PDA

View Full Version : Is mijn stationair toerental te laag?


hansaplast26
01-04-2006, 15:05
Mijn golf's (1.6-16v) stationair toerental is volgens mij door motor management gestuurd, toch denk ik een (klein) probleempje te hebben.
Heb de auto nu een weekje en het gebeurd me vrij vaak dat de motor afslaat bij het in parkeren.
De stuur bekrachtiging moet dan zijn werk doen en ik ben gewend dat je puur op de koppeling manouvreert. En dat gaat dus niet!! ik heb altijd extra gas nodig om in te parkeren en dat is niet zo als ik het gewend ben:)

A) het ligt aan mij
B) er moet wat afgesteld worden

Melvin
01-04-2006, 15:14
als je denkt dat ie te laag is zou het mss wel nuttig kunnen zijn om ook de waarde van je stationaire toerental te vermelden? zo valt er weinig van te zeggen he!

hansaplast26
01-04-2006, 15:15
oops. gelijk heb je.
iets meer dan 600tpm

TD15
01-04-2006, 22:42
Nou alleen met je koppeling een benzine auto weg laten rijden is wel een beetje moeizaam, het is altijd makkelijker wat gas te geven!

600 is laag, maar wel lekker zuinig :P.

Als je veel stroom verbruikt en je stuurbekrachtiging gebruikt, blijft hij dan 600 toeren draaien? Dan is dit in je computer in geprogrammeerd en dan denk ik dat het gewoon een kwestie van aanleren is om gas te geven bij wegrijden/manouvren! Maar als hij nou heel erg in toeren zakt, zou ik toch eens vragen bij de VW hoe en wat, want lager dan 600 word wel héél erg laag!

Je kan natuurlijk altijd naar de VW gaan om te vragen of ze hem iets hoger in toeren willen laten lopen! Puur en alleen wat jij wil!

Succes!

sparie
01-04-2006, 23:37
even een ander vraagje wil niet de topic verpestten maar ik heb ook een 1.6 16v en telkens als ik schakel naar z'n 2 en ik laat mijn koppeling opkomen dan lijkt hij in een dip te zitten.
Moet ik dan meer gas geven als ik de koppeling los laat of niet te snel op laten komen?

Melvin
02-04-2006, 08:25
@TD15, 600 toeren wil niet zeggen dat ie weinig verbruikt... dat ligt iets ingewikkelder!

maar 600 toeren is echt te weinig, en je moet gewoon op je koppeling weg kunnen rijden... je hebt een golf 4 neem ik aan? (1.6 16v) dan zou ik hem ff bij de dealer uit laten lezen!

hansaplast26
02-04-2006, 08:27
volgens mij zou mijn 'probleem' al een eindje verholpen zijn als ie op 650 zou draaien.
het toerental zakt naar ongever 550 zodra je voorzichting de koppeling op laat komen.
de 'hellingproef' zonder handrem, maar met de gewone rem gaat dus nie lukken:)

sparie:
geen last van een dip. wel is duidelijk dat de 2 er heel vroeg in kan. heb gemerkt dat je sommige dingen die je 'vroeger' in je 2 moest doen, nu ook best in zijn 3 mogen.

Hans


Hans

vento tdi
02-04-2006, 17:23
gasklephuis vervuild zeker met afslaan .
Advies gasklephuis reinigen en laten inlezen bij de dealert.

En niet om negatief te doen maar de 1.6 16v tjes zijn van zichzelf al erg onrustig.

En ze kunnen bij de dealer niks aan het stationair toerental doen.

En hoe weet ik dit?
Werkzaam bij de dealer.

vw dennis
02-04-2006, 21:23
gasklephuis vervuild zeker met afslaan .
Advies gasklephuis reinigen en laten inlezen bij de dealert.

En niet om negatief te doen maar de 1.6 16v tjes zijn van zichzelf al erg onrustig.

En ze kunnen bij de dealer niks aan het stationair toerental doen.

En hoe weet ik dit?
Werkzaam bij de dealer.


Dan zou je dus ook moeten weten dat je via de Vas-kast het stationair toerental kan aanpassen... :chair:

Maar zoals vento tdi wel zegt kan het misschien geen kwaad om hem een keer te reinigen, opnieuw in te leren, mocht het dan nog zo zijn dat het toerental te laag ligt, kan dit gewoon aangeoast worden.

hansaplast26
03-04-2006, 06:25
Ik las ergens bij de uitleg van het programma VAG-COM dat je idd het stationair toerental kunt aanpassen. Ik las ook dat de standaardwaarde ergens bij 900 tpm ligt.
maar idd het kan geen kwaad om wat schoon te laten maken.
zal vandaag de dealer eens bellen.

TD15
03-04-2006, 16:12
@TD15, 600 toeren wil niet zeggen dat ie weinig verbruikt... dat ligt iets ingewikkelder!

maar 600 toeren is echt te weinig, en je moet gewoon op je koppeling weg kunnen rijden... je hebt een golf 4 neem ik aan? (1.6 16v) dan zou ik hem ff bij de dealer uit laten lezen!

Haha ja :D, dr stond een :P achter ;)

Kevin20v
04-04-2006, 09:47
Ik geloof dat mijn 1.8 20v stationair 800 of 900 toeren draait hoeveel precies weet ik niet (let ik eigenlijk nooit op) :D