Log in

View Full Version : Beta radio probl.


sixpack
29-06-2006, 19:51
weet iemand de volgorde van handelen bij een Beta radio ?

( dus welke toetsen in te drukken voor de code in te voeren etc )

thanx , gr peter

Stijn
29-06-2006, 21:26
Was't niet goed?

sixpack
29-06-2006, 21:48
nobe ..... helaas ...

Stijn
29-06-2006, 21:51
Hmm

vwleusden
29-06-2006, 22:17
Waar komt die radio uit ? Dus type auto en uitvoering.

vwleusden
29-06-2006, 22:28
Radio-installaties
Elektronische diefstalbeveiliging van radio's 05-'98 >
Aanwijzing:

Dit hoofdstuk geldt alleen voor radio's "BETA" en "GAMMA" van de nieuwe generatie. Voor de "alpha"-radio's =>blz. 91-29.

Wagens ▸ 07-'98

Alle radio's zijn met een elektronische diefstalbeveiliging uitgerust.

De elektronische diefstalbeveiliging treedt in werking en blokkeert de radio, zodra

◆ de voedingsspanning (contact 30) onder een bepaalde spanningswaarde komt
◆ de zekering voor het radiogedeelte is doorgebrand
◆ de radio van de voedingsspanning (contact 30) afgehaald wordt (b.v. bij uitbouwen van de radio)
◆ wanneer voor het uitvoeren van werkzaamheden aan de wagen de accu (contact 30) wordt losgemaakt.
De blokkering van de radio door de elektronische diefstalbeveiliging wordt dan na het inschakelen van het apparaat door de aanduiding "SAFE" en "1000" op het display aangegeven.

=> Blokkering opheffen bij radio's van de generatie vanaf 05-'98, blz. 91-37.

Wagens 08-'98 ▸

Alle radio's zijn met een elektronische diefstalbeveiliging uitgerust.

Wagens 08-'98 ▸ hebben in combinatie met het bijbehorende instrumentenpaneel een comfort-diefstalbeveiliging voor de radio's "BETA" en "GAMMA".

Na het losmaken van de voedingsspanning van de radio is deze bij het opnieuw aansluiten op de voedingsspanning bedrijfsklaar zonder dat u opnieuw de diefstalcode hoeft in te geven.
Voorwaarde is, dat de eerste activering van de elektronische diefstalbeveiliging heeft plaatsgevonden en de radio weer in dezelfde wagen wordt aangesloten.

Werking

Na de eerste activering van de elektronische diefstalbeveiliging wordt een interne getallencode in de radio en in het instrumentenpaneel van de wagen opgeslagen.
Wordt nu door montagewerkzaamheden de radio spanningsvrij gemaakt (b.v. door uitbouwen van de radio of de accu), dan vindt er na het opnieuw aansluiten van de voedingsspanning een datacommunicatietussen de radio en het instrumentenpaneel plaats.

Hierbij wordt de interne getallencode van de radio met de code van het instrumentenpaneel vergeleken. Is de code identiek, dan herkent het instrumentenpaneel dat de aangesloten radio bij deze wagen hoort en is de radio zonder opnieuw ingeven van de antidiefstalcode direct bedrijfsklaar.

Als de radio wordt vervangen, dan moet de antidiefstalcode worden ingegeven.

=> Elektronische diefstalbeveiliging activeren bij radio's 05-'98 ▸, blz. 91-38.

Vervolgens wordt na het inschakelen van het "S-contact" via het contactslot de nulregeling tussen instrumentenpaneel en radio automatisch gestart.

Het aanpassen duurt ca. 5 sec. In deze periode mag geen elektronicatester worden resp. zijn aangesloten.

Vervolgens is de radio in deze wagen na het losmaken van de voedingsspanning en de daaropvolgende hernieuwde ingebruikname bedrijfsklaar zonder opnieuw de antidiefstalcode in te geven.

De elektronische diefstalbeveiliging treedt in werking en blokkeert de radio, zodra

◆ de radio in een andere wagen wordt ingebouwd.
◆ het instrumentenpaneel wordt vervangen.
De blokkering van de radio door de elektronische diefstalbeveiliging wordt dan na het inschakelen van het apparaat door de aanduiding "SAFE" en "1000" op het display aangegeven.

=>Blokkering opheffen bij radio's 05-'98 ▸, => blz. 91-37.

Blokkering opheffen

Het weer in bedrijf stellen van de radio is alleen door ingave van de juiste code voor de elektronische diefstalbeveiliging mogelijk.

‒ Codenummer van de radio erbij nemen.
Aanwijzingen:

De code voor de elektronische diefstalbeveiliging is samen met het apparaatnummer op de radiokaart geplakt.

=> instructieboekje

Om veiligheidsredenen moet de radiokaart niet in de wagen worden bewaard. De code moet zo nodig bij de klant worden nagevraagd.

‒ Radio inschakelen.
De radio geeft automatisch "SAFE" en vervolgens "1000" aan. Hiervoor hoeven geen toetsen te worden ingedrukt.

‒ Met de zendertoetsen 1 t/m 4 het op de radiokaart geplakte codenummer intoetsen. Hierbij wordt met toets 1 het eerste cijfer van de code ingetoetst, met toets 2 het tweede cijfer, enz.
‒ Aansluitend de linker of rechter tuimelschakelaar van de radio naar rechts indrukken en vasthouden, tot de antidiefstalcode is geactiveerd. Dit wordt door middel van een korte signaaltoon aangegeven.
Is het codenummer correct in de radio ingegeven, dan moet bij losgetrokken contactsleutel de LED op het radiofront knipperen. Knippert de LED, dan is de radio bedrijfsklaar en is de antidiefstalcode geactiveerd.
----------------------------------------------------

Radio-installaties
Elektronische diefstalbeveiliging activeren 05-'98 >
Bij nieuwe radio's is de elektronische diefstalbeveiliging nog niet geactiveerd.

De elektronische diefstalbeveiliging wordt pas door de ingave van de juiste code geactiveerd.

Aanwijzingen:

Elke radio heeft zijn eigen code.

Wordt een radio vervangen, dan moet ook de code van het nieuwe apparaat worden gebruikt.

De klant moet meegedeeld worden, dat de code is veranderd.

‒ Radio inschakelen.
De radio geeft automatisch "SAFE" en vervolgens "1000" aan. Hiervoor hoeven geen toetsen te worden ingedrukt.

‒ Met de zendertoetsen 1 t/m 4 het op de radiokaart geplakte codenummer intoetsen. Hierbij wordt met toets 1 het eerste cijfer van de code ingetoetst, met toets 2 het tweede cijfer, enz.
‒ Aansluitend de linker of rechter tuimelschakelaar van de radio naar rechts indrukken en vasthouden, tot de antidiefstalcode is geactiveerd. Dit wordt door middel van een korte signaaltoon aangegeven.
Is het codenummer correct in de radio ingegeven, dan moet bij losgetrokken contactsleutel de LED op het radiofront knipperen. Knippert de LED, dan is de radio bedrijfsklaar en is de antidiefstalcode geactiveerd.

Aanwijzing:

Als bij de "eerste activering" van de elektronische diefstalbeveiliging per ongeluk tweemaal een ongeldige code wordt ingegeven, dan wordt de radio gedurende een uur geblokkeerd.

Deze blokkering kan voor deze codering worden opgeheven door met V.A.G 1551 door middel van de inlog-procedure de correcte code in te geven. Onderstaand wordt de handelwijze beschreven.

Deze kan alleen bij de "eerste" activering van de elektronische diefstalbeveiliging van de "BETA"- en "GAMMA"-radio worden uitgevoerd.

Testvoorwaarden:

◆ Alle zekeringen volgens stroomloopschema in orde.
◆ Voedingsspanning in orde (ten minste 9,0 V).
◆ Elektronicatester V.A.G 1551 resp. V.A.G 1552 aangesloten.
‒ Contact inschakelen.
‒ Toets 1 voor inzetgebied "Snelle data-overdracht" indrukken.


→ Er verschijnt: Snelle data-overdracht HELP
Systeemcode intoetsen XX

‒ Toetsen 5 en 6 indrukken. Met "56" wordt de systeemcode "Radio" ingegeven.


→ Er verschijnt: Snelle data-overdracht Q
56 Radio

‒ Ingave met Q-toets bevestigen.


→ Er verschijnt: Snelle data-overdracht Q
Tester zendt systeemcode 56



→ Er verschijnt: 1J0035152 Radio 0001⇒
Codering 01401 WSC 00000

‒ ⇒ -toets indrukken.


→ Er verschijnt: Snelle data-overdracht HELP
Functie kiezen XX



→ Verschijnt op het display: Regelapparaat reageert niet! HELP


‒ Door indrukken van de HELP-toets een lijst met mogelijke storingoorzaken laten printen.
‒ Na verhelpen van storing opnieuw systeemcode 56 voor radio ingeven en met Q-toets bevestigen.


→ Er verschijnt: 1J0035152 Radio 0001⇒
Codering 01401 WSC 00000

‒ ⇒ -toets indrukken.


→ Er verschijnt: Snelle data-overdracht HELP
Functie kiezen XX

‒ Toets 1 tweemaal indrukken. (Met 11 wordt de functie "Inlog-procedure" gekozen.)


→ Er verschijnt: Snelle data-overdracht Q
11 - Inlog-procedure

‒ Ingave met Q-toets bevestigen.


→ Er verschijnt: Inlog-procedure
Codenummer intoetsen XXXXXX

De correcte code ingeven, hiertoe als eerste cijfer een "0" ingeven, daarna de 4-cijferige diefstalcode.


→ Weergave op het display b.v.: Inlog-procedure Q
11 - Inlog-procedure 01618

‒ Ingave met Q-toets bevestigen.


→ Er verschijnt: Snelle data-overdracht HELP
Functie kiezen XX

EINDE functiecode

‒ Toetsen 0 en 6 indrukken. (Met 06 wordt "EINDE functiecode" gekozen.)


→ Er verschijnt: Snelle data-overdracht Q
06 EINDE functiecode

‒ Ingave met Q-toets bevestigen.


→ Er verschijnt: Snelle data-overdracht HELP
Systeemcode intoetsen XX

‒ Contact uitschakelen.
‒ Steker van elektronicatester V.A.G 1551 losmaken.
‒ Elektronische diefstalbeveiliging met de juiste code op de radio activeren =>blz. 91-38

Er staat dus verder niets in ELSA over codes, dan moet je dus een VAS5051 of 5052 hebben.

sixpack
30-06-2006, 20:03
tis gelukt , dank u !

vwleusden
30-06-2006, 20:13
wat was het dan ?

sixpack
01-07-2006, 04:38
eerst pincode intoetsen van 4 cijfers dan bevestigen met de skip knoppen aan de linkerkant ff 2 sec inhouden en dan moet ie werken.

fre-golf1-16v
14-09-2006, 19:19
Hoe ben je aan de code gekomen Sixpack ik heb ook een probleem met een beta radio.
Ik heb de accu vervangen.
En nu staat er steeds safe op het display.

Jurgen Santana
14-09-2006, 19:56
Hoe ben je aan de code gekomen Sixpack ik heb ook een probleem met een beta radio.
Ik heb de accu vervangen.
En nu staat er steeds safe op het display.

De dealer kan hem voor je opvragen.

fre-golf1-16v
14-09-2006, 20:51
ok bedankt Jurgen wat voor gegevens heeft de dealer nodig hiervoor?

Jurgen Santana
14-09-2006, 20:55
De auto gegevens, chassisnummer, kenteken, km. stand. Dat serienummer van je radio. Mischien paspoort en kentekenbewijs. En bij modernere wagens de auto en de radio.

Weet niet helemaal het fijne ervan maar bij ons op werk zie ik het nogal eens gebeuren.

vw dennis
14-09-2006, 21:41
ok bedankt Jurgen wat voor gegevens heeft de dealer nodig hiervoor?

In wat voor type VW zit deze gemonteerd? Bij de nieuwere VW's kan je die gewoon in Elsa afvragen, met enkel het chassisnummer. Bij Audi's is die alweer moeilijker, want dit moet via een online verbinding...

Over de oudere type's durf ik niks te zeggen. PM je chassisnummer even, kan ik op werk even kijken voor je.