View Full Version : tiefer bitte!
http://www.stroevemotorsport.nl/aanbiedingen/schroefset.jpg
mannen!
Aan de achterzijde van mijn scirocco staat de wagen mijn inziens nog te hoog :rolleyes: , maar het schroefdraad is helaas op ijn einde dus lager gaat hij niet :mad: . Nu moet hij zeker nog een centimeter zakken, dus zat ik te denken om de hulpveer (die kleine veer boven de grote ) weg te halen om zodoende meer speling te krijgen.
Ik vraag me af of ik hiermee wegkom, en waar die hulpveer nu eigenlijk voor dient, immers de eerste schroefsetjes hadden die veer uberhaubt niet.
De eerste schroefsetjes ben ik niet bekend mee maar ik neem aan dat die eruit zien als sommige FK sets nog steeds doen. D.W.Z. met een progressieve veer. Dat is een veer die eigenlijk uit 2 secties bestaat. De spoed (afstand tussen de windingen) is verschillend bij de 2 secties. Zo'n veer wordt een progressieve veer genoemd.
De schroefset die jij hebt heeft 2 lineaire veren. Samen zijn die eigenlijk de progressieve veer zoals ik hierboven al beschreef. Tussen de setjes van vroeger en nu zit dus eigenlijk geen verschil.
De hulpveer waar dient hij voor. Als de auto gewoon op zijn wielen staat, bij normale asbelasting is die veer inderdaad helemaal ingeveerd. Krik je de auto echter op dan veert deze uit. Zo blijft de hoofdveer op zijn plek. Dat is goed op meerdere punten.
1. De APK, voor de APK is er voorspanning vereist op de veren. Deze moeten niet te verdraaien zijn of los in hun verschotels liggen.
2. Uitveren, als je ergens rijdt en je veert uit dan kan de hoofdveer verschieten als deze los komt te hangen. Om dit te voorkomen is er dus een hulpveer gemonteerd. Deze hulpveer zorgt er dus voor dat er voorspanning is waardoor alles netjes op zijn plek blijft.
Een betere naam voor die veer vind ik persoonlijk ook de uitgaandeslag veer. En de hoofdveer de ingaandeslag veer. Maargoed dat maakt allemaal even niet uit.
Ik zou dus nooit van mijn leven die hulpveer weghalen. Wil je toch lager dan is het makkelijkste om een paar andere hoofdveren aan te schaffen. En daar kun je natuurlijk ook weer op verschillende manieren aankomen.
bla bla bla, gewoon weg halen zakken dat ding en met apk ff terug zetten klaar!!!
De eerste schroefsetjes ben ik niet bekend mee maar ik neem aan dat die eruit zien als sommige FK sets nog steeds doen. D.W.Z. met een progressieve veer. Dat is een veer die eigenlijk uit 2 secties bestaat. De spoed (afstand tussen de windingen) is verschillend bij de 2 secties. Zo'n veer wordt een progressieve veer genoemd.
De schroefset die jij hebt heeft 2 lineaire veren. Samen zijn die eigenlijk de progressieve veer zoals ik hierboven al beschreef. Tussen de setjes van vroeger en nu zit dus eigenlijk geen verschil.
De hulpveer waar dient hij voor. Als de auto gewoon op zijn wielen staat, bij normale asbelasting is die veer inderdaad helemaal ingeveerd. Krik je de auto echter op dan veert deze uit. Zo blijft de hoofdveer op zijn plek. Dat is goed op meerdere punten.
1. De APK, voor de APK is er voorspanning vereist op de veren. Deze moeten niet te verdraaien zijn of los in hun verschotels liggen.
2. Uitveren, als je ergens rijdt en je veert uit dan kan de hoofdveer verschieten als deze los komt te hangen. Om dit te voorkomen is er dus een hulpveer gemonteerd. Deze hulpveer zorgt er dus voor dat er voorspanning is waardoor alles netjes op zijn plek blijft.
Een betere naam voor die veer vind ik persoonlijk ook de uitgaandeslag veer. En de hoofdveer de ingaandeslag veer. Maargoed dat maakt allemaal even niet uit.
Ik zou dus nooit van mijn leven die hulpveer weghalen. Wil je toch lager dan is het makkelijkste om een paar andere hoofdveren aan te schaffen. En daar kun je natuurlijk ook weer op verschillende manieren aankomen.
dat de hulpveer er zit om de andere veer op zijn plaats te houden door druk uit te oefenen begrijp ik nu...maar als je de wagen weer omlaag schroeft na de hulpveer te hebben weggehaald zou hij dan toch ten allen tijde druk uitoefenen, ten omwille van het gewicht van de auto? Bij een "vaste" set zou je idd een grotere ruimte creeeren, maar deze is natuurlijk vast te klemmen door de verstelbare ring van de schroefset die de veer tegen de schotel daarboven drukt? Dan kan hij bij opkrikken toch niet uit de schotel vallen?
Jurgen Santana
16-07-2006, 14:33
En waar kan die veer heenvallen? Ik heb het nog niet meegemaakt en bij vrienden kennis etc. is het probleem ook nog niet voorgekomen.
Alhoewel die tegenwoordig bijna allemaal airride hebben;)
je kunt natuurlijk ook ergens (weet niet waar ) platte voorspan veertjes kopen zakt ie ca 2cm, heb ik van HenR eens gehad.
Tiefleger
16-07-2006, 17:39
Ik had voor mijn schroefset een extra korte veer erbij gekregen.(gebruikte ze ook voor de rally). Dus misschien kun je die firma eens navragen of er voor die set ook niet wat te verkrijgen is.
Succes ermee.
Rene (tiefleger)
Als jij je auto op krikt komt de veer los te zitten als je de hulpveer verwijderd. Dat kan dus ook gebeuren bij een hobbel of weet ik veel wat. Kon je nog denken overkomt mij niet. Kan wel hele nare effecten geven...
Ga liever lagere hoofdveren uitzoeken. Wil wel voor je nakijken op het werk. moet je me alleen afmetingen doorgeven van de hoofdveer:
- Hoogte, volledig uitgeveerd
- Aantal windingen
- Diameter draad
- Buiten & binnen diameter
PB anders maar, ga wel volgende week zaterdag (eindelijk) op vakantie!
De veren van mijn Supersport schroefset kwamen ook los te liggen tussen de schotels.... en dan had ik beide veren ertussen...dus ook die hulpveer....
:rolleyes:
heineken787
17-07-2006, 08:33
idd rene mijn supersport setje staat op zijn laagst met bijde veren ertussen en komt ook los.
De veren van mijn Supersport schroefset kwamen ook los te liggen tussen de schotels.... en dan had ik beide veren ertussen...dus ook die hulpveer....
:rolleyes:
FK ook, dus niet zeiken :D
Jetta MaNiA
18-07-2006, 11:55
idd rene mijn supersport setje staat op zijn laagst met bijde veren ertussen en komt ook los.
Koop je een nieuwe schroefset, ist nog apk afkeur? :eek:
heineken787
18-07-2006, 15:29
Koop je een nieuwe schroefset, ist nog apk afkeur? :eek:
hij is nieuw :P en met de apk draaien we hem wat omhoog en dan is die weer goed :P
anders komt die de remmen bank toch niet op dus moet wel stuk de lucht in
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.