PDA

View Full Version : Benzineprijs

Gert
26-03-2004, 18:41
Net de Passatrsche ff volgegooid : er kan 70 liter in maar mij lukte het om er 71.44 liter in te druppelen
Met de huidige benzineprijs van 1,219 is dat mooi 87,09 pleuros
Gelukkig zijn onze zuiderburen wat milder : 76,01 euries .
Meer dan 11 euro verschil
Das mooi meer dan 24 ouderwetse guldens .

Ons ben zuunig .
Nee hoor .. tis nog geen 5 km verderop :)

RedJet
26-03-2004, 18:51
Das waarom ik altijd in België tank. M'n werk is vlak bij de grens dus ga ik na werktijd ff naar Zelzate voor de naft (aan die weg woont trouwens Eddy Wally, the voice of Europe schijnt het :) :( ) . Euro95 is daar 15 tot 19 cent / liter goedkoper en in Lokeren heb ik ze nog eens 5 cent goedkoper gezien.

Zuunig, maar niet krenterig

Brazen
20-07-2005, 09:57
De Telegraaf

'Het kost geen drol, jongen' 'Ik noem m'n wagentje de mobiele friteuse'

TANKEN BIJ DE LIDL
door Erik Morsink
AMSTERDAM - Nu de brandstofprijzen voor heel veel Nederlanders tot een onacceptabel hoog niveau zijn gestegen, zijn veel landgenoten massaal op zoek naar alternatieven. Ook dieselrijders voelen hun portemonnee bij elke tankbeurt slinken, nu een litertje aan de pomp zo'n 1,05 euro kost. " Maar ík lach iedereen uit", stelt dieselrijder Gérard Buhr (57) uit Bussum. "0,59 euro per liter. Wat ik in mijn tank gooi? Heel gewoon, zonnebloemolie." En met Buhr zijn er inmiddels veel meer Nederlanders die deze goedkope plantaardige brandstof in de tank van hun auto mikken.

"De huidige benzine- en dieselprijs? Het is een schande van het allerhoogste niveau, pure diefstal en bedrog van de overheid. Zo'n tachtig procent van de literprijs verdwijnt linea recta in de schatkist. Ongehoord! Maar ik kan je zeggen dat ik een heel stuk goedkoper rondrijd", briest Gérard. Buhr heeft supermarkt Lidl 'ontdekt' als brandstofleverancier voor zijn Ford Fiesta 1.8 diesel Courier. "Nadat ik me op internet heel goed had ingelezen. Ik koop zonnebloemolie per doos. Mijn tank van veertig liter vul ik voor dertig liter met olie, de rest met diesel. Daarmee start de motor wat beter, en bovendien wordt plantaardige olie harder bij lagere temperaturen. Sojaolie werkt ook hartstikke goed trouwens. Je moet alleen uitkijken met olijfolie, omdat dat gaat polymeriseren en dan krijg je dus plastic in je tank. Maar ja, je bent natuurlijk sowieso al hartstikke gek als je olijfolie in je tank gooit, want dat is niet te betalen."

Kokosolie

De zonnebloemolie doet zijn werk prima in het tweedehands autootje van Buhr. "Ik ben echt bewust op zoek gegaan naar de goedkoopste olie die er maar was. En toen kwam ik bij Lidl uit. Bovendien heeft die zonnebloemolie het hoogste aantal joules, energiegehalte. Niet dat je daar wat van merkt, maar het is meetbaar. Mijn wagen rijdt net zo zuinig, 1 op 17/18, als wanneer ik 'm voltank met diesel. Zeker de wat oudere dieselmotortjes zijn onverwoestbaar. Bovendien, u denkt toch niet dat meneer Diesel die 'm ooit uitvond toentertijd de beschikking had over diesel? Bestond helemaal niet! Dat ding liep gewoon op olie. Uitlaatgassen? Nul komma nul. Ja, een klein beetje CO2, maar verder compleet zwavelvrij. Wist u", ratelt Gérard maar door, "dat de Brusselse stadsbussen gewoon op frituurolie rijden? En men in verre landen de boel aan de praat krijgt met kokosolie?"

arnus71
20-07-2005, 10:04
Wel eens vaker over gehoord natuurlijk, zeker in de V.S. Maar ik kan gewoon zonnebloemolie in mijn TDItje gooien begrijp ik? Misschien toch gewoon proberen...

flat 4 freak
20-07-2005, 10:05
rijden op slaolie heeft een vriend van mij ook een tijdje gedaan

met een volvo het rijd als een zonnetje zegt ie

Henk_Pigo
20-07-2005, 10:06
Die heeft t loos bekeken ;)

Gert
20-07-2005, 10:06
Ideaal ...

Zestienkleppen
20-07-2005, 10:23
Ik zou 't niet zomaar in een moderne diesel mikken, maar zo'n oudje loopt er best op!

Zelf heb ik lopen filosoferen over rijden op (bio)(m)ethanol of chemische alcohol (ipv benzine wel te verstaan). Echter de prijs per liter is mij onbekend, en het opslaan/bewaren lijkt me op z'n zachts gezegd een issue. Stel dat je er even 600 km mee moet rijden, en je kunt alleen maar thuis tanken...da's niet handig. 500 liter methanol thuis opslaan is ook verre van ideaal.

Methanol wordt in Amerika bijvoorbeeld in de ChampCars gebruikt, maar ook in modelautootjes en karts. Wat ik ervan begrijp is dat op methanol ook de gebruikelijke heffingen zitten zoals op benzine, omdat het ook een brandstof betreft.

Ethanol kan uit de vergisting van suiker gewonnen worden, en wordt als brandstof gebruikt in Brazilie.

Brazen
20-07-2005, 10:27
... 500 liter methanol thuis opslaan is ook verre van ideaal.

Volgens mij moet je dan zelfs aan allerlei veiligheidsvoorschriften voldoen :biggrin:

DeNB3rt
20-07-2005, 10:42
in een fiestaatje 1400, zal dit daarin lukken? is autootje van +- 3 jaar oud.

Of in men golf mk1 1600 :D ?
Zijn er hier sites over te vinden?ik wil dit echt proberen :D

Brazen
20-07-2005, 10:47
Ff googlen.....

hier bijv.... (http://www.kennislink.nl/web/show?id=105651)

sjampoo
20-07-2005, 11:24
www.fmso.de (misschien kunnen we 2 threads even mergen?)

staat een voertuigendatabank op,. met z'n beetje elke denkbare diesel.
't scheelt trouwens als je uberhaupt even een beetje inleest: Weet je wat voor motor je hebt? In een Volvo zou je zomaar een VW blok uit een LT kunnen tegenkomen,.. in een Suzuki zomaar een Peugeot motor, en in een Opel een Isuzu :)

ennnuh: oppassen: daar zomaar lukraak posten zonder de zoekfunctie en u hangt :)

Zomaar plantenolie flikkeren in een TDI: lijkt me niet slim. Leest eer ge begint :)

Mister Cool
20-07-2005, 11:57
Ja alleen het meeste is nogal offtopic, aangezien het om een BENZINEprijs ging :tongue: . Ik denk niet dat mijn bezine-tje op slaolie o.i.d. gaat toeren :frown:

sjampoo
20-07-2005, 12:17
Nope,. wil ie niet. maar dat wil niet zeggen dat je geen dieselblok in t vooronder kunt tossen.... (als alternatief)

berendd
20-07-2005, 12:23
ethanol zou daarentegen wel goed kunnen..

methanol is echter geen optie. Ford en ook saab leveren al auto's die standaard kunnen rijden op ethanol en benzine. wat je er precies voor moet aanpassen weet ik niet.

in Zweden zit er standaard aan de pomp 5% ethanol door je benzine, merk je helemaal niets van.

LinnieTDI
20-07-2005, 12:45
Ik zeg tanken in duitsland :biggrin:

berendd
20-07-2005, 13:27
met jouw diesel scheelt dat niet veel toch?

LinnieTDI
20-07-2005, 13:30
met jouw diesel scheelt dat niet veel toch?

MOI?? Linnie heeft geen auto :biggrin: :biggrin:
De 20 kleppert van Kev zuipt ook genoeg, dus dan is duitsland een oplossing hoor ;) :p

ploon
20-07-2005, 14:05
in Zweden zit er standaard aan de pomp 5% ethanol door je benzine, merk je helemaal niets van.
is dat een plantaardige olie ?
ik las vorige week namelijk ergens dat er in V-power ook al iets van 5 tot 10 % van dat spul zit

berendd
20-07-2005, 15:21
is van die braziliaanse ethanol, is wel plantaardig in ieder geval, maar nogmaals je merkt er echt niks van bij een percentage tot 10% geloof ik. ze willen het ook gaan opvoeren tot 10.

is voor zweden een redelijk simpele manier om kyoto te halen.

waar ze het van maken weet ik niet precies.

Arno
20-07-2005, 15:58
Is er ook misschien een alternatieve brandstof voor de gewone benzine auto's?

Zestienkleppen
20-07-2005, 15:59
waar ze het van maken weet ik niet precies.
vergisting van suiker uit suikerbieten of vergisting van zetmeel dacht ik. Is dus bio en daarmee CO2 verlagend; de suikerbiet heeft ook CO2 opgenomen, en dat kun je mooi tegen elkaar wegstrepen

RedJet
20-07-2005, 16:42
Klopt idd. Naast de (zetmeel)fabriek waar ik werk heeft Nedalco zich gevestigd die producten van 'ons' gaat versuikeren en vergisten voor de produktie van bio-ethanol, wat je kunt mengen met gewone brandstof.

Voor gebruik van plantaardige olie in een dieselmotor heb je wel een soort voorverwarmer nodig, omdat die olie bij normale temperatuur te dik is. Misschien is het een idee om bijv. koolzaad genetisch te manipuleren, zodanig dat deze olie afscheidt van de juiste viscositeit én een rendabele opbrengst geeft. Zet dan bijv. Afrika vol met koolzaadvelden, dan bloeit de 3e wereld economisch op en is het probleem van milieu/broeikas en olieschaarste ook gelijk opgelost.

berendd
20-07-2005, 16:53
kan je ipv gewone benzine er ook wasbenzine in flikkeren, is toch weer een paar cent goedkoper dan gewone benzine..

helemaal mooi zou terpentine zijn is nog goedkoper.

iemand een idee hoe het daarmee zit?

serge pot
10-06-2008, 20:59
oude koe uit sloot trekkende :

wasbenzine is een benzeen ongeveer gelijkzoals die aan de pomp en dus een zeer laag octaan getal ,waardoor dus eerder pingelen (om de motor aan de praat te krijgen en goed schoon te branden werkt het prima ,maar bij de 2e optie wel als toevoeging aan de tank )

Ethanol: E85 is een menging van 15% benzine en 85% ethanol
Verschillen tov benzine: smering is slechter, verbrandingstemperatuur is lager. Het octaangetal is hoger, 112 ipv 95 of 98, waardoor de brandstof sneller verbrandt. De opgeslagen energie in ethanol is zo'n 20% lager dan van benzine, waardoor het brandstofverbruik zal stijgen.
Noodzakelijk aanpassingen: Aanpassingen aan het injectiesysteem zijn noodzakelijk. Rubberdelen, aluminium en magnesium kunnen door ethanol aangetast worden.

Nadelen:
- Tijdens winterperiode kan de koudstart slechter zijn.

Merkbeleid:
Diverse automerken hebben zgn FFV auto (Flexi-Fuel-Vehicles) deze zijn geschikt voor zowel het rijden op benzine als E85. Diverse bedrijven bieden ook al ombouwmogelijkheden. Verkrijgbaarheid van Ethanol verbetert dagelijks in Europa.

Overheidsbeleid:
In Brazilië rijdt men al zo’n 30 jaar op Ethanol. E85 is met name populair in de VS en Zweden, de rest van Europa begint nu langzaam wakker te worden. Nederland en België blijven een beetje achter. In Aken is voor Zuid-Limburg de dichtstbijzijnde E85 pomp. Een litertje E85 kost daar € 0,95 terwijl in Nedeland de prijs rond de € 1,90 ligt.

Productie van ethanol kan op de volgende manieren:

Fermentatie
Net zoals de alcohol in drank, worden suikers met behulp van bakkersgist, saccharomyces cerevisiae, omgezet in alcohol en kooldioxide. Vervolgens wordt de alcohol verdampt, opgevangen en weer gecondenseerd. Tijdens deze procedure wordt het geheel verschillende malen verhit.

Bij het gebruik van Ethanol in benzinemotoren, die op deze wijze geproduceerd is, wordt de CO2 uitstoot met zo’n 50% terug gedrongen.

Ook wordt gebruik gemaakt van suikerrijke materialen zoals bijvoorbeeld maïs . Deze goederen kunnen dan niet meer gebruikt worden voor voedselproductie!

Productie uit cellulose.
Ook is het mogelijk om ethanol te maken uit bio afval of restdelen van een plant. Het bovengenoemde bakkersgist kan alleen de "makkelijke C6 suikers (Hexosen) omzetten in alcohol. Het overgrote deel van de plant wordt dan simpelweg weggegooid. In ieder geval binnen het proces van de alcoholproductie. Het complexere C5 suiker (Pentose) zit in de houtachtige vezels van de plant, zoals de maïsstengels en bladeren. Om hiervan ethanol te kunnen maken is het noodzakelijk om de Pentose om te zetten tot fermenteerbare suikers. Dit kan op drie manieren

- Zure hydrolyse: Met behulp van water worden de moleculen gesplitst. De nieuw geproduceerde suikers worden met behulp van fermentatie omgezet in ethanol.

-Enzymatische hydrolyse: De lange koolhydraatketens, waarin de cellulose-suikers liggen opgeslagen, worden verdeeld in kleinere ketens, waardoor de hydrolyse beter verloopt. Daarna wordt het cellulosemateriaal met behulp van een enzymen omgezet in fermenteerbare suikers.

- Gassificeren: Met het Fischer-Tropsch proces wordt een synthetisch gas produceert, dat omgezet kan worden in ethanol met behulp van fermentatie of thermochemische katalyse.

Cellulose-ethanol verminderd de uitstoot van CO2 met 80 tot 90 procent, en is dus gunstiger dan bio-ethanol, dat niet verder komt dan een reductie van 50 procent.

Samenstelling van suikers
C6 koolhydraat met 6 koolstofatomen (hexose), waarvan glocuse de bekendste is
C5 koolhydraat met 5 koolstofatomen (pentose)
C4 koolhydraat met 4 koolstofatomen (Tetrosen)
C3 koolhydraat met 3 koolstofatomen (triosen)

klik voor de topic (http://www.polo86c.nl/smf/index.php/topic,5441.0.html)

Emiel
10-06-2008, 21:26
belastingvrij op gas is de shit, ik kan het weten...

serge pot
10-06-2008, 21:27
belastingvrij op g3 ,das pas interessant ,dan wel de laatste generatie

Emiel
10-06-2008, 21:28
waarom is dat interessanter als op een ouderwetse installatie, is het veel zuiniger dan?

serge pot
10-06-2008, 21:30
zuiniger (lees net zo als op benzine en levert de zelfde vermogens als op benzine )

Rinus66
11-06-2008, 08:07
Iemand enig idee wat een golfje met 1.5 motor verbruikt op gas?

Emiel
11-06-2008, 08:10
reken op 1 op 10 tot 1 op 12

ik rij ongeveer 1 op 10 met mijn 1.6 op gas

Rinus66
11-06-2008, 08:12
Das netjes, zit zwaar te twijfelen tussen gas en diesel.

joostvw
11-06-2008, 15:04
oldtimer diesel is toch veel makkelijker.
die kun je zo kopen, dus hoef je geen instalatie meer op te laten bouwen.
en een diesel motor houd het veel meer km's uit dan een benzine motor op gas.
en een golf1 diesel moet toch 1 op 18 tot 1op 20 kunnen lopen.
ik zit er zelf ook heel erg over te twijfelen om een golf1 diesel te kopen.

mahler
11-06-2008, 15:13
Uitgaande van 1:10 voor gas en 1:18 voor diesel is met de adviesprijs van vandaag gas 7cent per kilometer en diesel 8 cent.

Maargoed, was is je rijstijl en wat voor auto's/motoren ga je vergelijken. De keuze is in ieder geval niet altijd even simpel. Die LPG installatie is ook niet cheap.

Rinus66
11-06-2008, 16:35
Een knappe diesel vinden wordt al lastig, laat staan een originele turbodiesel. Heb een 1.5 GL op het oog uit 83 met nog geen 50.000 km op de teller, ideaal voor een gaspotje lijkt me.

mk2 td driver
11-06-2008, 17:10
Een knappe diesel vinden wordt al lastig, laat staan een originele turbodiesel. Heb een 1.5 GL op het oog uit 83 met nog geen 50.000 km op de teller, ideaal voor een gaspotje lijkt me.

zoals al gezegd in bovenstaande posts, diesel is veel onderhoudsvriendelijker en 1 op 18 vind ik nog wel ruim gerekend, als je een beetje op je rechtervoet let dan haal je wel 1 op 20 tot 1 op 22

vergeet ook niet dat je s'winters met een gas auto als het koud is veel problemen kunt krijgen met de koude start.

het enige minpunt op dit moment van diesel tov gas is dat de regering de diesel steeds duurder maakt, maar daar kun je met een dieseltje ook nog alle kanten mee op. Als de diesel en benzine straks niet meer te betalen zijn, dan kun je hem altijd nog om laten bouwen naar PPO of of rode diesel gaan rijden(ik zeg niet dat je dit moet doen, maar het zijn mogelijkheden die je hebt met een diesel)

en je moet er natuurlijk van houden om diesel te rijden, ikzelf vind het wel fijn om een beetje koppel onderin te hebben, maar dat is ieder voor zich.

en die ene cent wat het zou schelen per km die is bij gas zo weer weg als je een keer je kop moet reviseren, kleppen moet stellen, verdamper moet vervangen/ander onderhoud aan de gasinstallatie moet doen.

ik zeg niet dat een diesel niet kapot kan, maar je hebt er gewoon minder vaak wat mee.

en ik weet niet of het perse een einzer moet zijn, maar de eerste golfjes 2 van 84/85 beginnen straks ook belasting vrij te worden, dus dat zou ook een kans kunnen zijn

Rinus66
12-06-2008, 08:46
Het moet voor mij toch echt een golf 1 zijn of eventueel een jetta en dan wordt de keus tussen diesel en gas bepaald door het aanbod.

classicline
12-06-2008, 08:52
ach brandstofprijzen... maakt toch allemaal niks uit ik tank
al jaren voor 20 euro :D :tongue:

Rinus66
12-06-2008, 08:54
ach brandstofprijzen... maakt toch allemaal niks uit ik tank
al jaren voor 20 euro :D :tongue:

Aber immer öfter :D

serge pot
12-06-2008, 16:40
und ufter immer

DeNB3rt
12-06-2008, 18:49
oldtimer diesel is toch veel makkelijker.
die kun je zo kopen, dus hoef je geen instalatie meer op te laten bouwen.
en een diesel motor houd het veel meer km's uit dan een benzine motor op gas.
en een golf1 diesel moet toch 1 op 18 tot 1op 20 kunnen lopen.
ik zit er zelf ook heel erg over te twijfelen om een golf1 diesel te kopen.

laatst ~500km gereden met mn dieseltje en een verbruik van 4,7L/100km (omgerekend naar ATS classic wielen). Anders was het 4,4L :screwy:

Granneman
14-06-2008, 21:32
Even over dat plantaardige olie etc. Mag het volgens de wet? Kan je daar geen problemen mee krijgen?

En als het plantaardige olie is. Dat moet toch goed voor het milieu zijn? Als dat zo is, waarom doet niet iedereen dat?

Henk_Pigo
14-06-2008, 21:46
Voorzover ik weet moet voor alles wat je tank in gaat accijns betaald worden.

Er zijn genoeg alternatieve brandstoffen, maar zolang economische en politieke belangen voor gaan zal er niks aan de huidige situatie veranderen.
"Goed voor het milieu" is voor de overheid en het bedrijfsleven alleen maar een grote melkoe...

sjampoo
14-06-2008, 22:07
Vragen over PPO (Puur Plantaardige olie) of APO ( Afgewerkte Plantaardige Olie) ->
www.ppo.nu

Al zul je ook daar niet 1-2-3 een helder antwoord vinden over wat wel en wat niet mag. Ik tank altijd in Duitsland.. wat je 'over de grens' in je tank flikkert, zal de douane/belasting in Nederland worst wezen. In Duitsland was er lange tijd een vrijstelling ( en betaalde je bij de boer zo'n 70 Eurocent per liter, maar tegenwoordig zit een liter koolzaadolie op één euro en 5 cent, incl accijns. Niet heel veel hoger dan de slaolie of zonnebloemolie die je hier in NL bij de appie-happie koopt.

Daarnaast zijn er in Nederland een aantal stations waar je PPO kunt tanken(incl accijns).

APO (Afgewerkte of gebruikte olie) die goed gefilterd is, is nog een stapje CO2 neutraler, maar is helemaal lastig om in Nederland legaal te tanken.

Biodiesel ( uiteindelijk gemaakt van PPO, maar wel compleet iets anders) is wél redelijk goed legaal te tanken in Nederland.

Ik rij sinds de G40-Diesel ombouw op 100% plantaardig, en 't riekt wel, maar 't meurt niet. Goedkoper? I doubt it: Alleen de aanpassingen aan motor en leidingen kun je heel wat kilometers op rijden: Andere gloeipluggen (Bosch Duratherm Chromium), die ietsje langer zijn, nieuwe verstuivers ingesteld op 245 (!) bar openingsdruk, tuinslang formaat brandstofslangen, elektrische én koelwater voorverwarming van de brandstof, via Bosch Filterheizer (omgebouwd tot 300 Watt) en 'oliekoeler GTI', én voor 's winters gloeiplugvoorverwarming van het koelwater ( Defa Warmup ). Ik hoop dat de vervuiling van de motor mee valt, maar ik houdt wel extra korte ververs intervallen aan voor olie, oliefilter en brandstoffilter. DàBart (ofzoiets) is niet heel erg te spreken over zijn PPO experimenten (vervuiling op de lange termijn),. maar anderen rijden jaaaren zonder problemen.