PDA

View Full Version : old skool turbo project


callaway
28-04-2006, 09:33
Ik zal mezelf even kort voorstellen.

mijn naam is Jeroen en woon in Brabant, Ik ben Corvette rijder en altijd Renault 5 turbo gereden.

Ik ben dus turbo liefhebber en ben dus zo ook in aanraking gekomen met de Callaway Corvette. Callaway heeft eind 70 begin 80 een turbokit ontworpen voor de rabbit / scirocco / jetta. Ik heb altijd al eens een golf cabrio willen hebben maar omdat ik al diverse renaults 5 had is het er nooit van gekomen.

nu heb ik dus weer ruimte in de schuur omdat er alleen de corvette staat en een renault 19 16v 5 deurs voor de kids te vervoeren.

Ik heb dit voorjaar een Callaway turbo kit kunnen bemachtigen en wil deze dus gaan opbouwen.

nu heb ik dus wel redelijk veel verstand van turbotechniek maar ik ben nog steeds geen expert. en al helemaal niet in de VW scene.

wie willen er mij technisch ondersteunen tijdens mijn project wat ik goed wil voorbereiden om ergens volgend jaar te gaan starten.

hier alvast een paar foto's van de complete kit.
http://members.home.nl/callawaycorvette/volkswagen

Berserker
28-04-2006, 09:52
voor welke motor is dit???

ik zie een 8v, dus lijkt mij g60 maar die hebben ze geloofi k niet in de VS gehad dus....

wel ontzettend cool, dat je zo'n old skool kit hebt kunnen uithalen, is het nog allemaal nieuw? NOS?

en plaats een pics van die corvette :redface:

callaway
28-04-2006, 10:09
sorry,

het gaat in eerste instantie om de 1,8l JH met k-jet

maar ik wil kijken wat de mogelijkheden zijn.

er wordt in US ook gesproken over 1,8 onderblokken met 16v kop waardoor de compressie verlaagd , dus vandaar dit topic.

Blue Rallye
28-04-2006, 12:55
Lijkt mij dat je de hele handel redelijk vlot op een G60 kunt bouwen, ivm de compressieverhouding.

Even een 16V ombouwen gaat al pratende vrij simpel, in de praktijk is dat niet zo...

callaway
28-04-2006, 13:01
Lijkt mij dat je de hele handel redelijk vlot op een G60 kunt bouwen, ivm de compressieverhouding.

Even een 16V ombouwen gaat al pratende vrij simpel, in de praktijk is dat niet zo...

I ga toch voor de old skool manier, gewoon lekker kloten met het k-jet systeem aanpassen.

16v ombouwen klinkt idd leuk, G60 is toch met digifant ?

Berserker
28-04-2006, 13:04
en plaats een pics van die corvette

:iamwithst

vwmk2driver
28-04-2006, 17:52
g60 is idd digifant, is als je beetje handig bent met elektronica makkelijker aan te passen en bijv te chippen dan ( denk ik ) de k jet.

ik ben wel erg benieuwd hoe je een combi gaat maken van een druk vulling en lucht weger systeempje, maar dat zal meneer callaway ook vroeger wel overnagedacht hebben.

ik blijf het topic zeker even volgen

de bedoeling om als basis een jh te nemen is kwa compressie verhouding wel gunstig geloof iets van 8,5 :1 dan met een drukvan 0,8 a 1 is het leuk te doen.

en als ik het goed begrijp/lees moet het hele gebeuren geplaatst worden in een golf 1 cabrio?

gr frank

callaway
28-04-2006, 21:19
plaats een pic van die corvette
:iamwithst

Hey dit is een VW forum !!!!

maar vooruit dan :)
http://members.home.nl/callawaycorvette/restoration/photo2.jpg

Stijn
28-04-2006, 22:59
Gebruik een G60 onderblok, dan zit je met compressie meteen prima, en schroef daar dan je prachtige (!) oldschool set op inclusief de oldschool K-Jet. Hoef je je over het onderblok helemaal niet druk te maken en is verder aan de buitenkant gelijk aan een JH.

AD G60
29-04-2006, 06:24
Leuk setje zo op het eerste zicht!

hajee
29-04-2006, 06:49
:goodpost:
echt bijzonder setje!
kende callaway echt alleen als corvette specialist...
succes in ieder geval,
http://members.home.nl/callawaycorvette/volkswagen/Afb031.jpg

Stijn
29-04-2006, 09:59
Kende Callaway wel uit mijn tijd in de States. Lekker oldschoolzo'n roto-master maar echt super cool en zeldzaam. Turbo engineering uit de begintijd.

callaway
02-05-2006, 14:31
ik ga waarschijnlijk naar de bekende weg vragen, jullie hebben namelijk meer verstand van VW parts,

komen de afmetingen ed van een G60 blok wel overeen met een JH blok ?
Ik heb dus een spruitstuk ed erbij speciaal voor JH.

bij wie zou ik terecht kunnen voor finetuning van het blok ? ik wil proberen er maximaal vermogen uit te halen zonder de boel binnen de kortste keren kapot te rijden.

een 160-170 pk aan de wielen zou mooi zijn, dan kom ik nog met de Golf V GTI mee :)

waar zou ik pakkingen ed kunnen kopen ? ik ken alleen Renault shops.
in USA kan ik wel gaan shoppen maar doe het liever in NL om dure verzendkosten en btw ed te ontlopen.

zeldzaam is deze kit zeker, er zijn er nog maar een paar honderd in de USA
en zover ik en de USA eigenaars weten ben ik momenteel de enige Europeaan met een complete !! Callaway kit.

sixpack
02-05-2006, 15:16
mooie set , ik zou idd voor het G60 onderblok gaan ( appel en ei prijzen )
benje meteen met de vermogens/e.d. ingedekt .

Tis volgens mij ook niet makkelijk om K tronick om te zetten naar geblazen ...
kan een hoop geld kosten ...

miss makkelijker met diggifant , heb zelf ooit turbo op 8v gehad , kosste kapitalen , icl nokkenassen in 3 delen etcetcetc
dus van daaruit zou ik meeste ( bestaande onderdelen ) combineren
bv . complete G60 motor /kabelboom /comp./ LLM

finetuning , chip op maat
Van kronenburg (geldrop ) http://kms.vankronenburg.nl/
of jeroen dik(http://www.jdengineering.nl/)

randd in tilburg is er helaas niet meer ;)

suc 6 !

bolku
03-05-2006, 07:53
Hoi,

Bel me eens voor wat info over je plannen, ik heb ( zoals je wss wel weet) veel onderdelen voor je liggen en kan de inbouw/ afstelling uiteraard ook verzorgen.
Persoonlijk denk ik dat John of Jeroen er niet echt op zitten te wachten als je daar naartoe gaat met je k-jet-turbo.....is veel te oud voor hun.
06-52356776

Stijn
03-05-2006, 10:51
ik ga waarschijnlijk naar de bekende weg vragen, jullie hebben namelijk meer verstand van VW parts,

komen de afmetingen ed van een G60 blok wel overeen met een JH blok ?
Ik heb dus een spruitstuk ed erbij speciaal voor JH.

bij wie zou ik terecht kunnen voor finetuning van het blok ? ik wil proberen er maximaal vermogen uit te halen zonder de boel binnen de kortste keren kapot te rijden.

een 160-170 pk aan de wielen zou mooi zijn, dan kom ik nog met de Golf V GTI mee :)

waar zou ik pakkingen ed kunnen kopen ? ik ken alleen Renault shops.
in USA kan ik wel gaan shoppen maar doe het liever in NL om dure verzendkosten en btw ed te ontlopen.

zeldzaam is deze kit zeker, er zijn er nog maar een paar honderd in de USA
en zover ik en de USA eigenaars weten ben ik momenteel de enige Europeaan met een complete !! Callaway kit.

Een JH of een PG (G60 dus) zijn dezelfde basisblokken en slechts op enkele zeer kleine punten van elkaar te onderscheiden(bijvoorbeeld aanwezigheid bevestigingspunt knocksensor). Alle andere bevestigingspunten zijn aanwezig en dus zijn alle onderdelen uitwisselbaar. Het grote voordeel is (behalve de al genoemde appel-en-een-ei prijs van een kaal G60 blok) dat je meteen klaar bent voor boost (compressieverhouding ca 8,5:1)

Onderdelen: overal te krijgen, maar koppakking en bouten zou ik gewoon bij VW halen en dan voor wat betreft de pakking de stalen (G60 versie).

callaway
03-05-2006, 11:02
Een JH of een PG (G60 dus) zijn dezelfde basisblokken en slechts op enkele zeer kleine punten van elkaar te onderscheiden(bijvoorbeeld aanwezigheid bevestigingspunt knocksensor). Alle andere bevestigingspunten zijn aanwezig en dus zijn alle onderdelen uitwisselbaar. Het grote voordeel is (behalve de al genoemde appel-en-een-ei prijs van een kaal G60 blok) dat je meteen klaar bent voor boost (compressieverhouding ca 8,5:1)

Onderdelen: overal te krijgen, maar koppakking en bouten zou ik gewoon bij VW halen en dan voor wat betreft de pakking de stalen (G60 versie).

ik snap dat de G60 speciaal gebouwd is voor druk. maar de JH heef ook 1:8,5 compressie.

zit het werkelijke verschil dan in de gebruikte zuigers, krukas enz ??

ik ben inmiddels overtuigd dat het een PG moet worden, en twijfel nu even over digifant/K-jet.

het liefst k-jet want dat is de echte old skool maar als het goedkoper/makkelijker is met een digifant, tja soms moet je consessies doen.

ik heb op doppel-wobber heel wat nuttige info gevonden maar waar kan ik evt nog meer info vinden over K-jet en Digifant ??
engels/duits/frans en spaans is geen probleem, neederlants oferigens ookniet :D

MORREN
05-05-2006, 09:31
Heb je deze set nou nieuw gekocht of niet?
Ik ben er ook wel eens achteraan gegaan, doordat ik op google bij deze set kwam, maar er was echt niet aan te komen!
Was allemaal al veel te oud en niemand verkocht dat nog..
Of heb jij conecties in de states?

callaway
05-05-2006, 09:56
Heb je deze set nou nieuw gekocht of niet?
Ik ben er ook wel eens achteraan gegaan, doordat ik op google bij deze set kwam, maar er was echt niet aan te komen!
Was allemaal al veel te oud en niemand verkocht dat nog..
Of heb jij conecties in de states?

Patrick,

doe maar niet, anders ben ik niet meer de enige in Europa :)

Ik heb de set via ebay gevonden in gebruikte nieuwstaat.
pas op, er verkopen een heleboel mensen losse onderdelen, als je die gaat kopen ben je een vermogen kwijt om de set compleet te maken.
er worden al bedragen van 350 dollar gevraagd(en gegeven) voor de valve covers.

Ik heb wel een paar connecties op Callaway gebied, maar dat is meer Corvette gerelateerd. En Callaway zelf geeft geen support meer want zij hebben alle rechten enz verkocht aan een inmiddels failliet bedrijf "New Dimensions"

Richard
05-05-2006, 10:50
rijd nog wel eentje in oostenrijk..
maar iig goed bezig..

callaway
05-05-2006, 10:54
rijd nog wel eentje in oostenrijk..
maar iig goed bezig..

Hoi Richard, het is dus doorgegaan zoals je gezien hebt :)

vertel me alles over de callaway uit oostenrijk. pics etc
jammer dat ik dat nu weet, ik had graag de exclusiviteit voor europa gehad ;)

Richard
05-05-2006, 10:58
heb je zowiezo.. heb hem ooit eens in een boekje gezien..
was al 6 jaar geleden dus of ie nog rijdende is..

MORREN
05-05-2006, 16:09
Patrick,

doe maar niet, anders ben ik niet meer de enige in Europa :)

ik heb de set via ebay gevonden in gebruikte nieuwstaat.
pas op, er verkopen een heleboel mensen losse onderdelen, als je die gaat kopen ben je een vermogen kwijt om de set compleet te maken.
er worden al bedragen van 1000 dollar gevraagd(en gegeven) voor de valve covers.

ik heb wel een paar connecties op callaway gebied, maar dat is meer Corvette gerelateerd.

Hahaha ok, nee heb het nu al anders gedaan maar ik vind het super om te zien!
Suc6 met dit hele mooie project!

callaway
18-05-2006, 08:24
weet iemand toevallig of er een 6-bak (VW,Seat,Skoda) is die passend is op een PG onderblok ??

Stijn
18-05-2006, 10:19
ik snap dat de G60 speciaal gebouwd is voor druk. maar de JH heef ook 1:8,5 compressie.

zit het werkelijke verschil dan in de gebruikte zuigers, krukas enz ??

ik ben inmiddels overtuigd dat het een PG moet worden, en twijfel nu even over digifant/K-jet.

het liefst k-jet want dat is de echte old skool maar als het goedkoper/makkelijker is met een digifant, tja soms moet je consessies doen.

ik heb op doppel-wobber heel wat nuttige info gevonden maar waar kan ik evt nog meer info vinden over K-jet en Digifant ??
engels/duits/frans en spaans is geen probleem, neederlants oferigens ookniet :D

Om te beginnen heeft een PG bijvoorbeeld zuigerkoelers, een JH niet.

Tja, K-jet of Digifant.... Persoonlijk zeg ik K-Jet, puur uit originaliteits oogpunt. Dit is gewoon een super zeldzame set en hoort wat mij betreft dan ook origineel opgebouwd te worden.
Als ultiem vermogen je doel is dan moet je K-jet laten voor wat het is. Ga dan Digifant of nog liever DTA/Megasquirt o.i.d.

Hoe werkt de verrijking bij zo'n Callaway set? Is dat geregeld met een drukgevoelige warmloopregelaar zoals vroeger bij Audi's? Er zijn in het verleden nogal wat auto's op de markt gekomen met turbo K-Jets die je als basis kunt gebruiken. Denk aan Audi, Saab, Volvo.

Stijn
18-05-2006, 10:21
[edit] zie nu dat er zelfs een microfueler bij de kit zit. Dan ben je toch helemaal klaar al?

callaway
18-05-2006, 11:12
[edit] zie nu dat er zelfs een microfueler bij de kit zit. Dan ben je toch helemaal klaar al?

de optionele microfueller heb ik erbij dus we praten hier over een Stage2 kit

er is ook nog waterkoeling beschikbaar maar die optie is maar 7 keer verkocht door callaway dus dat wordt zelf bouwen.

ik heb al een onderzoek gestart naar de volvo 240 turbo CIS die voor meer brandstof aanvoer zorgt.
en een audi 5000 warmloop element.

hiermee schijn je het standaard K-jet te kunnen verbeteren om boost te kunnen rijden.

het standaard JH blok met std K-JET is goed voor ong 0,5 bar druk
met de microfueller en intercooler kun je al naar ong 1 bar
maar de ervaring leert dat de standaard CIS toch niet voldoende peut kan leveren.

wat ik wil realiseren is een betrouwbaar vermogen, dus geen supermonster waarvan ik elk jaar het blok mag reviseren.

dus vandaar nog een beetje twijfel tussen old skool k-jet en digifant betrouwbaarheid.

even als toelichting , ik heb de keuze gemaakt voor een Cabby mk1 omdat ik deze gewoon mooi vindt, het project wordt gebaseerd op een mooie strakke een daily driver en dus geen garage queen prize winner.

Ik ben erg gecharmeerd van de classiclines vanwege hun complete uitrusting en de kleuren groen/beige met beige int en bord rood/bord rood met beige int genieten mijn voorkeur.

callaway
31-05-2006, 14:50
weet er iemand van jullie trouwens of er een 6-bak van (VW/seat/skoda) passend is op een G60 onderblok ??

Stijn
31-05-2006, 14:53
Eh ja, maar dan kom je meestal uit bij diesel bakken (TDI) en die hebben dus veel te lange overbrengingen. Alle bakken op 020 basis passen in ieder geval, evt moet je nog ombouwen naar kabelschakeling.

callaway
31-05-2006, 14:56
Eh ja, maar dan kom je meestal uit bij diesel bakken (TDI) en die hebben dus veel te lange overbrengingen. Alle bakken op 020 basis passen in ieder geval, evt moet je nog ombouwen naar kabelschakeling.

ok, dan gaat die wens van het verlanglijstje af. :(

Ik wil best wat aanpassingen doen maar het project moet wel medium budget blijven.

Piet78
30-06-2006, 05:35
Hallo,

Ben blij dat er nog mensen bezig zijn met het opbouwen van een turbo op een GTI.

Ikzelf ben 2 jaar geleden ook gestart met turbo op GTI 8V digifant te plaatsen.
Het project is ook stilgevallen wegens andere prioriteiten.
Ik heb zelf inox verlengstukken gelast en gefreesd om zo de collectoren/spruistukken van een td te kunnen gebruiken, overigens ook een softturbo van een td gebruikt.
Ik heb echter het inspuitsysteem nog niet aangepast met als gevolg dat de motor uitslaat bij een toerental van rond de 3000 toeren.
Wat logisch is natuurlijk aangezien dan de turbo extra lucht begint te geven en de digifant en de injectoren aan hun grens zitten.
Ik ben van plan een K-jetrinic systeem bij te bouwen dat drukgestuurd is. Dit met als voornaamste reden dat er in de lagere toerentallen en vrijloop, evenals koude sart, de digifant alles perfect regelt. De K-jetronic moet dan enkel voor extra drinken zorgen bij de hogere belasting. Heeft natuurlijk wel wat kilo's extra tot gevolg.
Mijn target is 200 pk, maar ik denk dat dit toch iets te hoog gegrepen is aangezien ik op niet meer dan 600-800 gram druk wil rijden, om beschadiging door te hoge temperaturen te voorkomen.

Groeten,

Piet

callaway
30-06-2006, 07:18
Ik ben nog niet begonnen, maar puur bezig info te verzamelen

ik ben op dit moment nog druk met [offtopic] mijn Corvette te restaureren[offtopic]

mijn verwachting is in het voorjaar 2007 een PG blok aan te schaffen en daar mee te beginnen reviseren.

dus mocht je tips hebben en foto's, heeeel graag.
en als je besluit K-jet te gaan gebruiken dan wil ik daar ook graag meer van weten.

ps je huidige setup met digifant is toch elektronisch ? dan kun je toch injectoren met hogere opbrengst nemen en een chip laten bakken om het geheel opnieuw te regelen. ( ik ben geen VW expert en al zeker geen ervaring met digifant)

sciroccoGTII
03-07-2006, 17:21
hej callaway..
Anders heb ik wel genoeg info voor je ;) (ben niet zo veel op msn heb je wel gemerkt denk ik.. :redface: Die tijd breng ik liever door in mn werkplaatsje..
Maar als je voor K-jetronic gaat dan zal je wel enkel dingen moeten aanpassen, is natuurlijk wel echt old skool en superstoer!. Enkele dingen die je sowieso nodig hebt, een warmloopregelaar van een audi turbo (5 cil.) of die van een 16V aanpassen. Hoe en wat dit werkt leg ik je wel eens op msn uit. Deze zorgt voor een brandstof verrijking. Door verschillende berekeningen uitgevoerd te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat heel veel mensen je bang willen praten dat K-jet niet voldoende brandstof kan leveren. Dit is onzin..27 psi (1,89 bar) turboduk is zelfs mogelijk!! maar dan moet je ook wel meer aan je blok aanpassen wil dit goed gaan. Dus je brandstoftoevoer is geen enkel probleem, ja op een testbank en dan constant over een langere periode op volle turbodruk houden dan gaan ze het niet bijbenen waarschijnlijk maar als je op de weg rijdt geen enkel probleem! kun je zo sportief rijden als je wilt. Ik ga ook gebruik maken van een audi 5 cil. gasklephuis omdat deze een grotere doorlaat heeft. De ontstekeking werkt m.b.v vacuumsysteem (leidingen omleggen). Dit schema geef ik je wel via msn en leg ik je alles wel uit. Ik ga dit alles gewoon op een JH blokje bouwen, ik zie geen serieuse problemen in die ontbrekende zuigerkoelers tegenover een PG. Ik ben ook van plan om zo rond de 0,8 bar turboduk te gaan rijden op een compressieverhouding van 8,5 op 1. Als je vragen heb stel je ze maar!

Greetzz...

callaway
04-07-2006, 07:28
hej callaway..
Anders heb ik wel genoeg info voor je ;) (ben niet zo veel op msn heb je wel gemerkt denk ik.. :redface: Die tijd breng ik liever door in mn werkplaatsje..
Maar als je voor K-jetronic gaat dan zal je wel enkel dingen moeten aanpassen, is natuurlijk wel echt old skool en superstoer!. Enkele dingen die je sowieso nodig hebt, een warmloopregelaar van een audi turbo (5 cil.) of die van een 16V aanpassen. Hoe en wat dit werkt leg ik je wel eens op msn uit. Deze zorgt voor een brandstof verrijking. Door verschillende berekeningen uitgevoerd te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat heel veel mensen je bang willen praten dat K-jet niet voldoende brandstof kan leveren. Dit is onzin..27 psi (1,89 bar) turboduk is zelfs mogelijk!! maar dan moet je ook wel meer aan je blok aanpassen wil dit goed gaan. Dus je brandstoftoevoer is geen enkel probleem, ja op een testbank en dan constant over een langere periode op volle turbodruk houden dan gaan ze het niet bijbenen waarschijnlijk maar als je op de weg rijdt geen enkel probleem! kun je zo sportief rijden als je wilt. Ik ga ook gebruik maken van een audi 5 cil. gasklephuis omdat deze een grotere doorlaat heeft. De ontstekeking werkt m.b.v vacuumsysteem (leidingen omleggen). Dit schema geef ik je wel via msn en leg ik je alles wel uit. Ik ga dit alles gewoon op een JH blokje bouwen, ik zie geen serieuse problemen in die ontbrekende zuigerkoelers tegenover een PG. Ik ben ook van plan om zo rond de 0,8 bar turboduk te gaan rijden op een compressieverhouding van 8,5 op 1. Als je vragen heb stel je ze maar!

Greetzz...

gaaf, mijn handen beginnen al te jeuken om te beginnen :D

maar first things first de Vette moet eerst af, Ik ben wel benieuwd wat de dyno resultaten zijn met 0,8 bar

met mijn Renault 5 GT Turbo heb ik ook altijd op 0,8 gereden (dat was het maximale met originele carb -wel andere sproeier bezetting)

dus ik dacht aan tussen 1,0-1,3 bar te gaan proberen met doel een 160pk te behalen en toch redelijk onkostenvrij te rijden.

dus geen 250pk en ieder kwartaal blok reviseren.

je kan met ook een mail sturen met details en foto's van je project, die gooi ik dan wel hiero online.

jeroenvgfn at hotmail dot com
de mailbox kan 10mb per mail aan dus laat maar komen die foto's :D

Matheo
04-07-2006, 07:53
foto's kunnen ook in het fotoalbum hier ;)
supertopic is dit trouwens (mooi project ook)! zo krijg ik er ook nog eens verstand van :tongue:

MHmotorsport
13-11-2006, 12:45
Wat een magnifieke turbokit... Is er nog vordering in dit project ?
Zeker op k-jet laten werken he...

http://members.home.nl/callawaycorvette/volkswagen/Afb001.jpg
Die microfueler is volgens mij net bedoeld om de standaard k-jet de nodige verrijking te geven. Je mag niet vergeten dat ze in de VSA ke-jet gebruikten met lambda controle ipv warmdraairegelaar. Volgens mij zetten ze die microfueler ipv het originele controle-orgaan dat normaal naar lambda, toeren, vollast enz kijkt en maken ze het geheel wat rijker en vooral boost-gevoelig op die manier...
Voor ons arme zielen die niet die kit hebben met microfueler, moeten we idd best gaan kijken naar saab, volvo of porsche k-jet turbo systemen met een warmdaairegelaar die drukgevoelig is...

callaway
13-11-2006, 13:32
Wat een magnifieke turbokit... Is er nog vordering in dit project ?
Zeker op k-jet laten werken he...

Die microfueler is volgens mij net bedoeld om de standaard k-jet de nodige verrijking te geven. Je mag niet vergeten dat ze in de VSA ke-jet gebruikten met lambda controle ipv warmdraairegelaar. Volgens mij zetten ze die microfueler ipv het originele controle-orgaan dat normaal naar lambda, toeren, vollast enz kijkt en maken ze het geheel wat rijker en vooral boost-gevoelig op die manier...
Voor ons arme zielen die niet die kit hebben met microfueler, moeten we idd best gaan kijken naar saab, volvo of porsche k-jet turbo systemen met een warmdaairegelaar die drukgevoelig is...

bedankt voor de lovende woorden,

wat de vorderingen betreft, ik ben nog steeds bezig met info verzamelen en ik ga binnenkort de turbo opsturen voor revisie en de microfueler testen of de druk sensor nog wel werkt (die gaan heel vaak kapot)

verders ben ik pas van plan om een Cabriolet te kopen mid volgend jaar en dan gaat het project pas echt van start.

microfuelers zijn los te koop in USA , ik zie ze voorbij komen voor $200
maar dan reken er nog maar $60 verzendkosten bij en natuurlijk invoerrechten en BTW.

dus is het voordeliger/beter een volvo of saab setje te kopen.

Ik ben trouwens van plan om een PG onderblok te gaan gebruiken en de kop/ k-jet enz van een JH blok te nemen.

verders zit er nu een downpipe bij van 2,5 inch (5,zoveel CM)
en ik wil graag een 3 inch ( bijna 8 cm) uitlaatsysteem gaan maken.

maar dat komt tegen die tijd wel.

eerst nog wat dingen op een rij hebben.

Richard
13-11-2006, 13:55
schrick heeft een soortgelijke kit..
http://www.autoscout24.ch/AS24Web/Detail.aspx?wl=1&lng=ger&id=3532954&qs=from%3dSearch%26make%3d74%26model%3d2084%26yearto%3d1985%26cur%3dCHF%26hpfrom%3d140%26zipcountry%3dCH%26total%3d2&page=1&row=2

René
13-11-2006, 14:12
Heel gaaf project dit, deze ga ik ff volgen!

schrick heeft een soortgelijke kit..
http://www.autoscout24.ch/AS24Web/Detail.aspx?wl=1&lng=ger&id=3532954&qs=from%3dSearch%26make%3d74%26model%3d2084%26yearto%3d1985%26cur%3dCHF%26hpfrom%3d140%26zipcountry%3dCH%26total%3d2&page=1&row=2

klopt:

http://golf1.info/forum/attachment.php?attachmentid=795

deze kit is van `n Duitser en die heeft het ook steeds over een Horag turbo?

callaway
13-11-2006, 14:29
schrick heeft een soortgelijke kit..


zie ook :
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=21983 :D

MHmotorsport
05-12-2006, 18:33
Ik heb me wrs vergist, die microfueler zal toch gewoon de koudstartinjector aansturen... zodat het dus niet moet werken met ke-jet (wel k-jet of CIS basic zoals de amerikanen het noemen)

Zelf begin ik aan een gelijkaardig projectje met de T3 en k-jet van een saab 900 turbo van '82... Ik heb er wel een naakt G60 blokje voor liggen (oliesproeiers, natriumgekoelde uitlaatkleppen en lage compr zuigers zorgen nl voor een betere basis)... En zo moet ik ook het standaard 8v gti blokje niet opengooien... Nu nog wat tijd zoeken om er echt aan te kunnen beginnen...

golf1-gtd
21-02-2009, 23:34
Ben je al wat verder?

callaway
24-02-2009, 11:33
Ben je al wat verder?

Ik ben nog steeds niet begonnen :redface:

Heb wel eind 2007 een PG blok met JH kop en toebehoren gekocht bij naamgenoot Jeroen (Bolku)
maar ook nog steeds niet opgehaald, stond ook (nog) niet in de weg gelukkig.

loco-vr6
24-02-2009, 15:35
zonde joh,

je moet alles gewoon voor weinig aan mij verkopen :D
laat ik je wel weten of alles goed werkt goed :thumbup:

ff serieus, hoe lang licht het nu al op de plank?
heb je eigenlijk al een wagen gekocht of niet?

callaway
24-02-2009, 16:24
zonde joh,

je moet alles gewoon voor weinig aan mij verkopen :D
laat ik je wel weten of alles goed werkt goed :thumbup:

ff serieus, hoe lang licht het nu al op de plank?
heb je eigenlijk al een wagen gekocht of niet?

sorry jongens dat ik jullie zo lang laat wachten,
Ik heb eerst het gezin compleet gemaakt.
eind 2005 toen ik de kit kocht had ik een dochtertje van 1 1/2 en nu is de 2e al bijna 1 en de 3e komt in Juli :tongue:

Verders heb ik de Corvette gerestaureerd in de weinige uurtjes die ik tot mijn beschikking had.

Wil je de turbokit opbouwen/uitproberen ? dat kan altijd in overleg. :thumbup:

De auto is ook nog niet gekocht maar dat kan binnen 1 dag veranderen.
geld uitgeven is zo gedaan :D
(momenteel op zoek naar een zwarte sportline of zo'n zilverblauw-ik weet nog steeds de juiste kleurcode niet- met blauw/rode ruitjes interieur)

Verders heb ik de jetta grille en bbs spoilerset al klaar liggen voor mijn mk2 Callaway GTI replica.

en ben in onderhandeling over een originele Mk2 Callaway turbokit en heb opties op een complete handgebouwd geprepareerd 944 motor met Callaway turbo.

dus .......

Ik hoop dat de recessie in USA voortzet en mijn bankrekening niet te hard in het rood schiet :wow:

Stijn
24-02-2009, 20:50
Ben -nog altijd- erg benieuwd :)

loco-vr6
25-02-2009, 00:02
sorry jongens dat ik jullie zo lang laat wachten,

Wil je de turbokit opbouwen/uitproberen ? dat kan altijd in overleg. :thumbup:



PM me je prijs maar eens, ik ben wellicht bereid diep in de pocket te duiken voor deze set :D

callaway
25-02-2009, 08:35
PM me je prijs maar eens, ik ben wellicht bereid diep in de pocket te duiken voor deze set :D

Er staat op dit moment een splinternieuwe kit te koop in de for sale section.laatst bekende prijs was $4500
Callawayturbo.no-ip.org (http://callawayturbo.no-ip.org/viewtopic.php?f=14&t=77)

Helaas is mijn Callaway forum een beetje dood maar daar wordt weer aan gewerkt

verders staat er nog een op vortex voor $1250 maar die is bij lange na niet compleet.incomplete Callaway kit (http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=4249851)

en een complete motor voor $3000 en deze is wel compleet maar niet geheel origineel (http://forums.vwvortex.com/zeropost?cmd=tshow&id=4178958)


en voor de liefhebbers is hier de originele verkoopfolder (http://jeroenvgfn.dyndns.org/Callaway_VW_Brochure.rar)
(rar bestand zitten 6 scans ingepakt)

bolku
25-02-2009, 19:00
Motor staat nog steeds niet in de weg... :D
Zit nog steeds ingebouwd in mijn cabbie en die staat lekker hoog en droog op de brug binnen bij mij in de werkplaats....( tering...zo lang alweer... :D )
Deze zomer ga ik hem zoiezo uitbouwen, mijn nwe motor is bijna klaar en ik wil weer rijden met dat ding. :shake: ...staat alweer veel te lang stil.

callaway
03-03-2009, 20:39
Jeroen,

laat me even wat weten zodra je de motor hebt uitgebouwd.

dan moet ik iets regelen met een aanhanger en even een motorstandaard en takel kopen.

------------------------------------------

Hier is nog een mooie foto van de stage1 ( zonder intercooler )
http://jeroenvgfn.dyndns.org/callaway_stage1.pdf

callaway
06-03-2009, 13:15
Heren turbo liefhebbers,

vandaag mag ik U mededelen dat ik nu eigenaar ben van 2 Callaway Kits. :D

de mk1 kit die ik dus al had
en nu is er onderweg een mk2 kit :thumbup:


de mk1 wordt het project met de cabrio
de mk2 wordt een project met een early GTI

Sommigen van jullie hebben mij vorig jaar al zien vragen naar een BBS kit en jetta front en gezien dat ik die gekocht heb ook uiteraard.

dat moet dus zoiets worden
http://jeroenvgfn.dyndns.org/gti-bbs.JPG


nu alleen nog eens tijd vinden om die 2 projecten te gaan starten.

callaway
06-03-2009, 13:24
hier wat fotookes

http://jeroenvgfn.dyndns.org/mk2-kit/1.jpg
http://jeroenvgfn.dyndns.org/mk2-kit/2.jpg
http://jeroenvgfn.dyndns.org/mk2-kit/3.jpg
http://jeroenvgfn.dyndns.org/mk2-kit/4.jpg
http://jeroenvgfn.dyndns.org/mk2-kit/5.jpg

De Pul
06-03-2009, 13:33
Cool!!!!

Marcski
06-03-2009, 15:34
dat is toch die set van vortex? die was helemaal niet duur!

Hight
07-03-2009, 08:57
Hij heb gewoon 2 turbo projecten, netjes hoor!

erg dikke set. helemaal compleet?

mvg Mike

martiepartie
07-03-2009, 09:10
Gefeliciteerd! Nu hard zoeken naar de tijd die je nodig hebt. Dit hoort op een auto thuis, niet in de schuur :)

callaway
07-03-2009, 23:16
dat is toch die set van vortex? die was helemaal niet duur!

er staan diverse kits op vortex , niet alles is compleet of origineel dus laat je niet :eek: naal nemen.

welke kit bedoel je dan kan ik voor je kijken of het iets is,

Marcski
10-03-2009, 13:00
nee, de set die jij gekocht hebt stond op vortex voor niet al te veel geld..
ik heb geen interesse, anders zou ik het complete blokje wel kopen wat een DCI-clublid nu aan het uitbouwen is ;)

callaway
10-03-2009, 13:14
nee, de set die jij gekocht hebt stond op vortex voor niet al te veel geld..
ik heb geen interesse, anders zou ik het complete blokje wel kopen wat een DCI-clublid nu aan het uitbouwen is ;)

nee hoor, de Kit die ik gekocht heb stond recentelijk niet op Vortex.
vandaar dat ik het vraag omdat ik wel in de gaten houdt wat er allemaal te koop staat.

Ik heb mijn Kit van Craigslist ( marktplaats voor USA )

en erg goedkoop was hij ook niet , als je het gaat vergelijken met nieuwe onderdelen. maar dan heb je weer geen old skool :D

Mocht er ooit iemand Callaway onderdelen of kits op forums, Ebay, Craigslist of elders zien en interesse hebben laat mij dit even weten, Ik kan kijken hoe origineel een kit is en of deze compleet is.

:thumbup:

Marcski
10-03-2009, 15:43
zou toch zweren dat ik exact deze foto's in een Vortex advertentie heb gezien, maar kan hem niet meer teurgvinden..

MauSeR35
11-03-2009, 16:58
Mooie kitjes hoor! Hoop dat we ze nog een keer in actie kunnen zien/horen. :D Succes met op/om bouwen

callaway
11-09-2010, 22:05
eindelijk weer een update !!!!!!

vrijdagmiddag een netjes klaar gemaakte motor opgehaald bij Bolku.

nu nog de turbo laten nakijken pakkingen en wat silicone koppelstukken bestellen en dan gaan we vieze handjes maken :D

owja de auto waar al dat moois ingebouwd wordt.

een zogoed mogelijke originele zwarte sportline 1991
http://lh3.ggpht.com/_dtCVGkNLvXE/TIFbbeq46oI/AAAAAAAAAHI/7c9DJMCrcbg/s800/22052010057.jpg

de boostgauges zitten al mooi te pronken
http://lh6.ggpht.com/_dtCVGkNLvXE/TIFhqBR4f2I/AAAAAAAAAIc/V3telyO8ybk/s800/21072010155.jpg

callaway
23-01-2012, 20:53
Na weer een jaar radiostilte :rolleyes:

even een update , eerst het praatje dan de plaatjes.

Ik heb nu de oude motor 2H uitgebouwd.
Moet de versnellingsbak gaan overzetten en de koppeling vervangen voor een zwaarder exemplaar.
Dan onderblok zilver spuiten en alle kleine onderdelen overzetten op het nieuwe blok zoals waterpomp, dynamo enz.

Dan kan de motor er weer in en kan de opbouw turbo-onderdelen beginnen.

Vraagje, Is er iemand met voldoende ervaring om me een zaterdag te komen helpen met wat werkzaamheden mbt kjet en koppeling.

Ik heb heel lang aan Renaultjes 5 gesleuteld maar een koppeling vervangen heb ik nog nooit van men leven gedaan en bij het ombouwen van digifant naar k-jet + kabeboom en lassen olieretourleiding heb ik hulp nodig
Dit hoeft uiteraard niet gratis , maar aub wel iemand met voldoende ervaring.


http://jeroenvgfn.dyndns.org/foto1.jpg
http://jeroenvgfn.dyndns.org/foto2.jpg
http://jeroenvgfn.dyndns.org/foto5.JPG
http://jeroenvgfn.dyndns.org/foto6.jpg
http://jeroenvgfn.dyndns.org/foto7.jpg
http://jeroenvgfn.dyndns.org/foto8.jpg
http://jeroenvgfn.dyndns.org/oillines.jpg

evilnyntje
23-01-2012, 21:13
:thumbup:

Dokter D
24-01-2012, 20:00
Zo das een gaaf project! Keep up the good work!

Wim.
26-01-2012, 22:46
Leuke turbo kitjes! Succes met het inbouwen. Ik vind het tever vanaf Noord-Holland! :D

antoine91
28-01-2012, 16:05
gaaaf project man ;)

superbeast
31-01-2012, 20:06
Leuk project, heb zelf ook nog geen ervaring met koppeling vervangen.

Op onderstaande link kan je een hoop vinden mbt motor en elektriciteit.
http://www.volkspage.net/technik/ssp/index_eng.php/

Ook was er een russische site.
http://vwts.ru/page02.html

Op het eerste oog is het allemaal russiche taal, maar er staan ook engelse manuals tussen.
Tis wel even zoeken

Mvg Frank

callaway
31-01-2012, 23:14
Leuk project, heb zelf ook nog geen ervaring met koppeling vervangen.

Op onderstaande link kan je een hoop vinden mbt motor en elektriciteit.
http://www.volkspage.net/technik/ssp/index_eng.php/

Ook was er een russische site.
http://vwts.ru/page02.html

Op het eerste oog is het allemaal russiche taal, maar er staan ook engelse manuals tussen.
Tis wel even zoeken

Mvg Frank

Uit het boekje :D
maar geen real life experience ;)

komt helemaal goed,

Ik ga deze week maar even niet sleutelen, aangezien ik geen verwarmde ruimte heb :eek:

maar zal binnenkort weer wat fotoos plaatsen met updates :thumbup:

superbeast
01-02-2012, 11:49
Zonder verwarmde sleutelruimte is de lol er gauw vanaf.
ben zelf aan het opruimen in de garage, heeft ook geen verwarming.
dat is ook geen pretje

Hight
08-03-2012, 22:48
heej, eindelijk begonnen met de ombouw...

ik ga (eindelijk) een dezer dagen ook maar weer eens verder...

mvg Mike

callaway
16-04-2012, 21:11
De draad weer opgepakt en de motortakel weer geleend bij de plaatselijke garage :thumbup:

Ik dacht even de koppeling erop, bak monteren en takelen maar.

helaas.

Tijdens het werken valt ineens mijn oog op de motorsteun.
rubber kaputt.

Dus dan maar oude overzetten. :thumbup:

gaandeweg ontdek ik ook dat de dynamosteun enz heel anders is als 2H en PG.

maar goed zetten we die toch ook over :cool:
past niet, :eek:

Na bestuderen zit er op de PG een verdikkingsplaatje en op de 2H niet.
voorzichtig een dreun op het plaatje gegeven en tadaaaaa en gat in het blok

wat nu ?? alles PG terugzetten en andere motorsteun+ dynamo+beugels die passen kopen of is er een andere oplossing mogelijk.

hieronder wat foto's om bovenstaand verhaal te visualiseren.

verder heb ik nog een vraag, Toen ik het PG blok van Bolku kocht was de JH kop al op de PG gemonteerd en distributieriem gemonteerd.

tijdens het goedzetten van vliegwiel voor koppeling zag ik dat pijltjes distributiezijde niet gelijk stonden.
is er een makkelijke manier om te controleren of alles wel op tijd staat ?

het gat in de PG
http://jeroenvgfn.dyndns.org/IMG_1664s.jpg

het plaatje wat erop gekit zat
http://jeroenvgfn.dyndns.org/IMG_1665s.jpg

de zwarte is de 2H beugel de zilveren de PG
http://jeroenvgfn.dyndns.org/IMG_1666s.jpg
http://jeroenvgfn.dyndns.org/IMG_1667s.jpg

links zilver de PG of JH beugel en rechts zwart alle 2H beugels dynamo
http://jeroenvgfn.dyndns.org/IMG_1668s.jpg

hier nog een keer de 2 onderblokken 2H zonder gat en PG met gat
http://jeroenvgfn.dyndns.org/IMG_1671s.jpg
http://jeroenvgfn.dyndns.org/IMG_1672s.jpg

Audi1981
16-04-2012, 21:40
Goeie steun op de plek zetten met een papieren pakking + Curil lijm = no problemo :thumbup:

callaway
16-04-2012, 21:44
Goeie steun op de plek zetten met een papieren pakking + Curil lijm = no problemo :thumbup:


De oude plaat is geheel vlak en de 2H steunplaat is gedeeltelijk gebogen dus de buitenste randen en een stukje gat blijven dan open of is die papieren pakking sterk genoeg ??

en zoja waar kan ik dat kopen , gewoon bij de automaterialenzaak, of bij VW
heb er nog nooit van gehoord.

Audi1981
16-04-2012, 22:00
De oude plaat is geheel vlak en de 2H steunplaat is gedeeltelijk gebogen dus de buitenste randen en een stukje gat blijven dan open of is die papieren pakking sterk genoeg ??

en zoja waar kan ik dat kopen , gewoon bij de automaterialenzaak, of bij VW
heb er nog nooit van gehoord.

Ik zie net in ETKA dat;

037 103 111 de plaat is die pakking;
n 902 502 01 op z'n plek houd.
Die plaat heb je al en de pakking kan je dus gewoon bestellen.
Motorsteun zit normaal bij een PG niet op die plek maar kan je gewoon op die plaat monteren lijkt me.

Audi1981
16-04-2012, 22:05
Curil (http://www.elring.de/pdf/compound/td_Curil_en_scr.pdf) is trouwens, net als Hylomar (http://www.hylomar.nl/), prima pakkinglijm / vloeibare pakking.
Je kan er pakkingen mee vervangen, maar ook lijmen zodat ze op hun plek blijven tijdens montage :thumbup:
(wel categorie roze olifantjes en erger trouwens)

sciroccoGTII
16-04-2012, 22:08
Ja je monteerd gewoon die plaat die het gat afdicht onder je motorsteun..vloeibare pakking en klaar ben je easy does it

callaway
16-04-2012, 22:27
De plaat kan dus NIET terug omdat dat de steun van de 2H dynamo niet meer past.

Dan wordt het zooitje te dik en loopt de distributie aan.

Dus als ik dan alles PG moet terugzetten wie heeft er een duidelijke foto van wat ik moet aanschaffen om mijn dynamo op de zilveren steun te kunnen monteren.

callaway
16-04-2012, 22:40
Ik zien het al :(

Ik heb nu dynamohouder 049-903-103b

en moet hebben 031-903-141
en goedkoop en heel snel ook :D


de bovenkant ofwel afstel beugels zien er wel hetzelfde uit op tekening.

callaway
19-04-2012, 22:30
De oplossing zat hem inderdaad in de plaat.

Ik maar zoeken naar oplossingen in de dynamo ophangbeugel beugel

de oude plaat was 4mm en heb vandaag een nieuwe laten maken van 1mm
vloeibare pakking ertussen should do the trick.

de originele pakking op Etka is niet meer leverbaar bij VW.

Ik zal morgen de boel dichtbouwen en weer een update plaatsen hier.

Verder wil ik hier alvast even vragen of er iemand uitlaat kan lassen
liefst op locatie maar kan evt een ambulance regelen.
Ik wil met bochtjes en korte stukken een zelfbouw uitlaat maken met evt een middendemper en einddemper , maar twijfel nog over zonder dempers weet namelijk niet wat dit aan Db doet.

Mijn oude R5 GT Turbo met Devil gaf een heerlijk geluid met open uitlaat maatje steigerpijp maar of het legaal was maakte ik me TOEN niet druk.
nu ben ik mijn "wilde" haren wel kwijt :D :kenny:

callaway
13-06-2012, 21:17
De motor is weer gemonteerd

Alleen de achterste motorsteun nog terugplaatsen en monteren
Dan weer verder met installeren complete kjet systeem :redface:


Nu had ik de aandrijfassen laten zitten zodat de auto nog rollend was.
Bij terugplaatsen van de motor heb ik ineens dat de rechter aandrijfas een paar centimeter te kort lijkt ( de lange zijde)

Eerst nog dacht ik dat het te maken had met de schokbrekers te lang zonder gewicht omhoog gestaan maar zelfs met zwaarder maken front komt de as niet tegen de bak.


Wie kan me dit uitleggen wat ik fout heb gedaan en hoe kan ik dit verhelpen

callaway
13-06-2012, 21:45
nog wat fotookes :D

http://jeroenvgfn.dyndns.org/foto15.jpg

http://jeroenvgfn.dyndns.org/foto16.jpg

http://jeroenvgfn.dyndns.org/foto17.jpg

MauSeR35
13-06-2012, 22:17
Mooi, weer een stapje verder zo te zien!
Die aandrijfas is inderdaad wel wat vreemd.

callaway
07-07-2012, 09:52
Aandrijfassen zitten vast.

Nu de andere delen weer langzaamaan terugbouwen.

vraagje over de stuurbekrachtigingsolie reservoir.
klopt het dat je alleen de complete dop dus de zwarte los kan halen ?
Ik heb geprobeerd alleen het rode stuk maar krijg het niet los

nog bepaalde tips mbt vullen en onluchten ?

volgende week ga ik uitlaatspruitstuk en turbo monteren en kan ik verder met de intercooler en oliekoeler.

dan blijft alleen nog het lastigste project over, de Kjet aansluiten incl brandstofpomp en alle elektonica.

:thumbup:

Ik maak volgende week ook weer wat verse fotookes :D

superbeast
07-07-2012, 13:14
Dat kleine rode dopje moet los kunnen zit ook een o-ring tussen.
Kun je een fototje plaatsen van jou stuurbekrachtigings potje.
Dan kan ik zien ofdat het dezelfde is die ik heb.
Voor het vullen van het stuurbekrachtigings systeem, zou ik eerst opvullen en een tijd wachten om de olie laten zakken.
en dan met 2 man werken een die start en stopt en een met de olie standby het potje om eventueel bij te vullen.
weet je zeker dat de pomp niet droogdraait als er een grote luchtbel uit het systeem komt.

callaway
07-07-2012, 22:03
Het lijkt wel of deze vastgelijmd zit.




http://jeroenvgfn.dyndns.org/stuurbekr.jpg

superbeast
08-07-2012, 14:36
Is hetzelfde potje als ik heb.
Alleen bij mij waren die platte opstaande stukken plastic afgebroken van de rode dop.
Ik heb met een waterpomptang de dop losgedraait zat wel goed vast.

callaway
16-07-2012, 22:58
@superbeast (Met waterpomptang gelukt, zat wel erg vast) :thumbup:


Intussen weer wat verder met terugbouwen alle onderdelen.
bij plaatsen luchtfilterhuis bedacht ik me ineens dat ik nog geen rubber afdichting heb van de luchtweger, die ik namelijk heb is de volvo versie.

Wie kan er voor mij de standaard VW luchtweger diameter opmeten ?
en als deze past vraag 2 wie heeft er nog zo'n rubber liggen en wil deze graag doneren :D

als de VW niet past dan zal ik de volvo moeten pas maken.
http://jeroenvgfn.dyndns.org/IMG_2174s.jpg
http://jeroenvgfn.dyndns.org/IMG_2172s.jpg


Later deze week ga ik de originele uitlaat compleet verwijderen en alvast uitlaatspruitstuk + huge T04b :D turbo en downpipe monteren.

Dan ga ik volgende week weer verder met de inlaatzijde.


Ik zou nog steeds van iemand een beetje hulp willen met Kjet ervaring
zodra ik de kabelboom moet gaan uitbreiden met de koudestart en warmloopregelaar aansluiting en brandstofpomp en drukmeter.

callaway
12-09-2012, 23:02
Even een vraagje over olie retour.

In de originele installation manual staat een gat in het blok te boren en tappen voor een oildrain above oil level en word specifiek afgeraden om de drain beneden olie niveau te plaatsen

Nu is het de laatste tijd gebruikelijk om dit dus wel te doen en bij bijna iedere turbokit zit een lasnippel om in je pan te lassen of zelfs een carterplug vervanger die als retour dient.

Kan iemand me dit uitleggen waarom het ineens wel mogelijk is ?
en aangezien ik een PG blok heb kan ik dan evt ook de Glader olieretour gebruiken op de voorkant blok ook al is deze aansluiting erg dun maar wel dan is de leiding veel langer om ophopingen te voorkomen.

:thumbup:

superbeast
13-09-2012, 09:09
Zal in mijn grabbeldoos is zoeken naar de rubber slang vanaf luchtweger naar spruitstuk.
Is toch een jh luchtweger ?

Zit er een restrictor bij om in de aanvoerslang naar de turbo de oliedruk te verlagen, of hoeft dat niet bij de turbo die erbij zit.
als er een rescrictor inzit hoeft je namelijk ook niet zon grote diameter retourslang te gebruiken

Turbo-Variant
13-09-2012, 09:11
Belangrijk is dat de olie makkelijk en vrij terugloopt het carter in. Vandaar waarschijnlijk dat men aanraadt boven het olieniveau te boren, zodat de olie vrij kan teruglopen.

Naar de voorkant zou ik persoonlijk niet doen. Ik zou even moeten kijken waar de retour ook weer zit bij een PG blok, maar denk dat dit wat veel weerstand geeft op de retour. (lang, bochten, dun)

Is een carterpan van een 1.6TD niets voor je??

De Pul
13-09-2012, 12:47
Dat is een oplossing,maar je kan ook in je huidige pan een wartel lassen waar je dan een 90graden koppeling op draait.

Turbo-Variant
13-09-2012, 21:11
Das uiteraard een betere oplossing als je huidige nog goed is en je dit zelf kan (laten) lassen.

callaway
20-09-2012, 21:35
Heb besloten te gaan voor de carterpan te lassen.

De originele olieretour van Callaway is dan wel in het blok maar veel dunner in diameter en heb de pan vol laten lopen met 4 liter water en heb bovenin nog 2cm vrije speling.
dus bij lopende motor is dat niveau nog iets lager.

Binnenkort een dagje vrijnemen op het werk en weer eens lekker opbouwen en een goede update maken

Ik wil voor de winter invalt nog testrijden.

callaway
06-10-2012, 08:20
weer even een update foto.

Injectie op zijn plaats , nu inlaat en vacuum :D

http://jeroenvgfn.dyndns.org/IMG_2518.JPG

Marcski
06-10-2012, 11:37
:thumbup:

Hight
18-10-2012, 22:09
goed bezig!!!

callaway
19-10-2012, 20:00
Soms wou ik dat er weer terug 20 was :screwy:
Lekker met niemand rekening houden en alleen maar sleutelen aan mijn auto(s)

Weer een week voorbij en geen kloot kunnen doen. :angryv:
dalijk is het weer winter in mijn onverwarmde garage

callaway
28-10-2012, 20:09
Vandaag weer een middagje geklust. :giggle:

Intercooler locatie bepaald , turbo geklokt en een hoop klein grut vastgezet.

http://jeroenvgfn.dyndns.org/foto17.JPG

http://jeroenvgfn.dyndns.org/foto19.JPG

http://jeroenvgfn.dyndns.org/foto20.JPG

http://jeroenvgfn.dyndns.org/foto21.JPG

http://jeroenvgfn.dyndns.org/foto24.JPG

http://jeroenvgfn.dyndns.org/foto25.JPG

http://jeroenvgfn.dyndns.org/foto26.JPG

Audi1981
28-10-2012, 21:26
Wat gaaf :thumbup:
Koud in je garage? klik! (http://www.zibro.nl/1217/zibro-24-tc-80-m3.htm)

Hight
01-11-2012, 19:09
welke luchtweger gebruik je? 240turbo?
hoe komen je leidingen dan uit?
en welke warmdraairegelaar ga je gebruiken?

ik ben nog steeds onderdelen aan het verzamelen, blok moet nog steeds naar de tuner.

gr. Mike

callaway
02-11-2012, 00:06
Hey Mike,

Ik dacht jij bent al lang klaar, :wow:
en dat mijn project duhhh nog steeds niet af is :redface:

Ik heb de 240 turbo luchtweger en de audi turbo warmloop,
post hier van het weekend even een schema met verschillen origineel en volvo.

Ga de 240 luchtweger nog niet monteren , heb al moeite genoeg om mijn sportline 2H om te bouwen incl kabelboom naar origineel JH
Als hij loopt ga ik eerst 0,3 of 0,5 bar draaien of alles goed is en ik tevreden ben ga ik de luchtweger vervangen, de extra injector aansturen enz en hoop ergens op de 1 bar uit te komen en een 180pk

stuur me nog eens wat foto's van jouw voortgang.kan ik mischien nog wat afkijken of leren :thumbup:



welke luchtweger gebruik je? 240turbo?
hoe komen je leidingen dan uit?
en welke warmdraairegelaar ga je gebruiken?

ik ben nog steeds onderdelen aan het verzamelen, blok moet nog steeds naar de tuner.

gr. Mike

Hight
02-11-2012, 19:23
mijn voortgang... voor zover zie me topic hier (http://volksforum.com/forum/showthread.php?t=46175&highlight=hight) .

heb t eea op me toenmalige cabrio geplakt en mee gereden. met volvo luchtweger en WUR, t reed maar niet top.

nu dus nog opzoek naar ook een turbo WUR, en diverse andere dingen. beetje bij beetje alles verzamelen. :thumbup:

callaway
03-11-2012, 08:19
mijn voortgang... voor zover zie me topic hier (http://volksforum.com/forum/showthread.php?t=46175&highlight=hight) .

heb t eea op me toenmalige cabrio geplakt en mee gereden. met volvo luchtweger en WUR, t reed maar niet top.

nu dus nog opzoek naar ook een turbo WUR, en diverse andere dingen. beetje bij beetje alles verzamelen. :thumbup:


Heb jij de luchtweger en wur van een gewone 240 gebruikt dan ?

wat haperde en hoe ?

Ik zal je topic eens gaan inlezen :D :thumbup:

Hight
04-11-2012, 12:58
nee ook van een 240turbo. na kreeg ontsteking niet helmaal lekker, en de brandstof.

callaway
04-11-2012, 13:05
nee ook van een 240turbo. na kreeg ontsteking niet helmaal lekker, en de brandstof.


welke bougies ?
vacuum van de voorontsteking getest ?

werkt de plunjer van de kjet goed ? als er niet genoeg druk op het brandstofsysteem ( injectoren) staat loopt hij ook prut


je mag anders mijn kjet en JH-ontsteking wel komen uitproberen , ik ga toch eerst origineel alles uitproberen.

:thumbup:

Hight
04-11-2012, 22:23
voordat het zover is contact ik je wel. Ben ook al een onsteking tegengekomen, die precies hetzelfde uitziet als origineel, maar via usb je eigen ontstekingscurve kan inladen. :thumbup:

callaway
04-11-2012, 22:57
Ben ook al een onsteking tegengekomen, die precies hetzelfde uitziet als origineel, maar via usb je eigen ontstekingscurve kan inladen. :thumbup:

is er ook een nieuwsgierig smiley :limey:

Hight
15-11-2012, 23:33
filmpie (http://www.youtube.com/watch?v=9yHl24QynOM)

:D

superbeast
16-11-2012, 12:15
burnout en doughnuts met een trekker :D :wow:

callaway
17-11-2012, 12:45
geweldig :thumbup:

Turbo CIS :screwy:

Hight
30-09-2013, 17:50
kunnen we al?

callaway
01-10-2013, 18:24
kunnen we al?


Ik heb toevallig gisteren de eerste keer gestart maar benzine vloog me om de oren dus moet nog wat ringetjes vervangen rondom spinnekop voordat hij hopelijk werkelijk loopt.

giuliettaevo
01-10-2013, 19:02
Leuk oldschool setje. :thumbup:

Callaway begon overigens met een twin turbo set voor de Alfa GTV6 voor hij met de Corvette´s beroemd werd. Ook vandaag de dag nog een leuk pakket zo´n Callaway GTV6. :)

callaway
01-10-2013, 20:43
Leuk oldschool setje. :thumbup:

Callaway begon overigens met een twin turbo set voor de Alfa GTV6 voor hij met de Corvette´s beroemd werd. Ook vandaag de dag nog een leuk pakket zo´n Callaway GTV6. :)

De GTV was zeker niet de eerste twin turbo Callaway !

In 78 begonnen met turbosystemen voor BMW kort daarop volgden VW , Audi , mercedes en Porsche.

De eerste twin turbo ombouw kits waren de Porsche 928 en Toyota supra. :drive:



Vanavond helaas geen lopende motor, wel onregelmatig een pof te horen, dus denk aan ontsteking , heb hem dacht ik toch goed omgezet.

Kan de verdeelkap nog verkeerd omstaan ??

giuliettaevo
01-10-2013, 22:20
Wat ik bedoel is dat de GTV6 de eerste auto was die echt door Callaway zo werd aangeboden, geheel omgebouwd en al. Dus niet een los setje dat men kocht.

Dankzij de Alfa GTV6 werd Callaway nog bekender en kwam Chevrolet informeren voor een turboset voor de Corvette.

callaway
01-10-2013, 22:39
Wat ik bedoel is dat de GTV6 de eerste auto was die echt door Callaway zo werd aangeboden, geheel omgebouwd en al. Dus niet een los setje dat men kocht.

Dankzij de Alfa GTV6 werd Callaway nog bekender en kwam Chevrolet informeren voor een turboset voor de Corvette.

Je weet er nogal veel van blijkbaar. Altijd leuk een mede enthousiast :thumbup:

De 928 en supra waren ook alleen verkrijgbaar als Callaway ombouw.
De 944 eva ook maar dat zijn geen twin turbo modellen
Er is een serie sciroccos gebouwd die via diverse vw dealers in USA paralel te koop waren.

De kits in DIY verkoop beperkten zich dus tot de Vw en Bmw.
Verder verkochten ze de zogenoemde bump-up reeks ,losse microfuelers en intercoolers voor oa Saab , Volvo zelfs de Ferrari met K-jet.

Ben pas 17 jaar informatie aan het opzoeken en verzamelen over de Callaway C1
Dus mocht je nog iets specifiek willen weten :D

giuliettaevo
02-10-2013, 21:04
Valt wel mee hoor. Enkel het stukje van de GTV6 is mij echt iets van bekend aangezien ik wel een echte GTV liefhebber ben. ;)

Maar het werk van Callaway is wel top! :thumbup:

En het is ook kwalitatief allemaal goed gedaan met goede materialen e.d.

Hight
04-10-2013, 15:48
:postpics:

callaway
04-10-2013, 21:16
Valt wel mee hoor. Enkel het stukje van de GTV6 is mij echt iets van bekend aangezien ik wel een echte GTV liefhebber ben. ;)

Maar het werk van Callaway is wel top! :thumbup:

En het is ook kwalitatief allemaal goed gedaan met goede materialen e.d.

Ik heb bijna 20 jaar geleden ook een stuk met de GTV van een vriend van me gereden.
Dat geluid is :thumbup:

callaway
04-10-2013, 21:25
:postpics:

Video ook goed :D
FYpcUuU14GM

Directe link naar youtube (http://youtu.be/FYpcUuU14GM[)

Hij blijft niet lopen :confused: alles gecontroleerd en op eerste ook alles goed.
Waarom moest ik nou perse old skool :redface:
Met een koppakking verdikking had ik mijn 2h kunnen blijven gebruiken en had me veel koppijn ombouwen bespaart

morgen weer verder laatste loodjes zal ik maar zeggen air/fuel meter en egt installeren.

Hight
04-10-2013, 22:18
video werkt niet bij mij?

Niles
05-10-2013, 00:32
Video ook goed :D
http://youtu.be/FYpcUuU14GM

Directe link naar youtube (http://youtu.be/FYpcUuU14GM[)

Hij blijft niet lopen :confused: alles gecontroleerd en op eerste ook alles goed.
Waarom moest ik nou perse old skool :redface:
Met een koppakking verdikking had ik mijn 2h kunnen blijven gebruiken en had me veel koppijn ombouwen bespaart

morgen weer verder laatste loodjes zal ik maar zeggen air/fuel meter en egt installeren.

Volgend mij blijft je brandstofpomp gewoon niet draaien. Wel tijdens het starten maar niet zodra je de sleutel loslaat. Zit je brandstofpomp relais wel op de bobine aangesloten?

callaway
05-10-2013, 07:58
Heb de motorboom van een Jh gebruikt
In eerste instantie deed hij helemaal niets maar nadat ik relais had omgewisseld

2H naar JH met extra pinnetje doet hij het wel.

Bedankt voor de tip zal het straks uitproberen :thumbup:

callaway
05-10-2013, 21:27
Vandaag geen steek verder gekomen , eerder stap terug.

Na veel testen met vacuum en ontsteking afstellen wil hij helemaal niet meer lopen.

Alles terug gezet naar situatie 09:00 en helaas ook niet meer kort lopen.

:tard:

EelcoB
14-10-2013, 18:11
Weet je zeker dat je brandstofpomp blijft draaien?
Kan je hem niet tijdelijk aansturen met constante stroom?

vvanvliet
27-10-2013, 20:08
De meeste zullen mij dit niet in dank afnemen maar heb je nog foto's van de ex 5 gt turbo(s)?
Mag per pm.

callaway
01-11-2013, 21:32
De meeste zullen mij dit niet in dank afnemen maar heb je nog foto's van de ex 5 gt turbo(s)?
Mag per pm.

mijn Corvette staat al in het begin van het topic dus :hitit:
en daarbij zit ik weer vast met mijn Turbo project dus het is weer tijd voor
:postpics: ook is het geen Callaway VW.

http://jeroenvgfn.dyndns.org/turbo2a.jpg
http://jeroenvgfn.dyndns.org/renault/at4.jpg
http://jeroenvgfn.dyndns.org/renault/at5.jpg
http://jeroenvgfn.dyndns.org/renault/at6.jpg
http://jeroenvgfn.dyndns.org/renault/at7.jpg
http://jeroenvgfn.dyndns.org/renault/at8.jpg
http://jeroenvgfn.dyndns.org/renault/at9.jpg
http://jeroenvgfn.dyndns.org/renault/SIMG0352.jpg
http://jeroenvgfn.dyndns.org/renault/SIMG1568.jpg

en nog een paar meer waar ik geen fotos zal plaatsen, heb ook zelfs nog even een kadett D gehad met de ronde golf1 koplampen ;)

callaway
10-11-2013, 19:58
Vandaag weer tijd gehad om verder te gaan.

Zekeringkast weer terug gebouwd en kjet lambda computer geplaatst onder dashboard.

Starten doet ie nu wel weer maar nog steeds ruk , lijkt wel een traktor en hevig schuddend. :screwy:

http://www.youtube.com/watch?v=zIQsM4sa90c

zIQsM4sa90c

Niles
10-11-2013, 20:05
Ontsteking veel te laat?

callaway
10-11-2013, 21:15
Ontsteking veel te laat?

rotor staat gelijk met nokje op de rand ontsteking.

In die positie staat hij wel helemaal met de stekker (3pool) tegen het blok aan dus verder linksom draaien is niet mogelijk.

:dunno: :dunno:

sixpack
10-11-2013, 21:26
Domme vraag... maar kabels op de juiste punten/bougies?

Johan1982MK1
10-11-2013, 21:39
En de timing van de krukas en nokkenas staat ook goed?

Melvin
10-11-2013, 21:47
Je ontsteking zit er denk ik niet goed in, want rotor richting streepje op TDC moet beide kanten op ruimte geven om te draaien. Tevens is dat een mogelijke startpositie voor je ontsteking,maar vaak verre van goed. Timing light erbij om het verder af te stellen...

callaway
10-11-2013, 22:08
@ sixpack 1 begint op streepje/rotor volgorde 1.3.4.2

@johan1982 nokkenas puntje gelijk voorkant kop krukasvliegwiel staat op inkeping en 1e cilinder boven.

2x rond test staat alles weer hetzelfde, wat ik wel vreemd vindt is dus de ontstekingsmodule zou eigenlijk 45 tot 90 graden rechtsom moeten staan om goed te kunnen afstellen 2 kanten op.

@Melvin, timinglight is toch pas voor fijnafstelling als hij al loopt,
hoe kan ik als hij niet stationair loopt afstellen dan ?

callaway
10-11-2013, 22:24
foto's van de ontstekingsdelen

notice the stekkerhouder tegen het motorblok.

http://jeroenvgfn.dyndns.org/ontsteking/foto1.jpg

http://jeroenvgfn.dyndns.org/ontsteking/foto3.jpg

http://jeroenvgfn.dyndns.org/ontsteking/foto4.jpg

http://jeroenvgfn.dyndns.org/ontsteking/foto5.jpg

EelcoB
11-11-2013, 09:51
Heb zelf een keer gehad bij een golf 2 dat de ontsteking 180 graden verkeerd stond. Miss te proberen?

callaway
11-11-2013, 12:53
Kan iemand me dat aub uitleggen ?

Volgens mij staat alles nu goed
En bij controle volgorde ook

Johan1982MK1
11-11-2013, 13:06
volgensmij moet jouw ontstekingshuis een heel stuk rechtsom gedraaid worden. (en het tandwiel van de tussenas dus ook)
De vacuumvervroeger (die paddestoel zegmaar) die moet richting de radiateur wijzen.

Edit:
je vliegwiel staat ook niet echt mooi bij zn markering.
Ik zou je complete ontstekingshuis er gewoon uit halen en dan de riem eraf halen of de spanner loshalen en dan vliegwielkant op tijd zetten, nokkenas optijd zetten en dan kijken hoe je tussenas staat.

Met het "op tijd" draaien van de distributie moet je de krukasbout draaien en niet alles op tijd draaien met de nokkenas.

EelcoB
11-11-2013, 13:51
Foto van 2 pagina's terug.
http://jeroenvgfn.dyndns.org/IMG_2172s.jpg

In deze houding dus ongeveer.

http://img237.imageshack.us/img237/5205/v280726fg8.png
Bijbehorend op de nokkenas ( golf 2 8v)
http://img87.imageshack.us/img87/4023/v131271hz0.png

Om wat voor blok gaat t als basis? Heb je wel de goede merktekens?

En op de foto lijkt het alsof het vliegwiel niet helemaal op tijd staat. Kan ook de foto wezen.

Met 180 graden verkeerd bedoel ik dat het tandwiel van de hulpas 360 graden gedraait moet worden. Dus dan staat alles op tijd, vonkt hij ook als de zuiger zo goed als boven in is, alleen tussen uitlaat inlaatslag. i.p.v. tussen compressie en arbeidsslag.
https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQI3ErPVUeaPeYw3fKtvWAYfvZi-2u7XpTix3mbqySmWUfL5gE3lw


Ik zou eerst idd krukas en nokkenasop tijd zetten zonder de riem erom. Maar wel zeker weten dat alles op tijd staat met de goede merktekens. Vooral van de nokkenas, is dat goed? voorkant kop? Kan je je nog wel eens in vergissen namelijk. Dan nog eens riem erom, en proberen. Good luck!

Johan1982MK1
11-11-2013, 14:11
@ Eelco; Hier staat inderdaad het ontstekingshuis op het eerste gezicht wel ok zoals die ongeveer zou moeten staan.
Check idd alle merktekens of ze bij de goede punten staan.

EelcoB
11-11-2013, 14:24
Wat is de motorcode?

callaway
11-11-2013, 19:21
Het is een PG met JH kop
Ik heb op cabby-info adjusting the timing gebruikt

En uit de Callaway manual 0• BTDC

Dat is dus het puntje naast de inkeping op hun foto
Mijn vliegwiel heeft dat puntje niet dus heb hem zo goed mogelijk gezet

Nokkenas heeft 2 merktekens maar moet die aan motorzijde aanhouden omdat ik geen distrikap meer heb.

Met die setup heb ik zuiger #1 die tdc stond beneden boven beneden boven gedraaid en kom ik uit op startsetting zoals hij is

Dus dan weer mijn vraag hoe 180 gr verkeerd ik snap die term niet
Als ik de ontsteking 180 gr zou draaien zit ik aan de andere kant tegen de wur aan te kloten met de vaccuum vervroeger

Ik zou hooguit een gr of 90 mogen verspringen wil ik goed uitkomen met vacuum richting radiateur

Johan1982MK1
11-11-2013, 19:26
Als je het ontstekingshuis +- 90° verdraaid dan zou die in de buyrt zitten. Maar dan moet je je tussenas ook nog draaien om je rotor erbij te krijgen.

Niles
11-11-2013, 19:44
Als je de ontsteking er uit pakt, en je kijkt in het blok, Zie je het asje waar de ontsteking invalt. De "meenemer" zeg maar het streepje in het midden kun je met een punttang vastpakken en verzetten. Dit gaat vrij zwaar. Zo kun je hem ook bv 90 gr. Verdraaien. Maar zoals eerder gezegd staat je distributie ook niet op tijd. Mvgr Niels

callaway
11-11-2013, 19:53
Als je de ontsteking er uit pakt, en je kijkt in het blok, Zie je het asje waar de ontsteking invalt. De "meenemer" zeg maar het streepje in het midden kun je met een punttang vastpakken en verzetten. Dit gaat vrij zwaar. Zo kun je hem ook bv 90 gr. Verdraaien. Maar zoals eerder gezegd staat je distributie ook niet op tijd. Mvgr Niels


Ok stappenplan.

Distibutieriem los
Nokkenas markering op voorkant kop
Vliegwiel op top dead center dus niet op inkeping 6gr Btdc
Tussenas 90gr draaien
Riem weer vast

Niles
11-11-2013, 19:56
Ok stappenplan.

Distibutieriem los
Nokkenas markering op voorkant kop
Vliegwiel op top dead center dus niet op inkeping 6gr Btdc
Tussenas 90gr draaien
Riem weer vast

De tussenas heeft ook gewoon een markering voor zn nulpunt

sciroccoGTII
11-11-2013, 20:58
Inderdaar op tussenas staat ook een positiepuntje. Maar jenkunt ook gewoon de ontsteking eruit halen en de oliepomp verdraaien zodat de ontsteking ong. Goed staat dan kun je m wel bijstellen.

callaway
11-11-2013, 21:06
Inderdaar op tussenas staat ook een positiepuntje. Maar jenkunt ook gewoon de ontsteking eruit halen en de oliepomp verdraaien zodat de ontsteking ong. Goed staat dan kun je m wel bijstellen.


leg uit :thumbup:

sciroccoGTII
11-11-2013, 21:27
De rest staat op tijd als het goed is, nok cyl op tuimelen, cil 1 bdp, dan kun je de onsteking er zo in zetten als je wilt maar wel richting cyl.1. Enkel staat de oliepomp dan niet goed dus het steepje van de pompas gelijk met de sleuven in het blok maar dat boeit niet. Alles op tijd dus tussenas is natuurlijk wel handig voor checken als de boel verlopen is oid maar geen noodzaak dat bedoel ik uit te leggen. Dus even kijken hoe de ontsteking erin komt en daa de oliepomp as stand op aanpassen easy does it.

callaway
11-11-2013, 21:53
zo easy does it zoals jij schrijft komt het bij mij niet aan :confused:


jip en janneke graag :D

dan nog een vraag.
volgens Callaway manual moet ik timing zetten op 0 degrees TDC
dus zet ik vliegwiel dan op kerf 6 BTDC en stel je dit af met ontsteking of moet ik dus op vliegwiel 0punt gebruiken.
http://img503.imageshack.us/img503/135/kerfvliegwielwx0.jpg

MK2-VRT
11-11-2013, 22:37
Gewoon zoals hij het zegt..Markering op tussenas moet je niet op letten, als je de ontsteking los haalt, tandwiel verdraait zodat hij goed staat, is er niks aan de hand.

callaway
11-11-2013, 22:53
Gewoon zoals hij het zegt..Markering op tussenas moet je niet op letten, als je de ontsteking los haalt, tandwiel verdraait zodat hij goed staat, is er niks aan de hand.


hoever verdraai ik dat tandwiel linksom of rechtsom en wat is dan goed staat ??

MK2-VRT
12-11-2013, 11:39
Eigenlijk bedoelde ik, zet de motor op bdp en zorg dat de nokkenas goed staat, dan de ontsteking los halen, even eruit en verdraaien zodat het midden van de rotor in lijn ligt met het kerfje van het ontstekingshuis, dan monteren, je kunt hem dan nog iets verstellen ( voor ontsteking )..Op die manier maakt het dus ook niet uit of je het merkteken van de tussenas goed hebt staan of niet als je het op deze manier doet.

wob8v
12-11-2013, 11:44
maakt niet uit welke kant je hem op draait. als je de verdelerkap eraf haalt zie je dat er een markeerstreepje staat op de buitenste rand van het ontstekingshuis. dit is het ontstekingspunt van cilinder 1. daar moet het metaal op de rotor bij staan. als de rest van de motor ook goed staat (cilinder 1 bdp en kleppen cilinder 1 op tuimelen) moet het goed komen.

succes ermee!!

callaway
12-11-2013, 12:52
maakt niet uit welke kant je hem op draait. als je de verdelerkap eraf haalt zie je dat er een markeerstreepje staat op de buitenste rand van het ontstekingshuis. dit is het ontstekingspunt van cilinder 1. daar moet het metaal op de rotor bij staan. als de rest van de motor ook goed staat (cilinder 1 bdp en kleppen cilinder 1 op tuimelen) moet het goed komen.

succes ermee!!

Ik maak vanavond fotos en zal eens kijken of ik eruit kom

Kan iemand me nog antwoord geven op mijn vraag hierboven positie vliegwiel
Inkeping 6gr btdc of op 0gr tdc

Niles
12-11-2013, 17:32
O gr tdc tov nokkenas. Zoals hierboven ook gezegt word

callaway
12-11-2013, 23:15
nou weer iets verder gekomen :D

door de afdekkap kon ik merkteken tussenas niet aflezen maar
de meenemer was gelukkig met een tang piece of cake 90gr te draaien.

vervolgens onstekingsmodule weer geplaatst en voila.
tis nog niet joepie maar klinkt al weer beter als gisteren.

positie vacuumvervroeger is nu wel richting radiateur.
http://jeroenvgfn.dyndns.org/ontsteking/foto6.jpg

merkteken gelijk met kop/kleppendeksel
http://jeroenvgfn.dyndns.org/ontsteking/foto7.jpg

krukas staat op 0gr ofwel TDC dus niet op inkeping 6gr BTDC
http://jeroenvgfn.dyndns.org/ontsteking/foto8.jpg

video hier (http://jeroenvgfn.dyndns.org/ontsteking/img_4356.mov)

Johan1982MK1
12-11-2013, 23:43
Ik zou de grote inkeping op t vliegwiel eens bij het merkteken van de bak zettten. Ongeacht wat ze voorschrijven. Je kan m later wel weer bijdraaien.

MK2-VRT
13-11-2013, 09:46
Die inkeping is het BDP..Zet hem daar maar eens op en dan kijk je aan de andere kant op de krukas poulie, daar zal het merkteken dan ook overeenkomen.

Dan moet zowiso goed staan..Dan ontsteking even controleren en zonodig even met een lamp afstellen waarvan je het aantal graden kan instellen, is veel makkelijker en hij staat meteen perfect..

Naast die inkeping op het vliegwiel zie je een blokje zitten als het goed is, wat ik ook wel vaker doe is hem op het blokje zetten, merkteken bak, dan de ontsteking verdraaien tot je hoort dat hij vonkt ( cil 1 ), en testen..Werkt allebei goed.

Edit,

Hij loopt wel erg belabberd op het filmpje, check toch maar de timing en ontsteking.

callaway
13-11-2013, 10:19
En jij hebt zo'n lamp ?

Als ik je nou eens een bepaald uurtarief geef incl reistijd en lunch

Kom jij dan afstellen ? Jij hebt er vaker mee geworsteld begrijp ik

Ik ben nooit verdergekomen als distri wisselen
En dan stond hij dus al goed

VeeDubber
13-11-2013, 12:13
Je moet eerst terug naar de basis en even niet kijken naar afstelgegevens, dus:
- Nokkenas op merkteken
- Krukas op merkteken (en er dus niet aan voorbij)
- Rotor ontsteking op streepje huis

Hierop moet de motor goed lopen (uitgaande van een goede brandstofvoorziening en geen mechanische schade). Klimmen in toeren en rijden onder belasting mag dan nog klote zijn, maar hij moet mooi en netjes stationair kunnen draaien.

Als je dat voor elkaar hebt regel je een ontstekingslamp en ga je de ontsteking pas afstellen.

Marcski
13-11-2013, 12:36
Dan ga je er vanuit dat het ontstekingshuis goed staat, maar daar heeft hij aan zitten draaien;

- Nokkenas op merkteken
- Krukas op merkteken (en er dus niet aan voorbij)
- Tussenas op merkteken
- Huis verdraaien zodat deze op merkteken staat

Kerf op het vliegwiel hoeft niet per se BDP te markeren, bij sommige modellen was dit 6 graden voor. Als het goed is, staat op de krukaspoelie ook een merkteken voor BDP.
Controleren kan je ook met een schroevendraaier in bougiegat, dan voel je al snel genoeg of hij 6 voor of echt op BDP staat.

callaway
13-11-2013, 23:43
Ik ga van het weekend wel weer verder met proberen.

tevens tips gekregen over vacuum lekken en benzine druktest kjet

mocht er iemand zijn die komende maand ergens tijd vrij heeft in het weekend en verstand van zaken , je bent van harte welkom :thumbup:


ontsteking staat nu op tijd

nokkenas voorkant kop
ontsteking netjes op markering
vliegwiel staat naast markering 6gr precies op de BDP zoals in de Callaway manual beschreven.

40) Set timing to 0 degrees BTDC.

Take it easy on your first test drive. Drive a few miles and listen for any problems, such as exhaust leaks. Check the engine for oil leaks especially where the turbo oil lines were installed. If everything checks out, and the engine is up to operating temperature, you're ready to go!

If there are ANY signs of detonation, keep off the boost. fill up with at least 91 octane unleaded. If that still does not solve the problem, check to see if your timing is set correctly (zero degrees).

If that still doesn't do it - and this is recommended anyway - find a distributor vacuum canister that has two vacuum fittings on it. These can usually be found on older 1.7 liter engines. Leave the left connection open, and hook the right connector up to the existing vacuum hose. This will add a "boost timing retard" feature, meaning that the timing will retard whenever the car goes on boost. This will also allow you to advance your timing up a bit (to about 3 degrees BTDC), therefore improving overall operation of the engine. You don't have to replace the entire distributor - the vacuum canister is attached with two screws, and the actuator just hooks into the body of the distributor.

Niles
14-11-2013, 20:46
Ik ga van het weekend wel weer verder met proberen.

tevens tips gekregen over vacuum lekken en benzine druktest kjet

mocht er iemand zijn die komende maand ergens tijd vrij heeft in het weekend en verstand van zaken , je bent van harte welkom :thumbup:


ontsteking staat nu op tijd

nokkenas voorkant kop
ontsteking netjes op markering
vliegwiel staat naast markering 6gr precies op de BDP zoals in de Callaway manual beschreven.

40) Set timing to 0 degrees BTDC.

Take it easy on your first test drive. Drive a few miles and listen for any problems, such as exhaust leaks. Check the engine for oil leaks especially where the turbo oil lines were installed. If everything checks out, and the engine is up to operating temperature, you're ready to go!

If there are ANY signs of detonation, keep off the boost. fill up with at least 91 octane unleaded. If that still does not solve the problem, check to see if your timing is set correctly (zero degrees).

If that still doesn't do it - and this is recommended anyway - find a distributor vacuum canister that has two vacuum fittings on it. These can usually be found on older 1.7 liter engines. Leave the left connection open, and hook the right connector up to the existing vacuum hose. This will add a "boost timing retard" feature, meaning that the timing will retard whenever the car goes on boost. This will also allow you to advance your timing up a bit (to about 3 degrees BTDC), therefore improving overall operation of the engine. You don't have to replace the entire distributor - the vacuum canister is attached with two screws, and the actuator just hooks into the body of the distributor.

Nu nog een stroboscoop erbij met graden verstelling en geef hem is een graad of 10 voorontsteking bij een 950 toeren. Niet naar kerfjes oid kijken. Zou graag is komen kijken maar brabant is me te ver. Gr niels

Hight
04-01-2014, 18:12
:sleep:

desnelders
04-01-2014, 21:10
nog nieuws? :thumbup:

callaway
06-01-2014, 21:58
Tis net monopoly zo'n kjetronic turboproject.

Ga terug naar start ;)

Ik ga eerst eens een seizoen lekker touren met mijn 2h digifant
En dan ga ik eens goed denken of ik een andere projectauto koop die al kjet heeft en daarop al goed loopt :D of dat ik met een kms standalone het digifant op de 2H ga updaten.

Hight
09-01-2014, 12:03
hmmz dit geeft me niet echt moed... :shake: