View Full Version : Spoorverbreders 32mm, jullie mening?
Hey!
vraagje, wat vinden jullie van spoorverbreders van 32mm (per kant!)? En dan niet hoe het gaat staan :D, maar de kwaliteit e.d. Het is zo'n setje waarbij je bouten erin draait en dan de verbreder erop hangt en dan weer de bouten van de velg in de reeds ingedraaiden draait (volgen we t nog :redface: ?). Ik wil mn velgen een stuk naar buiten hebben en dit zou op zich wel mooi zijn, maar graag jullie mening! :D Heb nu 2x 1cm verbreder met langere bouten (centreert zichzelf op de bouten, maar heb geen last van onbalans of dergelijke!)
Thnx! :D
cabrio16v
28-02-2006, 23:35
ik heb ze ooit verkocht... van 7cm per kant :D..
denk dat dat niet meer zo fijn rijdt hooor .. :tongue:
Waarom zou dat dan zoveel slechter rijden?
deamonchild
01-03-2006, 13:53
omdat je breder word dus slechter stuurt
ik heb net velgen opgehaald bij een gozer die hoofd monteur is bij bas koeten racing en die adviseerde me juist geen spoorverbreding maar alleen maar negatief camber voor zodat het beter stuurt haakser de bocht door en minder vlak op de weg dus meer snelheid en minder weerstand.
hoe breder je gaat hoe meer brete ( jeuk woord ) je de bocht om moet brengen dus zwaarder.
stuurt lekker bij nat weer, een negatief camber... ga je fijn rechtdoor!
Ooooo haha nee...het is alleen voor achter...!!! :D haha voor wil ik dat niet...dat moet mooi smal blijven idd!
stuurt lekker bij nat weer, een negatief camber... ga je fijn rechtdoor!
Door spoorverbreders verandert je camber-afstelling toch niet? Of zie ik dat verkeerd :confused:
zo'n setje met aparte bouten wel beter dan die andere....maar ik het zowieso niet op die dingen...
koop dan gewoon wat bredere wielen
http://www.volksforum.com/albums/files/1/4/5/DSC01227.JPG
;)
edit, zo zie je het beter....grrrr :mad: ;)
nee dat klopt, maar mijn reactie was op de opmerking van -deamonchild-, had ik er misschien even bij moeten vermelden.
zo'n setje met aparte bouten wel beter dan die andere....maar ik het zowieso niet op die dingen...
koop dan gewoon wat bredere wielen
http://www.volksforum.com/albums/files/1/4/5/DSCF0076.jpg
;)
Kan de foto slechts zien maar ziet er idd slecht uit. Ik wil alleen dat ze gelijk komen te staan met de wielkasten...ze vallen er nu nog binnen met 1 cm verbreders en met 2 cm verbreders ook...en ik dacht dat het wel een leuke tijdelijke oplossing was tot ik verbrede stalen velgen in mn bezit heb :D! Of zie ik dat verkeerd :redface: ?
Zweiter kun je mij uitleggen waarom je zegt dat je dan met nat weer rechtdoor gaat in de bochten.
Normaliter is het zo dat je met negatief camber in de bochten juist met het volledige loopvlak van de band op het wegdek zit -> meer grip dus. Daarom word er ook juist negatief camber toegepast. Als de body kantelt/helt (hoe je het noemen wilt, iig body-roll) in de bocht zullen je banden dan juist recht gaan staan.
Maargoed ik ben benieuwd.
En tja spoorverbreders. Ik ben er niet bekend mee, waar ik wel bekend mee ben is: kracht x arm. De arm word dus langer met spoorverbreders, gevolg hardere slijtage van de lagers.
Lennart camber kun je inderdaad niet met spoorverbreders veranderen. Dat zal met uitlijnen moeten gebeuren. Of je moet speciale platen kopen waarmee je vervolgens je veerpoten vervolgens vast zet, zodat je wel wat kunt verstellen.
Maar camber afstellen kan bij Golfjes dus niet. Verder is het wel afhankelijk van de wielophanging of je alleen met uitlijnen kunt afstellen. Racewagens kun je altijd bijstellen bijvoorbeeld.
Maar het is een tijdelijke oplossing en ik gebruik hem niet daily. Stel dat het gewicht (even 1000 kg nemen) gelijkmatig verdeeld is over 4 wielen, dus 250 kilo per wiel = ongeveer 2500 N per wiel zonder spoorverbreder...
Mét spoorverbreder: 2500 x 0,03 = 75 Nm, dát is dan het moment. Even persoonlijk redeneren: mijn bougie van mijn crossmotor moet ik met 25 Nm vastzetten...dus met je hand doe je dat nog teveel...dan vind ik dit zwaar meevallen. Zeker voor een goed gesmeerd lager en er vanuitgaand dat je meeste gewicht voorin zit. Onderweg zal dr kracht weliswaar wat groter zijn (door oneffenheden in de weg). Maar het valt mij reuze mee moet ik zeggen...
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.