PDA

View Full Version : te laag verlaagd??

sciroccoGTII
04-04-2006, 19:02
heeej...
Heb mijn scirocco GT2 verlaagd met 45mm/25mm Weitec veren met vooraan een speciaal veerpootlager wat ook nog eens 10mm verlaagd. Dit in combinatie met nieuwe gele Koni`s in hardheid verstelbaar rondom. Nu heb ik problemen met mijn wielkasten..Mijn velgen vooraan raken bij een heel klein beetje inveren de wielkasten al..Ik heb mijn stofhoezen verwijderd (zijn tevens bumpstops) omdat hij hierop ging staan i.p.v de veer vooraan. Dit lijkt me niet goed voor het veerpootlager als ie op de bumpstop staat.. Maar hoe zin jullie auto`s dan verlaagd?? Moet ik de bumpstops inkorten zodat ie bij een beetje inveren op de bumpstops leunt?? Levensduur veerpootlagers in dit geval?? en jah heb mijn koni`s al 360 graden met het stelknopje verdraaid in stugheid maar het probleem blijft zich voordoen.. hoef maar met de hand op het spatborde te drukken zodat ie inveerd.. Weet iemand van jullie of je die koni`s verder als 360 graden in hardheid kan verstellen?? zo staat het namelijk op de tekening aangegeven dat dit het verst is..

Greetz...

Black Devil
04-04-2006, 19:08
Bumpstops inkorten.

Ik heb een schroefsetje en dat is behoorlijk stug, vooral omdat hij ook bijna op zijn end staat.

Dus je dempers zijn eigenlijk nog te slap

RubenD
04-04-2006, 19:10
Die bumpstops moet je zeker niet verwijderen, dan kan de handel vastslaan in de bodem. En stofhoezen moet je ook laten zitten. Zand heeft nu vrijspel en kan de demper lek "slaan".

Inkorten van de bumpstops lijkt mij de beste oplossing. En wielkasten uitrollen dan?

sciroccoGTII
04-04-2006, 19:15
uitrollen is geen optie i.v.m de orginele sideskirts van een rocco.. De bumpstops maar inkorten dan maar gaan mn veerpootlagers dan niet sneller stuk door het plotselinge stoten van de bupstops??

@blackdevil. Koni is toch wel n goed merk dacht ik?? Maar jah heb ook nog maar 1cm speling met mn wielkast dus het is opzich ook niet zo vreemd..
Denk dat dit met elk setje gebeurt..

RubenD
04-04-2006, 19:22
Humm dat zal wel meevallen hoor. Beter op je bumpstops als je dempers lek...

En je hebt het idd met elke set.

BA-wob
04-04-2006, 19:47
Te laag bestaat niet ;)

tenminste, als je nog kan rijden kan ie lager :D

airy
04-04-2006, 19:53
Helemaal mee eens zolang je er nog mee rijden kan ie lager, maarja soms moet je dan wel op de blaren zitten als je dan een drempeltje te snel neemt:tard:

Arnaud
04-04-2006, 19:53
Staat de wieluitlijning wel goed dan? Laat het camber anders wat negatiever zetten. En ik weet niet hoe stug de dempers zijn, maar ik heb ook een Rocco mk2 gehad waar Koni-rood onder zat, en dat viel mij écht vies, vies tegen...wat een fietspompen.

golf mkII 16v
04-04-2006, 21:04
Te laag bestaat niet ;)

tenminste, als je nog kan rijden kan ie lager :D
heb er een setje apex onder van een mk1 lekker stug veert alleen op de band :D

RubenD
04-04-2006, 21:28
Dat had een collega van mij ook vertelde die. Schroefset op zijn allerlaagst. En echt keihard, veerde zo goed als niet meer.

Kreeg die met de tijd steeds deukjes in zijn schermen. Hij opschuren, uitdeuken, strakmaken en hup weer in de lak. Maar hij bleef bezig. Dus hij verder zoeken, doordat tie zo laag was ging de carrosserie deuken. Hij was dus gewoon te stug. Dus alleen veren op de banden lijkt mij niet zo'n strak plan...

Viperwin
04-04-2006, 21:56
Weet iemand van jullie of je die koni`s verder als 360 graden in hardheid kan verstellen??

Meestal een 5-tal halve slagen, je hebt er nu dus 2 gehad. Heeft meer effect op uitwaartse demping dan inwaarts.

En ik weet niet hoe stug de dempers zijn, maar ik heb ook een Rocco mk2 gehad waar Koni-rood onder zat, en dat viel mij écht vies, vies tegen...wat een fietspompen.

Rode Koni's zijn een directe vervanging van de originele dempers en zouden - met behoud van het originele karakter - beter moeten functioneren. Als je verwacht dat die stugger zijn dan origineel ben je dus verkeerd in- danwel opgelicht.

bolku
04-04-2006, 22:19
Zelfs rode Koni's kan je megastug krijgen, ook deze zijn nl. verstelbaar.....
Draai ze maar eens helemaal dicht en ga dan maar eens rijden...bomhard!

Viperwin
04-04-2006, 22:44
Zelfs rode Koni's kan je megastug krijgen, ook deze zijn nl. verstelbaar.....
Draai ze maar eens helemaal dicht en ga dan maar eens rijden...bomhard!

Hard? Wellicht. Correcte demping (lees: wegligging)? Nee. Zeker op de rode is de afstelmogelijkheid voornamelijk bedoeld ter NAstelling, niet ter VERstelling. Doel is om na een x aantal duizend kilometers de dempers na te kunnen stellen naar de juiste dempingskrachten. 1 of 2 halve slagen bijstellen bij continu belading/gastank/geluidsinstallatie is geen probleem en zeker aan te raden, bijna of helemaal dicht zeker niet.

Alhoewel stugge demping een sportief gevoel geeft, staat het niet automatisch voor een beter weggedrag. Het is een feit dat als je op zoek gaat naar een beter (sneller) weggedrag dat de demping dan stugger zal worden. Een stugge demper kan iedereen maken maar dat wil nog niet zeggen dat deze doet wat hij zou moeten doen. Een stalen pijp monteren is ook lekker stug.

Maar goed, ieder z'n meug.

Om bij de vraag te blijven: ik neem aan dat de banden aanlopen, en niet de velgen? Als die te breed of te hoog zijn zou ik eerder daar de oplossing in zoeken...

Melvin
05-04-2006, 07:16
idd, als je de bumpstops in gaat korten komt ie nog lager, zeker als ie daar eerst op rustte... dus zal die wss nog meer aanlopen!

je zal in je wielkas voor meer vrijheid moeten zorgen of een andere velgen/bandenmaat monteren...

bolku
05-04-2006, 09:13
Mijn reactie was om even aan te geven dat rode koni's niet slap hoeven te zijn...niet dat ik zelf een voorstander ben van megastugge demping......de wegligging is dan meestal idd ronduit slecht....
Ik denk dat het probleem gewoon in een verkeerde combinatie van velgen ( et waarde) en evt. te brede banden zit.

RubenD
05-04-2006, 10:05
Welke wegligging als je dempers op het stugst staan???

Maar wat er nu gezegd word over die bumpstops klopt toch niet, hij rijdt nu toch zonder?

Johan-dtc
05-04-2006, 11:27
of stugger zetten, of bumpstops inkorten, heb ik ook gedaan toen ik met me schroefset niet lager kon