PDA

View Full Version : Versnellingsbak van Golf2 in Caddy2?


Pep
03-03-2006, 15:13
Hoi volkswagenliefhebbers,

Ik heb een vw caddy 1.9D uit '98, daarvan is de versnellingsbak aan z'n einde. Hij maakt vieze rauwe geluiden en trilt. Nu zit ik een beetje tegen een revisie aan te hikken, is wel erg duur. Iemand meldde mij dat een golf2 bak ook onder mijn auto zou passen, aangezien die erg goedkoop te krijgen zijn zou dat een leuke (tijdelijke) oplossing zijn. Kan iemand bevestigen of dit zal passen, misschien iemand die dit al eens geprobeerd heeft?

Mijn huidige bak wil ik dan misschien zelf gaan reviseren (met hulp!), daar heb ik dan dus alle tijd voor.

Complete waanzin of niet? :D

Groetjes,
Pep

vwbullit
11-03-2006, 18:54
golf 2 is stangen en caddy 2 is kabel bak.

De pak op zich past wel maar moet wel een en ander aan veranderen.

Pak anders een golf 4 bak past ook
en voor een paar 100 heb je een goei bak.

golf mkII 16v
11-03-2006, 22:02
moet je een 02a bak hebben als je kabels heb
anders dus met stangen een 020 bak
past alle 2 op het blok
had een seat inca =caddy in onderhoud en die was met stangen

carbreaker de autosloper
11-03-2006, 22:10
past gewoon is dan vaak wel een stuk ouder en geheid kraakt ie in zn twee,,,,

Moroder
13-03-2006, 14:09
moet je een 02a bak hebben als je kabels heb
anders dus met stangen een 020 bak
past alle 2 op het blok
had een seat inca =caddy in onderhoud en die was met stangen


Seat Inca SDi heeft inderdaad schakelstangen.

Pep
14-03-2006, 23:17
Seat Inca SDi heeft inderdaad schakelstangen.

Klopt, een caddy2 heeft een 020 bak.... het zou dus in principe moeten kunnen. Ik ben er inmiddels ook achter dat een 4s bak (uit de 1800 8v) bijna overeen komt qua verhoudingen. Zo'n bak heb ik inmiddels op het oog. Helaas kom ik er voorlopig niet aan toe, maar ik laat het weten als het gelukt is! :)

Marco
15-03-2006, 00:26
Euuhhmmm, de 4s bak is een diesel bak.... Zogenaamde 4+E bak.

Pep
15-03-2006, 10:40
Euuhhmmm, de 4s bak is een diesel bak.... Zogenaamde 4+E bak.
Dan ben ik daarover verkeerd ingelicht.... Dat verklaart dan ook gelijk waarom de verhoudingen redelijk overeen komen.

Sander
18-03-2006, 23:54
Misschien kun je beter omschrijven wat het probleem met de bak is. Kunnen de technici hier misschien aangeven wat het probleem is. Als het te repareren is wil ik Stijn wel proberen over te halen ernaar te kijken. De bak ligt er toch al uit en ik wil hem best ff in Haarlem droppen.

Misschien kun je ook ff wat posten over je frituurvet project?

Pep
27-03-2006, 12:43
Misschien kun je beter omschrijven wat het probleem met de bak is. Kunnen de technici hier misschien aangeven wat het probleem is. Als het te repareren is wil ik Stijn wel proberen over te halen ernaar te kijken. De bak ligt er toch al uit en ik wil hem best ff in Haarlem droppen.

Misschien kun je ook ff wat posten over je frituurvet project?


Right.... Het probleem was dus dat ik tijdens het rijden een bonkend geluid begon te horen, het leek net alsof er iets los hing onder de auto. Tijdens dat bonken begon de hele auto ook te shaken. We hebben de auto toen met de voorwielen op de krik gezet en hem in z'n versnellingen laten draaien, er kwam dan een heel rauw geluid uit de bak. Het is vooral bij het optrekken raak, en later bleef het ook bij het laten uitrollen met de koppeling ingetrapt (!). De laatste keer dat ik met hem reed begon ik ook moeite te krijgen om hem in z'n 3 te zetten, vanaf toen durfte ik niet meer verder te rijden. Als je Stijn zover kunt krijgen, zou leuk zijn :). Ik zit nu nog in Zweden, weet niet of Sam nog verder aan het werk is geweest. Misschien spreek ik je dit weekend nog wel even.

Info over m'n frituur projectje is trouwens op het vw-caddy forum te vinden:
http://www.vwcaddyforum.nl/forum/index.php?board=62;action=display;threadid=2817

De teller staat inmiddels op zo'n 7000 km sinds de ombouw. Starten gaat soms wat lastig, vooral als het hard vriest, maar daar gaat nog wel een oplossing voor komen :-).

Stijn
28-03-2006, 22:44
Nog een PPO :) Ik rijd verder zonder aanpassingen, dus het wordt hoogtijd dat het warmer wordt dan kan de pret weer beginnen :)

Tja, die bak... dat kan veel zijn. De 5 wil er nogal eens uitlopen, maar dit is een geheel ander probleem. Maikel is nogal van de versnellingsbakken, daar struikel je altijd over de tandwielen. Misschien dat hij er naar wil kijken, maar ik denk dat een andere bak veruit de simpelste, snelste en goedkoopste oplossing is.

Wat is het nou eigenlijk, gewoon een 020 met stangen?

Pep
30-03-2006, 21:49
Het is eigenlijk WVO, ik haal het bij de visboer op, filter het en gooi het in de auto. Dat is pas recycling! :D

Ik begrijp inmiddels van Sander dat hij morgen de bak meeneemt naar Maikel, ik ben benieuwd. Het is trouwens inderdaad een 020 bak met stangen, code is DGH (uit m'n hoofd...). Ik zal gelijk even een oproep zetten in gevraagd voor een andere bak.

Is trouwens die rode golf1 van jou Stijn (gaaf ding!!)? Waarom gooi je daar ook niet een extra tank onder om op pure ppo te gaan? :)

Stijn
01-04-2006, 00:37
Is inderdaad mijn Golf 1, verschijnt regelmatig 'in de lease' bij veschillende van mijn vrienden :D

Bak gezien vandaag, standaard 020 bak. Heb nog een paar oude dieselbakken liggen maar niets waar ik mijn hand voor in het vuur durf te steken (historie onbekend). Ik denk als je een oproep plaatst, en even opzoekt welke Golf2 bakken een beetje overeenkomen qua overbrenging, dat je voor een 100 euro een mooie moet kunnen vinden.

Pep
09-04-2006, 18:40
Inmiddels een bak op kunnen halen bij iemand van het vw-caddy forum.... voor 2 kratten bier :D Was een 4S bak (verhoudingen komen bijna volledig overeen), hij zit eronder en het werkt! Ik heb alleen nog wat moeite met het afstellen van de versnellingen. Er zit een plastic staafje tussen 2 bolletjes, 1 op de bak en 1 er net voor. Deze zorgt ervoor dat de stang voor de versnellingen 'ingedrukt' kan worden. Deze was bij mij origineel 5.5 cm (als ik het me goed herinner, heb hem nu niet bij de hand) en hij moest nu 1 cm langer zijn om goed in de versnellingen te vallen (kon z'n achteruit niet berijken, daar zat nu de 1e versnelling). Ik zal kijken of ik er vanavond even een foto van kan maken, dan is het misschien wat duidelijker. Maar ik vraag me dus af of die dingen in verschillende lengtes te koop zijn.... Ik heb er nu een eigen gemaakt ijzertje tussen zitten, maar vraag me af of dat wel betrouwbaar genoeg is.

Pep
09-04-2006, 21:04
En hierbij de foto's:

http://www.xs4all.nl/~jongccum/staafje1.JPG

http://www.xs4all.nl/~jongccum/staafje2.JPG

Dat ding moet ik dus 1 cm langer hebben.... Iemand enig idee of die standaard bestaan?

Marco
10-04-2006, 20:24
Al opnieuw afgesteld? Daar kan het probleem ook nog wel in zitten. Gaat met Speciaal gereedschap 3104 als ik me niet vergis.

Als dat stangetje idd niet goed is zou ik even naar de dealer gaan, grote kans dat ze je er mee kunnen helpen

Pep
11-04-2006, 01:09
Al opnieuw afgesteld? Daar kan het probleem ook nog wel in zitten. Gaat met Speciaal gereedschap 3104 als ik me niet vergis.

Als dat stangetje idd niet goed is zou ik even naar de dealer gaan, grote kans dat ze je er mee kunnen helpen

Afstellen is even compleet nieuw voor me :D .... Ik heb inmiddels begrepen dat deze stangetjes op de golf 1 iets langer zijn, die ga ik eerst maar eens proberen.

De dealer ga ik liever niet meer heen hier, die beginnen alleen maar over kentekens en chassisnummers. "Zonder die nummers wordt het wel erg moeilijk" Ik moest bijv. een keerringetje hebben voor die bak, en ze hadden nog nooit van een 020 4s bak gehoord.... Dat schiet lekker op :rolleyes: ...

Pep
13-04-2006, 10:04
Inmiddels de juiste staaf gevonden, uit een golf 2 gehaald en werkt perfect..... Het noodlot sloeg gisteren echter weer toe.... Het feest heeft 200km mogen duren, maar nu begint het liedje weer van voor af aan. Getril vanuit de versnellingsbak (waar het nu weer op lijkt....). Is dit toeval en gewoon domme pech, of zou het kunnen dat een van m'n aandrijfassen de bak uit het lood helpen oid?

Stijn
13-04-2006, 11:54
Lijkt me sterk dat je aandrijfassen 'm over de emmer helpen...dat heb ik nog niet eerder gezien. Als je assen echt zo'n onbalans of kromming vertonen dan merk jij dat al veel eerder dan de bak denk ik.

Ik zou bijna zeggen: domme pech... Maar of je daar vrolijker van wordt? Ik hoop dat het goedkoop bier was?

Koen is sleeping
13-04-2006, 18:08
Caddy 2 en trillen en slecht schakelen klinkt semi-bekend. Ook wel eens gehad met een caddy van mijn vorige baas. Bleek dat de koppeling bleef plakken. Zou ook meteen verklaren waarom die 2e bak ook gek doet. (Maar ik ben niet zo thuis in versnellingsbakken, dus ga eens naar een expert zou ik zeggen.)

Pep
13-04-2006, 23:18
Caddy 2 en trillen en slecht schakelen klinkt semi-bekend. Ook wel eens gehad met een caddy van mijn vorige baas. Bleek dat de koppeling bleef plakken. Zou ook meteen verklaren waarom die 2e bak ook gek doet. (Maar ik ben niet zo thuis in versnellingsbakken, dus ga eens naar een expert zou ik zeggen.)

Ik hoop ontzettend dat het zoiets is.... Maar dan nog snap ik niet dat het 200 km duurde voordat het terug kwam. Hij moet maar weer uit elkaar... misschien rij ik hem wel bij een garage naar binnen zodat ze het kunnen bekijken....

Die kratjes bier is trouwens het probleem niet, het is alleen een domper van jewelste... weer een hoop werk! :D

Pep
20-04-2006, 23:50
Nou.... het viel mee, een kapotte homokineet (bakzijde). Ik rij inmiddels weer vrolijk rond. :D

Sander
22-04-2006, 11:10
Ik rij inmiddels weer vrolijk rond. :D

En heel de buurt gaat weer dood van de frituurlucht :chair:

Mooi dat ie het weer doet! :D

Pep
24-04-2006, 16:49
En heel de buurt gaat weer dood van de frituurlucht :chair:

Mooi dat ie het weer doet! :D

Inderdaad wel een nadeel dat ik nu voor het stoplicht en in de file weer zo'n heerlijke lucht heb.... :D Voordeel is dan wel weer dat je nooit last hebt van bumperklevers :eek: