View Full Version : Turbo op K-Jetronic mogelijk?
Hey!
aangezien ik goedkoop een uitlaatspruitstuk met turbo kan krijgen, was ik wel nieuwsgierig naar de mogelijkheden van een turbo op een K-Jetronic. Het lijkt mij niet dat je het originele luchtwegerhuis kan houden. Zoeken op internet leverde mij op dat het huis van een K-Jetronic tot 200 pk functioneel was, maar hoe ze daar zo bij komen :confused: .
Mijn vraag is dus eigenlijk: wat heb je allemaal extra nodig? Kan je volstaan met een dubbele koppakking om de compressie te verlagen of moet je de zuigers ook veranderen? Andere injectoren? Volstaat een luchtwegerhuis van een porsche misschien wel, want deze zouden gelijk zijn aan elkaar (op de diameter na)?
Alvast bedankt!
Zorg nou eerst maar dat de rest van je auto in orde is....... :rolleyes: :woowoo:
hahahhaa...fredje
rkr
verdiep je maar eens in een volvo 240 turbo..;)..
kleine tip
Hey!
Hoi
aangezien ik goedkoop een uitlaatspruitstuk met turbo kan krijgen, was ik wel nieuwsgierig naar de mogelijkheden van een turbo op een K-Jetronic.
Kan niet
Het lijkt mij niet dat je het originele luchtwegerhuis kan houden.
Nee
Zoeken op internet leverde mij op dat het huis van een K-Jetronic tot 200 pk functioneel was, maar hoe ze daar zo bij komen .
200pk kan zonder turbo
Mijn vraag is dus eigenlijk: wat heb je allemaal extra nodig?
injectie van bijv een G60 (digifant)
Kan je volstaan met een dubbele koppakking om de compressie te verlagen of moet je de zuigers ook veranderen?
Doe er dan maar een stuk of 5 tussen ;) andere zuigers zijn inderdaad aan te bevelen
Andere injectoren?
Die zitten aan je digifant
Volstaat een luchtwegerhuis van een porsche misschien wel, want deze zouden gelijk zijn aan elkaar (op de diameter na)?
Op K-jetronic kan geen turbo... de luchtwger zou konstant tegen max aan gedrukt worden ipv opgetild worden door de flow
Alvast bedankt!
geen dank... je had ook ff kunnen zoeken in het turboforum een stukje lager ;)
Op K-jetronic kan geen turbo... de luchtwger zou konstant tegen max aan gedrukt worden ipv opgetild worden door de flow
apart he dat een volvo 240 turbo een turbo met k jetronic heeft ;)
die setup ken ik niet... Moet wel een extra zware luchtweger zijn om zoveel lucht te verwerken?
@ Richard & Morninglight : Thnx! :D
johang60
27-03-2006, 14:29
hallo
johang60
27-03-2006, 14:30
glader niet iets
ja ook wel aan gedacht, maar dan zit je vrij vaak met reviseren en ik kan nu vrij goedkoop een uitlaatspruitstuk met turbo krijgen...dus zodoende :D!
dan heb je 1% van wat je nodig hebt..
als je een compleet g60 blok koopt ben je goedkoper uit dan een goed gebouwde 16v turbo
die setup ken ik niet... Moet wel een extra zware luchtweger zijn om zoveel lucht te verwerken?
Nee hoor de massa van een luchtweger zelf is totaal ondergeschikt...hij meet FLOW....en dan maakt het niks uit welke druk die flow (hoeveelheid)..heeft, want op een gegeven moment word er een evenwicht gevonden...
Een dm³ blijft een dm³ ongeacht de druk....alleen zit er bij de dm³ met hogere druk meer O² in de lucht, waardoor er meer peut verbrand kan worden...ergo meer vermogen
En inderdaad heeft de Volvo 240T gewoon een *standaard* luchtweger...alleen groter uitgevoerd enz
Topic misschien naar Turbo's, NOS e.d.? Verkeerd geplaatst...sorry!
waarschijnlijke toekomst setup voor de jetta.. 16v turbo met oldskool 240 systeem
Netjes :D Suxes alvast!
Het K-Jetronic systeem van de Golf, moet die helemaal druk-vrij blijven, of kan hij wel een lichte druk aan?
VeeDubber
27-03-2006, 18:38
Op K-jetronic kan geen turbo... de luchtwger zou konstant tegen max aan gedrukt worden ipv opgetild worden door de flow
apart he dat een volvo 240 turbo een turbo met k jetronic heeft ;)
En de Audi 200 (83-88), Audi 5000t, Saab 99, Saab 900, Porsche 924T enzovoort enzovoort. Lekker oldskool dus :)
Maar er is dus niets te verzinnen om de originele luchtweger te houden (door de turbo aan te passen/andere turbo die een stuk minder druk levert :confused: ), zodat alles nog functioneel blijft. Misschien dan wel zorgen voor extra verrijking, maar dat de luchtweger het wel aan kan...
Maar er is dus niets te verzinnen om de originele luchtweger te houden (door de turbo aan te passen/andere turbo die een stuk minder druk levert :confused: ), zodat alles nog functioneel blijft. Misschien dan wel zorgen voor extra verrijking, maar dat de luchtweger het wel aan kan...
De luchtweger ZOU het evt aankunnen, maar er komt meer bij kijken dan even een turbo er op schroeven, er zal ook MEER brandstof naar de cylinders toe moeten DUS zal er of een aangepaste spinnekop of een grotere spinnekop op moeten
Kortom het is een project wat denk ik voor jou te hoog gegrepen is....mede gezien je naar mijn idee gebrekkige kennis aan autotechniek in het algemeen...
Oftewel zoals ik al eerder zei, zorg eerst dat de rest van je auto in orde is alvorens je te wagen aan dergelijke zaken
VeeDubber
28-03-2006, 20:04
Gewoon een spinnekop van een 240T scoren en de koudestartregelaar (is voor zien van extra aansluiting voor laaddruk) van een 200T of 5000T en je ben al een heel eind (qua brandstof)
stttt.daan niet te veel verklappen..;) idd. spruitstuk laten lassen.. injectoren scoren..
kleine turbo en intercoolertje en met rond de 190 pk..
De luchtweger ZOU het evt aankunnen, maar er komt meer bij kijken dan even een turbo er op schroeven, er zal ook MEER brandstof naar de cylinders toe moeten DUS zal er of een aangepaste spinnekop of een grotere spinnekop op moeten
Kortom het is een project wat denk ik voor jou te hoog gegrepen is....mede gezien je naar mijn idee gebrekkige kennis aan autotechniek in het algemeen...
Oftewel zoals ik al eerder zei, zorg eerst dat de rest van je auto in orde is alvorens je te wagen aan dergelijke zaken
Wie zegt dat mn wagentje niet in orde is :confused: ... Ik wil graag weten hoe men dat doet bij de VW, aangezien er veel mensen zijn die het al eens uitgevoerd hebben. Dat scheelt mij het bekende 'trial and error' en scheelt mij uitzoekwerk...
Bedank allemaal voor de reacties :hug:! Misschien iemand die iets weet van een (super)licht geblazen GTi'tje, waarbij nagenoeg alles nog origineel is?
Wie zegt dat mn wagentje niet in orde is :confused: ... Ik wil graag weten hoe men dat doet bij de VW, aangezien er veel mensen zijn die het al eens uitgevoerd hebben. Dat scheelt mij het bekende 'trial and error' en scheelt mij uitzoekwerk...
Bedank allemaal voor de reacties :hug:! Misschien iemand die iets weet van een (super)licht geblazen GTi'tje, waarbij nagenoeg alles nog origineel is?
Nokkenas.....versnellingsbak die niet lekker wil.......van mij mag je alles op je auto bouwen, het zijn mijn centen niet.
Maar je vragen de laatste dagen hier op het forum laten mij ernstig twijfelen.... :D
Versnellingsbak al gefixed :), andere olie en mechanisme gerepareerd
Nokkenas...was ook weer iets aparts, waarvan ik ook liever extra vraag dan dat ik een error krijg. Veronderstel dat iemand ervaring ermee had en vertelde dat dat ding binnen 2 omwentelingen doormidden brak, is ervaring die ik niet heb met de VW... Maar ik zit nog met de twijfel tussen een mechanische of hydraulische kop.
Maar zoals dat volvo een turbo heeft gehad met K-Jetronic, dat weet ik echt niet hoor...daarvoor vraag ik zulke dingen, weet ik wat ik in de gaten moet houden :)
Komt bij dat een mens soms zijn nieuwsgierigheden heeft ;) en dat er altijd mensen zijn die het beter weten (zoals jij blijkbaar :) )!
Maar goed, momenteel tuft hij weer gewoon rond hoor! :D
Maar ik heb al wat in t koppie voor mn 'blazertje' :)! Weet iemand nog projecten (al dan niet voltooid) van 8v turbo? Hoe lichter de setup, hoe beter!
Hallo,
Ben zelf bezig met Turbo op GTI Digifantblok.
K-jetronic is goed mogelijk. (Heb iemand gekend die dit op andere atmosferische een turbo had geplaatst met vermogenwinst tot ongeveer 50% en dan pas was de K-jetronic ontoereikend.
Maar niet zonder aanpassingen lijkt mij :eek:!
Welke aanpassingen heeft hij gemaakt?
Ik kom al verder! :)
Welke injectoren zouden jullie mij aanraden? Ik heb de luchtweger van een Audi 200 op de kop getikt...
Net nog even rondgevraagt voor een Volvo 240T luchtweger...300 euro! Zijn die dingen echt zo duur? Voor die van de Audi moest ik € 50 neertellen en dat vond ik al veel :D!
als je 50 euro al veel vind is een turbo set-up niet te duur????
ik heb ook een turbo'tje liggen en de plannen, maar het is (zeker voor mij) een nogal dure hobby.
heb je ook al aan olie en koelleidingen gedacht? weet je wat die kosten?
al met al begin ik er gewoon niet aan. je moet echt weten wat je doet, en het geld ervoor hebben..
je moet het natuurlijk zelf weten, maar ff goedkoop een turbo'tje erop knutselen, dat kan niet..
Ja tuurlijk, maar ik had niet verwacht dat zo'n luchtweger zo duur zou zijn...Ze zullen wel schaars zijn blijkbaar, is haast nog duurder dan een turbo... Mrja, daarom altijd rekening houden met een marge ;)!
Heb nou al iemand die me zo'n luchtweger van een Volvo 240 kan leveren voor € 100, dus wordt al wat beter :)! € 300 voor tweedehands was me toch echt te gek, dat moest goedkoper kunnen :D!
Allart-Ghetta
19-05-2006, 11:56
Altijd lachen deze topics, maaken mijn dag weer goed.
Zelfs als je duizende euro's in je turbo auto pompt is de kans groot dat je hem oprookt, een klein foutje in de afstelling en het is gebeurd. En dan gaan lopen klooien met 'dure' sloop onderdelen van 50 euro LOL.
loco-vr6
07-11-2008, 19:30
.....iemand ooit al eens gehoord van de ( antieke en niet meer te vinden :mad: ) turbo setjes van Schrick? en van Callaway? geleverd voor de 1800 gti motoren.... ik ga ff speuren naar een linkje....
Mijn punt: het kan en is allang gedaan en beproeft
EDIT :D
zie link als voorbeeld -> http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3809840
haha. over oude koeien uit de sloot halen gesproken, dit topic was al 2 jaar oud :D
carbreaker de autosloper
08-11-2008, 19:31
volvo s turbo liggen niet voor het oprapen maar,,,,,,
wat dacht je van een saab 900 bijna de helft is daar van met turbo ......die ben dr zat ik heb anders nog wel een set liggen ,,,bij intresse iemand???? een pm ......
Ik heb evnetueel een ford rs turbo luchtweger te koop. Voor 75euro mag je hem wel hebben
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.