sjampoo
18-04-2006, 12:18
Omdat ik t wiel al was uitgevonden, wilde ik hier ff checken of dit misschien ook al eens gedaan is, en of er nog praktische tips / sites bestaan die ik zo 1-2-3 niet vind.
In een bus (t4) wil ik een inverter (converter what ever) bouwen, om wat apparatuur tijdens de reis van 230 te voorzien.
Het volgende had ik in gedachte:
- extra (gel) accu onder passagiers of bestuurdersstoel
- inverter onder bestuurders dan wel passagiersstoel
- Dikke + kabel van standaard accu naar gel-accu met daarin een zekering (70 amp) en een relais (70 amp).
- Gel accu direct aan massa schroeven (onder de stoel)
- inverter op Gel accu aansluiten.
Het relais wil ik laten aansturen door de dynamo: Blauwe draad? Zodat de 2 accu's met elkaar verbonden zijn als de dynamo draait. Starten (en gloeien) van de motor gebeurt dus gewoon met de normale accu, alleen tijdens een werkende dynamo is er contact tussen beide systemen er word de boel opgeladen.
Tijdens de reis:
- Accu + Gel accu + inverter aan elkaar gekoppeld.
Voor/Na de reis:
Als de motor uit is, is er geen verbinding tussen gel-accu / inverter met de rest van het systeem. De inverter kan dan direct op 230v worden aangesloten, en zo als UPS werken. De inverter werkt tevens als accu-lader: de gel-accu wordt zo actief geladen bij gebruik aan de 230v paal.
Mijn vragen:
- hoe sluit ik die blauwe draad t beste aan? (waar tak ik m af?)
- waar voer ik de dikke draden vanaf de accu naar de gel-accu door?
- maak ik nog ergens denk fouten?
- Kan ik de 2e accu eventueel in de motorruimte kwijt, zodat ik geen gel-accu hoeft te kopen, maar met een normale accu afkan? (en zo ja: Waar?)
Het is GEEN camper, maar ik kan me voorstellen dat campers standaard wel over een 2e accu beschikken. Waar staat die dan? en hoe is deze aangesloten?
BTW: inverter is reedsch aangeschaft: DC-AC 1500W 230v met ingebouwde acculader.
In een bus (t4) wil ik een inverter (converter what ever) bouwen, om wat apparatuur tijdens de reis van 230 te voorzien.
Het volgende had ik in gedachte:
- extra (gel) accu onder passagiers of bestuurdersstoel
- inverter onder bestuurders dan wel passagiersstoel
- Dikke + kabel van standaard accu naar gel-accu met daarin een zekering (70 amp) en een relais (70 amp).
- Gel accu direct aan massa schroeven (onder de stoel)
- inverter op Gel accu aansluiten.
Het relais wil ik laten aansturen door de dynamo: Blauwe draad? Zodat de 2 accu's met elkaar verbonden zijn als de dynamo draait. Starten (en gloeien) van de motor gebeurt dus gewoon met de normale accu, alleen tijdens een werkende dynamo is er contact tussen beide systemen er word de boel opgeladen.
Tijdens de reis:
- Accu + Gel accu + inverter aan elkaar gekoppeld.
Voor/Na de reis:
Als de motor uit is, is er geen verbinding tussen gel-accu / inverter met de rest van het systeem. De inverter kan dan direct op 230v worden aangesloten, en zo als UPS werken. De inverter werkt tevens als accu-lader: de gel-accu wordt zo actief geladen bij gebruik aan de 230v paal.
Mijn vragen:
- hoe sluit ik die blauwe draad t beste aan? (waar tak ik m af?)
- waar voer ik de dikke draden vanaf de accu naar de gel-accu door?
- maak ik nog ergens denk fouten?
- Kan ik de 2e accu eventueel in de motorruimte kwijt, zodat ik geen gel-accu hoeft te kopen, maar met een normale accu afkan? (en zo ja: Waar?)
Het is GEEN camper, maar ik kan me voorstellen dat campers standaard wel over een 2e accu beschikken. Waar staat die dan? en hoe is deze aangesloten?
BTW: inverter is reedsch aangeschaft: DC-AC 1500W 230v met ingebouwde acculader.