PDA

View Full Version : Dringens Hulp. 16 klepjes maken muziek en willen niet stoppen


Antera
20-03-2004, 23:41
Hellupppppppp


Jawel hoor het is zover. Nadat ik normaal over de snelweg heen aan het cruisen was was er van het een op het andere moment een oorverdovend gerammel onder de motorkap te horen. Na inspectie bleek dus dat all mijn 16 kleppen rammelen bij de vleet. Naar huis gesleept brug op carterpan eraf kleppendeksel eraf. Oliepomp gedemonteerd en na gekeken. Toch maar andere oliepomp erin en dus alles eens bekeken leek het er heel erg op dat de kop droog aan het lopen was. Daarom wil ik degene die een 16V hebben vragen om hun motor eens te laten lopen en dan de vuldop los te draaien. Kijk eens hoeveel olie je ziet zitten en komt de olie je dan ook tegemoet???? Heb van alles gedaan maar het blijft een orkest van jawelste. Ik zie het niet meer zitten en zou graag willen weten wat men ervan denkt of eenoplossing wat ik eraan kan doen.

Fred
21-03-2004, 10:50
LOL..........nou bij de meeste motoren komt er niet eens olie uitspatten...omdat er een spatkap onder de klepdeksel(s) zit

Maarre..........heb je er wel eens aangedacht dat er meer aan de hand kan zijn dan een defecte olie pomp??

Ik ben dan welleswaar geen *prof*, maar ik zou bijvoorbeeld ook eens kijken naar het oliefilter.......dat raakt wel eens verstopt waardoor de toevoer naar de kop beduidend minder word......of de boel raakt vervuild waardoor de kanalen in de kop dichtslibben.....gevolg minder olie naar de kop.....


Kortom even verder loeren ;-))

Antera
21-03-2004, 12:06
dus toch het oliefilter zit wel in de toevoer naar boven die dan maar eens gaan vervangen. Thnx voor deze tip die had ik me nog niet bedacht. Bij een 16V zit nameliijk ook geen spatkap onder het kleppendeksel en kijk je zo op de eerste klep

Fred
21-03-2004, 12:11
Sja..........ik roep ook niet gelijk dat het bij de 16V ook zo zit he, daarom stond er al LOL aan het begin van de zin....

Tis een bekend gegeven dat er soms door vervuiling problemen kunnen ontstaan, dat is een van de redenen waarom er ooit eens een norm is vastgesteld waaraan olie moet voldoen in bepaalde motoren. Volkswagen was een van de eersten die er mee geconfronteerd werden ten tijde van de eerste series Golfjes..........Black Sludge problemen, gevolg kapot lopende nokkenassen en lagers etc.

Antera
21-03-2004, 12:14
Idd blok is nog wel vrij nieuw maar sluit het idd niet uit. Maar zit er een kleine poort naar de kop toe die naar al die klepjes lopen of is het echt een flinks buis die zich vertakt in de kop naar alle lagerkappen en hydr kleppen toe? Want ik kan hellaas nergens ene mooie tekening vinden betreffende de kop

Fred
21-03-2004, 12:26
De boringen in de kop zelf zijn vrij klein.....de boringen naar bijv de hydraulische stoters van een 8 klepper zijn pakweg 1 mm groot.....

Ik zou in ieder geval eens kijken wat het effect is van een nieuw filter...evt reinigings zooi in je olie gooien, alles aftappen, carter reinigen (ik denk dat je dat al gedaan hebt toen het er af was).....Als dat niet helpt....tja dan word het demonteren geblazen

Wat voor een geluid maakt het geheel trouwens?? Gieren, tikken ???

Chrispy
21-03-2004, 12:28
idd zal wel oude sludge zijn die de gaten verstopt heeft. gauw reinigen...

Antera
21-03-2004, 13:23
wil hem wel reinigen maar hoe is dat het beste te doen?? Hij staat nu toch stil rijden doet ie niet. Maar is er een goede/juiste manier om het te reinigen?

Het tikt gewoon als een bezetene en je merk dat alle hydr. stoters niet gevuld raken hij loopt een beetje beroerd en hij wordt continu gecorrigeerd

Fred
21-03-2004, 13:43
Dat duidt dus inderdaad op een olietoevoer probleem.....Er is spul wat toegevoegd moet worden aan de olie, dan moet je de boel flink warm draaien, daarna alles af tappen, nieuw filter, nieuwe olie......als het dan niet weg is rest er weinig anders dan de zooi demonteren en (laten) reinigen en spoelen.

Maar ik zou eerst kijken of het plaatsen van een nieuw filter helpt, als die potdicht komt er nauwelijks olie boven in de kop...in ieder geval is de druk te laag om in de stoters te komen...

Tis misschien leuk om te weten dat bij sommige typen motoren er om die reden een extra oliedruk zender is geplaatst die in komt zodra de olie druk in de kop zelf onder een bepaalde waarde komt. Dat is dus eerder dan een druk die schade aan de lagers kan geven enz ...

Die extra zender zit rechtstreekd op het kanaal wat door de kop loopt ..

Stijn
21-03-2004, 14:01
De oliekanaaltjes in de kop zelf (naar de stoters toe) gaan niet zo snel dichtzitten, omdat er een flinke oliedruk op staat. De gaatjes in de stoters zelf wel... Ik sluit echter niets uit, maar wel raar als ze alle 16 ineens dichtzitten!

Zou het inderdaad in het oliesysteem zoeken. Heb je een oliedrukmetertje? Zoals Fred zegt je filter vervangen, zou dicht kunnen zitten. Oliepomp kan ook van alles mis mee zijn (zeefje dicht, bypass opengesprongen etc) maar die heb je al vervangen. Krijgt de oliepomp wel aandrijving? Wil ook wel eens gebeuren dat de tandwielen van tussenas naar oliepomp kapot gaan.

De olietoevoer naar een 16v kop heeft een vreemd traject: het olietoevoergaatje in het onderblok sluit niet aan op een gaatje in de kop. In de koppakking zit een sleufgaatje naar een kopbout. Het gat in de kop voor die betreffende kopbout is een paar mm groter waardoor de olie om de kopbout kan stromen, en een paar cm naar boven zit er weer een zijkanaal in waarvanuit de olie verder wordt verdeeld door de kop. Beetje raar systeem dus, met een paar kleine doorgangen. Zou kunnen dat er daar iets verstopt is geraakt?

Als ik de oliedop van een 16v open doe terwijl hij loopt dan is het niet zo dat de olie je tegemoet komt spetteren, maar je ziet duidelijk die ene nok in de olie lopen en olie rondslingeren.

serge pot
21-03-2004, 20:20
aan zuigpijp van de pomp kan ook gescheurd zijn .................,maar drukmeter er op zegt meestal het hele verhaal

Antera
22-03-2004, 07:51
Vandaag gaat ik eerst even de oliefilter vervangen. Nu ik lees stijn dat het via een kopbout gaat via een dun kanaaltje dan zal ik daarna alles maar open moeten gooien. Dit is iets wat ik dus niet wist. Ik dacht idd dat het hele spul rechtstreeks naar de kop ging .Weer wat geleert vandaag dus even wat dingen nakijken en anders dan toch maar kop demonteren. Bedankt voor de nodige info hier kan ik zeker wel wat mee.


@ Serge:zuigpijp? bedoel je die gekromde met het zeef? Of bedoel je die lange aandrijfstang van de oliepomp daar zit namelijk ook een gaatje in is me opgevallen waarvoor dit dient geen idee maar bedoel je die misschien?

Allart-Ghetta
22-03-2004, 13:45
LOL..........nou bij de meeste motoren komt er niet eens olie uitspatten...omdat er een spatkap onder de klepdeksel(s) zit

Maarre..........heb je er wel eens aangedacht dat er meer aan de hand kan zijn dan een defecte olie pomp??

Ik ben dan welleswaar geen *prof*, maar ik zou bijvoorbeeld ook eens kijken naar het oliefilter.......dat raakt wel eens verstopt waardoor de toevoer naar de kop beduidend minder word......of de boel raakt vervuild waardoor de kanalen in de kop dichtslibben.....gevolg minder olie naar de kop.....


Kortom even verder loeren ;-))

Spat wel want het is een 16V, zitten nooit kapjes in de kop.

Allart-Ghetta
22-03-2004, 13:49
idd zal wel oude sludge zijn die de gaten verstopt heeft. gauw reinigen...

Ja of je motorenrevisie heeft de spaantjes niet goed uit de kop geblazen en nu zit de boel verstopt? Ik hoop het niet voor je maar ik kreeg mijn gereviseerde/getunede kop ook terug vol met spanen.

Fred
22-03-2004, 15:11
LOL

Ik sprak niet specifiek over de 16V............ik sprak over algemene zaken, en in het algemeen zitten er bij de meeste motoren spatkappen onder het klepdeksel.....zeker die waar een carterontluchting daar op aangesloten zit, anders zou er olie via die slang rechtstreeks kunnen verdwijnen.....want heel vaak zit die weer aangesloten op de lucht aanzuig ..

Antera
22-03-2004, 15:32
Ohwkeej dan . Na oliedruk meten en ander filter mocht het probleem nog niet verholpen zijn. Wax je bent wel van grote hulp geweest. heb de kop eraf getrokken om te kijken hoe het stond met de gaten. En wat denk je dat gaat waar je kopbout in zit en de olie naar de kop geperst wordt was gewoon open maar in de koppakking zelf zit idd een soort van kanaaltje wat zorgt dat de olie onder hoge druk een naastgelegen gat in wordt geperst naar de kop toe. In dat kanaaltje zat een stukje plastig klem ter grote van 1 cm. Dit probleem was na contact met de dealer gehad te hebben een bekent probleem bij dit soort oliep[roblemen. Ze hadden het al een aantal keren gehad. Waar het plasticje vandaan is gekomen is iedereen nog een raadsel ook bij de vw dealer hadden een soort gelijk stukje er toen tussen gevonden. foto's volgen nog of waar en hoe dat het precies in elkaar steekt voor de mensen die misschien ooit ook nog met dit euvel komen te staan.

Iedereen bedankt voor de tips en Wax toppie dat je dit wist. Er zit idd een gaatje in het boutgat naar de kop toe. Vanavond /morgen gaat alles weer in elkaar en zal het probleem verholpen moeten zijn. Het vervolg volgt nog

Bussie komt zo
22-03-2004, 15:44
Stukje plastic is misschien uit de jerrycan gekomen waar de olie in zat?

tis maar een idee

Antera
22-03-2004, 15:46
kan bijna niet zit een filter in de aanzuiging van de olie dus daar komt ie niet doorheen

Fred
22-03-2004, 16:12
Hmmm, was je kop recentelijk gereviseerd?? Dan zou het misschien wel een stuk plastic van een afdichtdop kunnen zijn...je weet wel die gele doppen die je wel eens ziet.

In ieder geval hoop ik dat het zo opgelost is en dat je verder geen schade hebt .....want dat zou het alleen maar vervelender maken.

Suc6 in ieder geval met de opbouw !!

Stijn
22-03-2004, 17:34
@ Antera: van harte welkom. Een tijdje terug eens een kop bestudeerd hoe nou eigenlijk de olie erin kwam...vandaar dat ik wist hoe het in elkaar stak. Apart systeem.

Goed dat je het gevonden hebt en trouwens al helemaal goed dat je zo slim bent om te horen aan de kleppen dat er iets niet klopt. Succes met opbouw inderdaad!

Antera
22-03-2004, 20:36
Ohwkeej alles zit weer in elkaar en hij loopt als een zonnetje niks tikken enzo heerlijk soepel.

Thnx

sixpack
23-03-2004, 07:08
mooi .... was al bang voor mei......

Antera
23-03-2004, 07:32
Ikke dus ook maar gelukkig gaat alles nu goed en nu maar duimen .

Zestienkleppen
23-03-2004, 15:53
Ik ben wel benieuwd naar de foto's. En hoe daar nu een plastic stukje kan komen??

Antera
24-03-2004, 21:31
dit was het probleem:
http://home.wanadoo.nl/moerenho/tijdelijk/DSC02217.JPG

Stijn
24-03-2004, 21:40
Eeeej, mijn sleufje :D

Antera
24-03-2004, 22:01
ja idd dat sleufje was het idd en heb idd allemaal gezien hoe het zich een weg baant maar dit voor de mensen die het misschien ooit zal overkomen hoop het niet maar dan is dit misschien de oplossing

Zestienkleppen
25-03-2004, 10:49
Zoooooo klein maar toch zo zulke grote gevolgen... Het is maar goed dat je er niet mee doorgereden bent.