View Full Version : Hoe bereken (Schroefset) Veren??
Cakemaro
12-07-2006, 09:21
Ik heb een bepaald type veer op een schroefset zitten waarvan ik de eigenschappen wil weten om zo te kijken of deze past.
Waar ie op zat is onduidelijk.
Schroefset lijkt hier op,gaat om de grote veer
http://www.stroevemotorsport.nl/producten/verlagings-sets-nl/images/Dsc_0195.2.jpg
http://www.autosportcompany.nl/viewdetails2.php?id=12669&afdid=2711
(nb:bij de autosportcompany weten ze het niet.)
Iemand die deze afkortingen kan verklaren?
Zou (technisch)willen berekenen of deze onder een Corrado (voorzijde) gaan.
De VA van een G60 is 950KG dus hierbij zou ie in de buurt moeten komen.
Lo=150 zal wel lengte van de veer 150 mm zijn.
R=90 N/mm druk ????per mm lengte van de veer.
Di=61 mm binnendiameter van de veer is 61mm
Sn=64mm invering van de veer 64mm????
Fn=7720N veerkracht in Newton.
graag reacties......
Lo, klopt dat is de lengte van de veer.
R ben ik niet bekend mee maar ga er vanuit dat het vereiste druk is voor 1mm invering. De veer is een lineaire veer dus overal gelijk. Vreemd dat de veerconstante niet gegeven is.
Aantal N delen door 9,81 (aantrekkingskracht aarde) dan heb je het aantal kilo's aan druk.
De maximale last die de veer kan hebben zal wel 772 KG zijn (eigenlijk net ff wat minder maar delen door 10 is makkelijker).
Sn, ik denk dat dat de blokhoogte is. Anders zou ik het ook niet weten. De blokhoogte is de hoogte van de veer als deze compleet ingeveerd is.
Als je aanneemt dat de veer 1 mm ingedrukt wordt bij een druk van 90N kun je vrij snel uitrekenen wat de lengte van de veer wordt als deze bij een Corrado VA gemonteerd wordt.
Maar hoeveel weegt een corrado in totaal, is die 950 KG niet de maximale aslast? Lijkt mij nogal sterk als de VA zoveel weegt. De veer zou dan 950/2=475 KG moeten houden. Het is geen Hummer H2.
Maargoed deel het aantal KG van de vooras door 2. Vermenigvuldig dat met 9,81. Dan heb je het aantal N per veer. Dit deel je dan door 90 N dan weet je hoeveel de veer inveert bij normale asbelasting. Dit haal je dan van die 150 mm af en je hebt de lengte van de veer bij normale asbelasting.
Verder je hebt toch al wel een voorspannings veer? Dat is die kleine veer die je altijd ziet op een schroefset. Deze heb je echt nodig ivm uitveren en de vereiste voorspanning voor de APK. De hoofdveer kan anders ook verschieten/verschuiven.
Succes, maar wat wil je er eigenlijk mee?
EDIT:
Fn: Is de fnormaal. Dus de normale kracht op de veer zou dat moeten zijn.
Cakemaro
12-07-2006, 10:28
Alvast bedankt voor je snelle reactie.
Tuurlijk zit de kleine veer er nog op.
Wat ik wil weten ofdat dit geschikt is voor mijn G60
VA=950
HA=710
Gewicht =ongeveer 1120 Kg
Als ik jou formule toepas zakt de veer dus ongeveer 52mm in (max???)
veerkonstante K=F/U in N/m
F=kracht
U=indrukking/uitrekking
Cakemaro
12-07-2006, 10:59
Ik heb ook nog even naar de achterveer gekeken.
Deze is een 180/70 veer, als ik weer de berekening erop los laat.
720kg/2=365*9,81/70= ongeveer 51mm
Dus achter veert ie 51mm in.
Dus komt er op neer dat ie zowel voor als achter evenveel inveert.
Maar nu blijft de vraag of dit ook geschikt voor een G60 is.
Het gaat er toch om of hij goed op de veerpoot past en dat tie dan niet aanloopt? Of wat wil je nog meer weten?
Cakemaro
12-07-2006, 11:13
Nou te slappe veren is niet goed maar te stugge ook niet.
Weet niet wat normaal (lees geschikt) is.
Passen zal het wel.
Wat kan ik verder nog met die veerkonstante bereken.??
Aan de veerconstante kun je zien hoe stug een veer is. Officiƫle eenheid van veerconstante is N per cm.
950+710= geen 1120 KG maar maximaal beladen gewicht = 1660 KG
Daar moet je dus echt niet mee werken!
Kun je je auto niet even uitwegen? Of ga anders uit van aslastverdeling bijvoorbeeld 60/40 en rekenen dan het gewicht op de VA en HA uit. Dan weet je pas echt wat die veer moet kunnen houden. Met de maximale aslast kun je niks. Wat ik je wel kan vertellen. Een veer van een normale vaste verlagingsset moet maximaal dit gewicht kunnen houden en toch restveerweg hebben (lees op de bumpstop liggen) een gewicht van maximale aslast (delen door 2 vanwege 2 veren per as) * 1,4 als veiligheidsmarge.
Stel elke voorveer moet 300 KG houden bij normale asbelasting, zal wel ongeveer kloppen voor je Corrado dan moet je daar dus mee gaan werken.
Maar wat vindt jij stug en wat vindt jij slap en wat is dan geschikt?
Cakemaro
12-07-2006, 12:16
1120kg verdelen in 60/40
resulteert in 470kg voor en 313kg achter
waarover zet ik dit dan:
470kg tov Fn=7720N(eigenschap veer)
313kg tov Fn=7150N
Idd slap en stug is zeer persoonlijk.
Geschikt bedoel ik ook veiligheid mee.
Jammer dat ik geen vergelijkings materiaal (gegevens) heb van een "goede" veer die onder een C hoort.
Tja dat is inderdaad jammer. Wat ik nu ff mis, je deelt de aslast voor en achter niet door 2. Je hebt immers 2 veren per as. Maakt nog al uit voor het aantal KG per veer he!
Cakemaro
12-07-2006, 13:06
1120x0,6 /2 x1.4=470
1120x0,4 /2 x1,4=313
Cakemaro
13-07-2006, 08:48
iemand nog andere tips,rekenmethodes???
Cakemaro
13-07-2006, 22:22
nobody???
waarom rekenen.
een race veer is geen straat veer.
en het gaat altijd in kombinatie met de schokbrekers.
waar wil je heen?????
Cakemaro
14-07-2006, 23:23
Ik wil gewoon weten of dat mijn schroefset geschikt voor de G60 is.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.