PDA

View Full Version : Achterremklauw vast


Zestienkleppen
24-03-2004, 11:32
De rechterachterremcilinder zit vast en daar moet vanwege de apk wat aan gedaan worden. Wie weet hoe je aan een gereviseerde remklauw komt (heb half twente al afgebeld zonder resultaat), of misschien heeft iemand nog wat liggen. Ook meen ik ooit eens gehoord te hebben dat er revisiesetjes op de markt zijn. Wie heeft daar ervaring mee en waar zijn ze eventueel te koop (bij de Brezan ofzo?).
Of is het verstandig een nieuwe remklauw te kopen, ook al kost het een fortuin?

Alle hulp/adviezen zijn welkom.

mvg Derk

Marcski
24-03-2004, 11:34
Zelf reviseren is redelijk goed te doen, met een vraagbaak of werkplaatshandboek erbij.
Revisiesetjes kan je bij de dealer halen, en zijn niet zo duur..

Stijn
24-03-2004, 11:38
Zie Marcski

Er zijn 2 modellen in de achterremklauwen van de GTI's. De oude modellen zijn berucht om hun vastloop kwaliteiten :D (tot ongeveer 87 a 88 gemonteerd? iemand?).

Zestienkleppen
24-03-2004, 11:42
Is dat het verhaal "remzadel achter reviseren" uit de vraagbaak? Daar had ik al naar gekeken maar het staat er allemaal nogal summier beschreven. Ik bedoel, het remzadel zal toch schoongemaakt moeten worden, netzoals de zuiger ga ik van uit? Hoe en waarmee doe je dat dan?

Ik zal nog eens opzoek gaan naar een betere handleiding.

Marcski
24-03-2004, 11:46
Hmm, in de meeste goede vraagbaken staat het uitgelegd.. Haynes, Bentley, etc...

De remklauwen die vast blijven zitten zijn de 36mm versie, de 38mm versie (geleverd vanaf 87 als ik me niet vergis) had een verbeterd ontwerp.

Zestienkleppen
24-03-2004, 11:58
Ik heb het al gevonden in de Haynes vraagbaak idd. Daar staat echter wel:

23 Clean the components with methylated spirit and allow to dry. Inspect the surfaces of the piston, cylinder and frames for wear, damage and corrosion. If necessary, renew
the caliper. If the components are in good condition then obtain a repair kit of seals.

Hoe beoordeel je of ze nog in goede conditie zijn? Tenslotte zitten ze vast -> geen goede conditie.
Die van 38mm zijn meen ik toch bijna niet te vinden? Kunnen die trouwens gewoon gemonteerd worden ipv de huidige 36mm?
Misschien moet ik die dan maar nieuw kopen ofzo...

Marcski
24-03-2004, 12:02
Als je ze uit elkaar haalt, moet je gewoon de wand van cilinder en zuiger bekijken, of daar diepe krassen etc in zitten...
Als deze nog in goed staat zijn, is het een stuk goedkoper om te reviseren, en kunnen ze nog jaren mee...

Zestienkleppen
24-03-2004, 12:09
Zie Marcski

Er zijn 2 modellen in de achterremklauwen van de GTI's. De oude modellen zijn berucht om hun vastloop kwaliteiten :D (tot ongeveer 87 a 88 gemonteerd? iemand?).

Hij komt uit 12/87 dus het is zeker tot 88 gemonteerd. Ze zijn idd heel erg goed in vastlopen.
Zitten die 38mm versies ook niet op andere vag modellen gemonteerd, audi 80 oid?

Zestienkleppen
24-03-2004, 12:13
Als je ze uit elkaar haalt, moet je gewoon de wand van cilinder en zuiger bekijken, of daar diepe krassen etc in zitten...
Als deze nog in goed staat zijn, is het een stuk goedkoper om te reviseren, en kunnen ze nog jaren mee...

Revisiesetje kost 18.50 en volgens mij kost een nieuwe 36mm klauw achter iets van 300 euro. hmmmmpf.

Ik denk dat ik straks eens even naar de sloop rij om te kijken of daar wat oefenmateriaal ligt.

Marcski
24-03-2004, 12:15
Kan bij het reviseren niet veel fout gaan, hoor...
In het ergste geval zit je te klooien omdat het stofrubber er niet makkelijk op gaat..

Ik zou het gewoon doen..

Fred
24-03-2004, 13:19
Probleem met de 36 mm remklauwen is dat de stofhoes sneuvelt, dan komt er vocht en stof tussen. Gevolg: de zuiger loopt vast op de keerring in de klauw. Als je de zuiger demonteert (draaiend !) dan kun je die *polijsten* met scotch brite doekje...maar dat zegt waarschijnlijk niet veel. Dat is het zelfde spul wat op de achterzijde van de huishoudschuursponsjes zit.....daar kun je vrij simpel en zonder geaavr de zuiger weer in goed staat mee brengen. Het geheel kun je dan zonder gevaar weer gebruiken.

Hoe je de stofhoes moet plaatsen staat goed beschreven in de Haynes manuals. Is niet al te moeilijk

Controleer, als je de boel toch loshebt, het mechanisme van de handrem, dat wil ook nog wel eens vast gaan zitten. Als het vastzit gewoon een nacht laten weken met WD40 en daarna goed spoelen met spiritus (de methylated spirits) die al genoemd zijn en de zaak weer in elkaar bouwen

schrauber
24-03-2004, 14:49
kheb het ook een remklauw die steeds vast geraakt

maar de wagen staat al lang stil

tword tijd dat ik er eens aan begin

Zestienkleppen
24-03-2004, 15:34
Kan bij het reviseren niet veel fout gaan, hoor...
In het ergste geval zit je te klooien omdat het stofrubber er niet makkelijk op gaat..

Ik zou het gewoon doen..

Ik denk dat ik er inderdaad maar aan moet geloven. Kom net bij de sloop vandaan, daar hadden ze wel 2 remklauwen (volgens mij van een gti 8 klepper, kan dat?) maar die waren wel 38mm. Is het nog verstandig om die te kopen (ze zagen er wel belabberd uit, plus die hefboom voor de handrem zat helemaal vast) ipv mijn eigen te gebruiken?

Ik zie alleen erg op tegen dat gepruts met die remvloeistof, heb ik nog nooit gedaan...(oh o).

En de ingredienten zijn dus:
- 1x revisiesetje
- remolie
- Haynes handleiding erbij
- Scotch Brite doekje (waar kun je dat dan krijgen, gewoon supermarkt???)
(ik neem aan dat je hier zowel de zuiger als de cilinder mee schoon kunt maken?)
- fles Spiritus
- WD40 (altijd handig).

Verder nog tips om alles beter dan nieuw te krijgen? Is het nog een idee om de klauw helemaal schoon te maken en te spuiten met zwarte hittebestendige verf?

Bedankt voor de hulp in ieder geval, ik heb er weer een beetje vertrouwen in.

Fred
24-03-2004, 17:16
Schone lappen !!

Staalborstel om de klauw schoon te maken. Schuursponsjes zijn gewoon verkrijgbaar bij de supermarkt, of vraag het eens bij de locale autoshop, die hebben het ook wel eens in voorraad, maar dan als vellen, dus zonder de spons er aan vast ;-))

Allart-Ghetta
24-03-2004, 17:22
Weinig aan toe te voegen. Ik zou gaan voor de 38mm versie, die ontluchten ook gemakkelijker. (36 mm moet je nog al eens los van de auto ontluchten, ja wel met de remslang eraan).

Fred
24-03-2004, 17:50
Sterker nog: de 36 mm moet je vooraf al vullen, dan gaat het eigenlijke ontluchten een stuk beter ;-))))

Zestienkleppen
24-03-2004, 18:35
Sterker nog: de 36 mm moet je vooraf al vullen, dan gaat het eigenlijke ontluchten een stuk beter ;-))))

Da's dit verhaal of nie?

28 Caliper reassembly is now complete but before refitting it to the vehicle, it must be topped up with brake fluid and bled. To do this, unscrew the bleeder valve then support the caliper in the upright position. Connect a suitable union, hose and fluid supply applicator to the bleed valve connection in the caliper. Apply fluid and top-up the caliper until fluid is seen to emerge from the brake hose connection without air bubbles. Tighten the bleed valve and plug the brake hose connection aperture.

Fred
24-03-2004, 18:37
Zoiets ja.......das in ieder geval wel de methode, daarna monteren, en dan op de reguliere manier ontluchten...

Marco
24-03-2004, 18:49
Nieuwe klauwen kosten ongeveer 150 euro bij bijv de Havam, bij de dealer zijn ze niet te betalen. www.havam.nl

36 mm: handremkabel over de achteras, tot ong. sept '87
38 mm: handremkabel onder de achteras door, vanaf spet '87 (dat is model 88)

Menace
24-03-2004, 19:21
heb dit verhaal zo gelezen en ik moest voor 1 gereviseerde remklauw 90 euro betaluh...dus het kan ook wat goedkoper, alleen diegene die dat doet woont wel helemaal in de Prov. Groningen...

polog40
24-03-2004, 19:25
Ik denk dat ik er inderdaad maar aan moet geloven. Kom net bij de sloop vandaan, daar hadden ze wel 2 remklauwen (volgens mij van een gti 8 klepper, kan dat?) maar die waren wel 38mm. Is het nog verstandig om die te kopen (ze zagen er wel belabberd uit, plus die hefboom voor de handrem zat helemaal vast) ipv mijn eigen te gebruiken?

Ik zie alleen erg op tegen dat gepruts met die remvloeistof, heb ik nog nooit gedaan...(oh o).

En de ingredienten zijn dus:
- 1x revisiesetje
- remolie
- Haynes handleiding erbij
- Scotch Brite doekje (waar kun je dat dan krijgen, gewoon supermarkt???)
(ik neem aan dat je hier zowel de zuiger als de cilinder mee schoon kunt maken?)
- fles Spiritus
- WD40 (altijd handig).

Verder nog tips om alles beter dan nieuw te krijgen? Is het nog een idee om de klauw helemaal schoon te maken en te spuiten met zwarte hittebestendige verf?

Bedankt voor de hulp in ieder geval, ik heb er weer een beetje vertrouwen in.

Ja een tube remvet om het zuigertje mee in te vetten........

Arjan

Zestienkleppen
24-03-2004, 19:57
Ja een tube remvet om het zuigertje mee in te vetten........

Arjan

Check, heb ik.

Zestienkleppen
27-03-2004, 23:22
Nou, so far so good, met de zuiger is niks mis, alleen het mechanisme van de handrem zit behoorlijk vast en staat nu te weken in wd40. Het revisiesetje bevatte zowaar voor beide kanten een nieuwe o-ring en stofkap, dus de kosten zijn momenteel nog maar 9,25 euro + wat wd40 voor de totale revisie. Oh ja, ik heb ook de 2 zelfborgende bouten maar vervangen, leek me de moeite van het besparen niet waard.

Nog even een opmerking, mijn golf is model 88 maar heeft wel 36mm remzadel. Dus daar begrijp ik niet heel erg veel van. Met het chassisnummer kreeg ik ook het goede revisiesetje (d=36mm) dus de 38mm zadels kunnen pas later zijn geintroduceerd.

Morgenochtend ga ik het afmaken, vertel ik ook even hoe het remontluchtingssetje bevalt dat gebruik maakt van de luchtdruk in de reserveband.

Allemaal enorm bedankt voor zover.

Derk

Marco
28-03-2004, 00:55
Dan heb je denk ik geen ABS, het zou namelijk kunnen zijn dat het daar nog mee samen hangt, ik heb een GTI van 9/87 en 38mm remklauwen achter en ABS, misschien dat het daarom verschilt.

Zestienkleppen
28-03-2004, 09:03
idd geen ABS

nu ga ik weer verder...

Zestienkleppen
28-03-2004, 10:11
HEEEELPP! Het mechanisme komt helemaal los uit het zadel is dat wel goed??? Zat eerst vast maar na een paar zachte tikjes met de hamer kwam ie los. Het kon met de hand echter nauwelijks gedraaid worden dus dacht ik met een keer of 20 heen en weer bewegen komt ie wel wat losser, alleen toen bleek dat stangetje waarmee de hefboom in het zadel zit er al een cm uit gekomen te zijn. Of kun je dit er inderdaad uithalen en ook schoonmaken (het ziet er wel een beetje verroest uit...

Graag hulp/adviezen

Marco
28-03-2004, 13:04
Je kunt het er niet zomaar uithalen, maar je kunt het palletje gewoon terug duwen dan werkt alles weer.

Heb nu al 2 jaar voor de keuring de beide klauwen gewoon gangbaar gemaakt, als je die pal vaak genoeg op en neer beweegt, werkt ie wel weer voor een week of 3 :) Voldoende voor de keuring dus.

Over een tijdje maar eens kijken voor andere klauwen

Zestienkleppen
28-03-2004, 13:09
Alles weer gemonteerd maar de handrem werkt nog steeds niet. Het mechanisme gaat wel heen en weer maar vast zetten ho maar. De normale rem werkt overigens prima. Alles geprobeerd, ook de afstelschroefjes helemaal aangedraaid zodat het mechanisme halverwege staat maar doet nog steeds niets. Misschien niet goed ontlucht of is ie gewoon echt kapot?

Ik word er helemaal hopeloos van want vandaag kan ik verder niks meer doen want ik moet werken. Als iemand nog de gouden tip heeft volgt beloning, anders moet ik maar de klauw van www.havam.nl bestellen.

Fred
28-03-2004, 13:33
Dat je handrem niet werkt heeft niks met goed ontluchten te maken.....die werkt mechanisch.

Hoe heb je je handrem afgesteld ?? Kabels lopen helemaal vrij, cq zitten ze niet vast ??

Erwin16v
28-03-2004, 18:08
Dan is waarschijnlijk je zuiger nog niet vergenoeg opgesteld moet je kabel van de handrem loshalen en dan de hevel heel vaak heen en weer bewegen dit duurt echt lang totdat de zuiger weer vergenoeg naar buiten staat kan wel zijn dat je ze 50x moet bewegen met een 36mm maar op die manier moet het lukken

Marcski
28-03-2004, 20:02
Dan is waarschijnlijk je zuiger nog niet vergenoeg opgesteld moet je kabel van de handrem loshalen en dan de hevel heel vaak heen en weer bewegen dit duurt echt lang totdat de zuiger weer vergenoeg naar buiten staat kan wel zijn dat je ze 50x moet bewegen met een 36mm maar op die manier moet het lukken

Klopt.. Dit komt door de zelfstellende werking in de remklauw.

Fred
28-03-2004, 20:56
Het zelf stellen van de remklauw gebeurt door de beweging van de zuiger tijdens het remmen...als de blokken slijten, kunnen ze verder naar buiten bewegen, dat gebeurt met een draaiende beweging.......dat staat los van het handrem mechanisme.....Om die zelfde reden moet je de zuiger als je blokken vervangt terugstellen met een draaiende beweging........het tegengestelde van de beweging die de zuiger maakt bij normale slijtage....

Je moet de zuiger zover terugstellen dat bij montage van de blokken een speling van +/- 1 mm tussen schijf en blokken is...teveel speling heeft tot gevolg dat de handrem niet werkt, want de slag van het handrem mechanisme is domweg te klein ...

Het eigenlijke stel mecahnisme bij dit type rem bestaat uit schroefdraad met hele grote spoed die inwendig in de zuiger zit en uitwendig op het deel wat de blokken aandrukt mbv van het handrem heveltje op de klauw..deze schroefdraad voorkomt dat de zaak niet ingedrukt kan worden met een axiale druk, maar slechts met een draaiende beweging ...Het handrem mechanisme oefent dus alleen een axiale kracht uit.....

De handrem word zoals bekend afgesteld met de stelschroef binnen in de auto bij de handrem handel

Daarom staat er in de diverse handleidingen ook dat je de blokken moet *zetten* door het meerdere malen intrappen van het rempedaal...op die manier word de draaiende beweging opgeroepen en stellen de zuigers zich

Zestienkleppen
28-03-2004, 21:47
Volgens mij hebben julllie gelijk. Ik kreeg vandaag het volgende uitgelegd en dat vertoont wel wat overeenkomsten met jullie uitleg. De zuiger moet zich nog 'zetten' en ik heb hem te ruim gemonteerd daarvoor.

Na enige navraag is de manier waarop ik de klauw heb gemonteerd niet juist. De zuiger is nog indrukbaar als je hem monteerd en die speling moet eruit gehaald worden. Je draait de zuiger zover uit/in totdat ie net over de remblokjes past, en dan druk je hem zo hard mogelijk naar binnen. Als het goed is gaat ie iets naar binnen toe, dan draai je de zuiger weer iets naar buiten zodat ie weer krap over de remblokjes past en herhaal je het ritueel. Uiteindelijk krijg je hem niet meer naar binnen geduwd, en monteer je hem zo strak mogelijk om de remblokjes.
Het schijnt een bekend euvel te zijn bij de golfjes met schijfremmen achter.
Dat ga ik morgenavond maar eens proberen...

Fred
28-03-2004, 22:13
Gewoon monteren met de zuiger zover ingedraaid zodat er een speling ontstaat van één millimeter gemeten tussen blok en schijf is voldoenden...indrukken lukt je toch niet met de hand :p

De rest stelt zich zelf

Zestienkleppen
29-03-2004, 10:04
Gewoon monteren met de zuiger zover ingedraaid zodat er een speling ontstaat van één millimeter gemeten tussen blok en schijf is voldoenden...indrukken lukt je toch niet met de hand :p

De rest stelt zich zelf

Zo heb ik het momenteel gedaan enne non functionato. Ik kwam erop omdat ik ongeveer hetzelfde heb gehad bij het vervangen van de remblokjes, toen deed de handrem het ook niet meer. Alleen heeft toen iemand bij de garage dat opgelost tezamen met een andere reparatie. Die had ik nou even gebeld.

Fred
29-03-2004, 10:27
Als het op deze manier niet werkt is er iets vreemds aan de hand......Ben benieuw wat het dan is :confused: :confused:

Zestienkleppen
29-03-2004, 11:46
Als het op deze manier niet werkt is er iets vreemds aan de hand......Ben benieuw wat het dan is :confused: :confused:
Dat hoop ik je vanavond te kunnen vertellen. Wie heeft er trouwens een plaatje van een opengewerkt girling remzadel?

Fred
29-03-2004, 12:02
Ik denk dat ik al een idee begin te krijgen wat er aan de hand KAN zijn....Ik denk dat je de zuiger eerst helemaal hebt ingedraaid met montage...Vervolgens heb je eerst de zaak gemonteerd, daarna de rem *getest* en daarna merkte je dat de handrem niet werkte.

Wat er dan WAARSCHIJNLIJK aan de hand is, is dat het handrem mechanisme niet aan ligt tegen de hevel die er in zit.........

De truc is namelijk dat je VOORDAT je de boel vult en monteerd de zaak eerst naar binnen drukt, dat doe je tijdens het indraaien van de zuiger...dus niet alleen draaien maar tegelijkertijd drukken. De zuiger dan niet helemaal indraaien, maar juist zoveel dat je de blokken met de eerder genoemde speling kan monteren...Als je de zuiger niet aandrukt tijdens montage óf je draait hem terug dan werkt de gewone rem prima, maar het handremmechanisme ligt dan soms niet meer aan waardoor er te veel speling is

Nogmaals ik DENK dat dit het geval is....maar ik blijf benieuwd naar wat je vanavond meld !!

Zestienkleppen
29-03-2004, 12:18
Ik denk dat ik al een idee begin te krijgen wat er aan de hand KAN zijn....Ik denk dat je de zuiger eerst helemaal hebt ingedraaid met montage...Vervolgens heb je eerst de zaak gemonteerd, daarna de rem *getest* en daarna merkte je dat de handrem niet werkte.

Wat er dan WAARSCHIJNLIJK aan de hand is, is dat het handrem mechanisme niet aan ligt tegen de hevel die er in zit.........

De truc is namelijk dat je VOORDAT je de boel vult en monteerd de zaak eerst naar binnen drukt, dat doe je tijdens het indraaien van de zuiger...dus niet alleen draaien maar tegelijkertijd drukken. De zuiger dan niet helemaal indraaien, maar juist zoveel dat je de blokken met de eerder genoemde speling kan monteren...Als je de zuiger niet aandrukt tijdens montage óf je draait hem terug dan werkt de gewone rem prima, maar het handremmechanisme ligt dan soms niet meer aan waardoor er te veel speling is

Nogmaals ik DENK dat dit het geval is....maar ik blijf benieuwd naar wat je vanavond meld !!

Precies! Je hebt hier helemaal uitgelegd wat ik een beetje krom probeerde te vertellen. Het handremmechanisme kan een vrije slag maken. Ik moet dus nog eens heeeeeel erg hard op de zuiger drukken om die weer tegen het mechanisme aan te krijgen. Kan het ook zijn dat zoiets vast zit...?

Fred
29-03-2004, 12:34
Zou kunnen, maar onwaarschijnlijk dat dat vast zit, meestal zit het hefboompje aan de buitenzijde van de klauw vastgerot....

Je kan de klauw demonteren, en kijken of je de boel op zijn plaats kan drukken, draai dan eerst de zuiger weer wat uit en dan met een klem VOORZICHTIG de zuiger terugdrukken, niet met veel kracht want anders verniel je het binnenwerk

Controleer dan VOOR montage hoeveel speling het hefboompje aan de buitenzijde heeft....beetje speling kan maar te veel is niet goed.

Zestienkleppen
29-03-2004, 12:38
Zou kunnen, maar onwaarschijnlijk dat dat vast zit, meestal zit het hefboompje aan de buitenzijde van de klauw vastgerot....

Dat was dus het geval maar die is weer los. Bedankt voor de tips, vanavond hoop ik goed nieuws te hebben.

Zestienkleppen
29-03-2004, 21:14
Nou hij doet het weer, alleen is het een beetje lastig om de handrem af te stellen aangezien ik niet in een keer de hele achterkant op kan heffen. Het is wat makkelijker om allebei de wielen eraf te hebben dan.

Het enige wat ik heb gedaan is de bovenste bout losgedraait, zadel van de blokken afgedraaid en de zuiger iets naar buiten geschroefd. Vervolgens even de lijmtang erop gezet, ik zag de zuiger naar binnen gaan, nog 2 keer herhaald en vervolgens weer gemonteerd. En toen deed de handrem het weer. Mijn laatste vraag is wat de eis aan de handrem is bij de apk. Moet het wiel met de hand niet meer draaibaar zijn of hoe zit dat?

Reuze bedankt voor de tips en het meedenken,

Derk

Marco
29-03-2004, 22:20
Het wiel moet volledig blokkeren, er mag ook niet meer als ik geloof 30% verschil zitten tussen links en rechts (im remkracht)

Fred
29-03-2004, 22:36
De hand rem stel je als volgt af: controleer de speling tussen blok en schijf...die moet zoals je nu weet +/- 1mm zijn,zet de handrem handel helemaal los...stel nu de kabel zo af dat de heveltjes op de klauwen net vrij komen van het aanslagpunt op de klauw, maar niet meer dan één mm !!

Trek dan de handrem aan, en controleer of de zaak blokkeert..dan weer los en check of het wiel weer vrij draait...herhaal dit zelfde verhaal aan de andere zijde ......

De stel moeren van de kabels zitten dus BINNEN in de auto onder de beschermkap onder de handrem handel


Blij dat het weer werkt joh :) ;)

Zestienkleppen
30-03-2004, 09:27
Het is alleen dat als je de rechterkant verstelt bij de handrem, de linkerkant ook veranderd. Het is daarom makkelijker om de hele achterkant op te kunnen tillen en allebei de wielen eraf te halen zodat je beide kanten tegelijk kunt doen. En dat kan ik nou net nie... :-(

Wat is volledig blokkeren? Met heel veel geweld kan ik het wiel nog 5 cm draaien (maar het kan ook zijn dat ik de blokjes een beetje vet heb gemaakt met de vingers...)

Vrijdag word ie gekeurd dus ik zal er nog wat mee rijden en dan morgen of overmorgen eens zien hoe het dan werkt. Het kan natuurlijk zijn dat de zuiger nog niet ver genoeg terug gegaan is, maar ik weet nu wat ik moet doen.

Fred
30-03-2004, 10:52
Dat is nou net de truc met het afstellen.......dat bruggetje tussen de beide stelmoeren maakt het nou niet bepaald makkelijk, maar is wel de enige manier om het te doen, verder heb je namelijk geen stelmogelijkheden.

Zestienkleppen
30-03-2004, 11:45
Nu eens even voor de toekomst, bij het sleutelen zag ik al dat het asje van het handremmechanisme behoorlijk verroest was en natuurlijk te pas en te onpas weer vast gaat zitten. Ik wil graag een goed functionerende handrem (en normale remmen uiteraard) en de vraag is door welke minder problemen gevende klauwen zou je ze kunnen vervangen. Aangezien originele 36mm klauwen per 2 stuks ongeveer 300 euro kosten ben ik best bereid daar eens 400 euro aan uit te geven. Zijn bijvoorbeeld de achterremmen van een Seat ibiza oid te monteren?

Vrijdag horen jullie hoe het bij de APK verging...(ik laat de handrem daar ook even stellen kunnen ze nog wat verdienen, daar houden ze wel van).

SplitBien
30-03-2004, 11:55
Ik had dat probleem ook, ik heb toen een koop/ruil gedaan, heb een nieuwe remklauw gekocht en mijn oude ingeruild, kreeg voor mijn oude kapotte nog 80 euro terug, ik heb alleen geen idee meer hoe duur die nieuwe was......

Fred
30-03-2004, 12:44
Nu eens even voor de toekomst, bij het sleutelen zag ik al dat het asje van het handremmechanisme behoorlijk verroest was en natuurlijk te pas en te onpas weer vast gaat zitten.


Dat is iets wat onvoorspelbaar is.....na revisie van mijn achterklauwen heb ik er geen moment last meer van gehad.......draaipunt van de asjes ingespoten met teflonspray.........

Er zullen inderdaad wel andere klauwen passen, maar denk er wel omdat een en ander wel in verhouding moet staan tot het origineel..........anders krijg je van die rare effecten als je opeens meer remdruk achter hebt :rolleyes:

Zestienkleppen
30-03-2004, 13:24
hahaha, ja, bij elke rempoging meteen een pirouetje draaien...! Heb het asje ook ingespoten met teflonspray, ik hoop dat het werkt.

Zestienkleppen
01-04-2004, 14:14
Krijg toevallig net een duits reclamefoldertje in de bus, je raad nooit wat er in staat; Achterremzadels voor vw en ze lijken verdacht veel op de 38 mm versie, met de handdremkabel aan de onderkant. Ze zijn van het merk UBD (iemand? www.ubd.se) en kosten slechts 141 euri's/stuk. De folder vermeld dat ze voor de Golf III 1800 GT zijn, kan iemand eens nakijken of daar ook 38mm girling remzadels op zitten (achter)?

Marco
01-04-2004, 18:50
Op zich een nette prijs, maar ik heb ze al vaker voor die prijs gezien. In Engeland zijn ze ook niet duur (verzendkosten meegerekend uiteraard)

Pedaalemmer
02-04-2004, 12:46
Krijg toevallig net een duits reclamefoldertje in de bus, je raad nooit wat er in staat; Achterremzadels voor vw en ze lijken verdacht veel op de 38 mm versie, met de handdremkabel aan de onderkant. Ze zijn van het merk UBD (iemand? www.ubd.se) en kosten slechts 141 euri's/stuk. De folder vermeld dat ze voor de Golf III 1800 GT zijn, kan iemand eens nakijken of daar ook 38mm girling remzadels op zitten (achter)?

vriend van mij heeft een golf3 1.8 gt....enig manier hoe ik dat bij hem kan nakijken?

Zestienkleppen
02-04-2004, 21:26
Een achterwieltje eraf draaien en kijken of er 38 en girling op staat denk ik.

Verder wil ik iedereen hartelijk bedanken voor de goede tips, hij is vandaag met succes apk gekeurd, ik had zelfs per ongeluk de handremkabels goed afgesteld. Verder geen enkele aantekening, met de complimenten van de apk keurmeester.

Nog een advies wat ie gaf tegen het vast gaan zitten van het mechanisme, de handrem zo afstellen dat ie zoveel mogelijk klikken omhoog kan (+/- 6) , zodat je het mechanisme maximaal beweegt.

Applaus voor jezelf!

Fred
03-04-2004, 08:21
Fijn dat je er weer een jaar doorheen bent !!

Zestienkleppen
03-04-2004, 08:57
Fijn dat je er weer een jaar doorheen bent !!

Mijn dank is groot!

MORREN
05-04-2004, 15:55
Nou moet mijn achterrem nog ff voor de apk, maar die is zo vast en oud dat er denk ik een andere op moet...tis trouwens een Mk1.

Allart-Ghetta
05-04-2004, 17:48
Het kan zijn dat het handremmechanisme versleten is in de klauw. Dit werkt mbv een los stalen pennetje, als deze te ver versleten is of het kommetje waar hij in valt te diep is geworden doet de handrem het niet.
Of je hebt een foutje gemaakt met het in elkaar zetten van de klauw en is het pennetje omgevallen. Die van mij werken weer perfect na revisie en eentje van mijn maat niet omdat hij gewoon versleten is.

Zestienkleppen
05-04-2004, 21:42
Nou moet mijn achterrem nog ff voor de apk, maar die is zo vast en oud dat er denk ik een andere op moet...tis trouwens een Mk1.

Je kunt het altijd proberen, het is niet zo duur dus als het niet meer lukt is het geen ramp.

odie
16-08-2004, 12:15
Menace, ik las je berichtje over die remklauw, heb je een adres van die man/vrouw waar jij je gereviseerde klauw vandaan hebt? of email adres? tnx