Log in

View Full Version : superzuinige (1:66) nieuwe auto: Loremo


Zeend
03-03-2006, 15:38
Op de site van AutoWeek (http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?ID=4651&cache=no) las ik over een nieuwe auto die 1:66 schijnt te verbruiken!

Zie ook http://www.loremo.com/

Helaas pas in 2009 leverbaar.. tegen die tijd is mijn Lupo wel op :woowoo:

http://www.loremo.com/img/loremoFrontpage_m.jpg

http://www.loremo.com/img/design_basic.jpg

artikel AutoWeek
Loremo is een nieuwe autofabrikant uit Beieren. Hun eerste wapenfeit is de LS waarbij alles erop is gericht de auto zo zuinig mogelijk te maken. Dat is gelukt want hij verbruikt 1:66.

De Loremo is een minimalistisch zuinigheidswonder. Er is veel aandacht besteed aan een aerodynamica en een zo licht mogelijk gewicht. Zo weegt het chassis maar 95 kilo en de totale auto is 450 kg. De Loremo is 3,84 meter lang, 1,36 meter breed.
De carrosseriedelen zijn gemaakt van thermoplastic. Dit materiaal heeft als voordeel dat het lichtgewicht, weer- en krasbestendig en goedkoop is. Voor de koets is geen lak gebruikt maar een dunne plakfilm. Zo spaart Loremo het milieu. Zowel de carrosseriedelen als het dak hebben geen dragende functie. Het dak zit rechtstreeks vastgeschroefd aan de rolbar.
De neus van de Loremo ligt laag. “Geen last van een monstrueuze grille dus,” vinden de oprichters van het merk. De opening aan de voorzijde zorgt ervoor dat de lucht rechtstreeks wordt doorgevoerd naar de aerodynamische onderzijde.
In plaats van portieren klapt de voorzijde van de Loremo – inclusief de voorruit - open. Er is plaats voor vier inzittenden maar de achterpassagiers zitten achterstevoren. Ook in het interieur is geen overbodig materiaal gebruikt. Bekleding is achterwege gelaten. De bekleding van de zetels is van alcantara.
Loremo wil de LS in een kleine serie gaan bouwen. Als extra’s zijn een simpele airco, een pc-systeem met navigatie, een MP3-speler en een boordcomputer te koop. De LS is voorzien van een 20 pk sterke tweecilinder turbomotor. De topsnelheid is 160 km/u en de sprint van 0 naar 100 verloopt in 20 seconden. Het Beierse bedrijf wil de auto aanbieden voor 11.000 euro. Inclusief Nederlandse belastingen zou dan zo’n 13.000 euro zijn.
Voor wie de LS te traag is, heeft Loremo de GT in de pijplijn zitten. Die is voorzien van een driecilinder turbodiesel en kan 220 km/u. Er wordt wel een concessie gedaan aan het verbruik want daarvoor geeft de fabrikant 1:37 op. De GT moet in Duitsland 15.000 euro gaan kosten. Dat betekent een Nederlandse prijs van ongeveer 18.000 euro.


Jens

maniacmark
03-03-2006, 16:09
ontzettend hektisch
jammer dat t geen VW is, maar misschien wel eens gaan sparen

maartenunplukt
14-03-2006, 21:49
wat een tyfuslelijk ding, en wat zonde dat de passagiers verkeerd om zitten. Verder is het idee wel prima. Eindelijk eens een bedrijf dat radicaal zuiniger probeert te rijden.

Marco
14-03-2006, 22:15
Dan ben ik heel erg nieuwschierig naar de CW waarde van deze auto. De Venturi Fetisch ('s werelds snelste electrische sportwagen) heeft namelijk de laagste CW waarde. Weet alleen niet meer precies hoe laag deze ook alweer was, kan t ook ff niet meer terug vinden.

www.venturi.fr

maartenunplukt
14-03-2006, 22:29
ik denk dat die van deze ook wel redelijk laag zal liggen aangezien de wagen in druppelvorm gebouwd is.