Log in

View Full Version : golf 1 diesel ???

leonoudewesseli
02-05-2006, 22:47
he hallo, ben hier redelijk nieuw..

gelijk maar even een vraag :

ik heb jarenlang in een caddy gereden, maar deze voor 2 weken terug toto gereden.

nu wil ik een golf 1 gaan kopen ( zo oud mogelijk ) , en hierin een tdi motor gaan leggen. Ben vandaag bij de rdw geweest voor wat info, maar deze wisten niet precies wanneer het eerste golfje diesel van de band af is gekomen die tijd.... Ik zoek dus eigelijk een golf 1 diesel op kenteken, maar dan wel een met die kleine achterlichtjes..
Ik kan wel een benzine kopen, en deze om laten keuren naar diesel ( moet toch voor vermogenwinst naar lelystad dan ) , maar dan moet de rdw deze wel kunnen keuren onder een type ( dus b.v golf 1 d ) , maar als deze er niet is voor 1978 is dit dus kut.

wie weet dus wanneer de eerts golf 1 diesel van de band kwam, en wat hiervan de naam was ( type ) . Of is dit gewoon golf 1 d ?

het golfje moet uiteindelijk een mooi retro/old school uiterlijk krijgen, met een vlotte 1,9 tdi 150 pk.....

vast bedankt voor jullie moeite !!

groeten

leon oude wesselink
0614475246

leonoudewesseli
02-05-2006, 22:56
ik zie net op marktplaats een golf 1 gld staan uit 1979, dan zal er ook vast wel een bestaan van 1977.....

Gijs
02-05-2006, 23:02
Nou, ik ben er eerlijk gezegt nooit een tegen gekomen hoor. Je plan is vet (heb er ook over nagedacht met de Jetta, maar nu nog niet haalbaar.)

Maar als je je golfje toch verbouwd, kun je ook een nieuw achterpaneel erin lassen. Tis wel een beetje wanabee maar toch. Heeft die van 79 trouwens geen kleine achterlichten? Is volgens mij in 80 veranderd

DeNB3rt
02-05-2006, 23:25
er heeft es een gele op ebay gestaan (.be) en als ik me niet vergis was die van voor 79 (had kleine achterlichten)

Franklin
02-05-2006, 23:28
www.doppelwobber.de vanaf 08.76 zijn ze geleverd met diesel motoren.
er is hier al een topic over, althans over iets soortgelijks http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=15296&page=1&pp=20&highlight=ombouw+diesel

dragracer
03-05-2006, 05:38
Een collega van me heeft een jaar of 8 geleden een Scirroco 1 omgebouwd en er een GTD blok uit een Golf ingebouwd..........

Was volgens de RDW toen de eerste (enigste??) Scirocco GTD en verder geen problemen......... :)

leonoudewesseli
03-05-2006, 08:13
oke dank je voor de link en verdere info, hier kan ik wel even mee verder.

Maar als iemand een leuk golfje weet te staan, of er een kwijt wil mail even

nog een vraag dan : ik zal dan moeten zorgen voor een auto uit 1976,1977 of 1978 om hem dus typegoedkeuring te geven ( via rdw ), omdat er voor die tijd er geen waren met diesel ?

ik wil absoluut van die blauwe platen, deze krijg je alleen als je auto van 1978 en ouder is of niet ???

ik moet er dus een hebben van 1976,1977 of 1978 Het beste zal dan zijn ( om de keuring op lelystad te missen ), een golf gti van een van die bouwjaren, omdat deze 110 pk hebben en ik zo met m'n 150 pk wel weg kom( 40% toename vermogen )..... als ik het mis heb hoor ik dit graag.........

en wat was de exacte benaming van een golf diesel die tijd ? een golf gld ? of een golf d ? of beide ?

leonoudewesselink@hotmail.com
leon oude wesselink
0614475246

pm mag ook hoor.....

Franklin
03-05-2006, 09:37
zie pm

leonoudewesseli
03-05-2006, 11:11
ik zie het niet....

Der Typ Siebzehn
03-05-2006, 16:50
Een `76er of `77er Golf Diesel? Veel geluk met zoeken, het zal een heeeele tijd verstrijken voor je zoiets gevonden hebt.....

Der Typ Siebzehn
03-05-2006, 16:54
en wat was de exacte benaming van een golf diesel die tijd ? een golf gld ? of een golf d ? of beide ?

D, LD en GLD, al naar gelang de uitvoering, de Golf D is de spartaanste, de LD is al een stuk luxueuzer, de GLD heeft/had de meeste luxe, was het topmodel bij de Golf diesels. De motor was steeds dezelfde, een 1471cc diesel met 50PK.

DeNB3rt
03-05-2006, 19:24
mss domme vraag hier, maar magje in belgie legaal! een dieseltje inbouwen in een benzine golfje 1? mag desnoods wat geld kosten ;) papieren, goedkeuring,of whatever :)

Ruud
03-05-2006, 20:34
heb je wel eens gekeken wat het hoogte verschil is
van de motor, tussen een 90/110pk of een 150 pk. :rolleyes:

leonoudewesseli
04-05-2006, 07:15
Een `76er of `77er Golf Diesel? Veel geluk met zoeken, het zal een heeeele tijd verstrijken voor je zoiets gevonden hebt.....

ik moet dit bouwjaar hebben, omdat ik dit type mooier vindt. Ook om de blauwe platen ( of kan je die ook bij de andere bouwjaren krijgen ? )

Als ik dit type neem in benzine kan er toch ook een ander blok in ( lees wat ik hierboven geschreven heb )

D, LD en GLD, al naar gelang de uitvoering, de Golf D is de spartaanste, de LD is al een stuk luxueuzer, de GLD heeft/had de meeste luxe, was het topmodel bij de Golf diesels. De motor was steeds dezelfde, een 1471cc diesel met 50PK.

waar vind ik de beschrijving van zo'n golf d, ld, gld uitvoering ? Is dit bij het bovenstaande linkje ? Kun je deze plaatjes ook nog bestellen, of moet je daar even goed naar zoeken?

heb je wel eens gekeken wat het hoogte verschil is
van de motor, tussen een 90/110pk of een 150 pk.

ik heb gereden met een caddy met +- 160-170pk uit een 90 pk ALH blok. ( heb dit nog liggen ) Ik denk dat het dit blok gaat worden, maar kan ook gaan voor een pompverstuiver ( 130 of 150 pk standaard ). Heb nog niet gekeken naar de hoogte, maar weet wel dat het passen moet, omdat ik er een keer een foto van heb gezien.

nog iemand een leuke golf in de aanbieding met weinig laswerk ( 1974-1978 ) ???

leon
0614475246

lompeboer
04-05-2006, 09:31
mijn maatje heeft een golf I (1978) met kleine achterlichten stalen bumbers enz en daar licht ook een tdi in geen problemen!! en zijn kennis heeft er ook 1 en die heeft een tdi er in met commonrail diesel techniek met een turbo druk van 1,7 bar..... het kan dus prima!!
en voor veel golfjes I moet je eens kijken bij autobedrijf reinders in emmen!

Baricade
04-05-2006, 10:23
je kan gewoon blauwe platen kopen en die er op zetten. heb ik ook mee rondgereden in me 79er. alleen voor de apk even de gele er weer op zetten.
mag niet, maar ben er nog nooit mee aangehouden...

Der Typ Siebzehn
04-05-2006, 16:46
Als ik dit type neem in benzine kan er toch ook een ander blok in ( lees wat ik hierboven geschreven heb

Dat kan zeker, koop je dan wel een Golf met `n 1500 cq 1600 benzineblok, daar is de inbouw van `n diesel makkelijker omdat ze dezelfde ophangingspunten hebben, geen 1100 of 1300 nemen by the way, daarbij zijn ze anders. De dieselblok is ook overigens afgeleid van de "grote" VW-viercilinders, is quasi een "verdieselde" benzineblok.

Maarreh, een dieselblok in een auto waar van oorsprong een benzinemotor inzat, dat is dan wel geen originele Golf D (of LD, GLD) op origineel kenteken, daar ging het je toch een beetje om?

leonoudewesseli
04-05-2006, 21:33
het is dan inderdaad niet origineel op kenteken diesel,..

stel, ik koop een golf 1 benzine ( van b.v 1978 ), ik ga hier een tdi inleggen, en hiermee weer naar de keuring. Hier ( bij de rdw ) keuren ze deze auto goed naar een bepaald type ( b.v golf 1 d ),,,,

wat komt er dan op het kentekenbewijs te staan ?

en komt er dan een compleet nieuw kenteken ( dus ook andere nummers )?

Kan ik dan nog met die blaauwe platen rijden ?

leon

Berserker
05-05-2006, 09:19
als ie op nieuw kenteken komt geldt de regel, voor 1 januari 78 blauwe platen erna gele...

maja tis zoals hier gezegd werd, als je blauwe platen eropzet dan houden ze je heus niet aan hoor....

Der Typ Siebzehn
05-05-2006, 12:18
het is dan inderdaad niet origineel op kenteken diesel,..

stel, ik koop een golf 1 benzine ( van b.v 1978 ), ik ga hier een tdi inleggen, en hiermee weer naar de keuring. Hier ( bij de rdw ) keuren ze deze auto goed naar een bepaald type ( b.v golf 1 d ),,,,

wat komt er dan op het kentekenbewijs te staan ?

en komt er dan een compleet nieuw kenteken ( dus ook andere nummers )?

Kan ik dan nog met die blaauwe platen rijden ?

goede vraag(vragen), het antwoord moet ik je helaas schuldig blijven.....ik zou eens bij de RDW zelf informeren als ik jou was.

Der Typ Siebzehn
05-05-2006, 12:22
by the way RDW, er is al eens hier op dit forum een user actief die werkzaam is bij de RDW, misschien, hopenlijk voor jou, leest die deze topic ook eens.

Clawfinger
05-05-2006, 13:08
Omkeuren naar diesel schijnt in ieder geval een eitje te zijn... ik was gister bij een handelaar en die hangt er gewoon ff een dieselblok + bak in en gaat er dan mee voor de keuring... het spul draait dan niet eens :eek:

Hij zei wel dat er op de motorcode gelet werd... dus er moet voor de keuring wel een Golf 1 dieselblok in zitten :rolleyes:

DeNB3rt
08-05-2006, 00:27
is dit in belgie ook zo? ben iets soortelijks van plan :rolleyes:

Zippo
14-05-2006, 00:21
Als je een benzine ombouwd naar een diesel bij een golf 1, is het verstandig om hetzelfde blok (motorcode) te gebruiken van dat jaar wat het bouwjaar van de golf is.
Dus ga even na wat destijds in een golf 1 van 1978 als dieselblok ingebouwd werd...... dan krijg je ook geen problemen met de ombouw bij de RDW ;)

Der Typ Siebzehn
14-05-2006, 11:07
Als je een benzine ombouwd naar een diesel bij een golf 1, is het verstandig om hetzelfde blok (motorcode) te gebruiken van dat jaar wat het bouwjaar van de golf is.
Dus ga even na wat destijds in een golf 1 van 1978 als dieselblok ingebouwd werd...... dan krijg je ook geen problemen met de ombouw bij de RDW ;)

een 1500(1471cc) 50 PK sterke(?) diesel, met de motorcode "CK"

check it out: http://www.golf1-ig.de/golf/facts/engines/index.php

maar die blokken schijnen inmiddels tamelijk zeldzaam te zijn, een "CR", dat is de 1600 54PK die pas met ingang vanaf augustus 1980 (modeljaar `81, brede achterlichten) werd gemonteerd (vanaf augustus 1982 is de motorcode hiervan "JK"), of dezelfde blok als deze twee, maar dan met `n andere motorcode uit een Golf 2(motorcode hiervan weet ik helaas niet), zullen veel makkelijker ergens uit te halen zijn.

gti-pirelli
14-05-2006, 16:06
kijk eens bij autogarage tempel op musselkanaal, heeft echt hele mooi golfjes 1 staan, in showroom staat,

Grts, Ronald

bcty01
08-06-2006, 21:09
waar vind ik de beschrijving van zo'n golf d, ld, gld uitvoering ? Is dit bij het bovenstaande linkje ? Kun je deze plaatjes ook nog bestellen, of moet je daar even goed naar zoeken?

Beschrijving van de D, LD en GLD vind je idd op www.doppelwobber.de. De plaatjes zijn voor zover ik weet niet meer nieuw te krijgen, misschien nog via www.vw-classicparts.de en anders vind je ze af en toe nog wel op ebay, meestal uit de VS of zo.

bcty01
08-06-2006, 21:10
(motorcode hiervan weet ik helaas niet)

JP.

heineken787
08-06-2006, 21:24
contacteer hajee is die werkt volgens mij bij de rdw en kan je met alles helpen.

Mr.Markos
09-06-2006, 12:00
Je kunt een golf benzine pakken en daar een diesel van een golf 1 in zetten en dan laten omkeuren. (Koste niet eens zo heel veel meen ik 75 euro ofzo, zal ik zo even proberen op te zoeken, stond hier ook ergens in een topic)
Voor zover ik weet maakt het niet uit als je een dieselmotor uit een golf 1 met brede achterlichten in een golf met kleine achterlichten stopt, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Want volgens mij rekenen ze beide golfjes tot het zelfde type waar goedkeuring voor geleverd is. Maar nogmaals, dat weet ik niet zeker. Je moet zowiezo een motor hebben die origineel in dat model ook geleverd is. Een diesel uit een golf 2 zal dus niet werken (tenzij deze motor ook in een golf 1 geleverd was, maar dat is volgens mij niet toch?)
Je kunt ook naar een caddy diesel kijken, ik neem aan dat deze hetzelfde zijn als golf 1 diesel? Caddy's zijn veel langer gebouwd, dus makkelijker aan te komen. (weet niet of ze al die jaren met dezelfde diesel geleverd zijn)

En over de blauwe kenteken platen. Je kunt ze bij brezan ofzo laten maken dacht ik, maar let op. De politie kan je er zeker wel een boete voor geven. Vraag maar aan Melvin, hij kwam mij ophalen en had blauwe platen op zijn auto zitten. De auto is uit 1983 als het goed is, de politie had het gechecked en kwam erachter dat de golf niet met die platen mocht rijden. Dus door de politie aangehouden en boete (en toen ging de politie ook moeilijk doen en proberen nog meer boetes eraan te naaien)

Neem trouwens ook eens contact op met Hajee, die werkt bij de RDW. Die kan je misschien wel een stuk verder helpen

Mr.Markos
09-06-2006, 12:10
wat quote's:
ja het gaat er erg aan toe op de testbaan! ;)
maar iig,nu even een serieus antwoord:
kortgezegt als je er een andere motor in gooit, met een andere motorcode,
dus in jouw geval een type 2 turbodiesel motor, dan wordt er eerst gekeken of er een typegoedkeuring is van jouw auto, met deze motor erin(waarschijnlijk niet dus) is dat wel het geval, dan krijgt je auto de typegoedkeuring van dat model,
is dat niet het geval, moet je dmw fabrikant-documentatie aantonen hoeveel vermogenstoename,(of afname??) hebt, is dit meer dan 40% dan moet je voor een weggedragtest en een geluidstest naar Lelystad, is dat minder dan 40% dan moet je alleen voor een geluidstest naar Lelystad.(dit is eigenlijk niks meer en niks minder, dan langs een aantal microfoons rijden, op een recht stuk op de middenbaan)
en ik weet zo niet wat de kosten hiervan zijn.
suc6
hj
btw: zie je toch maar af van lpg inbouw? :chair:

Hoi rick!

wat jij wil doen heb ik onlangs gedaan. Ik heb mijn jetta 1 omgebouwd van een 1.5 automaat naar een 1.6 diesel met 5 bak. Bouwjaar auto is 1980. Dus nu rij ik wegenbelasting vrij diesel. De keuze om het op deze manier te doen was de volgende; een benzine jetta heeft meestal veel minder gereden en is daarmee in betere staat. De ombouw is veel goedkoper dan een jetta diesel van dat jaar te kopen.
Ook ik wil er een 1.6 td in doen maar heb eerst er dus een 1.6 ingebouwd. Dit om het volgende. Ik heb al iemand horen spreken over type goedkeuring en that's what it is all about. De motorCODE moet in de auto geleverd zijn. Is dat het geval ben je met 75 euro aan keuringskosten klaar. Zo niet dan moet je idd naar lelystad en zijn de kosten ongeveer 350 euro.
Dat die type goedkeuring erg belangrijk is was mij voor de keuring op gewezen maar ik heb toen toch een 1.6 diesel met motorcode JP er ingebouwd. Dit is een blok dat alleen in een golf en jetta 2 is geleverd en niet in de jetta 1. De auto werd dus goedgekeurd op de wijze van inbouwen en de roetmeting maar afgekeurd op motorcode. De enige manier om goedkeuring te kunnen krijgen is dan lelystad met de 350 euro kosten.
Check dus www.masterbase.nl of www.doppelwobber.de om te zien welke blokkies geleverd zijn. Ik heb de papieren die de rdw hanteert ingezien en uit mijn hoofd is er in de golf 1 een CR blok (diesel) en CK? (turbodiesel geleverd).
Ook heb ik gezien dat er iemand met pen JK (diesel) erbij had geschreven. De eerste twee zijn lastig te vinden. De JK is tot 1991 in de caddy geleverd maar die heb ik dus maar 1 maal vermeld zien staan en met pen geschreven. Dus wil je geen risico nemen kies dan een van bovenstaande. Ik ben trouwens bij de rdw in roosendaal geweest omdat hier de wachttijd het kortst was.
Ik heb uiteindelijk nog een papier kunnen bemachtigen waarin stond dat er in 1984 een JP blok in een Jetta 1 was geleverd (wat volgens mij onjuist is) en hiermee is het dan toch goedgekeurd. Maar dit heeft wel voor 2 mnden vertraging gezorgd en een hoop irritatie. En ik denk niet dat ze er twee maal intuinen.
Dus tip van flip; zoek goed die motorcode uit en je bent met 75 euri klaar.

Grt,

Ruben

Bij deze mijn verhaal....

Zoals mijn verhaal al laat zien heb ik een golf Cabrio uit '82 omgebouwd van 1.6 benzine naar een 1.6TD golf2 motor.
Het mag duidelijk zijn dat een cabrio nooit met een TD motor is gebouwd. Er bestaat dus geen typegoedkeuring voor deze combinatie.

Wat van belang is, zijn je autogegevens voor de wijziging en erna.

De mijn was een 75pk benzine en werd een 75pk TD. Dat maakt het al wat makkelijker want zaken als remmen hoeven dan niet extra te worden aangepast. Dit is belangrijk, want daarom hoefde ik GEEN circuitdag uit te voeren.
Ik heb het oude blok er uit gelepeld en uitlaat, brandstofleidingen (1 te weinig bij benzine en te dun) en brandstoftank verwijdert. Vervolgens het nieuwe blok met 1 aanpaste motorsteun (bij de distributie) gemonteerd en ook een koelvloeistof expansietankje gemonteerd. Kabelboom in de motorruimte is eenvoudig om te wisselen met die van de benzine. Alles is plug-play aan te sluiten op het voorgloeirelais na. Die moet je er extra bij zetten.

De motor heb ik eerst af laten stellen in de garage dmv een roetmeting.

De volgende dag ben ik met mijn afspraak naar het rdw-station in D-Bosch gereden (groene platen natuurlijk) en daar hebben ze mijn auto bekeken van onderen op aansluitingen en remmen etc. Gelijk aan een APK. Dus zorg dat je auto in APK staat is.

Vervolgens is de roetmeting uitgevoerd (waarbij trouwens een brandstofleiding van de verstuivers spontaan was gaan lekken) en werd de motor en auto in orde gevonden, mits ik de leiding een keer ging vervangen.

Ik moest de auto alleen nog laten wegen (zorg dat je auto zo licht mogelijk is. Dus geen 1/2e tank, maar 1/4 en eventuele reservebanden vervangen door lichtere modellen etc. Het scheelt je wegenbelasting als je die nog betaald)

Na de keuring, roetmeting en weging was ik klaar. Ik weet het bedrag niet zeker meer, maar ik dacht dat ik 140,00 gulden betaald heb.
1 Week later had ik een nieuw kentekenbewijs en kon ik gaan crossen........

Dus goede voorbereiding scheelt het halve werk.

Tip, neem een SB blok met watergekoelde turbo en intercooler, want een standaard JR turbodiesel met 75pk trekt geen keien uit de straat.

Heb geen vrees voor zo'n project, het is goed te doen. En bij twijfel, gewoon RDW bellen. Ze bijten niet en zijn meestal heel vriendelijk.

bcty01
20-06-2006, 21:36
Voor zover ik weet maakt het niet uit als je een dieselmotor uit een golf 1 met brede achterlichten in een golf met kleine achterlichten stopt, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Want volgens mij rekenen ze beide golfjes tot het zelfde type waar goedkeuring voor geleverd is. Maar nogmaals, dat weet ik niet zeker. Je moet zowiezo een motor hebben die origineel in dat model ook geleverd is. Een diesel uit een golf 2 zal dus niet werken (tenzij deze motor ook in een golf 1 geleverd was, maar dat is volgens mij niet toch?)

De golf 1 is vanaf 1976 (dacht augustus) geleverd met dieselmotor. Dat is tot september 1980 een 1.5 geweest (1471 cc) met motorcode CK. Alle dieseltjes met de smalle achterlichten hebben dus van origine deze 1.5 diesel.
Vanaf augustus 1980 tot en met juli 1982 werd dat een 1.6 (1588 cc) met motorcode CR. Tussen juli 1982 tot einde productie van de golf 1 werd het motorcode JK (eveneens een 1588 cc, 1.6 diesel). De golf 2 diesel (1984-1992) was eveneens een 1.6 diesel (1588 cc) met motorcode JP. Het vermogen van de 1500 was 37 kW en van alle 1600's 40 kW. Ik heb wel eens gehoord dat als het motorvermogen meer dan 10% zou toenemen er een rdw-keuring nodig was. Dat is dus niet het geval.

Van buiten zijn de verschillende 1.6 dieselblokken ook nauwelijks verschillend.
Maar volgens het verhaal van ruben is de motorcode dus wel te vinden op het blok, en zul je dus een CK, CR of een JK-motor moeten hebben om niet tot omkeuren te komen.

Sowieso wordt het een ander verhaal als je een turbodiesel plaatst, al is het maar van een golf 1 (ook een 1600, motorcode CY) dan neemt het vermogen toe tot 51 kW. Omdat vermogen op te vangen werd het remsysteem aangepast. Idem voor de golf 2 TD (JR-motor).

Tot slot de 1.9 diesel. Ken ik niet zo. Past ook. Vermogen neemt meer dan 10% toe lijkt me, en dus zit daar een keuring bij de rdw aan vast. Bij een 1.9 TDI is dat zeker het geval, en dan moet je ook het remsysteem aanpassen.

BTW een golf 1 diesel met de smalle achterlichten is moeilijk te vinden. Het kostte mij meer dan 2 jaar (ik wilde perse een originele NL-auto (ik was eigenwijs :rolleyes: ) maar die was op alle bekende punten compleet doorgerot. Het kostte nog eens 2 jaar om iemand te vinden die wilde helpen met restaureren (laswerk), want liggend onder een auto lassen leek me niet echt fijn :( . De motor is niet best (1500), maar hij loopt, maar daar moet ook eens iets aan gebeuren.

Suc6 iig.

DeNB3rt
20-06-2006, 23:23
ik heb hier in .Be een GLD gevonden '79er met kleine achterlichten

ctb
21-06-2006, 07:29
Als je er een met blauwe platen wil hebben dan moet je er een om laten keuren bij de RDW van dat bj. Maar dan moet je er wel een diesel in liggen van het zelfde bj. als je er een TDI in legt dan moet je naar Lelystad en dat kost zo'n 800,- a 900,- euries.
je kunt dus beter achter af er een TDI in gooien dit bespaart een hoop elende.

DÁ-BRT
21-06-2006, 08:12
je kunt dus beter achter af er een TDI in gooien dit bespaart een hoop elende. en dan vervolgens bij een ongeluk of technische controle de mededeling krijgen dat je niet verzekerd rond rijdt.... Je moet niet voor niets naar de RDW voor een type goedkeuring ;)

ctb
21-06-2006, 09:05
Nee het maakt niet uit ze geven namelijk het aantal cilinders aan!

DÁ-BRT
21-06-2006, 09:43
En het vermogen staat gespecificeerd op het kenteken en de TDI heeft meer als 40% meer vermogen als de snelste in de type 1 geleverde (t)diesel. Daarom ben je niet verzekerd als je dit niet type goedkeurd!

ruben
21-06-2006, 11:36
Omkeuren naar diesel schijnt in ieder geval een eitje te zijn... ik was gister bij een handelaar en die hangt er gewoon ff een dieselblok + bak in en gaat er dan mee voor de keuring... het spul draait dan niet eens

Ik moest toch echt een roetmeting doen toen ik mijn jetta omkeurde. Daarvoor moet ie wel draaien .

@Bert; ben t wel met je eens hoor wat betreft verzekering maaruh;

([vermogen zwakste tdi]-[vermogen sterkste golf 1 diesel])/[vermogen sterkste golf 1 diesel] * 100 =

(90 (tegenwoordig zelfs 75!)-69)/69 * 100 = 30% vermogenstoename!

Groente terug!

DÁ-BRT
21-06-2006, 11:45
Heey Jetta maatje....

Hmm had er geen rekensom op los gelaten, maar was er vanuit gegaan dat het door de 40% heen zou gaan.

Trouwens een tdi is ook niet geleverd in een type 1 dus moet sowieso type goed gekeurd worden. Dat is niet een kwestie van even kijken of de auto ok gebouwd is maar dan moet je veel meer kunnen overleggen.

ruben
21-06-2006, 11:53
He jetta jochie! (pr8ig die alliteratie!)

klopt helemaal idd! We zien elkaar zondag!

Ruben

Timmetje20
21-06-2006, 12:03
Kun je inderdaad niet gewoon eerst een golf 1 diesel blok erin lepellen, daarmee naar de keuring gaan zodat er diesel op je kentekenbewijs komt te staan en vervolgens een tdi blok erin kieperen?

DÁ-BRT
21-06-2006, 17:03
Dat is eigenlijk wat na de bovenstaande discussie het meest eenvoudig lijkt.

Zij het niet dat je dan geen type goedkeuring hebt, omdat de motorcode van de TDI niet op het kenteken staat.

Moroder
21-06-2006, 17:55
Dat is eigenlijk wat na de bovenstaande discussie het meest eenvoudig lijkt.

Zij het niet dat je dan geen type goedkeuring hebt, omdat de motorcode van de TDI niet op het kenteken staat.

Ik meende dat jij een 90 pk TDi gebruikte.
Stel nou dat jij een 1,6TD blok erin hangt voor de keuring. Dan heb je dus een blok met 70 of 80 pk. Dan heb je dus respectievelijk 28,57 en 14,29 % vermogenstoename. Je blijft dus binnen de 40% grens. En dan maakt het niet uit of je nou een TDi of een TD hebt gemonteerd....

DÁ-BRT
21-06-2006, 18:04
Ik ben inderdaad bezig met een M-TDI op te bouwen met meer als 200pk, maar die gaat voor hij de weg op gaat zeker naar de RDW.

Je quote zelfs net de antwoord op jouw eigen vraag..... De motorcode van het desbetreffende blok staat niet op kenteken. Theoretisch ben je dan niet verzekerd! Of het nu gaat over de ombouw van een 1.6D naar een 1.6 TD. een 1.6i naar een 1.8i of wat dan ook als het blok af fabriek niet geleverd is moet je hem opnieuw laten type goedkeuren.

Mocht het ooit tot een ongeluk of technische controle komen, dan ben je A niet verzekerd en B wordt het kenteken ingenomen tot de auto voor type goedkeuring aangeboden wordt.

Moroder
21-06-2006, 18:10
Ik ben inderdaad bezig met een M-TDI op te bouwen met meer als 200pk, maar die gaat voor hij de weg op gaat zeker naar de RDW.

Je quote zelfs net de antwoord op jouw eigen vraag..... De motorcode van het desbetreffende blok staat niet op kenteken. Theoretisch ben je dan niet verzekerd! Of het nu gaat over de ombouw van een 1.6D naar een 1.6 TD. een 1.6i naar een 1.8i of wat dan ook als het blok af fabriek niet geleverd is moet je hem opnieuw laten type goedkeuren.

Mocht het ooit tot een ongeluk of technische controle komen, dan ben je A niet verzekerd en B wordt het kenteken ingenomen tot de auto voor type goedkeuring aangeboden wordt.

Uhm oke, maar ik wist dus niet dat het bij jouw om 200+pk ging. Ben ook van plan om HTS te gaan doen na mijn studie. Miss dat ik dan ook ooit een 200+Pk diesel ga bouwen :tongue:

DÁ-BRT
21-06-2006, 18:19
Als je daarvoor HTS-A wilt gaan volgen dan wil ik je uit die droom halen.... Ik heb mijn kennis vanuit huis en het raceteam waar ik heb gewerkt voornamelijk gekregen.