Log in

View Full Version : Hoe Vacuum Afstellen???!!!

RKR
10-03-2006, 20:14
Hey!

vraagje...waar is dat regelaartje voor rechts naast je blok (EV, 1984, Mk2 GTi). Er zitten 2 vacuum slangen aan (1 naar de inlaat en 1 komt ergens vandaan) en 1 uiteinde is afgedopt. Er zit in het midden een schroefje...maar wat gebeurd er als je hieraan draait? Al beetje geprobeerd maar er veranderd niks...Spuit hij dan meer/minder benzine in, naarmate je hem uit/indraait? En hoe stel je hem dan optimaal af eventueel?

Thnx! (search gebruikt maar niks gevonden :()!

RKR
10-03-2006, 20:21
Optimaal = meeste vermogen dan he :D

golf mkII 16v
10-03-2006, 20:46
even een foto er van is beter te begrijpen!!!!!!!:D:D

RKR
10-03-2006, 21:03
ja die heb ik niet :(...maar als je univiverseel vertelt hoe je vacuum afstelt kan ik het zelf wel oplossen denk ik! Weet iemand dat...is toch meer voor het tussengebied tussen geen gas en vol gas in? Dus als iemand het weet te vertellen...graag :D! Hij staat wss wel goed, maar ik wil het controleren! :D

golf mkII 16v
10-03-2006, 21:52
vacuum is niet te stellen!!!!!!! dat heb je of niet[als de motor stilstaat niet]
is de onderdruk de je krijgt doordat de motor loopt
je bedoelt dat ding op je luchtweger??

RKR
10-03-2006, 22:42
ik snap wel wat het is...maar hij loopt vanaf het inlaatspruitstuk naar de ontsteking...hiertussen zit met een t-stukje een sensor met 2 draadjes...rood/wit en bruin. Midden in deze sensor zit een schroefje, die je in en uit kan draaien...ik merk geen verschil en wil weten waar het voor is :S...foto heb ik niet, maar neem aan dat een beetje kenner wel weet wat ik bedoel? Nja ik hoop op antwoord! :D Thnx iig!

golf mkII 16v
10-03-2006, 23:18
weet al wat je bedoelt

RKR
11-03-2006, 00:44
Ja en wat kan je ermee dan? Hij ligt er nu tussenuit en ik merk geen verschil :S...die draadjes die er aan vastzitten, zijn zelfde kleur als van mijn vacuum meter onder het inlaatspruitstuk...deze zijn weer dezelfde kleur als op je warmloopregelaar? voor op het blok...dus hij regelt volgens mij iets met de druk ofzo? Maar ik kom er niet achter hoe het nou precies zit...

Kan iemand vertellen hoe dat nou zit met het vacuum van een Golf II GTi 8v, motorcode EV (k-jetronic dus)?

Dank! :D

Yorick
11-03-2006, 09:27
:) ik surf even meej op het topic...wil het ook weten want ik zit ook met een ev brommer te klootvioolen :redface:

RKR
11-03-2006, 16:50
haha goed man :D! Nee hij loopt verder perfect hoor! Ik heb zo'n vacuum switch ertussenuit gehaald...en ik heb daarnaast het luchtfilter (of de spinnekop liever gezegd) aangesloten op het vacuum. Het is net of hij beter loopt (wat beter trekt), kan tussen de oren zitten, maar hij loopt zeker niet slechter! Ik snap er alleen geen hol van, want die stekker van die vacuum switch hangt nu wel los...Dus als iemand de algemene werking van het vacuum, de vacuum switch en omliggende dingen kan vertellen...Graag!!!! :D

martinus83
12-03-2006, 22:47
ik weet niet of het overal geldt maar bij mijn 16v stonden de lengtes er in etka bij, misschien dat dat (ook) van invloed is op het vacuumsysteem..

misschien kan iemand hier daar uitsluitsel over geven?

golf mkII 16v
12-03-2006, 23:50
kheb er een uit elkaar geschroeft en er zit een klepje in en een veer achter het schroefje
denk dat het de onderdruk regelt van de ontsteking
als je het gas los laat de onsteking niet te snel verlaat en dan bij gas geven net iets beter oppakt omdat de ontsteking dan net iets vroeger staat

RKR
13-03-2006, 13:40
mmm, maar waarom zit dat schroefje er dan in? Als je daaraan draait, doet hij dus niks? :S... Ik heb dat er nu afgelaten en het is net of hij nu beter trekt...of is dat dus niet waar? :D

Intelligence
13-03-2006, 13:45
Maar is het ook beter voor je auto? ;) laat alle motorolie er maar uitlopen, wedden dat ie beter trekt, of ie t lang volhoud is wat anders ;)

berendd
13-03-2006, 14:20
koop een vraagbaak.. daar staat het in..

RKR
13-03-2006, 17:28
Maar is het ook beter voor je auto? ;) laat alle motorolie er maar uitlopen, wedden dat ie beter trekt, of ie t lang volhoud is wat anders ;)

Intelligente opmerking :rolleyes: ... Duid er nu toch op dat hij betere ontbranding heeft...niet minder weerstand :tongue:

Échte intelligente opmerkingen natuurlijk zeker welkom :D!

Ik hoef alleen de werking te weten...niet de gevolgen o.i.d. alleen waar dat dingetje voor is...En ik vraag t toch hier, ik ga er niet speciaal een vraagbaak voor kopen :rolleyes: Maarja als niemand het hier weet :eek: zoek ik het zelf wel uit...!

Fred
17-03-2006, 12:18
Hey!

vraagje...waar is dat regelaartje voor rechts naast je blok (EV, 1984, Mk2 GTi). Er zitten 2 vacuum slangen aan (1 naar de inlaat en 1 komt ergens vandaan) en 1 uiteinde is afgedopt. Er zit in het midden een schroefje...maar wat gebeurd er als je hieraan draait? Al beetje geprobeerd maar er veranderd niks...Spuit hij dan meer/minder benzine in, naarmate je hem uit/indraait? En hoe stel je hem dan optimaal af eventueel?

Thnx! (search gebruikt maar niks gevonden :()!

Nou heb ik heel toevallig twee Gti's met EV motor, maar geen van beiden heeft een regelaartje met twee vacuumslangetjes.....ben heel benieuwd hoe dat er dan uitziet ??

RKR
18-03-2006, 11:05
Echt? Ja mijne heeft hem nu ook niet meer :D...maar ik zal wel s foto maken!

Fred
18-03-2006, 13:29
Echt? Ja mijne heeft hem nu ook niet meer :D...maar ik zal wel s foto maken!

Of je moet dat electrische klepje bedoelen wat op ie rechter scherm gemonteerd zit....voor de rest heeft een EV nooit iets anders gehad, zowel in de oude uitvoering (zonder hydr stoters) als in de nieuwere (met hydr stoters) niet...

Vandaar dat ik benieuwd ben..

RKR
18-03-2006, 20:11
Nou deze is het! Nummer 7...Het is een Haynes manual...en heeft als beschrijving: Vacuum Switch!

http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/3/3/VacuumSwitch.jpg

sciroccosjon89
18-03-2006, 20:25
Ja daar heb je het al: "vacuum switch' , oftewel een luchtklepje en dan elektrisch bediend, simpel bekeken dan. :D

RKR
18-03-2006, 20:46
waarom kan je hem in het midden in of uitschroeven dan???

Maar goed hij is er bij mij af...kan het dan kloppen dat hij beter loopt? En waarom zit dat ding er dan tussen ?

Fred
18-03-2006, 21:33
Nou deze is het! Nummer 7...Het is een Haynes manual...en heeft als beschrijving: Vacuum Switch!

http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/3/3/VacuumSwitch.jpg

Hmmmzz, ik vraag me af uit welke Haynes je dat hebt, want ik heb hier meerdere Haynes manuals van de Golf liggen, en in niet een daarvan kan ik dat plaatje vinden..bovendien lijkt het ook niet op hoe een EV er uit ziet, zowel de oude als de nieuwe versie lijkt er niet op...

Is het wel een EV???

Als je deze link bekijkt, dan zie je daar een PDF bestand van Haynes, daar staan plaatjes van de oude én de nieuwere versie

http://volkswagen.msk.ru/injector/k-jetronic/k-jet8v.pdf

Overigens is dit een link die verwijst naar Bentley manuals, maar de site is aangepast, dus het was even zoeken...

Fred
18-03-2006, 21:42
Ja daar heb je het al: "vacuum switch' , oftewel een luchtklepje en dan elektrisch bediend, simpel bekeken dan. :D

Als je het goed leest dan staat er een Vacuum BEDIENDE electrische schakelaar.....maar dat is bij de EV, met een totaal mechnische injectie (de K-jetronic) een nutteloos iets, want daar word niks electrisch aangestuurd..??

RKR
18-03-2006, 21:43
Jawel...het loopt naar je warmloopregelaar voorop het blok...Zelfde bedrading als je vacuumsensor bij het spruitstuk!

Fred
18-03-2006, 21:46
Jawel...het loopt naar je warmloopregelaar voorop het blok...Zelfde bedrading als je vacuumsensor bij het spruitstuk!

Vacuumsensor op het spruitstuk ??

Het word steeds leuker :tongue: :tongue:

RKR
18-03-2006, 21:49
Daar zit ook een sensor...die heeft dezelfde bedrading...die sensor zit daarzo ook bij het vacuum ergens...maar daar heb ik niet echt naar gekeken...misschien is het een sensor die gewoon in het spruitstuk zit en wat meet?

Ja het is trouwens echt een EV...K-Jetronic!

Fred
18-03-2006, 21:53
Daar zit ook een sensor...die heeft dezelfde bedrading...die sensor zit daarzo ook bij het vacuum ergens...maar daar heb ik niet echt naar gekeken...misschien is het een sensor die gewoon in het spruitstuk zit en wat meet?

Ja het is trouwens echt een EV...K-Jetronic!

Dat het een K-Jetronic is wil niet zeggen dat het een EV is hoor..er zijn meerdere motoren geleverd met een K-Jetronic.

Nah ja.....in ieder geval is het vreemd, want ik heb ook nog even onder de motorkap bij een kennis van mij gekeken, die heeft één van de eerste MKII Gti's maar ook daar zit die switch er niet ...

RKR
18-03-2006, 21:58
Ja zo bedoelde ik niet...wou alleen zeggen: het is een EV! Het klopt helemaal met het manual van Haynes...hij komt uit 84...is een GTi, dus ik weet het ook niet meer!

RKR
18-03-2006, 22:17
Maarja...je weet dus ook niet waarvoor het dient? En waarom het lijkt dat hij nu dus beter loopt? :D

Fred
18-03-2006, 22:28
Maarja...je weet dus ook niet waarvoor het dient? En waarom het lijkt dat hij nu dus beter loopt? :D

Nee ik kan ook niet beredeneren wat het zou moeten zijn......want er is géén EV die het zo heeft .....zels in de Haynes die ik hier hebt staat het niet, en daar worden echt alle Golfs (incl de EV) vanaf 1984 in beschreven. Vandaar mijn vraag of het wel een EV is.....

Vandaar mijn vraag uit welke Haynes je hebt hebt....of vertel even op welke pagina het in jouw boek staat :eek:

Het is ook totaal onlogisch dat er iets wat door vacuum word bediend de warmdraairegelaar zou aansturen, want die word alleen aangestuurd als het koelwater onder een bepaalde temperatuur is ....

Kun je geen foto maken van het geheel zoals het bij jou in de auto zit, misschien dat dat verhelderend werkt

RKR
18-03-2006, 22:40
Ja is goed...ik ben nou helemaal nieuwsgierig geworden! Bedankt voor je reactie's in elk geval! Ik maak morgen foto's!

Voor mezelf had ik zoiets...hoe hoger het vacuum...dat hij het mengsel dan wat armer maakt om zuinig te rijden? Ik heb geen idee...

Mijn Haynes is van internet geplukt...Is voor alle Golfjes 8v en dus ook de EV. Ik wil het wel toesturen ofzo, maarja dat wil zo niet...! Is er een code in de manual? Dan kan ik die wel geven...

Fred
18-03-2006, 23:41
Ja is goed...ik ben nou helemaal nieuwsgierig geworden! Bedankt voor je reactie's in elk geval! Ik maak morgen foto's!

Voor mezelf had ik zoiets...hoe hoger het vacuum...dat hij het mengsel dan wat armer maakt om zuinig te rijden? Ik heb geen idee...

Mijn Haynes is van internet geplukt...Is voor alle Golfjes 8v en dus ook de EV. Ik wil het wel toesturen ofzo, maarja dat wil zo niet...! Is er een code in de manual? Dan kan ik die wel geven...

Nou er zit nogal wat verschil tussen de diverse 8-kleppers.....

Wat je idee van het verarmen aangaat, kan ik je gelijk uit de droom helpen: dat is het zeker niet, want zoals ik al eerder zei alle regelingen bij de K-jetronic gebeuren mechanisch......

Zelfs de officielen Bosch manuals geven niks aan in die richting...dus vandaar dat het heel vaag is ..

RKR
18-03-2006, 23:49
alles is mechanisch...dat is ook de bedoeling, maar waarom zit er dan een eletronische stekker op mijn warmloopregelaar... Dan moet hij toch wat afregelen hier...en wat ik dan kan bedenken is dat hij dan iets met benzinedruk veranderd...vaag! En hij klopt helemaal met de Haynes manual verder...mijn GTi...zit zeker geen ander blok in ofzo! En ook is het er later niet opgeprutst...echt raar dan!

Fred
19-03-2006, 00:13
alles is mechanisch...dat is ook de bedoeling, maar waarom zit er dan een eletronische stekker op mijn warmloopregelaar... Dan moet hij toch wat afregelen hier...en wat ik dan kan bedenken is dat hij dan iets met benzinedruk veranderd...vaag! En hij klopt helemaal met de Haynes manual verder...mijn GTi...zit zeker geen ander blok in ofzo! En ook is het er later niet opgeprutst...echt raar dan!

Die stekker op de warmdraai regelaar is niet meer dan een aansluitig die een bimetaal verwarmd, en inderdaad dan op mechanische wijze het mengsel verrijkt...

Maar dat is niet meer dan een aan - uit schakeling...(die spanning op die spoel dan he)

Tja, nogmaals in ALLE documentatie die ik hier heb, en dat is heel wat, komt het nergens voor op een EV....en geloof mij, ik ken de EV dromen

Ik zeg niet dat het geen EV is, maar er zijn wel meer rare verhalen van allerlei rommel wat in elkaar geflanst is...

Ik hier een keer een "echte" Gti gezien.....met een 4 bak......met carburateur....en de eigenaar was zo trots op zijn auto......het ding bleek zo vernaggeld, dat eigenlijk alleen de kenteken papiern nog klopten :D

RKR
19-03-2006, 12:25
Kan het dan niet zo zijn dat dat bimetaal dan bij het warmer worden ervoor zorgt dat het vacuum dicht gaat? Zoiets zou je dan denken... Ja ik ga ook niet in discussie met jou hoor :D! Je weet het zeker beter, maar het klopt gewoon allemaal...en dus ook met die manual die ik heb...

golf mkII 16v
19-03-2006, 17:18
had ook een 85GTI [EV] met zoiets er op vandaar ook mijn opmerkingenop vorige pagina

Fred
19-03-2006, 21:20
Kan het dan niet zo zijn dat dat bimetaal dan bij het warmer worden ervoor zorgt dat het vacuum dicht gaat? Zoiets zou je dan denken... Ja ik ga ook niet in discussie met jou hoor :D! Je weet het zeker beter, maar het klopt gewoon allemaal...en dus ook met die manual die ik heb...

Nee, de warmdraairegelaar staat verder met twee leidingen aan de brandstof verdeler verbonden......

Nogmaals: NERGENS is er iets te vinden over een dergelijke switch op een EV blok, net zo min als er iets te vinden is over de K-jetronic met iets dergelijks...

Kijk maar eens of je plaatjes kan maken...wellicht dat dat helderheid brengt