PDA

View Full Version : Dieselen.....


Christiaan
06-03-2006, 21:12
Jawel.... het is zover. De astra zal binnenkort het veld moeten ruimen.

Heb een nieuwe baan, de lease auto gaat eruit.

Wil dus wel een dieseltje terugkopen. Heb nog even de tijd om rond de neuzen, en dus nu ook maar alvast wat info inwinnen :D

Wat zijn nou de dingen waar ik echt rekening mee moet gaan houden bij aanschaf van een diesel? Weet ook niet welk model / uitvoering ik zal gaan kopen, maar heb zelf het idee, of een van de laatste golf 2 diesels, Golf 3 /Vento kan ook, maar mijn voorkeur gaat toch wel uit naar een Passat 35i.

Mijn budget is wel vrij beperkt, ongeveer 1500 tot 2000 euri max. Belangrijkste, is dat de auto betrouwbaar is.

Welke diesels zijn aanraders, en welke echt afraders? De golf 2 1.6d is naar mijn weten echt oerdegelijk, maar de Passat en Golf 3 / Vento zijn met diverse dieselmotoren geleverd (1.9D / TD / TDI )

Hoge kilometerstanden is volgens mij niet zo'n probleem, mits goed onderhouden. En voor mijn budget, zijn de Passat's diesels vrij schaars....

Al met al, ik heb dus nog geen idee..... help me dus maar een handje op weg :hug:

JeeWee
06-03-2006, 21:20
audi 80 diesel

Zeend
06-03-2006, 21:22
Ik denk dat je qua duurzaamheid het beste voor lowtech kan gaan.
Alles wat er niet op zit, gaat ook niet kapot.

Een Audi 80 1,9D is wat dat betreft een goede keuze. Roest niet, oesimpel en heel zuinig.


Jens

rogek
06-03-2006, 21:38
zoek je een vento 1.9 d uit 93/94..

heeft me pa vroeger gehad.. ook oer en oer degelijk en extreem zuinig.. altijd 1op20 en op vakantie zelfs 1 op 23 !!!

tis wel geen sprinter dus als je aan snelheid geen beheofte hebt zou dat een hele mooie keuze zin mits je er eentje voor dat geld kan krijgen..
andere mooie optie is een mk2 gtd.. heb er zelf eentje van de eerste modellen..
maat onverwoestbaar die 1.6 blokjes..

mijne staat al op 422500....... ;)

rogek
06-03-2006, 21:54
sjek deze eens:

http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//koopjes.marktplaats.nl/auto_s/volkswagen/23125929.html

gerkenator
07-03-2006, 00:04
ook snelle diesels zijn zuinig hoor tdi met 150 pk rijd ook 1 op 20
veel vermogen wil niet zeggen dat ze ook meteen zuipen, hangt allemaal van je rechtervoet af. maar vw en audi, maar vooral mercedes 190d zijn zeer goede diesels qua degelijkheid.

Beetlefreak
07-03-2006, 09:40
Rij nu zelf bijna 4 jaar diesel waarvan 1 jaar een 1.9D en dik 2.5 jaar een 1.9 TDi (90 pk),
beide een golf 3 en bevalt uitstekend!
Gem. verbruik van de huidige TDi ligt op 1:18 - 1:19 bij 35.000 per jaar.
Dat is wel bij veel snelheidskilometers en let er niet specifiek op,
ik laat het blok wel even goed op temperatuur komen voor ik em laat werken :)
Geen rare uitspattingen qua onderhoud gehad, het reguliere en keurig om de 15.000km.
Door de verlaging en velgen gaan de lagers en rubbers hier en daar wel wat harder ;)

Zeer fijne en betrouwbare daily!

Gilex
07-03-2006, 11:22
Als je het model/vermogen niet uitmaakt, Zie dat je het ook over een golf 2 hebt zou je ook kunnen gaan denken aan een polo 6N. En dan een 6N 1,9l SDI. Deze zijn inverhouding zuiniger dan een vergelijkbare 6N 1,9 D. Enige nadeel alleen bij specifiek de 6N is dat de versnellingsbakken over het algemeen niet de sterksten zijn. Let dus wel op dat je dan eentje vind die goed schakeld.

arnus71
07-03-2006, 11:25
Ik rij nu ruim een jaar met een Golf 3 Variant TDI (90 pk) met nu bijna 270,000 op de klok, en ik vind het echt super rijden. Rijdt zuinig, en die koppel rijd heel relaxed. Ik zou zeker voor een TDI gaan: die extra power is echt wel handig als je veel rijdt, en het kost zo goed als niks meer dan een D of SDI.

Zeend
07-03-2006, 11:44
Volgens mij vind je voor 2000 euro geen goede TDI hoor!

De 1.6 td's hebben nog wel eens last van gescheurde koppen en zo. Mijn Audi (1.6TD)heeft het lang probleemloos gedaan hoor, maar toen er Groot Onderhoud aan zat te komen telt alles bij elkaar toch wel erg op. Daarvoor had ik een T3 1.6TD, één tranendal was dat blok (en het Golfblok dat ik erna inbouwde ook)

Heb nu een Lupo Sdi. Boven je budget.. en neemt 1:20 op z'n zuinigst, valt me tegen.


Jens

Thomas78
07-03-2006, 19:37
Diesel nou al ruim 4 jaar, eerst 4 jaar met een Polo 6n 1.9d. In die 4 jaar 120.000 mee gereden, reed gem. 1op 17. Naast regulier onderhoud niets aan gehad. Alleen bij verkoop, en met 230.000 km op de klok begon de bak ouderdomsverschijselen te krijgen.

Sinds rijdt ik 4 maanden een Polo Variant (6kv) 1.9 SDI, hoewel een stukje zwaarder dan de 6n wel zuiniger, inmiddels 10.000 km mee gereden zonder problemen.

Allebij de auto's waren niet snel, maar als je elke dag in de spits naar Amsterdam moet kan je toch niet snel rijden. ;)

VeeDubber
07-03-2006, 21:06
Ik reed met een 1Z motor 1 op 21 in de Syncro, keer op keer. Ook wel een fijne motor al zeg ik het zelf. Hij wordt er niet supersnel van, maar loopt goed en inhalen is ook nog mogelijk :D

Gilex
07-03-2006, 23:34
Ik reed met een 1Z motor 1 op 21 in de Syncro, keer op keer. Ook wel een fijne motor al zeg ik het zelf. Hij wordt er niet supersnel van, maar loopt goed en inhalen is ook nog mogelijk :D

Voor de niet kenners de 1Z is een eerste generatie TDI van 90pk origineel in o.a. de Golf mk3 lag :D

Richard
08-03-2006, 08:08
hier weten we allemaal wel wat een 1z, kr, pl, abf, apx etc is gilex..:D

rogek
08-03-2006, 08:34
vergeet de aaa en de abv niet :)
dan nog de 3f,nz,rj etc etc etc

motorcodes.. wat een ellende... o pde zaak verklaren ze me voor gek dat ik die weet ...

is het echt zo erg?? ;)

Pedaalemmer
08-03-2006, 08:54
Wow christiaan ga je weg uit denbosch...de getronics praktijken toch beu?

tussen de 1000 en 2000 euro heb je een leuke golf of vento td (i) uit 92-94 en die zijn ook al behoorlijk onbreekbaar

Christiaan
08-03-2006, 09:48
Ff 2 dagen niet online geweest, en een hoop reacties! Thanks!!!

Polo vind ik net iets te klein, of het zou een variant moeten zijn, ben nu gewend aan de ruimte van mijn astra station. Wil wel iets ruimte inleveren, maar niet teveel.

Snelheid is ook absoluut niet belangrijk, liever wat zuiniger, ben toch niet zo'n wegracer (meer :D ).

Vento 1.9D ... interessant dus...

Is deze motor te krijgen in een Passat 35i variant?

audi 80 diesel heb ik ook al naar zitten kijken, maar deze hebben echt astronomisch hoge kilometerstanden....

Hoewel ik een 80 Avant ook een super mooie auto vind....

Beetlefreak
08-03-2006, 12:19
Snelheid is ook absoluut niet belangrijk, liever wat zuiniger, ben toch niet zo'n wegracer (meer :D ).

Is deze motor te krijgen in een Passat 35i variant?

Hoewel ik een 80 Avant ook een super mooie auto vind....
Met wat meer vermogen zijn de TDi's juist wast zuiniger als een gewone 'D'.
Levert ook wat meer rijcomfort op en schakeln bij 2500 toeren :D levert een erg gunstig verbruik op!

Lunatik rijdt in een 35i 1.9D variant. Hangen ook wel fotoos hier ergens rond.

Zo te horen is dan een Audi 80 avant met een TDi motor 'de' auto voor jou ;) :)

Christiaan
08-03-2006, 12:51
Met wat meer vermogen zijn de TDi's juist wast zuiniger als een gewone 'D'.
Levert ook wat meer rijcomfort op en schakeln bij 2500 toeren :D levert een erg gunstig verbruik op!

Lunatik rijdt in een 35i 1.9D variant. Hangen ook wel fotoos hier ergens rond.

Zo te horen is dan een Audi 80 avant met een TDi motor 'de' auto voor jou ;) :)

ok, thanks for the tip.. alleen zijn de 80 Avants niet zo ruim gezaaid, en eigenlijk boven mijn budget... hmmm....... (maar wel een lekkere auto :D )

Christiaan
10-03-2006, 09:28
Goed, weer een hoop advertenties zitten bekijken, en allerlei info bij elkaar gezocht. Ook nog een financiele meevaller gehad, dus er zijn wat extra euri's te besteden..

De passat laat ik denk ik maar even links liggen, voor hetzelfde geld koop je ook een jongere, leuk aangeklede Golf III / Vento....

Volgende week bij mijn nieuwe baas nog ff wat formalieteiten afhandelen, en dan kan de zoektocht gaan beginnen!

Thanks!

Marcski
10-03-2006, 12:24
golf 3 variant niets voor je? die vallen ook redelijk binnen je budget, en qua rijgedrag vind ik hem erg op de 35i lijken

Pedaalemmer
10-03-2006, 17:44
Zijn de onderdelen voor een audi 80 niet duurder dan die van golfjes?

Christiaan
12-03-2006, 10:11
Een fatsoenlijke 80 Avat , met een redelijke km stand, voor een leuke prijs is niet echt te vinden...

@Marc, variant staat inmiddels op op het lijstje :D

jettaracing
12-03-2006, 10:37
He Christiaan,ik las net je topic!
Ik rij zelf momenteel een jetta turbodiesel ,en de vrouw met een passat 35i (vr6...)

Ik heb zelf 3 auto's gehad met een 1,6 td erin ,en heb er nooit een probleem mee gehad! Als ze redelijk onderhouden zijn dan kunnen ze jaren probleemloos rijden
Ook heb ik ,voordat we de vr6 kochten ,een passat 35i variant gehad ,met een 1,9d motor
Nou zul je daar niet de klinkers mee uit de straat trekken ,maar voor dagelijks gebruik is dit een heerlijke auto!
Ik reed er dagelijks mee en hij liep zo'n 1op 17 a 18!
Momenteel rijd LuNaTiK met deze auto ,die heeft er al vele duizenden kilometers opzitten ,en is er nog steeds zeer tevreden over.
ik betaalde er toen zo'n 2500 euro voor ,maar dan had ik wel een in zeer mooie staat verkerende passat GL ,met goede onderhoudshistorie!

http://www.volksforum.com/albums/files/9/8/Paassaat041.jpg

gaat over deze auto ,daar rijdt LuNaTiK nu mee!

Ik betaalde voor de rode jetta zo'n 1500 euro ,en heb er nog niks geks mee gehad !,motorisch zijn ze heel goed (ondanks de kilometerstand van 330.000km! :eek: )

Maar in ieder geval veel succes met je zoektocht!

Zeend
12-03-2006, 13:47
Is de Golf van Cleveringa niet wat voor je?
Lijkt me een knappe kar, en voldoet hij niet.. voor die centen raak je'm wel weer kwijt!

Jens

Christiaan
13-03-2006, 08:58
Is de Golf van Cleveringa niet wat voor je?
Lijkt me een knappe kar, en voldoet hij niet.. voor die centen raak je'm wel weer kwijt!

Jens

Heb ik idd ook zien staan, maar ik zoek een jongere auto, met minder kilometers (en iets meer luxe :tongue: )

Pedaalemmer
13-03-2006, 11:59
een variant met veel opties die niet te oud is en weinig kilometers heeft kost al gauw een kleine 3000 euro

Christiaan
13-03-2006, 12:33
een variant met veel opties die niet te oud is en weinig kilometers heeft kost al gauw een kleine 3000 euro

Graag in het zwart/blauw/paars of zilver metallic, 5 deurs of variant, max 200.000 km gelopen (ongeveer) met onderhoudshistorie, sportstoelen en airco, vanaf 1996...

Donderdag weet ik wanneer ik kan gaan beginnen bij mijn nieuwe baas, zal dan ook wel ff een adv. plaatsen, wat ik precies zoek. Maar zo rond de 3000 / 3500 euro kan wel.....

Pedaalemmer
13-03-2006, 12:41
let wel dat airco op een golf 3 een zeldzame optie is

indewarre
13-03-2006, 12:52
ik rij zelf in een golf 3 variant tdi rijd super weinig onderhoud alleen de krukas poelie loopt los bij ongeveer 330000 (kwaaltje) maar is geen dure reperatie, ik rijd er nu bijna 2.5 jaar in bevalt prima, verder rijd ik voor m"n werk in een vent 1.9 td deze zijn niet zo zuinig als een tdi omdat je meer toeren draait om in te halen en zo is niet echt snel, en daarnaast hebben we bij de zaak ook nog een golfje 2 lopen 1.6 d superzuinig o.ooo onderhoud maar niet vooruit te branden.

Christiaan
13-03-2006, 13:13
let wel dat airco op een golf 3 een zeldzame optie is

Mag wel, hoeft ook niet... liever een paar sportstoelen.... schuifdakkie is ook goed.

DÁ-BRT
16-03-2006, 11:27
Ik zou geen 1900TD (aaz) kopen, zijn motoren met behoorlijk veel problemen. Lagering krukas problemen, krukasriemwiel bout loopt los (is een modificatie voor) en het vermogen ten opzichte van een 1.6td is maar matig.
Maar zoals Morninglight op het forum heeft zijn AAZ aangepast en heeft nu 124pk en lekker wat koppel.

Christiaan
16-03-2006, 11:34
Vermogen maakt me niet zoveel uit.. tis mooi meegenomen, maar echt geen must.

Kun je me wat meer vertellen over de problemen met een AAZ motor? Hebben ze die problemen allemaal? Vanaf een bepaalde km stand?

DÁ-BRT
16-03-2006, 11:44
Komt algemeen voor bij de motoren, maar het probleem met de bout hebben ze zelf opgelost in de latere auto's.
De bout kan je zien als de motor ingebouwd zit. Als je de oude type bout hebt zou ik kijken of de poelie slingert, zo niet meenemen en snel vervangen door een nieuwe anders laten staan.

http://gallery.vwcaddyforum.nl/albums/userpics/10001/AAZbout.jpg

De bout rekt en breekt uiteindelijk, resultaat dat de krukas hersteld moet worden (dure grappen) lager problemen... Ja, moeilijk. er zijn regelmatig AAZ motoren die daardoor de revisie in gaan veel meer als andere VAG motoren.

Christiaan
16-03-2006, 12:41
Owkee. dat is duidelijk. Zijn dat vooral de eerdere type's , of latere type's die er last van hebben? Weet je toevallig wanneer deze modificatie is doogevoerd?

DÁ-BRT
16-03-2006, 12:47
Eerdere types maar kijk gewoon naar de bout!

Geen idee wanneer.

maniacmark
16-03-2006, 13:01
dat zijn nog eens nuttige tips

keep going

Christiaan
16-03-2006, 13:12
Aangezien het erg rustig is op me werk, ben ik nog lekker aan het rondkjken op de diverse sites.

Nu kom ik ook Golfjes IV SDI/TDI tegen, tussen de 4 en de 5k euro.....

Die zijn vooral van bouwjaar '98 / '99. Op zich ook wel aantrekkelijk, maar de meeste IV 's zijn hoger aan de prijs. Deze "goedkopere zijn denk ik wel aan de "kale" kant, maar in hoevere kun je zelf je onderhoud nog doen aan een IV , zonder dat deze bij de dealer aan de computer gehangen moet worden?

Golfje III zal thuis in de schuur goed zijn onderhoud kunnen hebben, maar een IV? Zijn er bij zo'n auto dingen waar je echt voor naar een dealer moet? (en dan met name de diesels)

Marco
16-03-2006, 23:22
SDI... Slome Diesel Injectie.... Naar mijn mening TE lichte motor voor Golf 4. TDI past em beter

sjampoo
16-03-2006, 23:36
Een Passat van 1996, Variant, Climatronic, TDI in zwart of donkerblauw, met km stand van rond de 2 ton: Onvindbaar.

Heb er een tijdje naar gezocht, maar die dingen verdwijnen allemaal 1-2-3 naar t buitenland. (90pk). De 110 pk zie je nog wel eens op mobile.de, maar is qua bpm dan weer niet interessant om te importeren: prijzen in DLD scheelt niet zoveel, en de BPM is dan net genoeg om de auto te duur te maken.