PDA

View Full Version : RVS Spaghetti Spruitstuk??


sciroccoGTII
27-03-2006, 19:51
Hej..
Heb een stalen spaghetti spruitsuk voor mijn scirocco GT2 1.8 8V liggen maar deze is nogal verrot. Werk in de RVS industrie en wil hem gaan namaken in RVS. Kan dit van gewoon RVS(304)??? i.v.m de warmte afvoer van RVS tegenover staal. Heb liever geen verbrande kleppen..

Hoop dat iemand me kan helpen.

P.S de flens van de cilinderkop wordt dan waterstraalgesneden dus ook in RVS.


GREETZZ...

sciroccoGTII
28-03-2006, 16:36
?? :rolleyes:

Tommy
28-03-2006, 16:40
goed punt... ik hoor hier meer over... werd mij zowieso afgeraden...(maar euhmz, ben er verder helemaal niet achteraan geweest... was gewoon dat het eens ter sprake kwam)

sciroccoGTII
28-03-2006, 20:54
jah ik zit er ook mee dus jah..ben blij dat er meerdere zijn! ;) Komen we misschien met z`n allen dr uit.. Het ligt natuurlijk ook aan de wanddikte van de buis..hoe dikker hoe beter??

RubenD
28-03-2006, 20:59
Dat is wel een goeie vraag inderdaad. Is dit niet na te vragen bij fabrikanten? Ik denk echter dat ze dat niet zullen prijsgeven maar wie weet...

Maar in wat voor industrie werk je dan als je daar niet intern antwoord op kunt krijgen? Voor de bouw e.d.?

sciroccoGTII
28-03-2006, 21:20
neeh chemische en voedingsindustrie..dus komen geen motoren aan te pas of iet wat er mee te maken heeft.. Kan natuurlijk wel alles maken. ;)

Moroder
28-03-2006, 21:56
Ik dacht toch echt dat alle RVS uitlaten van RVS304 werden gemaakt. Dit omdat de andere variant (kweet zo even het nummer niet, 409??) Wel oppervlakteroest gaat vertonen...

Tommy
28-03-2006, 22:17
Ik dacht toch echt dat alle RVS uitlaten van RVS304 werden gemaakt. Dit omdat de andere variant (kweet zo even het nummer niet, 409??) Wel oppervlakteroest gaat vertonen...

Het is meestal een legering... Daarom blijven ze ook gewoon aan de magneet hangen, maar roesten ze niet.

cabrio16v
28-03-2006, 22:20
je zit met je wand dikte ... hoe dikker , hoe langer de warmte blijft vasthouden .. des teslechter voor je kop.

oppervlakte roest maakt niet zoveel... door-rotten zal het niet. (zeker niet met die hitte)

als ik jou was zou ik gewoon het simpele RVS pakken *vraag mij geen codes :tongue:* en dan dezelfde wanddikte als je stalen pijp :)

grtz bauke

Tommy
28-03-2006, 22:56
als ik jou was zou ik gewoon het simpele RVS pakken *vraag mij geen codes :tongue:* en dan dezelfde wanddikte als je stalen pijp :)


304

Stijn
28-03-2006, 23:05
Het gaat dus puur om de warmte die in het metaal opgeslagen wordt en dus vrijkomt/terugkruipt naar de kop na afzetten van de motor, begrijp ik dat goed?

cabrio16v
28-03-2006, 23:07
ja... kop kan gaan scheuren doordat deze sneller afkoelt dan je uitlaatspruitstuk :wink:

ik weet niet of je met dikkere uitlaatpakkings dit kan opvangen (isolator)... zou zo maar kunnen trouwens :rolleyes:

Stijn
28-03-2006, 23:13
Is een beetje offtopic, maar wat mij dan in het geheugen springt zijn alle drag/wannabedragracers die hun spruitstukken omwikkelen. Ik snap het nut, maar dat heeft dan toch ook gegarandeerd hetzelfde resultaat als een trager/zwaarder RVS spruitstuk(warmte-ophoping)?

cabrio16v
28-03-2006, 23:17
omwikkelen is van stof.. koelt snel af.. sneller dan RVS.

dat omwikkelen is volgens mij alleen omdat het spruitstuk er gloeiend voor staat bij VOLGAS gebruik (zelfs bij een 16v of V8) ... door dit omwikkelen houd je de warmte in je spruitstuk en gaat deze niet vlamvatten door iets wat er bij inde buurt zit.

maw.. houdt dus niet warmte vast ... houdt deze alleen maar bij brandbare delen vandaan :)

bolku
28-03-2006, 23:56
Dit omwikkelen van het uitlaatspruitstuk is juist bedoeld om het spruitstuk warm te houden ter voorkoming dat de hete gassen teveel hitte afdragen in de uitlaatpoorten en bij de kleppen.
Door het omwikkelen is er een langer deel na de uitlaatklep heet wat beter is voor de warmteafdracht in de kop, de hete uitlaatgassen geven hun warmte dan verder van de uitlaatkleppen af aan de koelere uitlaatbuizen.
Om dit helemaal uit te leggen gaat wat ver...is moeilijke materie :)

Het omwikkelen van het eerste deel van een spagetti spruitstuk draagt ook bij aan een betere, lagere, inlaatspruitstuktemp.

Er zijn diverse RVS spruitstukken te koop voor VW, volgens mij gewoon 304 en met dezelfde wanddiktes.
Voor aangezogen motoren is het geen probleem, maar bij turbo of G60 wordt het sterk afgeraden ivm de nog veel hogere temparaturen......de bouten scheuren dan gewoon uit de kop door het verschil in uitzetting van de verschillende materialen.

sciroccoGTII
29-03-2006, 17:20
maar als ik dan op de site van EPS dan raden ze 409 aan voor de voorpijp.. Wat flexibeler is en hittebestendiger.. zou dit iets te maken hebben met de warmteoverdracht?? En zou gewoon RVS 304 gaan scheuren dan dat ze daarom 409 gebruiken? Dus volgens jullie zou ik probleemloos RVS 304 kunnen pakken om een spruitstuk te maken?

WilliamF
31-03-2006, 10:23
Voor zover ik weet is het risico van een verbrande klep door verkeerd materiaal van het uilaatspruitstuk niet zo groot. Een uitlaatklep moet het overgrote deel van zijn warmte kwijtraken door deze af te geven (geleiding) aan de klepzetel en de geleider. Op het moment dat een uitlaatspruitstuk te warm word zal deze kromtrekken of scheuren, en als het echt teveel warmte afgeeft bestaat ook de kans dat omliggende delen vlam vatten.

Conclusie; ik zou het gewoon proberen, je kleppen zullen niet verbranden. Het ergste wat je kan overkomen is dat je het spruitstuk nog een keer moet maken, maar dat is dan wel een goeie leerschool.

serge pot
03-04-2006, 20:14
304 pakken wanddikte 1,5 mm,flensplaat van 8 of 10mm maken .terhoogte van de boutgaten een kleine snede maken ivm werken van rvs .na het lassen .het gehel spruitstuk rustig warmstoken(aan een oude cylinderkop gemonteerd) en rustig laten afkoelen .monteren en klaar is klara .zou wel het spruitstuk tig lassen met inwendig gas zoala jullie ook bij jullie normale pijpen doen voor het doorlassen en om breuk te voorkomen