PDA

View Full Version : Accu verplaatsen

polopower
30-05-2006, 19:26
Ik weet dat er over dit onderwerp nog ergens een topic rondzweeft maar kan hem maar niet vinden. Dus bij deze:

Een zwak punt bij de polo is rotterij in de accubak en dan vooral achter het steuntje van de accu (ik heb ervaring) Nou ben ik al het één en ander te lijf gegaan mat de flex dus ook mijn steun is pleite en ik ben iegenlijk ook niet van plan om deze weer op zijn oude stekeje te doen laten terugkeren. Ik wil hem voortaan een plaatsje geven in de kofferbak.

Ik weet al het één en ander maar in dat andere topic kwamen we er geloof ik niet helemaal uit of je de zaak nou wel of niet moest zekeren. Ik heb al een aansluiting voor de - pool achterin gemaakt, maar hoe nu met de + draad?

Een geïsoleerde 3.5 draad is voldoende volgens de automaterialen zaak, maar moet ik die nu wel of niet afzekeren? Zo ja, op welke plaats (dicht bij de accu?) en hoeveel amps? Niet te weinig natuurlijk ivm de startmotor, maar hij moet wel gaan indien nodig.

En waar sluit je de draad nou op aan? Rechtstreeks op de startmotor? en hoe nu met de overige dunne draden die normaliter naar de + pool lopen? Kan ik deze ook gewoon aan de startmotor plakken?

peter139
31-05-2006, 18:05
wanneer je de accu achterin maakt zal je de dikte van de kabel moeten vergroten. Elke meter meer naar je startmotor geeft vermogensverlies over je kabel.

Ik zou zeggen minimaal 15mm2 voor de draad van je accu naar je startmotor. Afzekeren heeft weinig zin omdat er zo'n 200-250 ampere door je kabel moet om te kunnen starten. Ik zou adviseren de kabel in een beschermslang te leggen.
Voor je zekeringskast kun je het beste een 6mm2 gebruiken. Deze is voldoende. Deze kun je wel afzekeren.