikkiedik, is niet gewoon je temp sensor stukkig???
Loopt hij veel te rijk nl, kan uiteraard ook aan de webertjes liggen........ tis maar een idee
ehh, dikkiedik, is niet gewoon je temp sensor stukkig???
wellicht.....ga van het weekend even de benzine verversen , heb de luchtfilters van de webers gehaald en even starten en al spelend met het gas een tijd laten lopen.....vanaf daar ga ik even verder kijken.
ehh, dikkiedik, is niet gewoon je temp sensor stukkig???
Loopt hij veel te rijk nl, kan uiteraard ook aan de webertjes liggen........ tis maar een idee
Vriend, Webers worden niet geregeld door een temperatuur sensor. Tzijn carburateurs, geen injectie...
serge pot
02-03-2006, 17:18
verse peut en ff schoon maken die wabbers
cabrio16v
02-03-2006, 17:55
volgende keer voor het wegzetten ff van dat speciale toevoegings-spul door de brandstof mieteren :wink:
Hoi Dick,
Ja, ook hier verzeild nu het VW Forum weg is.
Effe antwoorden op je Weber vraagje.
Je GTO moet trouwens zonder problemen starten.
Het is echt jaren geleden (voordat de elektrische benzinepomp geplaatst was ) dat ik start problemen had na de winterslaap.
Ik gebruikte toen op een keer toevallig nieuwe bougies en hij liep meteen als een zonnetje stationair.
Misschien is dat het, want als hij verzuipt is het mogelijk dat de bougies hiervan lijden !
Ik moest hem zonder gas starten anders was het kassa.
Het kan natuurlijk ook dat je sproeiers vervuild zijn.hoewel ik dit nooit gehad heb.
Maar ja, elk jaar zal zich wel wat meer bezinksel ophopen.
Door het dekseltje boven op de carburateurs los te draaien (vleugelmoertje)
kan je bij de sproeiers.
Deze kan je met een schroevendraaier verwijderen.
Let er wel op, dat je de sproeiers na het schoonmaken weer op dezelfde plaats terugzet.
Op Full Speed zal ik de sproeierbezetting op papier meenemen ( die heb ik nog gevonden tussen mijn papperassen.)
En nog een paar sproeiertjes waar ik niks meer aan heb, maar jij misschien bij verandering van de sproeier bezetting.
Succes verder !
Joerivr6
02-03-2006, 19:10
Vriend, Webers worden niet geregeld door een temperatuur sensor. Tzijn carburateurs, geen injectie...
mmmm....... das waar.....................Oeps?
okay, verse benizine in gegooid en na een paar keer liep het blok.....moest het wel zelf op toeren houden, anders sloeg het af. Na een minuut of wat begon er witte rook bij het spruitstuk te komen. Motor afgezet en gecontroleerd, bleek benzine aan te hangen. Dat kwam dan weer uit de kelken van de webers lopen(?) , verklaart dat de witte rook??
Ook ploft het blok enorm, lijkt alsof ie gewoon de benzine eruit spuugt...iemand suggesties hoe ik het nu verder moet gaan aanpakken?
ploffen is te rijk lopen
afstellen misschien?
@ berendd
is een optie, alleen vraag ik me af waarom dat na 5 maanden stilstaan nu opeens moet....het blok liep als een zonnetje dat hij de stalling in ging...
vwmk2driver
04-03-2006, 20:25
komt door de kouw..
door de kou verdampt er te veel benzine( condenseerd) waardoor het mengsel te arm word.
dat verklaart ook dat hij schokt,sputtert en ploft.
door wat jij doed te pompen met het gas pomp je elke keer extra benzine in de carb ( door de acceleratie pomp in de carb),
het kan zijn dat je motor wel gewoon goed loopt als hij warm is.
5 maanden geleden was het gemiddeld 20 graden nu is het gemiddeld bij ons 0 graden :D
vwmk2driver
04-03-2006, 20:28
ploffen is te rijk lopen
afstellen misschien?
ploffen is of veel te rijk of veel te arm.( te laten ontbranding door een foutief lucht/brandstof verhouding.)
serge pot
04-03-2006, 22:44
allemaal fout .
is een kwestie van overstromen van de carburateurs .
kontroleer de vlotterballen op drijfvermogen (dus niet lekken)
en je vlotternaalden op niet lekken
Hey Dick,
heb je de carburateurs soms open gehad ?
Vlotters niet goed gemonteerd misschien.
Dan sluit de vlotternaald niet goed af, waardoor carburateurs overstromen.
Daardoor krijgen de cilinders uiteraard ook teveel benzine en poft ie als een gek.
Kan je eenvoudig controleren door er een bougie uit te draaien.
Deze mag niet nat zijn.
Is die wel nat, draai alle bougies er dan uit.
Geef de benzine in cilinders even een paar uurtjes kans om te verdampen.
Maak de bougies goed schoon en probeer daarna te starten zonder gas te geven.
Als hij start, rustig laten warm draaien.
Theo,
bougies waren idd nat, heb ze drooggemaakt maar het lope ging toen niet zo lekker....Ik draai ze er nu even uit, verwarming even aan in de garage en laat de boel drogen. Daarna de bougies weer schoonmaken, even installeren en opnieuw proberen.
Tot nu toe wel bedankt voor de vele reacties beste forum-lieden!!!!!
okay, had de straalkachel er even op gericht, blok lekker opgewarmd. Boegies schoongemaakt en met een schuurpapiertje even onderste beugeltje weer blank gemaakt. Starten, maar slaat dan verder niet aan. Starten met een heel klein beetje gas, werkt direct. Blok slaat aan, en terwijl je de toeren houdt tussen 1000 en 2000 loopt ie keurig op 4 cilinders. Als je je gas probeert vast te houden op (zeg maar wat) 1500 toeren, doet ie dat voor een seconde of 4 en dat begint het toerental te zakken en ploft de uitlaat.
Heb haar zo even laten draaien voor 2 minuten op het blok iig even goed op te warmen, en daarna de bougies er weer uitgedraaid. Wat bleek, bougie bij cilinder 3 en 1 (naast elkaar, als je voor de auto staat meet linkse en die daarnaast) waren zwart van het roet, 4 en 2 waren schoon en droog.
Hoop dat jullie hiermee wat kunnen!
o ja, en stationair draaien doet het blok nog niet.Geen gas geven is na een seconde of 2 gewoon uitvallen.
Net even de dekseltjes van de webers af gehad, heb de 4 sproeiers even met de mond doorgeblazen want een compressor heb ik niet...is zon schroef met 4 a 5 gaatjes erin en er ging duidelijk lucht doorheen. Terug geplaatst en nog geen verbetering. Kan iemand mij aangeven wat de vlotternaalden zijn op de carbs, zodat ik deze even kan schoonmaken?
Liefst even met een afbeeldingetje.....of aangeven op de volgende :rolleyes:
http://www.carburetion.com/Weber/Tech/images/tech_n12.gif
serge pot
06-03-2006, 18:48
je moet de deksels van je carbs afhalen zodat je de vlottere kamers ziet met vlotterballen .
als je nu de vlotterballen
naar boven draait en op de benzine leiding blaast zul je zien dat je vlotternaalden lekken ,deze dan vervangen
Die deksel zit zeker vast met die 4 schroeven zoals op bovenstaand plaatje?
En waar op het plaatje staan de vlotternaalden afgebeeld?
serge pot
06-03-2006, 19:20
5 schroeven (platte schroevendraaier)en dan zie je vanzelf de vlotternaalden
okee bedankt tot zover Serge...ik ga het morgen even proberen!
zo...net even de webers uit elkaar gehad, dwz de deksel eraf, en op zijn koppie er naast gehangen.....benzine kabel losgehaald, en bij beide even geblazen. Wanneer de vlotters tegen de naald aan komen (in volle toestand dus) komt er niets doorheen, een beetje lichten van de vlotters blaas je de lucht met benzine er door. Hier mag ik dus voorzichtig uit concluderen dan de naalden okee zijn?
Verder de vlotters even losgehaald, en los in de vlotterkamer laten drijven, ze zijn niet lek, voelen even licht aan en hebben geen gaatjes oid.
De hele boel weer teruggeplaatst (mooi systeem dat webers, nu moet het alleen nog werken;) ) maar nog steeds hetzelfde....
serge pot
07-03-2006, 18:09
toch blijf ik zeggen vlotternaalden (je moet stevig blazen om zelf maar een 0,3 bar te halen )
cabrio16v
07-03-2006, 19:12
kun je aan de flotter naalden niet zien dat ze ingesleten zijn ???
en haal ze eranders helemaal ff vanaf.. want door de benzine van tegenwoordig willen de sproeier wel dicht gaan zitten of de progressie-poortjes..
dus als je geen resultaat boekt... demonteren en schoonmaken (carb-cleaner en lucht-spuit)
gr bauke
toch blijf ik zeggen vlotternaalden (je moet stevig blazen om zelf maar een 0,3 bar te halen )
...omdat je zelf zei even doorblazen dacht ik dat dat wel voldoende was....en 0,3 bar haal ik niet nee ;)
als ik even de vlotternaalden gewoon vervang, dat behoeft dan alleen dat koperkleurige pennetje met dat chrome balletje, niet die hele sproeier waar het inzit?
Wat kost zulks en kan ik dat bij jou bestellen?
serge pot
07-03-2006, 20:56
sproeiers compleet vervangen .bccp gramsbergen ,hotrod doesburg ,van kronenburg in geldrop, biesheuvel;waar dat ie ook mag zitten
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/nl/thumb/2/21/Vlotternaald.jpg/300px-Vlotternaald.jpg
deze er dus uitdraiien en vervangen door een nieuwe als ik goed begrijp, dit is dus een sproeier met naald?
Joerivr6
07-03-2006, 21:38
Hee dikkiedik, voordat je vervangt, neem hem ff mee naar mij, zetten wij de compressor ff aan en blazen wij hem door met een luchtspuit.
Heb ik je al eerder aangeboden........
ik neem je aanbod wederom aan :D
heeft u ook thuisservice meneer jury :redface: ?
Joerivr6
08-03-2006, 11:24
heeft u ook thuisservice meneer jury ?
Hehehe, alleen in het weekend ;) :D
serge pot
08-03-2006, 11:42
wou al zeggen rijden met benzine lekkend op je uitlaatspruitstuk is vragen om een bbq
wou al zeggen rijden met benzine lekkend op je uitlaatspruitstuk is vragen om een bbq
en daar is het nog veel te koud voor....alhoewel wordt wel lekker warm dan :D
prima dan blazen we het ding even lekker door.... :hug:
De 2 dubbele webers zijn eigenlijk 4 carburateurs, 1 per cilinder
( 2 carburateur per huis)
Als cilinder 1 en 3 een natte of te donkere bougie laat zien zijn van beide carburateurs de linkse sproeiers niet in orde.
Mijn beste ervaring heb ik met BCCP in Gramsbergen,
al was het alleen telefonisch.
Gramsbergen is een aardig eind uit de richting van Limburg,
maar als het niet had gelopen, was ik er zeker aan gegaan.
Kwamen deskundig en vertrouwd over en hebben destijds telefonisch de sproeier bezetting bepaald.
Bij mij liep het de laatse jaren super !
Ik kopiƫer de sproer bezetting die ik op papier heb, en mail je die toe.
Demonteer ze gerust eens om het allemaal eens goed te bekijken en bel desnoods BCCP eens.
Met het stationair afstellen zou je ook eens kunnen proberen door de stelschroef tussen de twee carburateurhuizen eens wat te verdraaien.
Misschien slaat ie daarom af.
Succes !
http://www.bccp.nl
Tel.: 0524 562507
E-mail: info@bccp.nl
even een update...vanmiddag hebben joeri en ik even de sproeiers doorgeblazen met de compressor, kwam wel wat vuiligheid uit maar niets schokkends. De vlotternaalden doorgeblazen met 2 Bar, als de naalden zijn gesloten ontsnapt er geen lucht (even gevoeld met mijn kop erboven) en wanneer je de vlotters oplicht dan stroomt het erdoorheen. Denk dus dat de vlotternaalden dan okee zijn?
alles weer terug geplaatst zoals het hoort, maar nog steeds hetzelfde probleem, ploffen en niet stationair willen lopen. Bougies gecontroleerd, waren zwart. Toen bougies op vonken gecontroleerd, en bleek dat bougie 2 niet echt goed vonkte. Kan dit het ploffen ook veroorzaken?
Heb me nog niet beziggehouden met het stationair afstellen, wil ik als laatste optie overhouden als het kan.
serge pot
12-03-2006, 09:04
als de carbs uit de kelken lekken ,komt er benzine teveel in simpel .ook vlotterbal;len nagekeken ?
vlotterballen (bedoel je die drijvers mee toch?) zijn niet lek, drijven ook en hebben geen gaatjes oid....
zow.....heb vandaag een nieuwe verdelerkap gemoteerd (oude was ingevreten) met een nieuwe rotor, en een set nieuwe bougiekabels. Ik ga vanavond eerst nog even nalopen of de bougies alle 4 goed vonken. Als dat zo is, denk ik dat ik het moet gaan zoeken in de synchroonafstelling van de carbs (op aanraden van GT2THEO) en bel ik even naar hurricaneracing in HHW.
hoop dat het nu wel eens binnenkort verholpen is :(
Black Devil
13-03-2006, 19:29
Kerel, dit is echt klote allemaal voor je, maar niet opgeven. gewoon doorgaan.
Zo heb ik met de blokombouw onwijs lopen kutten met de golf 1, ruim 1,5maand lopen kutten, bleek uiteindelijk de computer van de ontsteking te zijn die het soms wel soms niet deed, en ik maar zoeken en alles vervangen......
Kerel, dit is echt klote allemaal voor je, maar niet opgeven. gewoon doorgaan.
opgeven nooit.....ga er alles aan doen om haar weer het nieuwe seizoen van start te laten gaan!!
soms zit het mee en soms....ach ja...
heb vanavond de bougies gecheckt, no problemo, vonken allen regelmatig en genoeg....op naar de volgende optie.
ow kay, vandaag begonnen met opnieuw verse benzine erin, en de vlotterkamers leeggehaald met de oude. alles terug geplaatst, en toen proberen te starten. Ging moeilijker als tevoren, dus ik kijken bij de carbs en FUCK IT!! de benzine kwam gewoon door de luchtfilters heen (heb van die jamex sokken over de kelken) dus die verwijderd, he-le-maal nat en de benzine kwam gewoon de kelk uit stromen....even getest zonder het koperen kapje met die vleugelmoer erop, en de carb loopt gewoon vol (is er maar 1) dus alles op gedept met keukenpapier, ook in de kelken natuurlijk, en alles staat nu te drogen in een verwarmde garage. Hurricane Racing gebeld, ga morgen dus even een vlotternaald ophalen, de enige reden dat het brave ding zo kan overlopen natuurlijk. Pfff hopen dat ik het nu te pakken heb. Zijn er nog dingen die ik moet weten bj het vervangen van de naalden?
Dick.
Joerivr6
14-03-2006, 20:26
pfff. dikkiedik, het wil niet he?? Heb je nou meteen je bougiekabels, bougies, rotor en kap vervangen??? Heb je nog met Alex ernaar gekeken?
Hmmm,..... wat zei hurricane? Dat die vlotternaald niet goed was? Neem er dan meteen twee mee en vervang ze beide.
Als ik je nog moet helpen, hoor ik het graag.
Succes.
hey joeri, ja heb de verdelerkap en rotor vervangen, alsmede de kabels(alles was al 10 jaar oud, dus moest toch). Voordeel is wel dat het een electrische ontsteking al is, dus hij moet op tijd staan. Vonk is gecheckt, die doet het. Vlotternaalden haal ik zometeen.
Joerivr6
15-03-2006, 12:43
Dat is niet helemaal waar, het elektronische deel zit hem in het feit dat jij een hall gevertje hebt ipv contactpunten. Je kan de ontsteking nog wel steeds verdraaien zodat je de ontsteking vervroegt (voor BDP) of verlaat (na BDP).
Dus zodoende kan je de ontsteking "Op tijd" zetten.
Joerivr6
15-03-2006, 12:44
Ik ben overigens erg benieuwd, of de vlotternaalden de veroorzaker waren. Maar ben niet de enige denk ik........
Als de auto gewoon rijdend is weggezet dan zit het echt alleen in de carbs. De motor slaat niet aan omdat de vlotterbakjes gewoon overstromen en de motor vervolgens verzuipt. Dit komt door:
A:Het niet goed afsluiten van de vlotternaalden,
B:Het niet goed omhoog komen/drijven van de drijvers in de vlotter
Aangezien dit in eerste instantie komt door het lange stilstaan worden punt A en B veroorzaakt door vervuiling. Mijn advies is om de carbs ultrasoon te laten reinigen.
@ Joeri
ik bedoel alleen dat ik het dan niet in het opnieuw afstellen van de ontsteking hoef te zoeken, wat electronisch verloopt niet tov mechanisch snap je...
@ Mad Uwe
welke onderdelen moeten dan ultrasoon gereinigd worden?
goed, na inspectie bleek dus dat de naaldjes zijn ingevreten (heeeeel weinig maar toch genoeg om te blijven hangen) en de vlotters zijn heel. Eens setje van vlotternaald 200 besteld, komt volgende week binnen dus tot die tijd weer even onder de pannen. Kan de boel even uitdampen...
I hope we have a winner!!!!!
De gehele carbs gooi je in een ultrasoon bad. Dit bad zorgt ervoor dat trillingen alle vuile deeltjes lostrillen. Zo op het oog kan het best schoon lijken maar dat hoeft echt niet zo te zijn. De vlotters drijven op benzine en een klein vuildeeltje kan er best voor zorgen dat ze moeilijk omhoog bewegen. Tevens kan het best zijn dat de sproeierbehuizing iets vervuild is zodat de naalden niet helemaal 100% afsluiten of een beetje van beiden. Ik heb het al een aantal malen meegemaakt dat een motor na een dergelijke behandeling weer top liep.
Nieuwe naalden is geen verkeerde stap maar na een periode van stilstaan zou ik ze ook ultrasoon reinigen.
de vlotternaalden zijn binnen, alleen ipv 200 heb ik 175 meegekregen, omdat de 200 er nog niet was. Moet volgens Hurricane weinig uitmaken. Ook het asje van 1tje vervangen, want was aardig ingesleten. Zaterdag even alles erop plakken met een setje nieuwe bougies. Kan niet wachten!!!!
lichtpuntje: net de carbs weer in elkaar geplaatst en ze lopen niet meer over...morgenochtend proberen te laten lopen, fingers crossed!
serge pot
08-04-2006, 08:26
zei ik toch
haha, heb ook niet gezegd dat je het fout had serge....nu even de boel afmaken!
...en het was weer te mooi om waar te zijn......alles weer aangesloten, vonkten de bougies niet! allemaal niet, dus naar de bobine gekeken en de massa weer even goed gemaakt en toen vonkte de boel weer. Alleen starten wil ze niet. De cilinders krijgen benzine, startmotor draait, de boel vonkt maar ze doet HE_LE_MAAL niets....wordt er zo moedeloos van..ze wil gewoon niet aanslaan..wat doe ik nou verkeerd?
Dick.
serge pot
10-04-2006, 22:07
ontstekings volgorde? 1342
Joerivr6
11-04-2006, 14:30
Moet ik weer ff langs komen dikkie dik??? Misschien dat het nu een ander probleempje is.......
yep, de volgorde van de bougiekabels staat okee.
RudiJanssen
13-04-2006, 21:15
Hoi Dik
Ik volg dit al even maar schiet niet echt op.
maar heb je al aan valse lucht gedacht,bij het inlaatspruitstuk/moter of webers/inlaatspruitstuk(slechte pakking of voet krom).
groeten Rudi Janssen
hey Rudi, alles wel?
nee heb ik nog niet gecontroleerd, hoe kan ik dit het beste doen?
groet Dick
okay, de wagen loopt weer! Na bezoek te hebben gehad van richard van de scirocco-scene hebben we de vlotterballen even goed gebogen, de onsteking iets verzet, en na veel proberen en stotteren loopt de motor nu weer. Eerst ging hij niet stationair lopen, toen slechts voor een sec of 20, toen na weer warmer te zijn gedraaid een minuuut of 2 en nu geheel zonder bijgas te geven!
ben erg blij, dat tenminste weer verholpen! Kwam er alleen achter tot hele nare verassing dat er een scheur in mijn spaghetti loopt, vlak bij de aansluiting bij het blok...heel dun maar wel aanwezig...is dit ook op een manier tijdelijk op te lossen misschien of is lassen de enige optie?
Dick.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.