PDA

View Full Version : Weber vraagje


Alex
17-03-2006, 14:34
Ik zit er hard aan te denken om m'n GTI om te (laten) bouwen naar webers.
Vind het gave dingen ;) en ook niet onbelangrijk, 'k heb er best een hard hoofd in dat de vage (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=17195) problemen snel goed komen..

Nu wil ik vast een lijst maken met benodigdheden/werkzaamheden.

Webers (welk type?) Waar moet je op letten bij aanschaf?
Spruitstuk, alle 8v type's passend?
Wat doe ik met de brandstof pomp?
Hoe zit het met de ontsteking?
Gaskabelgebeuren aanpassen? Voor elk type webers gelijk?
Injectoren kan ik "afkoppelen" en gewoon laten zitten?

Ben ik nog wat vergeten?

Het moet op een 1.6 GTI (EG) komen.

Wie verbeterd/ vult 't lijstje aan?

Alvast bedankt!

Menace
17-03-2006, 16:23
40er webers
Spruitstuk bij serge laten maken of 2de hands kopen
Ontsteking kon dacht ik blijven zitten
gaskabel is dacht ik ook wle te krijgen maar moet je dus wel aanpassen, misschien een plaatje lassen waar die gaskabel aan kan.
Injectoren kan je ook laten zitten, ist zowieso dicht en kan je ze evt later weer gebruiken...

Kabelboom aanpassen lijkt me...

Alex
17-03-2006, 16:26
Die spruitstukken, stel ik ga voor een 2e handse. Kan ik dan ook een voor een 1.8 8v gebruiken?

En de brandstofpomp?

Wat moet er aan de kabelboom gebeuren?

Menace
17-03-2006, 16:39
je moet een spruitstuk speciaal voor webers hebben. standaard spruitstuk zal niet passen :P

brnadstof pomp..hmm is eignelijk net als met gewone carbs...benzinedruk met carbs is niet zo hoog als met een injectie motor

Wat je moet verandere an de kabelboom weet k zo niet maar zullen een paar dingen zijn wat je met een carb(weber) niet nodig bent...

Alex
17-03-2006, 16:53
je moet een spruitstuk speciaal voor webers hebben. standaard spruitstuk zal niet passen :P


:tongue: hehe.. Ik bedoel, ik zag op, ik dacht, marktplaats een spruitstuk voor webers voor een 1800 motor. Is dat bruikbaar?

Menace
17-03-2006, 16:57
Moet je die man op MP vragen :tongue: 1600 en 1800 onderblok is in principe wel gelijk maar gaat om de inlaatkanalen...is dat dezelfde grootte van 1600 en 1800 blok dan past dat wel.

Moroder
17-03-2006, 21:28
Je moet een brandstofpomp hebben die ongeveer 0,35 bar leverd. Onsteking hoef je inderdaad niet te veranderen. Maar het gasgeef gedeelte moet je zelf wat op verzinnen.

Je hebt twee soorten Webers, liggende en staande.

Liggend: (dit zijn dan Solexen, zelfde principe)

http://www.volksforum.com/albums/files/3/0/9/7/050721_202435_49098.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/3/0/9/7/P1010081.JPG

Staand:

http://www.volksforum.com/albums/files/3/0/9/7/P1010084.JPG


De liggende carburateurs liggen vlak boven je uitlaatspruitstuk. Deze zullen dus ook erg warm worden, en veel warme lucht de motor invoeren. En warme lucht gaat je motor niet bepaald harder van.
Zorg dus voor een goede koude luchttoevoer en maak een of ander hitteschild.

De staande carbs (die ik dus heb) zijn wel moeilijk te vinden, maar er zit een spruitstuk bij wat voorverwarmd wordt door het koelwater. Bij hogere temperaturen zal het spruitstuk dus afkoelen door het water.

En spruitstukken voor Webers zijn gelijk voor de ''bigblock'' 8v motoren van Vw, dus 1500-1800.

Maarja succes!

vwleusden
17-03-2006, 23:35
Als je 40mm webers zoekt, maatje van me heb ze liggen (LarsV5 van dit moruf). Verder kan ik je een nieuw inlaatspruitstuk verkopen met een vacuumaansluiting als je wil. Voor een 8V weet ik niet exact wat ze kosten maar een 16V kost je 300E, deze moet wel bewerkt worden dat ie netjes past... dus je moet wat alu weghalen zodat de flow en pasvorm het beste is. Ook kan ik een throttle linkage regelen (gasmechaniek) waar je dan een home made gaskabel voor moet maken (achter remkabel van een scooter ;) <-- is slechts een tip).

Alex
18-03-2006, 09:08
Dank u, lijstje ff aangevuld..

Die staande webers, dat ziet er best "hoog" uit zeg maar...


Nu kwam ik ergens iets tegen van nummers?
Is dat zoets a+b= setje en a+a= werkt niet?

Meer/aanvullende info is altijd welkom!!

gdekoning
18-03-2006, 12:26
Interessant onderwerp. In mijn Golf 1 cabrio ligt een 1.8 16V blok met 2 dubbele Webers 45 Dcoe. Nu lopt de motor op lager toerental niet lekker. Ik heb mij laten vertellen dat de computer van het motormanagment niet samen met de carburateurs werkt, maar eerder tegenwerkt. Iemand een oplossing voor mijn probleem?? Moet de computer eruit of moet ik op de een of andere manier de computer omzeilen?

Alex
19-03-2006, 14:50
Nog iemand die wat meer kan vertellen over die nummers?
Of andere info?!

Ben al aan het mailen geweest voor een setje met spruitstuk.

Moroder
19-03-2006, 18:40
Dank u, lijstje ff aangevuld..

Die staande webers, dat ziet er best "hoog" uit zeg maar...


Nu kwam ik ergens iets tegen van nummers?
Is dat zoets a+b= setje en a+a= werkt niet?

Meer/aanvullende info is altijd welkom!!


Het ziet er best hoog uit, maar denk erom dat de motor in een hoek ligt. En hier heb je meer ruimte dan bij een liggend spruitstuk.

http://www.volksforum.com/albums/files/3/0/9/7/P1010141-1.JPG

René
19-03-2006, 18:42
vwgolf 1 had ook nog een setje dellorto`s met inlaat voor een 8V

Alex
20-03-2006, 17:41
Het ziet er best hoog uit, maar denk erom dat de motor in een hoek ligt. En hier heb je meer ruimte dan bij een liggend spruitstuk.


Sjuustem, ik snap!

vwleusden
20-03-2006, 22:50
Het nadeel van een staande is dat de ruimte voor je kelk minimaal is, bij liggende heb je meer ruimte. De lengte van de kelk is mede bepalend voor je koppel.

Zoals ik al zei van de inlaatspruitstukken die ik kan krijgen, deze moet je pas maken voor optimale flow dus je heb alles zelf in de hand.

Dit is de korte versie van een 16V inlaatspruitstuk:
http://www.volksforum.com/albums/files/9/IMG_0808_11_original.jpg

Alex
21-03-2006, 17:39
Heb al contact met iemand over een setje, met spruitstuk. Komt van een 1.8 8v af. Zou evt. dat spruitstuk ook nog aan kunnen passen.
Dus hoe langer die kelken, hoe hoger je koppel, tot hoever kan je dat door trekken? ;)

Filters zijn gewoon bij een brezan te krijgen?

vwleusden
21-03-2006, 17:41
Met een lange kelk behaal je koppel onderin. Ik heb er 6cm kelk op zitten. Filters heb ik van Pipercross.

Alex
21-03-2006, 18:52
Hoelang kan je zo'n kelk maken? Kan er een bocht in zitten of moet het recht zijn? ivm met toevoer van koude lucht?
'k verzamel maar ff zoveel mogelijk info :redface:

Moroder
21-03-2006, 19:03
Filters zijn gewoon bij een brezan te krijgen?


Ik werk bij de Brezan in Assen en daar kun je gewoon K&N en Pipercross krijgen. Als je maar even doorzeurt en mooie enthausiaste verhalen verteld, wil de medewerker er ook wel wat voor doen :D! Tenminste, zo ist bij mij :tongue: .

Alex
21-03-2006, 19:09
Ik werk bij de Brezan in Assen en daar kun je gewoon K&N en Pipercross krijgen. Als je maar even doorzeurt en mooie enthausiaste verhalen verteld, wil de medewerker er ook wel wat voor doen :D! Tenminste, zo ist bij mij :tongue: .

Dan zal het wel goed komen.. Hoef al nie eens meer te roepen om wat voor auto het gaat :tongue:

Alex
22-03-2006, 17:29
Iemand nog wat info over die kelken?

Als je van kelk lengte wisseld, moeten de webers dan opnieuw afgesteld worden?

serge pot
22-03-2006, 17:41
ja

Alex
22-03-2006, 17:44
ja

Ok das duidelijk :tongue:

Kunnen die kelken een "flauwe" boucht hebben? Weet jij vast ook wel :D



Zondag Tijdens de meeting kan ik de webers met spruitstuk ophalen :)

serge pot
22-03-2006, 17:57
ja kelken kunnen met bocht geleverd worden (heeft met schutbord te maken en vrij ruimte om te ademen voor de carbs

Alex
22-03-2006, 17:59
Ok dan!

Mocht ik nog meer dingen bedenken dan meld ik me wel weer ;)

Alex
23-03-2006, 18:24
Die kelken met bocht, is dat zelf iets fabrieken of is dat zo te krijgen?
Heb bij biesheuvel gekeken maar die heeft alleen rechte..

Alex
26-03-2006, 17:59
Webertjes zijn binnen! Ben er erg blij mee :D
Alles ff mooi schoonmaken .
Een beugeltje maken voor de de gaskabel (spruitstuk is er denk ik 1 voor een motor met inlaatspruitstuk aan de voorkant, kan dat?)
Eens zien hoe dat spruitstuk komt te zitten (schuin "pasvlak" en 't lijkt alsof m'n huidige spruitstuk een recht "pasvlak" heeft (snappie))
En dan mag het zomervakantie zijn!!

Alex
30-03-2006, 19:06
Iemand die me kan vertellen of de aansluiting van de inlaat --> blok schuin of vlak is? (EG motor)
Anders moet ik misschien nog achter een ander spruitstuk aan..

serge pot
30-03-2006, 19:11
bij mijn weten schuin als ie in de auto hangt .carbs komen horizontaal te liggen

Alex
30-03-2006, 19:18
Ok, thanks!

"k begon ff zwaar te twijfelen, ook omdat het gasmechanisme "achterstevoren" zit, maar dat komt wel goed met een extra beugeltje.

DJW
30-03-2006, 19:26
ben ook wel benieuwd naar die gebogen kelken...waar zijn die te halen?

Alex
30-03-2006, 19:35
ben ook wel benieuwd naar die gebogen kelken...waar zijn die te halen?

Geen idee! Wil ik ook wel weten.

Maar zit er aan te denken om een "buizensysteem" voor de toevoer van koude lucht te maken. En dat er dan een beetje "oud" uit te laten zien..

DJW
30-03-2006, 19:35
heeft de lengte van de kelken te maken met de afstelling? Hoezo is dat? Dan zou je toch ook een verschil moeten hebben of je er een luchtfilter op hebt of niet?

DJW
30-03-2006, 19:35
...of idd een airbox....

serge pot
30-03-2006, 19:42
lucht filter is ook van invloed (meer weerstand dus grotere zuigkracht aan de sproeiers .l
sorg motorsport levert de 90 graden bochten voor webers

Alex
31-03-2006, 08:22
Hmmzz als ik het juiste prijsje bij het juiste artikel heb geplaats, ga ik in eerste instantie voor een "oldskool" buizensysteem :rolleyes:

Alex
31-03-2006, 16:05
Zou zoiets lukken?
http://www.typ17.nl/PIC/div/weberontwerp.JPG
Bovenaanzichtje van de situatie.

Buizen lopen langs de motor naar voren tot achter de radiateur met aan het einde een luchtfilter.

Hoe scherp die bocht word weet ik nog niet, eerst kijken hoeveel ruimte ik heb.

Of eerst luchtfilter aan de carb. en dan een dikke buis per carb. naar voren toe? (ivm. weerstand?)

serge pot
31-03-2006, 17:05
zou een verzamelbox bij de carbs doen en dan 1 dikke buis naar voren ,scheelt een hoop trammelant en werkt beter

Alex
31-03-2006, 17:22
Hoe moet ik dat precies zien?

Een doos om het filter heen? Dus per carb. een doos?

serge pot
31-03-2006, 21:07
nee eigenlijk zoiets http://i3.ebayimg.com/05/i/06/a8/87/27_1_b.JPG

Alex
01-04-2006, 07:57
Ok, das duidelijk.

En dan een "gewoon" luchtfilter in zoiets gebruiken, wat ook in een normale luchtfilterbak zit?

Vast nog een stomme vraag, wat doe je met de kelken als je zo'n doos monteerd?

Bas
01-04-2006, 08:43
In die afgebeelde airbox kan een luchtfilter 'broodje' idd.


Je kunt ook een airbox van dbilas o.i.d. pakken, en dan kelkjes van 16mm hoogte gebruiken. Aan die airbox een slang maken naar voren met een open filter er op. (zie foto onderstaande thread)

Bij die afgebeelde luchtfilterkast kun je geen losse kelken monteren, maar dat hoeft ook niet; de kast is gemaakt van 4 gebogen kelken. (@DJW, die Sorg kelken gaan dus helaas niet passen bij jouw scirocco)

Meet anders eerst eens de ruimte tussen schutbord en carbs, dan weet je wat meer over de mogelijkheden. (zie ook deze thread (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=19114) )

Alex
01-04-2006, 10:49
Mijn ruimte tussen schutbord en de carbs.-kelken = 11 cm.

Heb nog ff wat zitten tekenen.
http://www.typ17.nl/PIC/div/weberontwerp2klein.JPG
DIT (http://www.typ17.nl/PIC/div/weberontwerp2.JPG) is em in het groot.

Dan zal die van SORG zoiets zijn denk ik of niet?
Is ook wel zelf te maken denk ik, of denk ik te makkelijk?

Alex

DJW
02-04-2006, 11:28
@ Bas

nee idd het was allemaal net even te krap......heb dbilas gemaild, en een nieuwe kost 125 euro.....

bij die bieding van ebay ging te prijs even TE hoog voor zon versleten geval....

Maar ik sta er van te kijken dat de hoogte van de kelken de afstelling kunnen beinvloeden....hij loopt bij mij hetzelfde als ik OF de luchtfilters erop heb OF gewoon kaal...

Alex
04-04-2006, 10:20
Iemand bekend met deze (http://www.bccp.nl/nl/indexnl.htm) mensen?

pirelli
04-04-2006, 17:30
beter om hitte van je uitlaatspruitstuk te voorkomen inpakken met speciaal tape.

btw dit spul zoek ik ook nog maar dan betaalbaar.

Alex
04-04-2006, 19:05
beter om hitte van je uitlaatspruitstuk te voorkomen inpakken met speciaal tape.

btw dit spul zoek ik ook nog maar dan betaalbaar.

Is dit (http://www.bccp.nl/shop2/contents/nl/d40.html) betaalbaar?

Wil ook van die tape gebruiken en misschien zelf iets van een airbox bedenken (een bestaand luchtfilterhuis verbouwen ofzo)

pirelli
05-04-2006, 22:26
nog te duur moet goedkoper kunnen toch?

Alex
06-04-2006, 16:36
Als jij et zegt :tongue:

Heb echt geen idee, zal de oogjes ook eens openhouden..

Alex
08-04-2006, 08:34
Welke maat sproeiers kan ik het beste gebruiken om hem eerst lopend/rijdend te krijgen?

Alex
20-04-2006, 20:08
Even een upje voor de sproeiers, etc.

Welke maten kan ik het beste gebruiken voor een 1600 (EG)


Airbox is geregeld.

Alex
22-04-2006, 13:14
klein upje

Bas
23-04-2006, 10:51
Een ms-dos progamma zegt er het volgende over:
http://www.volksforum.com/albums/files/1/8/2/weber1600_original.jpg

Maar of dit overeenkomt met de bezetting die een ervaren carb-kenner zou toepassen?

Alex
23-04-2006, 12:05
Hey bedankt Bas!

Das iig al iets. Als iemand er iets aan toe te voegen heeft hoor ik dat graag!!

markmeenhuis
23-04-2006, 17:17
Een EG motor heeft max pk bij 6100 rpm en niet bij 5500 en gaat door tot de 6900.

m

Alex
23-04-2006, 17:19
Wat heeft dat voor effect op de keuze van de sproeiers?

Bas
23-04-2006, 23:18
bedankt voor de correctie!

bij deze
http://www.volksforum.com/albums/files/1/8/2/weber1600-2_original.jpg

Alex
24-04-2006, 15:53
bedankt voor de correctie!


En bij deze ook weer bedankt! :D