View Full Version : gele konis verstellen? of andere optie voor stugere vering
retro daniel
11-03-2006, 18:36
wie kan mij vertellen hoe ik mijn gele konis achter kan verstellen in hardheid.
ik heb vandaag 15inch powertech 7j voor en achter 9j velgen opmijn auto gezet maar nu slijt hij bij het kleinste kuiltje al aan
of heeft iemand nog andere opties voor stuggere vering.
alvast bedankt daniel rusthoven
niet alle koni's zijn verstelbaar in hardheid hé.kunt wel altijd bumpstops steken rijd wel knoerhard maar werkt wel
greetzz
retro daniel
11-03-2006, 19:45
ok mij werd verteld dat ze vertselbaar zijn zal wel niet dan en ja die bumpstops wou ik ook wel proberen alvast bedankt
gr
indewarre
11-03-2006, 19:46
van die blokken tussen de veren kan toch ook nog? heb ik ook gedaan bij de vento van "m'n werk
indewarre
11-03-2006, 19:47
daniel kom je toevallig uut grunn
kan natuurlijk wel dat ze verstelbaar zijn,verstellen doe je dan door de veerpoot langs boven met de klok mee te draaien.zijn normaal van die knopjes voor
Koni schokdempers zijn er in allerlei verschillende typen.
't feit dat je je afvraagt hoe je ze kan verstellen, geeft aan dat t waarschijnlijk dempers zijn die je alleen in uitgebouwde toestand kunt instellen.
Dempers uitbouwen, zuigerstang volledig indrukken, en voorzichtig draaien tot je m onderin in ' het slot ' voelt grijpen. Vervolgens draai je met de zuigerstang de demper 'dicht' of 'open'.
zoeken op koni.de of koni.com naar een handleiding kan helpen
fre-golf1-16v
11-03-2006, 20:58
ja daniel komt uut grunn net als ik uut ebg
indewarre
11-03-2006, 21:03
engelbert? bij hooghoud
retro daniel
11-03-2006, 23:22
ja bij hooghoud hoezo kennen we elkaar
Viperwin
11-03-2006, 23:44
ALLE Koni's zijn instelbaar, ook de rode "standaard" dempers. Er zit alleen verschil of je daarvoor de demper in je hand moet houden of dat dat in gemonteerde staat kan. Aardige leidraad: dempers die (gedeeltelijk) gevuld zijn met gas zijn meestal te verstellen met knop, dempers die alleen voorzien zijn van olie sowieso niet.
Koni schokdempers zijn er in allerlei verschillende typen.
't feit dat je je afvraagt hoe je ze kan verstellen, geeft aan dat t waarschijnlijk dempers zijn die je alleen in uitgebouwde toestand kunt instellen.
Dempers uitbouwen, zuigerstang volledig indrukken, en voorzichtig draaien tot je m onderin in ' het slot ' voelt grijpen. Vervolgens draai je met de zuigerstang de demper 'dicht' of 'open'.
zoeken op koni.de of koni.com naar een handleiding kan helpen
Helemaal correct, visuele ondersteuning vind je hier (http://www.koni.de/_info/nach_stellung/nach_stellung.html).
Eventueel aanwezige bumpstops verwijderen, demper volledig induwen en lichtjes draaien tot je het nokje in de verstelmoer voelt vallen. Linksom draaien maakt de demper stugger, kan meestal een 5-tal halve slagen. In ieder geval niet stomweg maximaal aandraaien: er zou dan verschil in stugheid kunnen ontstaan (bij fabricage worden de dempers middels deze methode ook op de correcte waarden ingesteld, de ene demper kan meer dan 5 halve slagen over hebben, de andere wellicht minder)
alles leuk en aardig maar je maakt alleen de uitgaande slag stugger, en daar heb je dus bij aanlopen van velgen weinig aan.
Hoeveel verlaagt heb je hem? Ik wil anders mijn onderstel wel ruilen.....loop zowat rugklachten op namelijk!
retro daniel
12-03-2006, 10:08
zou ik niet weten hoeveel verlaging ik heb hoe ik kan ik dat bekijken dan en wat voor onderstel heb jij dan?
Viperwin
12-03-2006, 22:53
alles leuk en aardig maar je maakt alleen de uitgaande slag stugger, en daar heb je dus bij aanlopen van velgen weinig aan.
In principe wel ja, je draait als het ware het ventiel (voetklep, zorgt dat de overtollige olie bij inwaartse beweging weg kan) onder in de demper wat dicht. In veel gevallen heeft dit echter toch ook invloed op de inwaartse krachten, de (weerstand op) stroming verandert ook hier iets. Dit effect kan echter per dempertype verschillen - bij de ene auto wel merkbaar, bij de andere niet.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.