View Full Version : olie koeler EG blok
markmeenhuis
07-07-2006, 19:24
Hallo,
een vraagje ,
moet de olie koeler die na 15 km gereden te hebben niet een beetje warm begind te worden ? de mijne is pislauw.
olietemp is ongeveer 100 a 110 met soms uitschieters naar 120 ( op de rondweg bv)
is er iets kapot of is het normaal?
grt
mark
Mijn DX met originele oliekoeler zat ook altijd rond de 90.
Gok ook dat je oliepomp zen beste tijd wel gehad heeft.
Je hebt toevallig geen oliedrukmeter in de auto te zitten lijkt me ? Anders zou je die nog kunnen kopen van VDO is altijd handig/veilig om te hebben. Sensor+meter ben je iets van 100€ kwijt.
golf mkII 16v
08-07-2006, 11:07
bij 110graden gaat de thermostaat open
dan gaat de oliekoeller pas werken
Ik had een kapotte olie thermostaat (in het oliefilterhuis) en toen werd mn DX zomaar 130 graden zonder gek te doen, dus als de olie niet te warm wordt zou ik me niet druk maken.
Als ik flink heb doorgetrapt met mijn gti en ik sta een tijdje later in de file dan is mn oliekoeler echt goed warm en geeft de meter nog soms 120 graden aan, zodra ik ga rijden zakt ie weer snel.
Maar ik woon in Spanje, en met die temperaturen hier en de mooie bergweggetjes is t logisch dat mn gti tje het weleens heel warm krijgt!
grtn yal
markmeenhuis
21-07-2006, 17:27
met mijn olie koeler is dus niks mis mee. Ik heb hem met dit warme weer een keer warm laen worden en toen werd de oliekoeler wel warm.
Weet iemand waar je een oliedruk sensor kunt van vdo op een eg blok?
m
golf mkII 16v
21-07-2006, 18:46
sensor van je lampje er uit en daar de andere indraaien[bij de nokkenas]
haal deze oude koe even uit de sloot .
bij mijn EG zit er geen olie koeler op ( althans niet zon klein radje ) . had gelezen dat hij vanaf DX er standaard op zat ? .
was mijn vraag , hij zal er ongetwijfeld op kunnen , op een EG . maar als ik zo las ,springt hij pas aan rond de 100 graden. is dat al niet aan de warme kant ? .
als je de therrmostaat eruit haalt , begint hij gelijk al denk ik . maar zou je er niet een thermostaat sensor in kunnen doen ,dat hij begint te koelen met 85 graden oid ?
gti-pirelli
22-07-2009, 15:03
Ik denk dat je dan de thermostaat functie moet beinvloeden door het schuifmechanisme te veranderen, veer korter of langer maken. Dan begint hij eerder. Maar goed ik heb mijn olie liever 100 graden als 85 persoonlijk
Ik denk dat je dan de thermostaat functie moet beinvloeden door het schuifmechanisme te veranderen, veer korter of langer maken. Dan begint hij eerder. Maar goed ik heb mijn olie liever 100 graden als 85 persoonlijk
85 is wat laag , ok , maar je olie te warm is ook niet goed toch ?? neem aan dat 90 graden je bedrijfstemperatuur is , maar dat hij dat ook blijft , althans zo veel mogelijk , ook als je x fiks door rijdt .
gti-pirelli
22-07-2009, 21:48
nou ja je water moet op 90 graden zijn maar denk toch dat de thermostaten niet voor niets zo zijn afgesteld :)
nou ja je water moet op 90 graden zijn maar denk toch dat de thermostaten niet voor niets zo zijn afgesteld :)
denk dat je olie 10 graden meer is als je kvs , bij mij op me tellers iig .
maar wil er iig wel ooit een keer een olie koeler van een DX op , beter als geen 1 denk ik :) .
maar we gaan er volgende week mee naar Oostenrijk snorren, dus ben benieuwd .
maandag nieuwe radiateur voor alle zekerheid erin ( golf 2 diesel ) , is een flinke lap vergeleken met de orginele , je moet heel gek doen , wil de 1e stand van de fan aanslaan ,, dus dat is top . netjes 90 a 95 graden .
maak nog wel een tour topic over de trip ,
bedankt voor de info
golf mkII 16v
24-07-2009, 15:21
Elke GTI 1[EG/DX] heeft een oliekoeler[radiateur]
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.