PDA

View Full Version : Dringend advies nodig!!!!!

Martin '73
09-03-2006, 23:34
Ok, dit is het geval...

De motor lekte olie dus ik bracht hem weg. De krukaskeerring werd vervangen en ik kon weer de weg op. Dacht ik.

Het lekken stopte niet dus ik bracht de bus weer weg. Na nadere inspectie blijkt dat er speling (op en neer) in de krukas zit. Volgens de monteur bleef de motor daarom lekken.

Ik snapte het verhaal niet helemaal want ik ben ook maar een leek, maar volgens de monteur waren er 2 opties:

1. de krukas lijnboren. Dat komt er op neer (als ik het goed begrijp) dat de lager uitgeboord worden zodat er grotere lagers in kunnen die de speling opvangen. Als dit al vaker is gebeurd met dit blok is dit geen optie. Kan het wel, dan kost het €400,-. Perfect is het dan nog niet, of wel?

2.een ander blok. Nieuw, gereviceerd whatever. Kosten nieuw blok €1700,- (toch??)

Heeft iemand tips, extra informatie of alternatieven????

De bus wil ik niet weg doen, maar het budget is wel beperkt. Het is toch een droom van mij.

Groet, Martin

levis
10-03-2006, 09:31
2 hands blokje kopen, is dat geen optie.

Zestienkleppen
10-03-2006, 16:42
Optie 1 is best duur, maar is naar mijn mening kwalitatief gewoon een goede oplossing. 1e of 2e overmaat zuigers zijn toch ook niet slechter dan normale zuigers?

Ik vind het dan wel weer jammer dat je voor een tweede keer op kosten wordt gejaagd, die monteur had het best de eerste keer kunnen constateren.

Verder: :iamwithst een 2e hands blokje is waarschijnlijk ook erg goedkoop

Pedaalemmer
10-03-2006, 17:50
Mijn lijkt een ander blokje ook een betere optie. Je oude blok zou je dan eventueel langzaam (budget aangepast) reviseren en deze na een tijdje weer terug kunnen plaatsen. En dat andere blokje houd je dan weer als reserve of doorverkoop.

Martin '73
11-03-2006, 10:55
Een 2e hands blokje is geen optie voor mij omdat je niet weet wat je koopt. En ze zijn niet goedkoop.

Ik wil het nu ook goed hebben en voor jaren geen problemen meer hebben.

Zeend
11-03-2006, 13:29
Ruimte op de krukas, dan heb je idd een grondige revisie nodig. Als je dat niet zelf doet, kun je beter een revisieblok of nieuwe kopen.
voordeel van een nieuwe is dat je je oude kan houden ;-) maar je weet niet 100% zeker of hij wel echt goed gereviseerd is. Wat dat betreft kun je beter een nieuw mexblok kopen.

Voor je aanbouwdelen hoef je niet erg bang te zijn. Je haalt alles los, dus kun je dan on the spot bepalen of je bv een nieuwe koppelingsplaat nodig hebt of dat er erg veel ruimte op je ontsteking zit. Alles doet het nu toch nog goed?
Voor de kachelpotten raad ik je aan om te zoeken naar originele: deze hebben 7 koelribben op het aluminium, en geven daardoor een stuk meer warme af!

Er is nog een klein kansje dat ooit je vliegwiel losgehaald is, en de afstandsschijven vergeten zijn.. is dit gecheckt?

Jens

levis
11-03-2006, 13:32
mocht je je blok laten reviseren, kijk eens op de site van otto van de bergh(ff googlen). levert heel goed werk.

Martin '73
11-03-2006, 15:00
Er is nog een klein kansje dat ooit je vliegwiel losgehaald is, en de afstandsschijven vergeten zijn.. is dit gecheckt?

Jens

Toen ik de bus voor de eerste keer wegbracht omdat hij olie lekte is de krukaskeerring vervangen. En dus het vliegwiel eraf geweest. Kan dit ook het lekken veroorzaken?

Maar de speling in de krukas heeft hier toch niks mee te maken? :confused:

Martin

Clifton
11-03-2006, 15:07
Volgens mij moet je als je krukaslagers ruim zijn ook een oliedrukprobleem hebben.
Vroeger had een maat van mij een golf 2 diesel van 4jaar oud en die begon ook olie te lekken. Na diverse pogingen omde lekkage te stoppen heeft de garage toen het blok open gemaakt. En wat bleek? Er zat een gietgal in de krukas, waardoor er olie door de krukas naar buiten kwam! Een andere krukas was toen de oplossing. Garantie toendertijd.

Martin '73
11-03-2006, 15:40
Jij durft een golf diesel blok van 4 jaar oud te vergelijken met een bejaarde luchtgekoelde boxer motor?

:iamwithst

:)

Ik denk ook dat deze vergelijking niet helemaal opgaat (appels met peren enzo), maar wel bedankt voor het meedenken en je reactie.

Zeend
11-03-2006, 17:59
Tussen vliegwiel en blok zitten afstandsringen. Op het moment dat je een nieuw blok bouwt, moet je daarmee de krukasspeling afstellen.
Bij het vervangen van de krukaskeerring kom je er normaal gesproken niet aan, maar misschien heeft iemand ze ooit eens eruit gehaald en niet terug geplaatst, je weet het nooit.

Bij een oud blok stel je trouwens de lagers niet opnieuw af: don't ask me why..

Jens

Martin '73
12-03-2006, 10:23
Tussen vliegwiel en blok zitten afstandsringen. Op het moment dat je een nieuw blok bouwt, moet je daarmee de krukasspeling afstellen.
Bij het vervangen van de krukaskeerring kom je er normaal gesproken niet aan, maar misschien heeft iemand ze ooit eens eruit gehaald en niet terug geplaatst, je weet het nooit.

Bij een oud blok stel je trouwens de lagers niet opnieuw af: don't ask me why..
Jens

Dus als die ringen er niet zijn en je plaatst nieuwe dan is het probleem opgelost? :eek: Zou wel heel mooi zijn.

Cabby 82 TDi
12-03-2006, 12:05
Martin, ik snap dat je met een budget probleem zit, maar de drukringen zullen het niet zijn.

Je blok lekte al voor het vliegwiel verwijdert was. Laten we er wel vanuit gaan dat ze er toen al in zaten.
Daarnaast veroorzaakt de ruimte op en neer je lekkage, wat begrijpelijk is op zo'n leeftijd. En niet heen en weer. Dus je moet opletten dat je niet 2 zaken door elkaar haalt. De vulringen zorgen alleen voor je heen en weer speling. De op en neer is gewoon uitgelubberd.

Dus nu zul je toch moeten gaan sparen voor een ruilblok of revisie.

Dat is de keerzijde van belastingvrij rijden. Lekker goedkoop totdat iets zich voordoet.

Het spijt me dat ik niet een possitiever bericht voor je heb.

Martin '73
12-03-2006, 13:41
Het spijt me dat ik niet een possitiever bericht voor je heb.

Maakt niet uit. Er gaat niets boven de waarheid ;)

Ik heb al geaccepteerd dat er een nieuw blok in moet.
Nu alleen nog afwegen wat: compleet blok of draaiend gedeelte met oude onderdelen.

Maar het blijft moeilijk want ik hoor minder positieve dingen over een compleet blok en bij een nieuw draaiend blok met oude onderdelen ziten er toch nog oude onderdelen op.

:dunno:

Died
12-03-2006, 16:39
een nieuw draaiend blok met oude onderdelen ziten er toch nog oude onderdelen op.
Dit is bij mij zo. De carberateur was toch slecht en die is vervangen. Een compleet nieuw blok gaat ook slijten.Het duurt mischien langer dan bij de manier die doe. De keuze hangt -denk ik- ook af van je budget. Wil je je oude moter zelf eruit halen en de nieuwe er ook zelf inzetten? Scheelt weer geld!
Succes met beslissen!!! ;)

Martin '73
12-03-2006, 17:42
De keuze hangt -denk ik- ook af van je budget.

Stel: het budget is geen probleem. :rolleyes: Wat is dan de beste oplossing?

Beter om nu iets meer uit te geven dan over een paar jaar weer motorische problemen te hebben.

Groet, Martin

Martin '73
12-03-2006, 17:59
De beste oplossing is afhankelijk van van jij wil.

Waar wil je hem voor gebruiken en wat zijn je wensen?

Het is mijn enige vervoersmiddel; dus een daily driver. En ik wil dat ie 30 jaar meegaat. :)

Martin '73
12-03-2006, 20:13
Aha, zo bedoel je met hoe ik de bus wil gebruiken.

Het allerbelangrijkste is betrouwbaarheid/ zekerheid. Als ik €2500- €3000 (dat is dus het budget) in de bus investeer wil ik er de komende jaren geen motorische problemen mee hebben.

Het moet wel luchtgekoeld blijven, maar de rest maakt me niet zoveel uit. Het best haalbare voor dit geld. Het mag gewoon een 1600 blijven.

Ik rijd altijd 90-100km/u met de bus en dat vind ik prima. Loodvrije koppen zou handig zijn, maar dat hebben alle nieuwe blokken toch?

Zit er bijvoorbeeld nog kwaliteitsverschil tussen de nieuwe blokken van bv. Paruzzi of andere verkopers? Of komt het allemaal uit Mexico of Brazilië?

vwcrewcab
13-03-2006, 11:08
Volgens mij heb je toxh al een hele mooie motor voor dat budget wat jij opgeeft!!!

Martin '73
13-03-2006, 12:29
Volgens mij heb je toxh al een hele mooie motor voor dat budget wat jij opgeeft!!!

Dat lijkt mij ook wel! Maar wat is het beste en waar kun je het beste kopen?

Een draaiend gedeelte met oude onderdelen of een compleet blok? Wie biedt dat aan en hoe is de kwaliteit? (Zie ook mijn vorige post)

Pedaalemmer
13-03-2006, 12:35
Niemand geeft 30 jaar garantie....
Bovendien is het geen goed antwoord op de vraag.

Stel je zelf een aantal vragen zoals:
Wat wil je met
het koppel?
het vermogen?
hoeveel geld wil / kun je uitgeven?

Was is
de gewenste cruisesnelheid?
het gewenste verbruik?
de gewenste brandstof?

Overig zaken:
moet het luchtgekoeld blijven?
hoe onderhoudsarm moet het zijn?

http://volksforum.com/forum/images/icons/icon3.gifTip: maak een lijst met wat het belangrijkste voor je is en zet het belangrijkste bovenaan.

Dit is een hele goeie...kun je dit niet ergens als regel instellen dat mensen dit eerst voor zichzelf na moeten gaan voordat ze een tuning/blokombouw/vraagtopic openen..net als de verkoop topic waarin prijs verplicht is :D

vwcrewcab
13-03-2006, 12:37
Kan je hem voor dat bedrag niet laten door bv van denk bergh, die zal wel weten wat goeie onderdelen zijn?!

Martin '73
13-03-2006, 16:38
Kan je hem voor dat bedrag niet laten door bv van denk bergh, die zal wel weten wat goeie onderdelen zijn?!

ehm...wie is dat?

vwcrewcab
13-03-2006, 17:01
ehm...wie is dat?

Ik bedoelde otto van den bergh (als ik het zo goed schrijf?!) :rolleyes: