Chrispy
24-03-2004, 18:41
BMW gaat met 1-serie de concurrentie aan
Uitgegeven: 23 maart 2004 10:48
Laatst gewijzigd: 23 maart 2004 11:10
AMSTERDAM - Na vele geruchten, spionagefoto´s en tekeningen is de BMW 1-serie nu officieel. Hij is met een lengte van 4,23 meter 23 centimeter korter dan een 3-serie sedan. In het najaar wordt de nieuwe BMW op de markt verwacht.
De BMW 1-serie zal de strijd aangaan met modellen als de Audi A3, dure uitvoeringen van de Opel Astra en de Volkswagen Golf en bijvoorbeeld de Alfa 147. Op de Autosalon van Parijs, in de herfst van dit jaar, beleeft de 1-serie zijn tentoonstellingsdebuut.
Tot de veiligheidsitems behoren stabiliteitscontrole, een DBC (Dynamic Brake Control) remassistent en airbags voor alle zitplaatsen
Na de introductie van de 1-serie zijn 4 motoren leverbaar. Het programma begint bij de 116i. Die heeft een benzinemotor van 115 pk, haalt 200 km/u en sprint in 10,8 seconden van 0 naar 100. De tweede benzinemotor ligt in de 120i en levert 150 pk, heeft een top van 215 km/u en de klassieke sprint van 0 naar 100 gaat in 8,7 seconden.
Diesels
De twee andere motoren zijn diesels. De eerste ligt in de 118d en is 122 pk sterk. De krachtbron geeft de 1-serie een top van 201 km/u en de sprint van 0 naar 100 gaat in 10,0 seconden. De sterkste 1-serie is voorlopig de 120d. Die levert 163 pk, kan 220 km/u en van 0 naar 100 gaat in 7,9 seconden. Behalve bij de 116i, die een vijfbak heeft, zijn alle motoren gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak maar ook een 6-traps automaat is leverbaar.
Volgens BMW-traditie heeft de 1-serie achterwielaandrijving. Ook typisch BMW is de iDrive bediening die ook zijn weg naar de 1-serie heeft gevonden. Tot de veiligheidsitems behoren stabiliteitscontrole, een DBC (Dynamic Brake Control) remassistent en airbags voor alle zitplaatsen.
Coupé
Of er een 3-deurs versie van de 1-serie komt, is nog onduidelijk. Wel komt er op termijn een coupéversie, die als 2-serie door het leven zal gaan. Dat de komst van de 1-serie het einde betekent van de 3-serie Compact lijkt waarschijnlijk. Als volgend jaar de nieuwe 3-serie verschijnt, zal er niet opnieuw een Compact-versie van worden uitgebracht.
http://nu.nl/img.db?296583+s(234!x170!)
http://nu.nl/img.db?296542+s(350x233!)
bron: autoweek
Uitgegeven: 23 maart 2004 10:48
Laatst gewijzigd: 23 maart 2004 11:10
AMSTERDAM - Na vele geruchten, spionagefoto´s en tekeningen is de BMW 1-serie nu officieel. Hij is met een lengte van 4,23 meter 23 centimeter korter dan een 3-serie sedan. In het najaar wordt de nieuwe BMW op de markt verwacht.
De BMW 1-serie zal de strijd aangaan met modellen als de Audi A3, dure uitvoeringen van de Opel Astra en de Volkswagen Golf en bijvoorbeeld de Alfa 147. Op de Autosalon van Parijs, in de herfst van dit jaar, beleeft de 1-serie zijn tentoonstellingsdebuut.
Tot de veiligheidsitems behoren stabiliteitscontrole, een DBC (Dynamic Brake Control) remassistent en airbags voor alle zitplaatsen
Na de introductie van de 1-serie zijn 4 motoren leverbaar. Het programma begint bij de 116i. Die heeft een benzinemotor van 115 pk, haalt 200 km/u en sprint in 10,8 seconden van 0 naar 100. De tweede benzinemotor ligt in de 120i en levert 150 pk, heeft een top van 215 km/u en de klassieke sprint van 0 naar 100 gaat in 8,7 seconden.
Diesels
De twee andere motoren zijn diesels. De eerste ligt in de 118d en is 122 pk sterk. De krachtbron geeft de 1-serie een top van 201 km/u en de sprint van 0 naar 100 gaat in 10,0 seconden. De sterkste 1-serie is voorlopig de 120d. Die levert 163 pk, kan 220 km/u en van 0 naar 100 gaat in 7,9 seconden. Behalve bij de 116i, die een vijfbak heeft, zijn alle motoren gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak maar ook een 6-traps automaat is leverbaar.
Volgens BMW-traditie heeft de 1-serie achterwielaandrijving. Ook typisch BMW is de iDrive bediening die ook zijn weg naar de 1-serie heeft gevonden. Tot de veiligheidsitems behoren stabiliteitscontrole, een DBC (Dynamic Brake Control) remassistent en airbags voor alle zitplaatsen.
Coupé
Of er een 3-deurs versie van de 1-serie komt, is nog onduidelijk. Wel komt er op termijn een coupéversie, die als 2-serie door het leven zal gaan. Dat de komst van de 1-serie het einde betekent van de 3-serie Compact lijkt waarschijnlijk. Als volgend jaar de nieuwe 3-serie verschijnt, zal er niet opnieuw een Compact-versie van worden uitgebracht.
http://nu.nl/img.db?296583+s(234!x170!)
http://nu.nl/img.db?296542+s(350x233!)
bron: autoweek