PDA

View Full Version : Turbo & de 1800 16v KR-motor.. Wat is er allemaal nodig?


Sinner
28-03-2004, 21:27
Enkele vraagjes voor de turbo-fanatics onder ons ;)

Wat is er allemaal nodig om een 1800 16v 'turbo' te bouwen?

Zijn tweedehands onderdelen een optie?
Zo ja, uit welke merken/modellen auto's zijn de turbo's te gebruiken?

Welke intercoolers zijn te gebruiken?
Als het ook hier mogelijk is om tweedehands te gebruiken, uit welke modellen?

Wat is er nog meer nodig, en wat moet men aanpassen?

En (niet onbelangrijk) in welke staat moet je motor zijn voordat je aan zoiets begint?
(is het nodig om bijvoorbeeld dingen preventief te vervangen)

Het betreft trouwens een MKII met KR-motor welke 160.000 gelopen heeft.
Motorisch is deze nog helemaal orgineel..

VolkswagenRacing
28-03-2004, 23:00
- revisie
- S2 blok in goeie staat.
- Las connecties.
- g60 injectie
- soldeerbout.
- golf g60ic of rallye.
- Hoop kleine onderdelen te waarde van 1000€

EN EEN HELE HOOP GEDULD

:D

Sinner
29-03-2004, 00:17
- revisie
check. (komende winter)

- S2 blok in goeie staat.

Nou ben ik (nog) niet zo thuis in het VW wereldje.. Dus wat is in hemelsnaam een S2 blok?

- Las connecties.
- soldeerbout.

check.

- g60 injectie
- golf g60ic of rallye.

Dit mag ook geen probleem zijn..

- Hoop kleine onderdelen te waarde van 1000€

..en hier zou ik dus graag meer over willen weten ;)

EN EEN HELE HOOP GEDULD

:D

Wordt aan gewerkt! :D

Bedankt voor het meedenken :)

Stijn
29-03-2004, 07:59
Een S2 blok is een Audi blok, en dit wordt gezegd omdat je daar de zuigers uit nodig hebt (compressie verlagend).
Er zijn echter meer opties zoals dikke koppakking, afgedraaide 16V zuigers, 8v zuigers (zijn komvormig) of speciale 16V turbo zuigers.

Moeilijkste is eigenlijk het uitlaatspruitstuk maken. Als je handig bent met metaal lukt dat echter wel.

Bussie komt zo
29-03-2004, 09:50
Er zijn echter meer opties zoals dikke koppakking,


is dit wel slim om te doen omdat je druk verhogend gaat werken.
ik vind de beste optie toch om de druk te verlagen dmv zuiger af te draaien.
koppaking is toch de zwakste plek van de motor.

Stijn
29-03-2004, 10:48
Ik geef ook zomaar wat opties, zeg niet dat ze allemaal even goed zijn :D

Heb zelf heel wat ervaring opgedaan met turbo 16V's. Eerst geprobeerd met dubbele stalen koppakkingen...dat werkt niet zo goed. Je kunt echter o.a. in Amerika een dikke koperen koppakking krijgen. Kost wat (niet zoveel als zuigers) maar dan gaat het echt niet meer kapot.

Zuigers afdraaien is eigenlijk ook geen goede optie, want hierdoor gaan ze meer kantelen en worden de cilinders sneller ovaal. Je zou er eigenlijk een kom in moeten draaien (dus de hoogte onaangetast laten). Maarja...16V zuiger met kom erin...is een 8V GTI zuiger :D

VolkswagenRacing
29-03-2004, 15:20
Op het S2 blok zitten wel meer dingen die je kan gebruiken.
Zoals spruitstukken. Zuigers. Drijfstangen.

Extra's kom je op dat moment achter.
Zoals Slangen, boutjes, steunen, uitlaat, injectors enz.. enz.. enz.. enz..

Marco
29-03-2004, 17:11
maar dan gaat het echt niet meer kapot.



WHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHAHAHAHAHA LOL @ Stijn !!!

ps iedereen die niet weet waar het over gaat, gewoon net doen of het er niet staat :)

VolkswagenRacing
29-03-2004, 17:42
Ik vind als je zuigers af gaat draaien of dubbele koppakking erin gaat stoppen je ook wel een uitlaat spruitstuk van wc rolletjes kan gebruiken als je toch goedkoop uit wilt zijn.

16-ventiler
30-03-2004, 18:49
Over de IC, ik ben zelf ook met een 16vt bezig

Ik ga een Sprinter/LT intercooler gebruiken, ok is misschien iets kleiner (dunner) dan Rallye IC maar is ook meteen een stuk goedkoper. Heb een nieuwe voor 174,- euro daar heb je nog niet eens een 10 jaar oude rallye ic voor.

Ik heb nog wel een KR onderblok, krukas, zuigers en drijfstangenliggen.
Heb ook nog set S2 drijfstangen.

Sinner
01-04-2004, 12:22
Over de IC, ik ben zelf ook met een 16vt bezig

Ik ga een Sprinter/LT intercooler gebruiken, ok is misschien iets kleiner (dunner) dan Rallye IC maar is ook meteen een stuk goedkoper. Heb een nieuwe voor 174,- euro daar heb je nog niet eens een 10 jaar oude rallye ic voor.

Ik heb nog wel een KR onderblok, krukas, zuigers en drijfstangenliggen.
Heb ook nog set S2 drijfstangen.

Bedankt voor de ic tip. Ik heb op het moment geen spullen nodig,
wil het komend jaar wel gaan (laten) doen en post dit nu puur om
het een en ander aan info te krijgen ;)

Stijn
04-04-2004, 15:11
Ik vind als je zuigers af gaat draaien of dubbele koppakking erin gaat stoppen je ook wel een uitlaat spruitstuk van wc rolletjes kan gebruiken als je toch goedkoop uit wilt zijn.

And your point is?

VolkswagenRacing
04-04-2004, 18:28
Als je iets doet doe je het goed toch?
En met goed bedoel ik niet percee duur.

Stijn
04-04-2004, 20:01
Ok, dan zitten we op een lijn. Ik draag zomaar wat opties aan, de een beter dan de ander. Maar duur hoeft het absoluut niet te zijn nee, ode aan zelf knutselen, down met de geldkloppers.

MelG60
04-04-2004, 21:10
Tja.. 16V Turbo kan je op verschillende manieren maken en afgedraaide zuigers is daar een van, is natuurlijk minder dan bv gesmede zuigers in lagere compressie maar nog steeds niets mis mee. Je kan ook gewoon met de standaard 16V compressie gaan rijden en niet te veel boost draaien. Die compressie goed krijgen is een kant van het verhaal, iets wat velen over het hoofd zien is de carterdruk; HET probleem van een geblazen 16V. Als je bv S2 zuigers gebruikt (81.5) moet je wel een onderblok hebben wat nog als nieuw is.. Zelfde geld natuurlijk voor andere zuigers in de standaard maat.

Stijn
04-04-2004, 21:50
Ik reed met mijn boostbus zonder problemen op std compressie inderdaad, met niet al te gekke turbodruk. Meteen van onderuit al flink koppel, ging allemaal lekker. Carterdruk was inderdaad fors, zelfs al was het een vers gereviseerd 1.9L onderblok! Heb een flink 'neerslagreservoir' aan de ontluchting moeten maken om te verkomen dat alles onder de olie zat bij een stevige scheuractie.

Prizice
06-04-2004, 03:04
Heb zelf heel wat ervaring opgedaan met turbo 16V's. Eerst geprobeerd met dubbele stalen koppakkingen...dat werkt niet zo goed. Je kunt echter o.a. in Amerika een dikke koperen koppakking krijgen. Kost wat (niet zoveel als zuigers) maar dan gaat het echt niet meer kapot.



sorry.... only can kinda read (guess) dutch, and can't type it... maybe it already mentioned
maybe someone could translate it if others can't read

sounds like stijn didn't have luck with his double gaskets
here, a popular thing to do is stack two metal headgaskets together (ABA/G60/ABF style), and then use some high performance head studs (ARP most popular here (http://www.schimmelperformance.com/arp_fasteners.htm))

from what I have heard, people have had better luck with using two metal VW head gaskets than by using a copper one since when using the copper gasket, you have to make rings around the cyl's so that it won't leak. The stock VW gaskets have the rings built in.

(dikke koperen koppakking ==> :(
dubbele stalen metal VW koppakkingen met ARP ==> :cool: )

and if you have access to a a3 2.0 8v... you can build a nice 9:1 16v

maybe all this was already mentioned and I just didn't catch it

Stijn
06-04-2004, 08:46
Hey Nick,

Yep, you pretty much got it all correct, I'm impressed :D. First time I built my 16V turbo I used two VW ABA headgaskets, which only lasted one trip around the block before it blew. I was using standard headbolts though, with standard torque so maybe that's where it all went wrong.
After that I built it with just a single headgasket (running stock compression!!), medium boost and 98 octane gas -> worked like a charm.

About the 9:1 compression with a 8v block: mentioned that, seen the same trick done before, also works with 1.8 8V blocks under 16V heads. Still think this is one of the easiest AND best solutions.

Richard
06-04-2004, 10:00
so Nick, we ARE impressed...... nice dutch reading and writing... :eek:

Prizice
06-04-2004, 18:26
actually, name is price :p
but yea.... I LOVE 16v turbo topics and couldn't resist clicking on it

I "learned" dutch when I had a 7 hour layover at Amsterdam/Schiphol and thought it was the weirdest dialect of german that I've ever heard :D

hopefully I have enough money to finally install my junkyard turbo setup this summer.... homeade manifold and a garrett t3 from a nissan 300zx

DesertWind
06-04-2004, 18:51
Ik vind als je zuigers af gaat draaien of dubbele koppakking erin gaat stoppen je ook wel een uitlaat spruitstuk van wc rolletjes kan gebruiken als je toch goedkoop uit wilt zijn.

ik heb toch al bij meerdere tuners gezien dat ze de zuigers afdraaien (tot 300 pk) en die dingen rijden schijnbaar goed en gaan lang mee. :cool:

als je het helemaal goed (en duur) wilt aanpakken moet je ook voor vrij programeerbaar mms gaan en noem alles maar op.

maar als ik het goedbegrepen heb, kan je dus met de digifant 1 en (eventueel gechipte) eprom van de g60 zo rijden? of moet er een chip op maat gemaakt worden, omdat drukvullingslijn toch anders loopt bij een g60 dan bij een turbo.

@ Stijn : hoe zat het precies met de carterdruk? en hoe heb je dat toen opgelost (neerslag reservoir)? gewoon een bakje aan de ontluchting gehangen de olie die daaruit komt daarin opvangen en om de zoveel km weer terug mikken in je carter? ;)
en de olie toevoer van de turbo bij de druksensor vandaan denk ik, of niet? en de retour boven in het carter uit laten komen.
welke turbo had je erop zitten? (heb de foto's op dubstreme.com gezien, maar dat was niet te zien)

groeten Marijn

VolkswagenRacing
06-04-2004, 19:45
ik heb toch al bij meerdere tuners gezien dat ze de zuigers afdraaien (tot 300 pk) en die dingen rijden schijnbaar goed en gaan lang mee. :cool:

Schijnbaar????????

sjampoo
06-04-2004, 21:26
hmm.. kinda strange typin' english on the dutch side, but hey, what the heck..

I've got 2 cent's laying around about the piston:

I think there's not much bad to say about using stock pistons on a 'spinbank (draaibank) and lowering the compression by 'scrubbin' (afdraaien) down the center comb/circle/hole. As long as you do your maths right, don't go bezerk, and do it your self. Offcourse: new mahle schmiede kolben are the best things money can buy.. but be real: are you going on track? are you fittin it all in a new audi TT? No, you'r putting it in your own dream car (prob. an Mk2 golf), and are looking for a real big ton of fun.

friend o mine is builing a 1.6 liter 8v turbo charged beast (to fit a polo, so don't ask why he didn't go for a big heavy lumped Golf: Fun ain't a straigt line)..

Here's a piston shot:
http://www.polo86c.nl/iB_html/uploads/post-3-77324-zo_moet_t4.jpg

Left: An AEE piston with deeper 'inner-circle' Right: standard ABU piston.
For the record: AEE and ABU are both same stroke and bore, only the AEE has 'higher/longer' sides, so the piston won't tip over so easily..

To get a bit of 'extra low' compression, he also worked on the head: only a few mm, but still: overall it wil make that little bit of diff.

http://www.polo86c.nl/iB_html/uploads/post-3-77342-zo_moet_t5.jpg

This grinding will loose some weight, and won't hurt the valve seats.. Yes, them valveseats are really about 1 mm deep inside the head.. (dunno how a 16v will look but it's just a hint..

He'll be using a CNC cut copper gasket: hopefully it'll hold long enough. Possibly longer than double standard gaskets.. Time will tell..

Greetingz. A non 16vT driver :-)

Stijn
06-04-2004, 21:32
Sorry I messed up the name, mixed you up with Nick... my bad!!!

@ Desert: De turbo oilfeed kwam inderdaad van een van de druksensor aansluitingen. Daar een T-stuk op met aan de ene kant de originele sensor en aan de andere kant een flexibele hogedrukleiding naar de turbo toe. Retour zat in het carter (ik gebruikte een 1.6TD carter met retourgat, maar je kunt ook wat lassen). De turbo was een T3 versie, van een MB Sprinter af gehaald.
De carterontluchting had ik zwaaaar ghetto aangepakt maar werkte perfect. Bovenop de ontluchting op z'n kop een 0.5 liter ruitewisservloeistof flesje gestoken, hierbovenin een gat gemaakt met een klein K&N filtertje erop. Eventuele uitgebraakte olie sloeg tegen de wanden van de fles neer en droop terug het blok in. Ghetto, maar effectief. Mooier zou een net RVS reservoirtje zijn ofzo...

polopower
07-04-2004, 12:55
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2471933886&category=40187

Doe er je voordeel mee, de prijs is er (nog) naar.

MelG60
07-04-2004, 15:48
De prijs is idioot bovendien zijn ze niet echt nieuw. Setje gesmede JE's in Nederland is +/- 800 incl veren.

Allart-Ghetta
07-04-2004, 17:13
- revisie
- S2 blok in goeie staat.
- Las connecties.
- g60 injectie
- soldeerbout.
- golf g60ic of rallye.
- Hoop kleine onderdelen te waarde van 1000€

EN EEN HELE HOOP GEDULD

:D

S2 blok is helemaal niet nodig, andere zuigers zijn voldoende, bijvoorbeeld lage compressie gesmede zuigers, of 2.0 16V zuigers.
G60 injectie is niet zaligmakend volgens mij, stand alone oftewel vrij programmeerbaar is beter mijns inziens, dan zie je tenminste waar je mee bezig bent.
Elke intercooler die je maar voor je radiateur weet te krijgen is goed, hoeft geen dure VW cooler te zijn.
Kleine onderdelen twv 1000 pop? zoals? onzin als je het mij vraagt.

Allart-Ghetta
07-04-2004, 17:15
Op het S2 blok zitten wel meer dingen die je kan gebruiken.
Zoals spruitstukken. Zuigers. Drijfstangen.

Extra's kom je op dat moment achter.
Zoals Slangen, boutjes, steunen, uitlaat, injectors enz.. enz.. enz.. enz..

Ik heb uit meerdere bronnen begrepen dan 16V drijfstangen een van de sterkste zijn van de VAG groep.

Allart-Ghetta
07-04-2004, 17:18
Ik reed met mijn boostbus zonder problemen op std compressie inderdaad, met niet al te gekke turbodruk. Meteen van onderuit al flink koppel, ging allemaal lekker. Carterdruk was inderdaad fors, zelfs al was het een vers gereviseerd 1.9L onderblok! Heb een flink 'neerslagreservoir' aan de ontluchting moeten maken om te verkomen dat alles onder de olie zat bij een stevige scheuractie.

Ik heb al een nieuwe VAG kopontluchter voor een 16V gehaald bij de dealer, schijnt een new beetje onderdeel te zijn. Het is een tussen stuk tussen het kleppendeksel en de olievuldop, hier kan een mooie dikke slang op naar de olieoverstort...eeehhhh carterontluchter bedoel ik.

Allart-Ghetta
07-04-2004, 17:23
BTW wel cool dat er nu een 16VT topic is hier, ik dacht even dat alle leuke mensen in de USA woonde op dat gebied (Stijn en Melchior daar gelaten).

VolkswagenRacing
07-04-2004, 17:47
Quote:
Originally Posted by VolkswagenRacing
- revisie
- S2 blok in goeie staat.
- Las connecties.
- g60 injectie
- soldeerbout.
- golf g60ic of rallye.
- Hoop kleine onderdelen te waarde van 1000€

EN EEN HELE HOOP GEDULD

----
S2 blok is helemaal niet nodig, andere zuigers zijn voldoende, bijvoorbeeld lage compressie gesmede zuigers, of 2.0 16V zuigers.
G60 injectie is niet zaligmakend volgens mij, stand alone oftewel vrij programmeerbaar is beter mijns inziens, dan zie je tenminste waar je mee bezig bent.
Elke intercooler die je maar voor je radiateur weet te krijgen is goed, hoeft geen dure VW cooler te zijn.
Kleine onderdelen twv 1000 pop? zoals? onzin als je het mij vraagt.

S2 blok is niet alleen handig voor de zuigers maar ook voor de drijfstangen / uitlaatspruitstuk / Inlaat spruitstuk / Injectors.
Ook spreek je je zelf tegen door te zeggen dat je beter een goedkopere IC kan nemen en daarna heb je t over Stand Alone systeem ipv van het g60 injectie systeem. (wil je t nou goedkoop of niet?)

En zijn vele wegen die naar Rome leiden, maar dat was de manier die ik in me hoofd had ;)

VolkswagenRacing
07-04-2004, 17:50
en met kleine onderdelen bedoel ik Koel/IC slangen. Leidingen. Boutjes/moerstjes/klemmetjes en natuurlijk alle slijtage delen van de motor die dan dan natuurlijk ook vervangt.

MelG60
07-04-2004, 18:00
G60 digi-1 kost ook geld en zeker als je hem nog wilt laten mappen ook. Als je bv Megasquirt neemt (als Allart) dan ben je zeker goedkoper uit. Als je handig bent en thuis op de sloop kan je zulke projecten voor zeer weinig uitvoeren. Als je alles tiptop en netjes wilt doen ben je wel flink geld kwijt.

Allart-Ghetta
08-04-2004, 10:01
S2 blok is niet alleen handig voor de zuigers maar ook voor de drijfstangen / uitlaatspruitstuk / Inlaat spruitstuk / Injectors.
Ook spreek je je zelf tegen door te zeggen dat je beter een goedkopere IC kan nemen en daarna heb je t over Stand Alone systeem ipv van het g60 injectie systeem. (wil je t nou goedkoop of niet?)

En zijn vele wegen die naar Rome leiden, maar dat was de manier die ik in me hoofd had ;)

Wie zei er dat stand alone duur moet zijn? Ik ben er ook mee bezig en dat gaat echt geen zakken vol munten kosten, zoek maar eens naar Megasquirt op internet.

Pedaalemmer
08-04-2004, 12:29
Wie zei er dat stand alone duur moet zijn? Ik ben er ook mee bezig en dat gaat echt geen zakken vol munten kosten, zoek maar eens naar Megasquirt op internet.


mmm..megasquirt :D....doet me denken aan vrouwen die spuiten....:D:D

VolkswagenRacing
08-04-2004, 15:23
Zijn er al mensen die ervaring hebben met dit "Megasquirt" systeem?

Zestienkleppen
08-04-2004, 16:49
Zijn er al mensen die ervaring hebben met dit "Megasquirt" systeem?

Check op de site, daar staan wel ervaringen.

Rallye-VR6t
09-04-2004, 12:01
Wie zei er dat stand alone duur moet zijn? Ik ben er ook mee bezig en dat gaat echt geen zakken vol munten kosten, zoek maar eens naar Megasquirt op internet.

Maar Megasquirt heeft voor een goed volwassen mms, wel de nodige beperkingen.
Alleen het 8x8 grid is aan de magere kant, om met boost te spelen.
Al ben ik wel erg nieuwsgierig als je het aan de praat krijgt :D
En als je ermee gaat rijden, top! Alle respect.

Ben je niet in staat om zelf een mms te bouwen, want voor megasquirt heb je wel de nodige electronica kennis nodig.
Je komt niet weg met alleen bouwen, ook het schrijven van de software moet je eigenlijk wel een beetje begrijpen.
Maar je komt online wel heel wat kennis tegen.

Wil je niet te duur, dan is de Digifant 1 het alternatief, eventueel met andere MAP sensor. (130euro)
Dan kun je terecht bij JDengineering Jeroen Dik, hij heeft voor een vriend van mij ook de 16V Turbo een aantal keren geprogrameerd.

Allart-Ghetta
09-04-2004, 17:11
Maar Megasquirt heeft voor een goed volwassen mms, wel de nodige beperkingen.
Alleen het 8x8 grid is aan de magere kant, om met boost te spelen.
Al ben ik wel erg nieuwsgierig als je het aan de praat krijgt :D
En als je ermee gaat rijden, top! Alle respect.

Ben je niet in staat om zelf een mms te bouwen, want voor megasquirt heb je wel de nodige electronica kennis nodig.
Je komt niet weg met alleen bouwen, ook het schrijven van de software moet je eigenlijk wel een beetje begrijpen.
Maar je komt online wel heel wat kennis tegen.

Wil je niet te duur, dan is de Digifant 1 het alternatief, eventueel met andere MAP sensor. (130euro)
Dan kun je terecht bij JDengineering Jeroen Dik, hij heeft voor een vriend van mij ook de 16V Turbo een aantal keren geprogrameerd.

Zo te lezen heb je er wel een beetje verstand van. Heb je zelf een Megasquirt'nSpark gebouwd? Rijden er zat mee dus ik ga er van uit dat het gaat lukken. Ik heb 2 maten die MTS electro hebben gedaan. Gisteren is de programmer voor de helf gebouwd. Megasquirt print is ook al gemaakt.
Je zegt een 8x8 matrix is wat weinig, maar de processor berekent alle waardes ertussen in ook he. Eventueel moet de software wel aan te passen zijn zodat je meer waardes kan invoeren.

Trouwens ik rij nu met een G60 chip op mijn 16V dus veel slechter zal het niet kunnen worden

MelG60
09-04-2004, 17:41
Veel slechter dan nu kan hij idd niet draaien..... Of je moet mijn drukregelaar terug geven :)

Rallye-VR6t
10-04-2004, 09:06
Zo te lezen heb je er wel een beetje verstand van. Heb je zelf een Megasquirt'nSpark gebouwd? Rijden er zat mee dus ik ga er van uit dat het gaat lukken. Ik heb 2 maten die MTS electro hebben gedaan. Gisteren is de programmer voor de helf gebouwd. Megasquirt print is ook al gemaakt.
Je zegt een 8x8 matrix is wat weinig, maar de processor berekent alle waardes ertussen in ook he. Eventueel moet de software wel aan te passen zijn zodat je meer waardes kan invoeren.

Trouwens ik rij nu met een G60 chip op mijn 16V dus veel slechter zal het niet kunnen worden

Nee ik heb er niet een zelf gebouwd.
Heb een half jaartje terug alle mms die op de markt waren vergeleken.
Dit omdat een kennis van mij veel problemen had met zijn DTA.
Omdat je dan aan alle kanten "iets" hoort, heb ik het eens zelf bekeken.

Nou ik ben zelf ook met een nieuwe motor bezig, en een mms zat ook in de lijst van opties.
Zodoende heb ik ook heel serieus naar Megasquirt gekeken.
Want ik ben een groot voorstander van zelf kunnen!
Helaas vond ik in Megasquirt niet de mms die ik zocht.
Al moet ik er bij zeggen dat ik het zeker blijf volgen wat de ontwikkelingen zijn.
Enige mms waar ik voor zou kiezen,op basis van veel punten, zoals ondersteuning, aanwezige kennis, en begrijpbaarheid van de software, is DTA.
Dan de prof. uitvoering, Mel gaat met deze rijden.

Verder zeg je wel dat de processor blijft rekenen tussen de velden, dat klopt ook maar het blijft vrij grof wat je kunt regelen.
Als je nu praat over een G60 motor die ik ga bouwen, zal onderin niet echt veel kunnen presteren.
Een goede kenveld aanpassing om te zorgen dat de motor zo snel mogelijk uit dat gebied komt zou ten koste gaan van de hoge toeren omdat je daar dan geen kenvelden meer voor hebt.

Wat bij een turbo motor een rol kan gaan spelen is dat je een stuk lag hebt die je probeert zo goed mogelijk te programeren, maar dan zou dit weer te koste gaan van....

Volgens mij heeft Megasquirt ook geen compensatie velden voor spanningval, en klopsensor.
De eerste zit ook niet in DTA (de light versie niet) en dat kan wel eens een probleempje met de ontsteking geven. Vooral in het pingelgebied (doet iedere motor) kun je dat bij niet juist programeren schades krijgen.
Dus een hele goede lambda uitlezer is een pré!

Aan de andere kant, jij hebt helemaal gelijk als je zegt dat er mensen in de States mee rijden, die goede resutlaten halen.
Tja...het blijft een keuze.
Maar hou ons op de hoogte, ik ben zeer benieuwd.
Hoe zit het trouwens met de verkrijgbaarheid van de onderdelen?

sjampoo
15-04-2004, 11:51
Ok,. op veler verzoek:
zo ziet de kop eruit (8v) als je de kop uitfreest tot de klepzettel, en er een 4mm dikke koperen koppakking op zet..

http://volksforum.com/gallery/wm.php?pid=2212&mode=normal
zie ook eerder geposte uitgedraaide zuigers..

DesertWind
10-05-2004, 19:46
en op welke compressie kom je nu uit dan??
wat een beest van een koppakking.

maar, aan de stand alone management mensen: hoe zit het nou met het management van Van Kronenburg. Die is toch ook al klaar? hoe zit het met de mogeljikheden van dat management. ik heb gehoord dat die minder dan de helft dan DTA zou gaan kosten.

MORREN
28-07-2004, 16:48
Dit is wel een leuk topic, ik leer er een hoop van, ik ben van plan om een 8v turbo te gaan bouwen, hoop info kan ik ook gebruiken.

Slavi
20-10-2006, 16:26
maar, aan de stand alone management mensen: hoe zit het nou met het management van Van Kronenburg. Die is toch ook al klaar? hoe zit het met de mogeljikheden van dat management. ik heb gehoord dat die minder dan de helft dan DTA zou gaan kosten.

Tis een oud topic maar ben toch benieuwd of mensen hier al een antwoord op hebben of ervaring met KMS...