View Full Version : G60 wil niet lopen????????
Fahrvergnugen
06-06-2006, 17:32
Hoi,
Ik heb een PG G60 motor in mijn bus gebouwd, de onsteking en distributie is gedubbelchecked, tijdens starten krijg ik spanning op de feulrail en de brandstofpomp werkt.
ik ban vandaag al heel de dag bezig om hem lopend te krijgen maar nu weet ik het niet meer.
Eerst was het ECU relais kappot, toen bleek ook het pomp relais kappot te zijn en de onsteking stond 180Gr verkeerd, na dit alles opgelost te hebben doet hij het nog niet.
HELUUP!!!!!!!!!!!
Gr,
Paul.
Jeroentjuh
06-06-2006, 17:58
Ook alle massa's in orde, vooral die van de Digifant? Vonkt die wel? Spanning op de bobine?
Als die teveel benzine erin pist moeje ff naar de blauwe temp. sensor kijken.....
Fahrvergnugen
06-06-2006, 19:35
Ook alle massa's in orde, vooral die van de Digifant? Vonkt die wel? Spanning op de bobine?
Als die teveel benzine erin pist moeje ff naar de blauwe temp. sensor kijken.....
Hij vonkt, en via de retour komt er weer benzine terug in de tank (dus voldoende benz.druk) kortom alles lijkt te kloppen.
ik heb een reserve fuelrail naast de auto aangesloten, en als ik dan start spuit deze wel benzine (al is het in mijn ogen wel weinig)
na wat verder zoeken heb ik de bougies eruit gehaald en deze blijven droog, ook na heel veel starten.
Het lijkt er dus op dat hij geen brandstof krijgt terwijl de fuelrail wel spanning krijgt, waar kan dit aan liggen en hoe is dit te controleren zonder de fuelrail te demonteren (anders moet heet het inlaatspruitstuk e.d. eraf)
alle info is welkom.
Gr,
Paul.
Jeroentjuh
06-06-2006, 19:42
Je massa van de digifant is goed?
Fahrvergnugen
06-06-2006, 19:54
Je massa van de digifant is goed?
aan de kabelboom zaten 2 massa's een ligt aan de cilinderkop en de andere direckt aan de - van de accu.
Lijkt dus in orde. :confused: :confused:
vwleusden
06-06-2006, 23:00
als 1 van de geschakelde massa's niet goed werkt wordt er 100% zeker geen brandstof ingespoten. Controleer dus op elke sensor enz de massa, dat zijn de bruin/witte.
na wat verder zoeken heb ik de bougies eruit gehaald en deze blijven droog, ook na heel veel starten.
De injectoren luisteren dus niet. Tikken ze wel??
Zal dus misschien inderdaad aan de massa liggen...
Fahrvergnugen
07-06-2006, 09:32
als 1 van de geschakelde massa's niet goed werkt wordt er 100% zeker geen brandstof ingespoten. Controleer dus op elke sensor enz de massa, dat zijn de bruin/witte.
als ik een fuelrail naast de auto aansluit (op de draadboom van de auto) dan wordt er wel brandstof gespoten (ook al lijkt het weinig) dan zou de massa toch goed moeten zijn?
Gr,
Paul.
Als je je reserve fuelrail aansluit, en dan de ontsteking van het blok losneemt en met de hand ronddraait, pulseert de inpspuiting dan? De inspuitsignalen komen van de hall-gever in de ontsteking namelijk.
Als je je reserve fuelrail aansluit, en dan de ontsteking van het blok losneemt en met de hand ronddraait, pulseert de inpspuiting dan? De inspuitsignalen komen van de hall-gever in de ontsteking namelijk.
Inderdaad en als ze het dan wel doen dan valt de spanning weg op de ECU tijdens het starten. Oplossing is de ECU gewoon over het contact laten schakelen.
Fahrvergnugen
07-06-2006, 10:52
Inderdaad en als ze het dan wel doen dan valt de spanning weg op de ECU tijdens het starten. Oplossing is de ECU gewoon over het contact laten schakelen.
de reserve feulrail doet het wel, dus dit lijkt mij niet nodig.
Het ECU relais heb ik al over het contact laten schakelen.
Misschien moet ik de weerstand van de feulrail meten, of heb ik hier niets aan?
P.s bedankt voor de info.
Gr,
Paul.
Meet de weerstand van de injectoren eens. Misschien zitten ze vast. Dus een werkende meten en dan die van de rail die het niet doet. Wat ook wel eens werkt is om ze te laten "schrikken" met een 12 volt puls, alleen even aantikken want het is een hogere spanning dan dat ze normaal krijgen (normaal een 6 volt o.i.d.) En uiteraard de rail loskoppelen van de ECU als je dit doet.
Fahrvergnugen
07-06-2006, 13:04
Meet de weerstand van de injectoren eens. Misschien zitten ze vast. Dus een werkende meten en dan die van de rail die het niet doet. Wat ook wel eens werkt is om ze te laten "schrikken" met een 12 volt puls, alleen even aantikken want het is een hogere spanning dan dat ze normaal krijgen (normaal een 6 volt o.i.d.) En uiteraard de rail loskoppelen van de ECU als je dit doet.
Okay,
bedankt, ik zal dit vanavond even meten en ik laat ze ook even schrikken.
de motor lag alweer een jaar stil dus vastzitten zou best kunnen.
Gr,
Paul.
Jeroentjuh
07-06-2006, 17:34
En vergeet niet dat de vaccuum slang naar je digifant precies 1 meter lang moet zijn ;)
Fahrvergnugen
07-06-2006, 18:55
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
HIJ LOOOOOOOOOPT.
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
bedrading van feulrail doorgemeten (dit bleek goed te zijn), hierna de injectoren laten schrikken door hier 12 volt op te zetten en voila hij doet Brooooeeeem.
Bedankt Ron21 voor de juiste tip.
de rest natuurlijk ook bedankt.
Gr,
Paul.
Rallye-VR6t
07-06-2006, 21:55
Let op je KUNT NIET de digifant DIRECT vanaf het contact schakelen!!!
Digifant Relais aansluitingen
30 30 12V Plus uit Zekeringkast
85 31 Massa
86a Zwart/Wit Pen 23 Digifant
86 15 Geschakelde plus voor Relais (zwart)
87 Zwart/Geel Pen 14 Digifant
Benzinepomp aansluitingen
30 30 12V Plus Zekeringkast
85 Rood/Geel Pen 3 Digifant
86 15 Geschakelde plus (zwart )
87 Naar Benzinepomp / Rood/Geel Injectoren
Benzinepomp GTI = Roze/Geel Stekker E14.
Digifant stekker
Stekker punt Kleur code Draaddikte Funktie
1 Rood/Groen 0.5 50 uitzekeringkast
2 Groen afgescherm Lambda
3 Rood/Geel 0.5 85 benzinepomp relais
4 Wit 1 op Klopsensor
5 Blauw 0.5 1 op Copotmeter
6 Bruin/Wit 0.5 Massa Digifant.
7 Bruin Klopsensor
8 Rood/Zwart 0.5 3+ Hall Sensor
9 Blauw/Wit 0.5 2 op Klopsensor
10 Bruin/Groen 0.5 1 op Koelwatervoeler/Blauwe sensor
11 Rood/Blauw 0.5 Nullast schakelaar
12 Rood 1.0 Injectoren
13 Bruin 1.5 Massa Direct op ACCU!
14 Zwart/Geel 1.5 Digifantrelais geschakelt 30 aan digifant/stationair regelklep
15 Blauw/Zwart 0.5 Vollast schakelaar
16 Groen 0.5 Airco
17
18 Groen/Wit 0.5 2 Hall Sensor
19 Bruin/Zwart 1.5 Massa Direct op ACCU!
20 Geel 0.5 ?? Doet niks ?? Uitlezen digifant
21
22 Wit 0.5 1 op Stationairklep
23 Zwart/Wit 0.5 86a Digifant Relais
24
25 Groen 1.5 1 Bobine
GTI Meters aansluiten. En de Sensoren.
Funktie Kleur stekkers zekeringskast GOLF 1983
Olie druk schakelaar 1.8 Bar Blauw/zwart D1 Van sensor motor. A4 Naar MFA stekker T14/9
Olie druk schakelaar 0.3 Bar Geel MFA stekker T14/11
Koelwater cockpit Geel/roze D29 Van sensor motor. B7 Naar MFA stekker T14/4
BuitenTemp bij Bumper Wit/Blauw T6/2 stekker bij mfa
Wit/Rood T6/1
OlieTemp motor op olie filterhuis Groen/Zwart D21 Van senor motor. B15 Naar T6/3
Toerenteller Rood/zwart D26 van bobine. B19 naar T14/5
Voor het aansluiten van deze GOLF 1 GTI cockpit/mfa op een 16V cockpit kijk op www.dobbel-wobber.de
PS bovenstaande data komt van mijzelf mocht er nog een foutje in zitten, laat het even weten.
Maar ondertussen lopen al 3 golf 1 G60's op deze manier.
De mijne al 6 jaar.
Je moet zorgen dat tijdens het starten de digifant gestuurd wordt door een 50 via een diode.
Anders heb je kans bij miskleunen dat je alle verbruikers gaat voeden via de DIGIFANT, en die wordt daar NIET vrolijk van.
Dat is tevens ook bijna de enige manier om de digifant op te roken.
rallye16vt
07-06-2006, 22:22
Yep werkt goed :) krijgen we ook garantie Andre :D
Let op je KUNT NIET de digifant DIRECT vanaf het contact schakelen!!!
Waarom worden dan de eerste Corrado's gewoon via een arbeidsrelais (53) ingeschakeld ?
Ik begrijp op zich je verhaal wel maar sommige ECU's sturen op de zwart/witte draad naar het digifant relais dat signaal niet waardoor hij niet inschakeld.
Rallye-VR6t
08-06-2006, 15:49
Waarom worden dan de eerste Corrado's gewoon via een arbeidsrelais (53) ingeschakeld ?
Ik begrijp op zich je verhaal wel maar sommige ECU's sturen op de zwart/witte draad naar het digifant relais dat signaal niet waardoor hij niet inschakeld.
Mijn verhaal duidt op de kans, dat je de verbruikers loopt te voeden tijdens het starten via de digifant.
Het is een ECU en geen tostie ijzer. :D
Voor mensen die het leuk vinden, zoek even een schema van de G60, en dan zie je dat in het digifant relais een diode is ingebouwd.
Het via 53 aansturen, is later aangepast. Klaarblijkelijk heeft VW ingezien dat dit niet erg handig was. Ik vermoed om een spanningsval tegen te gaan.
Onder de 9V zal digifant van de G60 niet meer funktioneren.
Diode zit toch niet tussen de voeding van de ecu geschakeld ?
Rallye-VR6t
09-06-2006, 12:08
Diode zit toch niet tussen de voeding van de ecu geschakeld ?
Nee de Digifant zal tijdens het starten zijn voedingrelais voeden.
Dat is in de het relais, via een diode gescheiden van de zekeringskast.
Zou je dat niet doen... :chair:
Pak het schema er maar eens bij dan zie je direct wat ik bedoel.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.