PDA

View Full Version : AX Grande Probleme


Tjaap
27-06-2006, 14:50
het komt neer op 1 vraag, is het voorbij met de motor?

het gaat om de 1.1 AX van m'n broertje die ik vorige week vakkundig om zeep heb geholpen. en dan bedoel ik ook echt goed...

Hij had er mee stil gestaan en de ANWB was erbij geweest. Volgens hen was de benzinedruk regulator gescheurd. (wat ik ervan snap is het een soort mono-point systeem) het kwam neer op een gescheurd rubber bovenop de inspuiting/carb... ANWB man had het aangewezen, m'n broertje had op de sloop een nieuwe carb gehaald. en ik heb het vervangen...
Maar niet starten.. startmotor leek vastgeslagen.. Ik rondgebeld, niemand snapte wat het 1 met het ander te maken kon hebben, en het werd donker dus we zijn er maar mee gestopt. Vandaag weer gekeken naar de startmotor omdat ik dacht dat het echt puur toeval was geweest. Niks kunnen vinden dus weer ANWB gebeld. blijkt nu dus dat het andere rubber ook kapot was en de hele motor vol staat met benzine. Niet zo gek dus dat de startmotor niet meer rondwilde.
ANWB zei: over en uit. Maar ben net nog ff doorgeweest. heb alsnog het rubber vervangen en hij lekt nu niet meer. en heb de olie afgetapt. Deze zat vol benzine. volgens de boekjes 3.2 liter olie. maar we hebben er meer dan 4.5 liter uit. rest is dus benzine. maarrrr. hoe is deze benzine in de olie gekomen. ik dacht zelf langs de cilinders gesijpeld maar volgens Chris zijn die veel te sterk daarvoor en hij dacht aan de koppakking...
Als dit laatste het geval is geef ik het op met het hok. echter hoe kom ik er NU achter zonder eerst weer dingen te gaan repareren of de koppakking eruit ligt. Zeker ook omdat er geen koelvloeistof bij de olie zat..

Graag jullie mening, en lachen om het feit dat ik hem vakkundig gesloopt heb mag natuurlijk ook. vond het zelf minder, en m'n broertje is ook niet echt happy met me :redface:

Bussie komt zo
27-06-2006, 15:01
Als er benzine op de zuiger staat kan het cker weten in de olie terecht komen.
Dus hoeft de koppaking niet kapot te wezen.
Ook hoeft bij een lekke koppaking geen koelwater in de olie te zitten of andersom olie in het koelwater.
Afpersen is een optie voor de koppakking, of compressie meten.

Tjaap
27-06-2006, 15:04
heb de olie er nu uit, en heb de dop er maar even afgelaten zodat de benzine kan verdampen. kwam echt zo'n verdampwalm uit de carterpan... hoe lang kan ik hem trouwens zonder olie laten staan drogen, zal ook geen dagen zijn of wel?

Bussie komt zo
27-06-2006, 16:00
heb de olie er nu uit, en heb de dop er maar even afgelaten zodat de benzine kan verdampen. kwam echt zo'n verdampwalm uit de carterpan... hoe lang kan ik hem trouwens zonder olie laten staan drogen, zal ook geen dagen zijn of wel?
De olie zal echt niet heel tussen de lagers verdwijnen zodat het kan gaan roesten.
De meeste motoren staan als ze stil staan niet met de draaiende delen in de olie.
Oliepeil bevind zich halverwege krukas.
dus een paar dagen kan echt geen kwaad.

Stijn
27-06-2006, 16:16
Je kunt hem inderdaad gerust zonder olie laten staan, geen enkel probleem. Er blijft zowiezo een oliefilm achter na het aftappen, over roesten hoef je je pas druk te gaan maken als het echt jaren stil staat.

De benzine zal gewoon langs de zuigerveren/zuiger naar beneden gelopen zijn, echt geen onbekend probleem (heb het ooit ook gehad met onze cross-Scorpio). Gewoon de boel aftappen inderdaad en nieuwe olie er in. Draai de bougies er eens uit en start em een tijdje (bougies en kabels verwijderen liefst, fonteintjes benzine en vonkjes is gegarandeerd SBS6 nieuws vanavond). Doe er wel olie in voordat je dit doet trouwens.

sjampoo
27-06-2006, 16:56
Ennuh: als ie niet rond wil, omdat ie probeert benzine te comprimeren ipv lucht,. vind de startmotor dat niet echt leuk nee.. Ga je desondanks slepen of weet ik veel wat voor kracht gebruiken om het blok te draaien.. dan druk je alsnog de koppakking eruit :)

Daarom: bougies eruit, en doorstarten..


Heb t zelf eens gehad, dat ie vol stond met benzine: monopoint injector was los getrilt, en de brandstofpomp duwde de inlaat vol met benzine.. vond ie niet leuk..

Pedaalemmer
27-06-2006, 17:03
misschien een betere vraag...waarom laat je je broertje in godsnaam in een ax rondtuffen?

Zestienkleppen
27-06-2006, 18:41
misschien een betere vraag...waarom laat je je broertje in godsnaam in een ax rondtuffen?

Waarom denk je dat dat rubber 'kapot' is gegaan? :D