PDA

View Full Version : spaghetti gescheurd!!


DJW
16-04-2006, 09:20
mensen, ik heb een soortgelijke setup in mijn scirocco als onderstaand, echter kwam ik er gisteren achter dat er een scheurtje loopt bij de aansluiting bij het blok, in de spaghetti. Deze moet er dus af om te lassen, maar het is nogal krap....weet iemand of je het redt om je webers er niet af te halen, en of je er dan bijkomt om hem los te halen? En redt je het met de ruimte om hem van onderen af te halen of zit je dan met aandrijfassen oid?

Dick.

gejat plaatje:

http://www.volksforum.com/albums/files/6/3/9/DSCN2038.JPG

Moroder
16-04-2006, 15:17
Ik zou het gewoon gaan lassen, want anders ga je het scheuren niet tegen. Hij wordt steeds weer opnieuw warm en koud waardoor de scheur alleen maar verder uit gaat zetten. Dus gewoon even lassen!

TD15
16-04-2006, 16:25
uhm doet hij toch :D? Hij wil weten of je er bijkomt zonder de carbs eraf te halen...ik weet het niet...lijkt me wel dat ze eraf moeten...

RubenD
16-04-2006, 19:51
Bij mijn Golf 2 heb ik een tijdje terug ook een spaghetti spruitstuk gemonteerd. Dat ging met ging mogelijkheid in een geheel van onderaf. Dus je moet hem iig al in het midden loshalen. Dan zou je hem misschien wel in 3 delen onderlangs kunnen halen. Maar ik heb de 2 delen die je op de uitlaatkanalen bevestigd van bovenaf gemonteerd en het 2-1 stuk van onderaf gemonteerd.

Als je een spaghetti uit 1 deel hebt dan kun je het wel vergeten denk ik. Zul je toch echt de webers los moeten halen...

DJW
16-04-2006, 21:26
okay, daar vreesde ik al voor....morgen maar eens lekker alles losschroeven dan maar...pfff zal weer een lekker dagje worden!

Dick.

golf mkII 16v
16-04-2006, 21:39
carbs er af en de uitlaat laten zitten met het lassen ivm kromtreken van de uitlaat
naderhand geen montage spanning

Fred
16-04-2006, 22:38
carbs er af en de uitlaat laten zitten met het lassen ivm kromtreken van de uitlaat
naderhand geen montage spanning

Je moet hem juist WEL demonteren, en na het lassen ontlaten....als je weet wat dat is??

Ontlaten is de HELE pijp warm stoken tot ie blauw word, en dan in de lucht laten afkoelen..uiteraard nadat de zaak is gelast

Lassen met de boel gemonteerd hoort thuis in KwikFit praktijken, dan weten ze zeker dat je nog een keer, en nog een keer terug komt

René
16-04-2006, 22:41
Je moet hem juist WEL demonteren, en na het lassen ontlaten....als je weet wat dat is??

Ontlaten is de HELE pijp warm stoken tot ie blauw word, en dan in de lucht laten afkoelen..uiteraard nadat de zaak is gelast

Lassen met de boel gemonteerd hoort thuis in KwikFit praktijken, dan weten ze zeker dat je nog een keer, en nog een keer terug komt
:goodpost:

golf mkII 16v
17-04-2006, 07:52
Je moet hem juist WEL demonteren, en na het lassen ontlaten....als je weet wat dat is??

Ontlaten is de HELE pijp warm stoken tot ie blauw word, en dan in de lucht laten afkoelen..uiteraard nadat de zaak is gelast

Lassen met de boel gemonteerd hoort thuis in KwikFit praktijken, dan weten ze zeker dat je nog een keer, en nog een keer terug komt
met een roodkopere pijp ok
maar toch niet met een ijzeren of rvs pijp
plaat werk las je ook op die manier zeker??
klein stuk lassen en koelen met perslucht dan weer lassen en koelen tot het klaar is

Fred
17-04-2006, 12:00
met een roodkopere pijp ok
maar toch niet met een ijzeren of rvs pijp
plaat werk las je ook op die manier zeker??
klein stuk lassen en koelen met perslucht dan weer lassen en koelen tot het klaar is


Nah...koper word uitgegloeid.....door het ORANJE te stoken en snél af te koelen...en koper is een van de weinige stoffen die je weer zacht krijgt door het zo te behandelen

Ontlaten is de spanning er uit halen ná het lassen....koelen met perslucht laat het dus geforceerd koelen, en dat geeft weer kans op scheuren...

Het gaat hier niet om het lassen op zich, maar hoe te voorkomen dat het weer scheurt.....vergeet nameliojk niet dat een uitlaat heel anders word behandeld als gewoon plaatwerk, dat is niet het ene moment een paar honderd graden, om vervolgens weer af te koelen enz enz....

Ga maar eens een blik werpen in een lasserij, daar worden zaken vaak al van de voren opgewarmd, dan gelast, en daarna zeeeeeeeeeeeeeeer langzaam weer afgekoeld....om lasspanningen etc te voor komen..

DJW
17-04-2006, 19:08
spaghetti is te verwijderen met de carbs erop, geen probleem. Beetje krap maar gaat best.

Tomvw
19-04-2006, 12:05
Ik zou hem zeker demonteren omdat je er al moeilijk bij kan.
En ik zou hem als je hem hebt gelast spanningsarm laten gloeien.
Dit kan je ook doen met een autogeen brader de las en er omheen ROODgloeiend te te stoken en heel langzaam laten afkoelen (even tueel met de brander laten af koelen door steeds meer afstand te nemen).
Als je materiaal snel afkoelt dan word het materiaal juist hard en krijg je zeker spannings scheuren.

Dus Fred ook koper wordt zachter als je het langzaam verwarmt en afkoelt!!!!!!!

Tomvw
19-04-2006, 12:06
Kijk anders maar eens even in een beetje materiaalkunde boek.

DJW
19-04-2006, 16:34
gelden deze tips ook voor RVS jongens?

DJW
20-04-2006, 18:36
iemand?

RubenD
20-04-2006, 18:43
RVS werkt nog meer als andere materialen. Tenminste het zet meer uit bij dezelfde temperatuurverandering. Dus dat lijkt mij wel. Is het spruitstuk alleen volledig doorgescheurd of zit er een scheurtje in. Maakt ook nogal uit met het lassen. Heb je anders straks de flensen er te schuin opzitten ofzo...

DJW
20-04-2006, 19:31
het is enkel een haarscheurtje....volgens mij hoeft er niet eens een plaatje op ofzow, gewoon een lasnaad eroverheen....maar ik ben geen lasser, dus daar weet ik helaas nix van.

punt is dat het makkelijk bereikbaar is met het lasapparaat als het erop zit, je kunt er net bij, maar ik ga zaterdag langs de tuner om mijn webers nog na te stellen, even kijken wat hij ervan zegt...mocht het spruitstuk eraf moeten, geldt dat ook voor de stabi en aandrijfas, en daar heb ik nou net geen zin an....

Tomvw
24-04-2006, 09:51
Je kan hem er beter af halen RVS is al moeilijker te lassen en er komen (meer dan normaal staal) giftige dampen vrij.

DJW
24-04-2006, 10:23
hij is eraf nu tommy

Fred
24-04-2006, 11:21
Ik zou hem zeker demonteren omdat je er al moeilijk bij kan.
En ik zou hem als je hem hebt gelast spanningsarm laten gloeien.
Dit kan je ook doen met een autogeen brader de las en er omheen ROODgloeiend te te stoken en heel langzaam laten afkoelen (even tueel met de brander laten af koelen door steeds meer afstand te nemen).
Als je materiaal snel afkoelt dan word het materiaal juist hard en krijg je zeker spannings scheuren.

Dus Fred ook koper wordt zachter als je het langzaam verwarmt en afkoelt!!!!!!!


Tuurlijk joh, maar dan doen al die mensen die koper uitgloeien (wat totaal iets anders is dan ontlaten) het al jaaaaaaaaaaaaaaren verkeerd..

Ik zou patent aanvragen op die uitvinding....

Laat mij ze dan maar op de ouwetse manier uitgloeien, dan zijn ze een stuk zachter en dichten beter af....

Fred
24-04-2006, 11:23
hij is eraf nu tommy


HOE ga je hem laten lassen???? .....

DJW
24-04-2006, 11:27
DAT weet ik niet, ;) heb het spruitstuk meegegeven aan een kennis van mij die ook altijd zijn eigen spruitstukken maakt.....hij is lasser van beroep dus hij weet het wel....zal het morgenavond (als ik het weer ophaal) even vragen hoe hij het heeft gedaan!

Tomvw
24-04-2006, 12:21
@ fred
Ik zat er idd naast ik was had me vergist met iets anders!!!!!!!!
Maar je moet hem idd snel afkoelen.

Tomvw
24-04-2006, 12:22
excuus

Fred
24-04-2006, 12:28
@ fred
Ik zat er idd naast ik was had me vergist met iets anders!!!!!!!!
Maar je moet hem idd snel afkoelen.


Tja.......het maakt mij niks uit hoor....volgende keer even Googlen dan he :tongue:

Tomvw
24-04-2006, 12:50
Tja ik weet het ik had het een beetje door elkaar gehaald.
Misschien moet ik gewoon eens een keer goed uitslapen dat scheelt al. (teveel aan het verbouwen s'avonds)

Fred
24-04-2006, 13:05
Tja ik weet het ik had het een beetje door elkaar gehaald.
Misschien moet ik gewoon eens een keer goed uitslapen dat scheelt al. (teveel aan het verbouwen s'avonds)


Ik ken dat gevoel
;)

DJW
25-04-2006, 18:30
Hij is prachtig dichtgelast......en hij is na het lassen snel afgekoeld...zondag er maar weer even onder prakken!