Log in

View Full Version : gister gekocht vandaag kapot :( MK2


PlaceR
13-07-2006, 14:55
gister een jetta uit 91 gekocht.
ziet er puntgaaf uit (nergens roest of deukjes) liep als een trein.
gister en vandaag gewoon rustig gereden (je weet niet hoe er van tevore mee gereden is dus rustig inrijde)

gisteren met jbruikman rondje gerede en de toerenteller begon opeens te flippere en hij viel uit. tijdje gewacht (slaat gewoon niet aan bij starten) en na tijdje sloeg hij aan en reed hij weer als tevoren

vanochtend ook nog klein stukkie (3km ofzo) gereden en deed het perfect
net wil ik naar de winkel en na stukkie valt hij opeens weer uit... toerenteller begint te flippere en weg is het...
weer tijd gewacht en nogsteeds niets :(

iemand mss een idee wat het kan zijn?

Stijn
13-07-2006, 15:00
Klinkt als electrisch.
Kijk je accuklemmen na, massakabel, steek je hoofd eens onder het dashboard en friemel wat met de draden aan de zekeringkast (vooral de dikke rode).
Neem ook eens het dekseltje van je stuurkolom en friemel eens met de stekker aan het contactslot.

PlaceR
13-07-2006, 15:14
de toerenteller komt ook niet omhoog ( blijft doodstil) als je probeerd te starten.
dat mss iets?

volgens jbruikman trekt hij tijdens het rijden het toerental keihard naar beneden.

PlaceR
13-07-2006, 15:20
al gefriemeld alle stekkers los gehad opnieuw vast...
accuklemmen zitte goed (hij gooit ze startmotor gewoon goed rond)

hij doet het gewoon niet :( me eerste wagentje en al gelijk kapot :(

PlaceR
13-07-2006, 15:51
oke update:
net even gekeken en die stekker (3 draden) bij de verdeelkap losgehad. beetje met die kabel geprield. ik probeerde hem weer te starten en me toerenteller bewoog een beetje en 2sec later sloeg hij aan :D
liep netjes stationair maar zodra ik wat gas gaf (tot ongeveer 3000rpm) viel hij weer in 1x terug naar 0 en viel uit...

(ik denk ik post zoveel mogelijk symptomen dan weten jullie mss beter wat het kan zijn)

Drhardstyle16v
13-07-2006, 16:26
is denk ik inderdaad een spannings probleempje,
kan ook een slechte massa zijn bijvoorbeeld het massa draadje aan je dynamo...

PlaceR
13-07-2006, 16:29
ik las hier op het forum (met wat zoeken) dat als je toerenteller niets doet het wss je hallgever is?
maar zal vanaaf eens alle draadjes nalopen eventueel even doormeten

op de stekker van bij de verdeler (oranje ding) staat 10volt?
dit een juist waarde (accu is mss wat leeg vanwege veel starte)

vwleusden
13-07-2006, 16:31
Denk dat je het dan ergens in je ontsteking moet zoeken. Pak een multimeter en ga eens meten aan de bekabeling naar je hall-sensor (die 3 polige stekker) en naar je bobine. Ook je bobine even doormeten (ik weet echter de Ohm waardes niet uit mijn hoofd, zou je Serge Pot aka spottuning of serge) even over contacten.

Meten = weten

PlaceR
13-07-2006, 16:50
update: hij vonkt dus niet (heb trouwens wel hele stoere bouggies met 3 van die dingetjes :D )

maar anders iemand hier in de buurt met verstand ervan die voor een kratje bier even een blik erop wil werpen?
(omgeving til/breda (gilze om exact te zijn))

PlaceR
13-07-2006, 16:51
op stekker van hallgever staat op buitenste polen 10v (accu ver op nu)
wat moet er op die binnenste staan en met welke andere moet ik hem dan meten?

verdelerkap hoe meet je die?
bobine hoe meet ik die?

breadfan83
13-07-2006, 16:54
die bougies moeten zo zijn! dus als je ze vervangt gewoon weer die stoere bougies kopen :D

bij mij was t gewoon n relais met n los contactje...
ga je met n leuke meid op stap, nieuwe bolide effe showen, leuke dag gehad, haar weer naar huis brengen....start t gevaarte niet
bleek dus t relais te zijn, komt ie dan de volgende dag achter

gewoon effe aan rammelen of vervangen, weet t nummer zo effe niet uit me blote hoofd

golf mkII 16v
13-07-2006, 17:11
aan de bestuurders kant zit een schakelapparaat en koellichaam,kan ook defect zijn
op de draden van de hallgever moet 12v staan en de middelste is de min

vwleusden
13-07-2006, 17:15
middelste is idd min, 1 is constant 12V en de ander krijgt een puls spanning.
Bobine moet je in ieder geval de stekkers los halen... wist ik die Ohm waardes maar.

Larsv5
13-07-2006, 18:01
middelste is idd min, 1 is constant 12V en de ander krijgt een puls spanning.
Bobine moet je in ieder geval de stekkers los halen... wist ik die Ohm waardes maar.


Wist je uberhaubt maar iets...... ;)

PlaceR
13-07-2006, 21:58
goede kennis van me (golf 1 bezitter :D 3stuks :D jongste is 22 :P) heeft me telefonisch geholpen en mijn hall-ic was volgens hem stuk

nu heb ik dat zilvere blok achter mijn verdeler eraf gehaald en geprobeerd te openen..
maar je raad het al :( dat ding ging met geen mogelijkheid fatsoenlijk uit elkaar en nu is het kapot :(

morgen op de sloop een andere halen
wat mag zon ding nog opbrengen? of heeft iemand hier er 1 liggen die goed is?

vw dennis
13-07-2006, 22:02
Ik had ook z'n vaag probleem. was bij mij me hall voeler. Die van mij is wel los vervangen.

PlaceR
13-07-2006, 22:05
tja ik zal dus dat hele blok moeten vervangen.
iemand enig idee wat dat op mag brengen? moet ik nog precies op type's letten of is alles mk2 uitwisselbaar? (dit onderdeel dan)

niet dat ze me oplichten daar

Dennis@polo86c.nl
13-07-2006, 22:12
Nee, moet wel eentje van een NZ hebben.
Je kunt hem ook van een Polo met NZ blok trekken.

Wat betreft je probleem: 100% de hall-sensor die stuk was.

vw dennis
13-07-2006, 22:32
Ik heb ook een NZ motor, en die hall voeler is gewoon los te vervangen hoor...

Maar die hall voeler is nieuw 190 euro Ex geloof ik, dus misschien maar beter om toch maar 1 van de sloop te halen, en dan natuurlijk wel van dezelfde motor.

PlaceR
13-07-2006, 22:51
de hall voeler? is dat dat complete zilvere blok of een odnerdeeltje eruit?
kga morgen iig voor een compleet blokkie

en waar staat dat nz? kan ik morgen op de sloop mss wat makkelijker zoeke :P
maar als de vorm/aansluiting zelfde is kan ik er vanuit gaan dat het past?

vwleusden
13-07-2006, 22:59
kijken op het huis van je ontstekeking, staat een onderdeelnummer op (meestal 9 karakters). Ontsteking kost ca. 25 tot 50E.

PlaceR
13-07-2006, 23:38
oke :D staan 2 nummers op
zal eens kijken... maar nog bepaalde types wagens waar het opzit?

polo/golf/vento/jetta? mk1/2/3?.... anders zie ik mezelf morgen 1000 VW motorkappe openen op de sloop :P

PlaceR
14-07-2006, 13:02
jongens bedankt :D
dankzij jullie heb ik gewoon weer VEEL geld uitgespaard :D

vandaag op de sloop een nieuwe ontstekingsding gehaald. (20euro op sloop reeshof/tilburg)
erin geschroefd (zelfde stand als vorige) accu er terug in en lopen :D

thanks 2 alle mensen die gereageerd hebbe :D en ik ga weer lekker cruise :D

Bruders
14-07-2006, 13:28
Toch mooi hoe iemand hier geholpen wordt!!!!

Cruise on dude!!

grtz...Vic..

sjampoo
14-07-2006, 13:44
Wel ff je tijdstip goed in (laten) stellen he..

Was dus gewoon de hall-gever:

-slaan van de toerenteller (als je die al hebt)
-ineens uit.. en na een tijdje weer gewoon te starten waarbij het lijkt alsof er niets aan de hand is.

Totdat ie steeds vaker ineens uitvalt, en het dan helemaal niet meer doet (geen vonk meer).

Vroegah moest je af en toe de puntjes stellen en vervangen. Toen kwam de hall-gever: die houdt het 15 a 20 jaar vol. En dan issie stuk :)

PlaceR
14-07-2006, 23:03
tja heb hem nu op gevoel afgesteld (hij liep eerst wat schokkerig en een dip rond 3500rpm)
iemand uitleg hoe t exact moet anders?

:rock: en zondag even poetsen en als bedankje voor de mense hier een fotosjoet :rock: :woowoo:

vwleusden
14-07-2006, 23:34
Zou je een stroboscooplamp moeten hebben die je in graden in kan stellen, dan kun je hem optimaal krijgen. Bij de dealer kunnen ze dit ook doen met de VAS en het werk is het niet.

Edition_one
15-07-2006, 13:59
Hey dat probleem ken ik ook met me gtd toen ik hem ging halen niks aan de hand zet hem neer deed helemaal Niks meer dankzij de prutsers in nederland!!
maar succes ermee!!

VolkswagenRacing
15-07-2006, 18:27
Hey dat probleem ken ik ook met me gtd toen ik hem ging halen niks aan de hand zet hem neer deed helemaal Niks meer dankzij de prutsers in nederland!!
maar succes ermee!!


Ontsteking op je GTD? :)

PlaceR
15-07-2006, 23:51
een GTD is toch een gti mar dan diesel?
zul je hoogstens moete voorgloeien maar dat heeft toch niets met tijdstip te maken?
of had je ander probleempje?

tja ben er eigenlijk heel blij mee.
heb die wagen voor 550 met nieuwe apk gekocht. nergens roest en ziet er perfect uit.. helft vernieuwd onder de motorkap (wss fout niet kunnen vinden.)
Ik koop dat ding voor weinig, zet er een slooponderdeel van 20euro in. En rijdt met een perfect goedkoop karretje..... :D

morgen na het wassen een fotoshootje voor de liefhebbers :D

vwjb
16-07-2006, 18:58
schiet maar eens op met je foto's, ik zal vanavond de knipperlichten brengen. ;)

sansan
17-07-2006, 09:23
een GTD is toch een gti mar dan diesel?
zul je hoogstens moete voorgloeien maar dat heeft toch niets met tijdstip te maken?
of had je ander probleempje?

tja ben er eigenlijk heel blij mee.
heb die wagen voor 550 met nieuwe apk gekocht. nergens roest en ziet er perfect uit.. helft vernieuwd onder de motorkap (wss fout niet kunnen vinden.)
Ik koop dat ding voor weinig, zet er een slooponderdeel van 20euro in. En rijdt met een perfect goedkoop karretje..... :D

morgen na het wassen een fotoshootje voor de liefhebbers :D

Ik neem aan dat een Diesel geen "tijdstip" heeft.

ben benieuwd naar de pics! :)