View Full Version : afremmen bij hoog toerental?
tammywesty
10-04-2006, 17:16
Hallo liefhebbers,
Ik heb net een nieuwe bus gekocht en de eerste ritjes verliepen perfect. gister weer een tochtje gemaakt, maar in elke versnelling remt de motor af bij een hoog toerental. ik zit nu bij 50 km/u al in zijn vier en bij 80 houdt het wel op.
ik heb éénmaal getankt en er euro 95 in gedaan, ik weet niet of ik er beter super 98 in had kunnen doen en of het hier aan kan liggen. maar wat is het dan? wie heeft er een idee.
tammywesty
Moet er geen lood-spul bij... ben ff de benaming kwijt.. :redface: Loodvervanger??
vwcrewcab
10-04-2006, 18:56
Moet er geen lood-spul bij... ben ff de benaming kwijt.. :redface: Loodvervanger??
Loodvervanger is idd ge goede benaming.
Maar staat je ontsteking wel goed (vervroeging enzo)???
cybermarco
10-04-2006, 21:26
Check ook even of je automatische choke niet blijft hangen. Daar gaat íe ook niet hard van. Desnoods zet je hem even vast met een elastiekje of zo. Dan kan je checken of dat het niet is.
Loodvrije benzine erin kan hem niet laten inhouden.
Het verschil tussen 98 en 95 zal hem ook niet ineens zo dramatisch laten inhouden.
vwcrewcab
11-04-2006, 08:12
Check ook even of je automatische choke niet blijft hangen. Daar gaat íe ook niet hard van. Desnoods zet je hem even vast met een elastiekje of zo. Dan kan je checken of dat het niet is.
Loodvrije benzine erin kan hem niet laten inhouden.
Het verschil tussen 98 en 95 zal hem ook niet ineens zo dramatisch laten inhouden.
Met te veel choke zou hij op lage toeren toch ook nie echt veel power leveren?
Ik heb net een nieuwe bus gekocht
ff voor de goeie orde, wat heb je gekocht, een spijl of een T2a/T2b ??
In eerste geval kun je de reductiekasten bij je bak de schuld geven, maar in het tweede geval is er wat anders aan de hand.
Of er ligt (in geval van een T2a/T2b) een pick up bak onder, die zijn vaak nog wat korter dan een 1600 busbak :rolleyes:
euro 95 is goed hoor ... VW's vanaf 1967 kunnen zonder problemen op loodvrij rijden.
Dat hele euro98/loodvervanger verhaal is een marketingpraatje geweest van de verkopers/aanbieders van loodvrije koppen :mad:
(wel je klepspeling goed in de gaten houden, en iedere 5000km stellen)
cybermarco
11-04-2006, 11:16
Met te veel choke zou hij op lage toeren toch ook nie echt veel power leveren?
Klopt, maar ik had ook zo'n hangende choke en merkte dat hij bij meer toeren (meer benzine aanzuiging) pas echt ging haperen en zelfs op 3 cilinders rijden. Vandaar mijn tip om even te kijken of je choke wel goed opengaat. Bij mij liep de chokeklep aan tegen de behuizing in de carburateur. Even schroefjes los gehaald, klepje weer netjes in het midden gezet en daarna geen inhoudende motor meer gehad.
tammywesty
11-04-2006, 16:23
bedankt voor alle tips tot nu toe, ik ga meteen even kijken of het de choke kan zijn. ik houd jullie op de hoogte.
Het gaat om een t2b van 1977.
tammywesty
11-04-2006, 16:32
heb gezocht, maar waar kan ik de choke vinden om hem te testen?
cybermarco
11-04-2006, 20:25
Heb je gewoon een enkele carburateur ?
Als je achter op je carburateur kijkt zie je aan de linkerkant het gashendeltje (kan niet missen, daar zit je gaskabel aan vast). Daarachter zie je een soort gekarteld half maantje zitten. Als je motor koud is staat hij helemaal naar beneden waardoor die karteltjes je gasklep wat verder open duwen. Als je motor warm is moet hij helemaal naar achter gaan. Je kan hem gewoon met de hand bewegen om te controleren.
http://www.e-vw.net/articles/techair/solex34.jpg
Als je bij nummertje 40 kijkt, dat hefboompje erachter, waar nr 40 vanaf gehaald is zeg maar. Als je deze carburateur niet hebt, dan weet ik het niet precies.
Joh, écht? :D
Sorry, open doel. ;)
Is dit zo'n open doel? volgens mij zijn er zat mensen die een bus hebben en dit niet doen...
volgens mij zijn er zat mensen die een bus hebben en dit niet doen...
Je moet het verhaal erachter een beetje kennen Vriezertje.
Ik heb het ook ooit verzuimt, met als gevolg (na een goeie 10.000km) lekkage
tussen de cilinders en de cilinderkoppen bij mijn westfalia.
Was vorig jaar na de 18e VW Nationals in Frankrijk .. op de terugweg begon ze
op 3 cilinders te lopen en te ploffen en te knallen.
Bij demontage van de motor bleek de klepspeling verlopen te zijn, waardoor er
te veel onverbrande benzine in de cilinders terecht kwam, met als gevolg een
lekkage bij de 'koppakking'...
*gaat nu gauw weer kleppen stellen want volgens mij ben ik allang weer over
de beruchte 5000km grens heen :eek: :redface:
Kijk, dat verduidelijkt een hoop! wat is dat nou jongens al die binnenpretjes voorjezelf te houden ;)
tammywesty
12-04-2006, 17:15
cybermarco,
ontzettend bedankt. het was inderdaad de choke die bleef hangen. vanmiddag verholpen en alweer een heerlijk ritje gemaakt.
cybermarco
12-04-2006, 20:53
Fijn dat ik kon helpen ! Lekker rijen maar weer :drive: :thumbup:
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.