Log in

View Full Version : airride onder spijlbus

hajee
11-07-2006, 18:09
m'n maat gerrit heeft voor een klant, de "DJ"bus voorzien van een airride systeem,
zodat het toch handiger is om van evenement naar evenement normaal te kunnen rijden,
mooi geleverd maatwerk moet ik zeggen

vind het persoonlijk een erg mooie bus hierbij wat foto's:
lage en hoge stand:
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/6/6/t1metairride027.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/6/6/t1metairride026.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/6/6/t1metairride006.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/6/6/t1metairride004.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/6/6/t1metairride017.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/6/6/t1metairride021.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/6/6/t1metairride002.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/6/6/t1metairride029.jpg
achteras:
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/6/6/t1metairride033.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/6/6/t1metairride022.jpg
en m'n zoontje, 2 jaar, en nu al groot vw fan:
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/6/6/t1metairride016.jpg

Melvin
11-07-2006, 18:34
wow mooi man... deze bus stond afgelopen maand ook in het vw magazine...

dit had je ook al kunnen bereiken met airshocks volgens mij, maar wel netjes zo...

bobby-digital
11-07-2006, 18:47
hele mooie bus, maar zo extreem laag is dit toch niet??? of lijkt dat nu maar zo.... je zou toch wel denken dat je hem met airride op z'n pens kan leggen

Jurgen Santana
11-07-2006, 18:57
Zo'n bus is geen Golf.... gaat allemaal niet zo makkelijk. Weleens gezien hoe hoog zo'n ding origineel staat???

GolfII
11-07-2006, 19:30
serieus zeer vet! kicken man.
Als ik het geld er voor had dan wist ik het wel.

BBS-roy
11-07-2006, 19:31
ziet er super uit, de airride(bus ook) is dit een hobby van je maat of z"n werk?

hajee
11-07-2006, 19:35
hele mooie bus, maar zo extreem laag is dit toch niet??? of lijkt dat nu maar zo.... je zou toch wel denken dat je hem met airride op z'n pens kan leggen

binnenschermen liggen in de laagste stand op de voorwielen, mét een plat bandje, dus is best laag, wil je nog lager moeten de binnenschermen aangepast worden.

ziet er super uit, de airride(bus ook) is dit een hobby van je maat of z"n werk?

beide! leuk werk zeg maar:..onder het motto u vraagt, wij draaien.
hij heeft een eigen bedrijf, en dit is een aangenomen job.

steven16v
11-07-2006, 19:49
Hele mooie bus hoor. Petje af!

Baricade
11-07-2006, 19:50
haha, goed bezig!
zag m vandaag al staan bij het cenrtaal station..

Airtime
11-07-2006, 19:57
Heeeele gave bus, stond die vroegah niet op BRM's? Of verwar ik hem met een andere bus? :confused:

En onder die bruine zakken zit zeker het geluid? :rock:

Timmetje20
11-07-2006, 20:27
Dit is wel die site van hun;

http://www.djbus.nl/content.php

Dat interieur is wel vrij modern maar wel erg mooi hoor! Lijkt me wel super om dat ding een keer van dichtbij te zien :D

Erwin G60
11-07-2006, 20:52
Hele nette bus echt super:D

ctb
11-07-2006, 21:01
Hoi Hajee,

Ik moet zeggen dat ik het een mooie bus vind, maar kan zeker niet tippen aan je knappe kindje!!!!

Groetjes Bonnie

Beetlefreak
11-07-2006, 21:03
Heeeele gave bus, stond die vroegah niet op BRM's? Of verwar ik hem met een andere bus? :confused:

En onder die bruine zakken zit zeker het geluid? :rock:
Erg mooie bus hoor!! :woowoo:
Je hebt helemaal gelijk Bob, zo stond ie erbij op de meet van KCn Flevoland 2004:

http://www.veedub.nu/gallery/albums/userpics/pic2047.jpg

bobby-digital
11-07-2006, 21:21
Zo'n bus is geen Golf.... gaat allemaal niet zo makkelijk. Weleens gezien hoe hoog zo'n ding origineel staat???

hoef je niet te ontploffen, is maar een vraag :shake: er zijn mensen die niet alles weten zoals jij blijkbaar......

Airtime
11-07-2006, 21:26
Je hebt helemaal gelijk Bob,

Ok, dus toch!. In allebei de uitvoeringen in ieder geval een erg coole bus. :cool:

airy
11-07-2006, 21:35
supervet zo'n bussie wil ik ook wel erug netjes met die airride

Pedaalemmer
11-07-2006, 21:41
kan geen rat tegenop!..man man man wat een super bus!

hajee
11-07-2006, 22:43
Hoi Hajee,

Ik moet zeggen dat ik het een mooie bus vind, maar kan zeker niet tippen aan je knappe kindje!!!!

Groetjes Bonnie
hehe!thanks! met bijpassend t-shirt he?(toevallig :) )

hajee
11-07-2006, 22:58
Netjes!
Wat voor velg en bandenmaat ligt erop Hajee? Zo te zien kan het niet veel breder, of vertekend de foto?
Heb je ook een foto van hoe het aan de draagarm gemonteerd zit of zit het gemonteerd aan het torsiepakket?
:goodpost:
volgens mijn bescheiden mening zijn dat 356 wielen,maar breed? maar banden weet ik niet, was wel mooi plat bandje in ieder geval, en foto's van de vooras zijn niet goed gelukt, kon nog net foto's maken voordat ie vanavond werd opgehaald. :redface:

Stijn
11-07-2006, 23:02
Ziet er netjes uit. Hoe is dat dan precies gedaan? Torsieveer vergrendeling binnenin de as verwijderd ofzo?

vwleusden
11-07-2006, 23:02
Super gaaf zeg, vond die engelsman met zijn Samba met draaitafels ook erg cool op de laatste maal van VWEuro.

Beetlefreak
11-07-2006, 23:34
Super gaaf zeg, vond die engelsman met zijn Samba met draaitafels ook erg cool op de laatste maal van VWEuro.
DJ Ben! Maar die had geen airride ;)

http://www.veedub.nu/gallery/albums/userpics/pic2208.jpg

Bussie komt zo
12-07-2006, 10:08
binnenschermen liggen in de laagste stand op de voorwielen, mét een plat bandje,

Best gevaarlijk.als er tijdens het rijden een slang klapt of balg kapot gaat, valt de bus op de banden, dan wil je niet weten wat er gebeurt.

Persoonlijk zou ik er altijd voor kiezen dat als alle lucht uit de balgen is de wielen nog gewoon kunnen blijven draaien.
Voor de rest ziet het er voor zover we kunnen zien netjes uit

chrisjuh
12-07-2006, 12:35
Wow stoer, wist niet dat Gerrit dat kon! :woowoo:

hajee
12-07-2006, 12:40
Wow stoer, wist niet dat Gerrit dat kon! :woowoo:
niks voor jouw A4?of voor je cabriolet?

Kevin20v
12-07-2006, 13:22
Best gevaarlijk.als er tijdens het rijden een slang klapt of balg kapot gaat, valt de bus op de banden, dan wil je niet weten wat er gebeurt.

Persoonlijk zou ik er altijd voor kiezen dat als alle lucht uit de balgen is de wielen nog gewoon kunnen blijven draaien.
Voor de rest ziet het er voor zover we kunnen zien netjes uit

Hier ben ik het niet helemaal mee eens, bij mijn airride ligt de auto ook op de banden en de as raakt de stabilisatorstang + het chassis en als ik een beetje pech heb ligt ie met de ijzers aan de grond....

Laatst is er bij mij een slang (door een productiefoutje) geklapt, de slang die van de compressor via de waterfilter naar de kleppen/tank loopt... en ik kon gewoon naar huis rijden, terwijl zoals ik al eerder zei mijn auto in de laagste stand op de banden ligt en de aandrijfas tegen het chassis!

Wat gebeurt er nou als er een balg of slang knapt, dan gaat de compressor proberen de onderdruk in de tank bij te vullen...
Omdat de balg of slang of whatever stuk is lukt dit niet en houdt de compresser die blijft lopen het systeem enigzins op druk, daarom zal de auto/bus nooit onder het rijden helemaal op de banden/as/chassis "vallen"

Ik was hier in het begin ook zeer sceptisch over / bang voor, maar nu heb ik het meegemaakt vind ik het systeem echt super!
Trouwens als je een kwalitatief goede onderdelen gebruikt wat kan er dan gebeuren?
Hoogstens als je een beetje pech hebt zit er zo'n slangetje bij als in m'n systeem, maar dat was zo opgelost! stuk er vanaf gesneden en overnieuw bevestigd.

Meteen Bob opgebeld die vervolgens een Sterk staaltje Service liet zien en per direct een nieuwe slang opstuurde met excuses dat het überhaupt gebeurd is... Het gebeurde tegen de avond en de nieuwe slang lag de volgende morgen al in de brievenbus! :woowoo:

Heb nu al sinds Mei zo'n 5000 km ermee gereden, maar ik zou niet meer anders willen!

vwleusden
12-07-2006, 13:26
DJ Ben! Maar die had geen airride ;)

Die ja, airride geef ik niks om... ging mij meer om de geluidspruductie in die bus :rock:

Bussie komt zo
12-07-2006, 14:54
@kevin. Goed nou konden de wielen bij jou nog redelijk vrij draaien.
Als ze echt klem lopen dan sta je midden op de snelweg stil.Gett my point..
Neemt helemaal niet weg dat het super rijdt.
Ben er zelf ook me bezig maar probeer er voor te zorgen dat mijn banden ten alle tijden vrij draaien.
wat geeft het voor meer waarde dat ze klem lopen als je er gewoon een eindstop op kan maken, tis tenslotte voor je eigen veiligheid.

Kevin20v
12-07-2006, 15:10
@kevin. Goed nou konden de wielen bij jou nog redelijk vrij draaien.
Als ze echt klem lopen dan sta je midden op de snelweg stil.Gett my point..
Neemt helemaal niet weg dat het super rijdt.
Ben er zelf ook me bezig maar probeer er voor te zorgen dat mijn banden ten alle tijden vrij draaien.
wat geeft het voor meer waarde dat ze klem lopen als je er gewoon een eindstop op kan maken, tis tenslotte voor je eigen veiligheid.

Dat klopt, maar dat gaat bij mij helaas niet meer... de dempers aan de voorzijde heb ik laten inkorten zodat ie zo laag mogelijk kan!

Ligt natuurlijk ook aan de velgen, helaas is voor 18 inch geen plattere band meer mogelijk dan die ik nu heb liggen! :D

edit:

De compressor blijft druk leveren zolang de tank niet op de ingestelde bar waarden is... daardoor kun je de auto wel nog omhoog zetten als er een slang stuk is!

Wat zo'n balg doet als ie stuk gaat durf ik niet te zeggen, feit is wel dat als je de complete as dus 2 balgen met 1 leiding aanstuurt de auto nooit zomaar ineens omlaag zakt maar dat je merkt dat de auto langzaam zakt!
Dus lijkt mij dat je altijd nog tijd genoeg hebt om af te remmen.

De balgen zou ik een iets groter formaat kiezen voor een bus, ik weet niet hoe zwaar zo'n busje is.

Maar het lijkt me dat een spijlbus afgeladen met geluidsapparatuur, zwaarder is dan een golfje...
En voor zover ik kan zien zijn dit net zo'n grote balgen als er onder mijn golfje zitten :eek:

Melvin
12-07-2006, 15:14
kev: je verhaal klopt niet helemaal natuurlijk... als je balg scheurt/klapt of wat dan ook, kan het idd zo zijn dat de compressor de boel nog op druk houd... maar dat is alleen bij een kleine scheur... het kan net zo goed zo zijn dat de compressor het dan niet aankan en je de lul bent... sowieso kunnen de meeste compressors niet 100% draaien

Kevin20v
12-07-2006, 15:29
kev: je verhaal klopt niet helemaal natuurlijk... als je balg scheurt/klapt of wat dan ook, kan het idd zo zijn dat de compressor de boel nog op druk houd... maar dat is alleen bij een kleine scheur... het kan net zo goed zo zijn dat de compressor het dan niet aankan en je de lul bent... sowieso kunnen de meeste compressors niet 100% draaien

Dat klopt ik was dan ook nog een edit aan het doen!

Waarin ik uitleg dat ik niet kan voorspellen wat een balg doet als deze scheurt/ontploft.
Ik heb er vertrouwen genoeg in om zelf zo rond te rijden, ook voor de rdw/apk is het geen probleem dat een aandrijfas of band het chassis raakt!

Daarbij is een goede balg van een dergelijke kwaliteit dat deze niet zomaar zal scheuren, er zijn genoeg voorbeelden bekend die al jaren op airride rijden.
Natuurlijk zijn er ook gevallen bekend van mensen waarbij wel een balg scheurde, meestal zijn dit extreme gevallen waarbij een brede velg met een hoge et gemonteerd werd waardoor het geheel ging schuren en daarna de balg klapte.

Niet meer dan logisch lijkt mij, dus bij deze als je airride hebt, plaats niet zomaar iedere velg, maar let op of de boel ook vrij loopt!

Nogmaals ik zie het probleem niet zo, als ik er geen vertrouwen in had zou ik zo niet rond rijden! Daarbij geld nog altijd slechte verhalen gaan sneller dan goede verhalen.

Berserker
12-07-2006, 15:30
ja maar die balgen zijn berekend op vrachtwagens, dus voor lang en zwaar gebruik dus echt snel scheuren zullen ze niet...

maja tging volgens mij om een pracht van een t1 :cool:

Kevin20v
12-07-2006, 15:33
ja maar die balgen zijn berekend op vrachtwagens, dus voor lang en zwaar gebruik dus echt snel scheuren zullen ze niet...

maja tging volgens mij om een pracht van een t1 :cool:

Je hebt zoveel verschillende soorten en maten balgen ik geloof niet dat als jij deze balg ziet dat je dan denkt dat deze berekend is op een vrachtwagen....

Dan ga maar eens naast de eerste de beste vrachtwagen rijden, die balgen zijn ongeveer 2x groter dan een balg die op een personenwagen gemonteerd zit!

Ik wil niet offtopic blijven gaan, maar ik wil even aangeven dat een airride systeem dat als ie op z'n laagst ligt op de band ligt niet echt een probleem hoeft te zijn! :hug:

Melvin
12-07-2006, 15:34
voor vrachtwagens heb je hele andere balgen ;) ze zijn niet zo gek om er extreme balgen onder te doen... natuurlijk zullen ze wel de krachten aan kunnen die erop komen!

ben benieuwd hoe het systeem onder deze t1 precies werkt... want met airshocks had je mss hetzelfde kunnen bereiken?

Berserker
12-07-2006, 15:34
ok maar ze worden niet speciaal gemaakt voor air-ride, maar voor hevig gebruik, dus de kans op scheuren is vrij klein...

Kevin20v
12-07-2006, 15:36
@MellyVille: precies ;)

Ik ben hier ook erg benieuwd naar, omdat de torsieas in eerdere gevallen een probleem was.
Daarom had Jasper op zijn T4 alleen aan de achterzijde airride

hajee
12-07-2006, 17:16
foto van de voorste veerbalg, as is opengewerkt, torsiepakket eruit, zie foto:
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/6/6/t1metairride008.jpg

sjef
12-07-2006, 19:25
Vind de balg van de vooras maar erg raar staan. Je maakt mij niet wijs dat de balgen zo optimaal kunnen werken of dat de levens duur zo niet beinvloed word. Wij hebben hier ook een set geleverd van CE voor de bus van rusty 67 en dat zag er allemaal heel anders uit. De balgen voor komen dan recht te staan en achter zitten ze niet zo dicht tegen de band. Hoe zit het overgens met je schokbrekers. CE benadrukte ons toen extra om speciale schokbrekers te gebruiken omdat juist de combi van goede balgen met goede schokbrekers het geheel goed en veilig maken. En volgens mij heb je de zelfde balg nl die van firestone. Al met al een leuk project hoop dat het lang goed blijft werken.

Sjef

hajee
12-07-2006, 19:49
Vind de balg van de vooras maar erg raar staan. Je maakt mij niet wijs dat de balgen zo optimaal kunnen werken of dat de levens duur zo niet beinvloed word. Wij hebben hier ook een set geleverd van CE voor de bus van rusty 67 en dat zag er allemaal heel anders uit. De balgen voor komen dan recht te staan en achter zitten ze niet zo dicht tegen de band. Hoe zit het overgens met je schokbrekers. CE benadrukte ons toen extra om speciale schokbrekers te gebruiken omdat juist de combi van goede balgen met goede schokbrekers het geheel goed en veilig maken. En volgens mij heb je de zelfde balg nl die van firestone. Al met al een leuk project hoop dat het lang goed blijft werken.

Sjef
nou ja, het werkt perfect;
echter ben benieuwd wat een CE setje kost.
en heb je foto's van die 67 rusty bus?
hoe zitten daar bijvoorbeeld de achterste balgen gemonteerd en waar?
laat eens zien hoe het daar onder zit, en ook graag foto van de voorkant dan.
heb je verder al onder andere bussen, of die van jezelf airride geplaatst?
en zo ja heb je daar foto's van?

grtn hj

hajee
12-07-2006, 21:11
mooi project..
ce site staat mooi spul op.

sjef
12-07-2006, 21:18
Foto's van het set heb ik nog niet maar de foto's van Luuk laten al goed zien waar de balg voor zit en dat deze recht staan. Helaas zit het set er van Rusty nog niet onder.
Het zal ook best werken maar ik ben juist bang voor de levensduur van de balgen. Zo'n balg hoort in een rechte lijk te werken en niet in een bocht. Je gaat dus andere krachten zetten op het rubber dan normaal. Volgens mij ga je net zo'n effect creëren als met een band die altijd te zacht staat. Dan slijt die ook vele malen sneller. Maar nogmaals ik hoop voor je dat ik het mis heb.

Het is en blijft een erg leuk project en ik hoop dat de een of de ander hem eens inhuurt voor op een treffen? Splits at the lake 2007 mogelijk ;)

hajee
12-07-2006, 21:29
moet wel zeggen dat ie daar in de laagste stand staat, in rijstand is de balg wel recht.
verder is het echt een mooie spijl, keurig afgewerkt, zeker voor het doel waar ie voor gemaakt is:draaien en feesten.
maar dat project van rusty 67 is ook goed, wat een werk zit erin, volgens mij heb ik die toen bij jou boven in de hal zien staan toch?

M.I.V.W
12-07-2006, 23:13
Hoe heeft hij dat gedaan met de vooras???
Als je het veren pakket eruit haalt en vervangt door een massive staaf dan kunnen je voorwielen niet meer onafhankelijk veren en dat gaat op de snelweg tot gevaarlijke situaties leiden denk ik.
Je moet de as dus uit 2 delen maken lijkt mij,en die Balg onder zo'n hoek vertrouw ik ook niet helemaal ,en hij loopt ook tegen dat profiel aan en dat mag nooit aanlopen,ik wil dit wel eens in realtime zien.
Wel slim bedacht ,wij waren ook al zover alleen vonden we het te onveilig om het toe te passen.

hajee
13-07-2006, 07:23
@emiel:
loopt niet aan hoor, lag op m'n rug foto te maken, hand onder de bus , en dan maar wat schieten.
maar luchtbalg loopt echt niet langs een profiel, lijkt misschien zo door de lichtval. :rolleyes: kan er ook niks aan doen dat ik niet zo goed foto's kan maken! :D
maar weet niet precies hoe het allemaal gemaakt is, heb alleen foto's van het eindresultaat. en heb gezien dat het echt mooi werkt.