View Full Version : Drijfstanglagers vervangen, tips?
DragonGr Dragon
09-07-2006, 12:21
Golf 2 GTI 16V (PL) 1988
Na een bezoekje aan de garage (voor afstellen motor) kwam de monteur met de mededeling dat hij lagers hoorde in de motor. Nadat hij het CO iets hoger had gezet en het verder niet voor elkaar kreeg de auto beter af te stellen ben ik 80 euro lichter weer weggereden.
De auto loopt sindsdien voor geen meter. De toeren schommelen om de 1000 heen in stationair en hij valt bijna uit. Als ik wil wegrijden dan rolt hij stevig pruttelend iets vooruit totdat ik mn gas bijna volledig intrap en dan schiet hij ineens volle kracht vooruit. Soms bij het starten draait de motor steeds met moeite een paar keer een slagje en op een gegeven moment slaat hij aan.
Het lijkt erop of de motor moeite heeft om rond te draaien.
Nou zei een vriend van me dat van de lagers in de motor de drijfstanglagers 9 van de 10 keer versleten zijn en niet de krukaslagers. Ik wilde dus om te beginnen deze vervangen ook omdat dat nog niet zo duur is.
Mijn vraag is tweedelig:
Kan iemand me bruikbare tips geven voor dit klusje, waar moet ik op letten e.d.
En ten tweede, heeft iemand andere ideeën voor het oplossen van dit probleem of hoe ik kan zien als straks de carterpan eraf is waar het aan kan liggen. Krukaslagers vervang ik liever alleen als echt noodzakelijk is...
Bedankt alvast voor alle input, gratefully noted!!
Golf 2 GTI 16V (PL) 1988
Na een bezoekje aan de garage (voor afstellen motor) kwam de monteur met de mededeling dat hij lagers hoorde in de motor. Nadat hij het CO iets hoger had gezet en het verder niet voor elkaar kreeg de auto beter af te stellen ben ik 80 euro lichter weer weggereden.
De auto loopt sindsdien voor geen meter. De toeren schommelen om de 1000 heen in stationair en hij valt bijna uit. Als ik wil wegrijden dan rolt hij stevig pruttelend iets vooruit totdat ik mn gas bijna volledig intrap en dan schiet hij ineens volle kracht vooruit. Soms bij het starten draait de motor steeds met moeite een paar keer een slagje en op een gegeven moment slaat hij aan.
Het lijkt erop of de motor moeite heeft om rond te draaien.
Nou zei een vriend van me dat van de lagers in de motor de drijfstanglagers 9 van de 10 keer versleten zijn en niet de krukaslagers. Ik wilde dus om te beginnen deze vervangen ook omdat dat nog niet zo duur is.
Mijn vraag is tweedelig:
Kan iemand me bruikbare tips geven voor dit klusje, waar moet ik op letten e.d.
En ten tweede, heeft iemand andere ideeën voor het oplossen van dit probleem of hoe ik kan zien als straks de carterpan eraf is waar het aan kan liggen. Krukaslagers vervang ik liever alleen als echt noodzakelijk is...
Bedankt alvast voor alle input, gratefully noted!!
Welke lagers hoorde die monteur dan?? Ik vind het nogal een algemene opmerking: ik hoor lagers....ja me zuster, dat kan net zo goed betekenen dat ie een lager van bijv de tussenas hoor
Drijfstanglagers kun je stationair en onbelast draaiend echt niet vaststellen, die hoor je veel eerder onder belasting, als je accelereerd of zo...
Bovendien kun je "niet zomaar" even wat lagers halen en er in proppen, want weet je bijvoorbeeld welke ondermaat lagers je moet hebben?? Ook de kruktappen slijten enigszins, en dan heeft het plaatsen van zeg maar de standaard maat lagers geen enkele nut, want de speling blijft dan even goed...
Wat het slecht lopen aangaat denk ik dat "de monteur" er gewoon een zootje van gemaakt heeft, zomaar even CO afstellen is lastig, dat moet je doen na o.a het vervangen van het luchtfilter en het "perfect"afstellen van de ontsteking...anders is het zonde geld :cool:
DragonGr Dragon
09-07-2006, 14:43
Welke lagers hoorde die monteur dan?? Ik vind het nogal een algemene opmerking: ik hoor lagers....ja me zuster, dat kan net zo goed betekenen dat ie een lager van bijv de tussenas hoor
Drijfstanglagers kun je stationair en onbelast draaiend echt niet vaststellen, die hoor je veel eerder onder belasting, als je accelereerd of zo...
Bovendien kun je "niet zomaar" even wat lagers halen en er in proppen, want weet je bijvoorbeeld welke ondermaat lagers je moet hebben?? Ook de kruktappen slijten enigszins, en dan heeft het plaatsen van zeg maar de standaard maat lagers geen enkele nut, want de speling blijft dan even goed...
Wat het slecht lopen aangaat denk ik dat "de monteur" er gewoon een zootje van gemaakt heeft, zomaar even CO afstellen is lastig, dat moet je doen na o.a het vervangen van het luchtfilter en het "perfect"afstellen van de ontsteking...anders is het zonde geld :cool:
Heb je dan een goede tip voor me wat ik het beste zou kunnen doen of kunnen bekijken om vast te stellen wat het probleem kan zijn???
Heb je dan een goede tip voor me wat ik het beste zou kunnen doen of kunnen bekijken om vast te stellen wat het probleem kan zijn???
Welk probleem? Dat de monteur zegt dat hij wat hoort??.....Of dat probleem wat ontstaan is na het afstellen??
Voor het laatste zou ik terug gaan naar de garage, misschien dat ze daar een foutje hebben gemaakt, door de motor op een verkeerde waarde af te stellen of zo...
Voor de drijfstanglagers zou ik me niet al te druk maken, zolang je verder geen vreemde zaken hebt als een weg vallende olie druk of zo..
9 van de 10 keer is het paniek zaaierij, omdat een wat ouwere motor nou eenmaal wat meer bijgeluidjes heeft...
Bovendien zou de geluiden die hij omschrijft als "ik hoor een lager" best een gevolg kunnen zijn van de verkeerde afstelling van een en ander waardor de motor wat bonkerig klinkt...
Dus zorg eerst dat de hele boel weer goed staat alvorens je op de lagers te storten...
DragonGr Dragon
09-07-2006, 15:14
Welk probleem? Dat de monteur zegt dat hij wat hoort??.....Of dat probleem wat ontstaan is na het afstellen??
Voor het laatste zou ik terug gaan naar de garage, misschien dat ze daar een foutje hebben gemaakt, door de motor op een verkeerde waarde af te stellen of zo...
Voor de drijfstanglagers zou ik me niet al te druk maken, zolang je verder geen vreemde zaken hebt als een weg vallende olie druk of zo..
9 van de 10 keer is het paniek zaaierij, omdat een wat ouwere motor nou eenmaal wat meer bijgeluidjes heeft...
Bovendien zou de geluiden die hij omschrijft als "ik hoor een lager" best een gevolg kunnen zijn van de verkeerde afstelling van een en ander waardor de motor wat bonkerig klinkt...
Dus zorg eerst dat de hele boel weer goed staat alvorens je op de lagers te storten...
Bedankt! ik hoop dat je gelijk hebt... voordat de auto naar de garage ging liep hij eigenlijk best lekker (tenminste vond ik) alleen krijg ik de ontsteking niet constant. Met de stroob zie ik dat hij steeds om het merkteken heen danst.
Nou had ik me laten wijsmaken dat dat wel eens door een verkeerd CO kon komen, dus vandaar mijn bezoek aan de garage.
Iemand anders zei al eens dat ik zon wieberende ontsteking moest zoeken in de krukas lagers, dus vandaar.
Ik krijg het zelf niet voor elkaar om het CO af te stellen. Ik kan nu alleen proberen door aan de schroef te draaien, te zorgen dat hij weer loopt zoals eerst.
De monteur had hem in het begin bij het afstellen niet eens meer aan de praat kunnen krijgen. Het rijmt allemaal niet met hoe hij daarvoor liep.
Nog een puntje: naar mijn idee wordt de olie ook erg warm. loopt soms op (wel met dit weer dan) tot 116. Bovendien als ik van een lange snelwegrit afkom en de bebouwde kom inschiet, dan gaat het koelpijltje snel rechts van het midden en slaat vaak de aanjager aan... heeft dat er iets mee te maken??
kan toch ook als het CO niet goed staat...
ik krijg het idee dat je er wel wat verstand van hebt, dus wellicht kun je me helpen...
Bedankt in ieder geval!!!
Bedankt! ik hoop dat je gelijk hebt... voordat de auto naar de garage ging liep hij eigenlijk best lekker (tenminste vond ik) alleen krijg ik de ontsteking niet constant. Met de stroob zie ik dat hij steeds om het merkteken heen danst.
Nou had ik me laten wijsmaken dat dat wel eens door een verkeerd CO kon komen, dus vandaar mijn bezoek aan de garage.
Iemand anders zei al eens dat ik zon wieberende ontsteking moest zoeken in de krukas lagers, dus vandaar.
Ik krijg het zelf niet voor elkaar om het CO af te stellen. Ik kan nu alleen proberen door aan de schroef te draaien, te zorgen dat hij weer loopt zoals eerst.
De monteur had hem in het begin bij het afstellen niet eens meer aan de praat kunnen krijgen. Het rijmt allemaal niet met hoe hij daarvoor liep.
Nog een puntje: naar mijn idee wordt de olie ook erg warm. loopt soms op (wel met dit weer dan) tot 116. Bovendien als ik van een lange snelwegrit afkom en de bebouwde kom inschiet, dan gaat het koelpijltje snel rechts van het midden en slaat vaak de aanjager aan... heeft dat er iets mee te maken??
kan toch ook als het CO niet goed staat...
ik krijg het idee dat je er wel wat verstand van hebt, dus wellicht kun je me helpen...
Bedankt in ieder geval!!!
Voorop gesteld dat je met een stroboscoop altijd een wat zwabberend aflezing krijgt. Het gaat om een goed gemiddelde.
Ik weet niet waar dat verhaal vandaan komt dat slechte lagers door "slechte" krukas lagers komt...zeker bij autos waarbij de ontsteking via een tussenas word aangedreven heb je vaak een wat zwabberend beeld..
Daarnaast is een juiste bediening van de stroboscoop lamp van belang, er zijn tegenwoordig monteurs die zo een ding misschien op school eens hebben gezien, maar in de praktijk nooit meer.
Tja probeer de zaak eerst weer eens terug te krijgen naar zo wat het was en dan alles opnieuw inregelen.
Wat je olie aangaat...mooi temperatuurtje die 116 graden, niet druk om maken, het kan nog hoger :)
Je meter laat je zien hoe heet het UITGAANDE water van de motor is, en dan zie je wel eens wat hogere uitslag dan normaal bij dit weer zoals de laatste dagen, tja en een ventilator maakt met dit weer overuren ....De motor kan wel wat warmer worden door een verkeerd mengsel ja, te arm geeft méér warmte, dus het kan wel degelijk door de afstelling komen
DragonGr Dragon
09-07-2006, 22:14
Voorop gesteld dat je met een stroboscoop altijd een wat zwabberend aflezing krijgt. Het gaat om een goed gemiddelde.
Ik weet niet waar dat verhaal vandaan komt dat slechte lagers door "slechte" krukas lagers komt...zeker bij autos waarbij de ontsteking via een tussenas word aangedreven heb je vaak een wat zwabberend beeld..
Daarnaast is een juiste bediening van de stroboscoop lamp van belang, er zijn tegenwoordig monteurs die zo een ding misschien op school eens hebben gezien, maar in de praktijk nooit meer.
Tja probeer de zaak eerst weer eens terug te krijgen naar zo wat het was en dan alles opnieuw inregelen.
Wat je olie aangaat...mooi temperatuurtje die 116 graden, niet druk om maken, het kan nog hoger :)
Je meter laat je zien hoe heet het UITGAANDE water van de motor is, en dan zie je wel eens wat hogere uitslag dan normaal bij dit weer zoals de laatste dagen, tja en een ventilator maakt met dit weer overuren ....De motor kan wel wat warmer worden door een verkeerd mengsel ja, te arm geeft méér warmte, dus het kan wel degelijk door de afstelling komen
De 116 graden is van de olie he!!! ik dacht dat deze bij 120 graden zijn smerende werking verliest.
Hoe verklaar je dan dat soms bij het starten hij moeite heeft om de motor rond te krijgen??
Mocht het wel een probleem met de lagers zijn moet ik de krukas dus laten slijpen tot een ondermaat (0,25) en dan ondermaat lagers.
Kan je een indicatie geven van het slijpen of weet je waar ik een goede deal heb??
De 116 graden is van de olie he!!! ik dacht dat deze bij 120 graden zijn smerende werking verliest.
Hoe verklaar je dan dat soms bij het starten hij moeite heeft om de motor rond te krijgen??
Mocht het wel een probleem met de lagers zijn moet ik de krukas dus laten slijpen tot een ondermaat (0,25) en dan ondermaat lagers.
Kan je een indicatie geven van het slijpen of weet je waar ik een goede deal heb??
Ja dat begreep ik hoor dat dat je olie was.....als olie bij 120 graden zijn smerende werking zou verliezen zou dat niet best zijn.....olie verliest pas echt zijn smerende werking ver boven de 160 graden...dus maak je geen zorgen, ik zie regelmatig hoger in mijn GTI, en die houdt het al heel lang vol..
(PS: ik werk op een olie producerend bedrijf, dus ik weet wel een klein beetje waar ik het over heb)
Dat je motor soms een beetje moeilijk rond gaat bij het starten kan aan zoveel dingen liggen, als het aan de olie zou liggen dan heb je echt verkeerder olie in de motor zitten, maar zolang je je olie gewoon via de gewone weg koopt kan daar weinig mis mee zijn...
Waar je terecht kan voor je krukas durf ik niet te zeggen, wat zo iets kost of hoeveel er af moet, dat ligt aan de mate van inlopen van de kruktappen en zo...
Bedrijven weet ik ook niet zo 1 2 3.....even Googelen misschien ???
steven16v
10-07-2006, 12:29
Hoe verklaar je dan dat soms bij het starten hij moeite heeft om de motor rond te krijgen??
Mocht het wel een probleem met de lagers zijn moet ik de krukas dus laten slijpen tot een ondermaat (0,25) en dan ondermaat lagers.
Kan je een indicatie geven van het slijpen of weet je waar ik een goede deal heb??
Dat de motor slecht rond gaat kan ook aan je ontsteking liggen. Of je hebt een slechte massa/startmotor. Maar voordien had je er ook geen last van toch?
En qua bedrijf, ik weet niet waar je vandaan komt. Maar een maat van mij werkt in de revisie. En hij zou dat wel kunnen doen. En hij kan je dan ook meteen passende ondermaat lagers leveren.
Hij werkt in Enschede.
DragonGr Dragon
10-07-2006, 14:40
bedankt steven16v, als ik erop uitkom dat dat de oorzaak is, ga ik daarop in!
Fred, ik ben dus waarschijnlijk bang gemaakt!
Maar weet nu dus nog steeds niet wat de onregelmatige ontsteking veroorzaakte. Je zegt wel dat dat kan, maar ik merk dat hij daardoor niet al zn vermogen heeft. Hij trekt pruttelend op met belasting.
Ben nou al zo lang bezig met het probleem, maar niemand kan me helpen...
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.