PDA

View Full Version : Opboren 16V KR, hoe ver??

Mikkla
17-07-2006, 09:52
Wil een 16V KR opboren naar.....dat weet ik dus niet.
Ben bezig met nieuwe zuigers te laten maken maar dan moet ik wel een maat weten. Compressie wil ik hebben op 1:8.5 maar kan dit met zuigers ook bereiken denk ik.

Mijn vraag dus, hoever mag ik het standaard blok opboren?
Ik wil graag richting de 2.0 liter, en wat voor maat ( in mm graag ) word het dan.
Hoever mogen de bussen uitgeboord worden dat het nog acceptabel is.
Wil geen gedonder, dus wil graag aan de "safe side" blijven.
Zijn dit losse bussen, dus zou ik eventueel ook nieuwe voeringen erin kunnen doen, ander materiaal bv.?

Neem aan dat ik niet de eerste ben die dit doet, dus iemand zal het toch wel weten :D
Graag uw ervaringen hiermee....

Alvast bedankt,

Michael

Lieuwe
17-07-2006, 10:16
Dieselblok geen optie ? Langere slag dus meer inhoud zonder ver opboren. En je hebt ook nog een sterker blok waarschijnlijk.

Nadeel is misschien dat door de lange slag de motor minder hoogtoerig kan zijn ? Mensen die hier ervaring mee hebben ? Heb het me al eerder afgevraagd. Als je toeren wil beuken moet je juist een korte slag hebben en een grote boring toch ?

vwleusden
17-07-2006, 10:19
Krukas van een diesel, 2.2 20VT zuigers (S2) met een ABF onderblok... 2,1 liter ;)

steven16v
17-07-2006, 10:21
Dieselblok geen optie ? Langere slag dus meer inhoud zonder ver opboren. En je hebt ook nog een sterker blok waarschijnlijk.

Nadeel is misschien dat door de lange slag de motor minder hoogtoerig kan zijn ? Mensen die hier ervaring mee hebben ? Heb het me al eerder afgevraagd. Als je toeren wil beuken moet je juist een korte slag hebben en een grote boring toch ?

Ik heb een 16v icm een dieselonderblok. Helaas nog geen rijervaring er mee. Maar toeren wil die wel maken hoor.

Maar komt wel heel wat bij kijken om het onderblok passend te maken. Zuigers en krukas moesten aangepast worden. As van de oliepomp moet aangepast worden. etc etc etc.

En je moet het onderblok wel zeker heel veel opboren.

vwleusden
17-07-2006, 10:22

Slag wordt niet echt bepaald door het blok maar de krukas.

steven16v
17-07-2006, 10:23
Slag wordt niet echt bepaald door het blok maar de krukas.

Denk dat hij dat ook wel bedoeld. En het is maandag he. :tongue:

Mikkla
17-07-2006, 11:16
http://i19.photobucket.com/albums/b170/mikkla/ThreadDirection.jpg

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Diesel krukas heb ik naar gekeken ja.
Nam al aan dat er meer bij kwam kijken.
Ik als simpele ziel dacht, wat verder naar beneden gaat, komt ook weer verder naar boven. :D

Duss voorlopig blijf ik bij het oude origineel idee.
Opboren dus en andere zuigers erin.
Drijfstangen kunnen dit wel aan heb ik mij laten vertellen.
Heb op de site van SLS 82.5mm boring gezien.
is dit de max. of is het verantwoord om nog ietsje verder te gaan??

vwleusden
17-07-2006, 11:56
Je kan ook naar 1 overmaat opboren, dan een 2.0 16V ABF krukas met drijfstangen zit ook rond de 2.0

Je 1781cc opboren naar 2.0 vind ik een riskante bedoeling.

Mikkla
17-07-2006, 13:46
Kortom, niemand weet het eigenlijk, of wel??
Ik wil niet weten wat ik allemaal KAN doen.
Ik wil graag weten hoe ik het moet doen wat IK wil.

De meest exotische oplossingen worden geboden.
De 16V ABF krukassen liggen bij bossen op straat, de motoren alleen waren / zijn al schaars.....

Ik heb een KR en daar ga ik het mee doen.
Eerste overmaat gaat niet meer, wanden hebben wat schade.
Ik wil weten wat de max. boring is.
Het word mijn eerste motor die ik vanuit niets opbouw, dus voorlopig is dit voldoende. Het is de bedoeling dat het gewoon een lekkere/ sterke, betrouwbare motor word.

SLS zal toch ook wel garantie geven enzo, dus 82.5 mm zal wel de max zijn denk ik.

steven16v
17-07-2006, 14:03
Kortom, niemand weet het eigenlijk, of wel??
Ik wil niet weten wat ik allemaal KAN doen.
Ik wil graag weten hoe ik met moet doen wat IK wil

Je moet niet verwachten dat je binnen een dag al een correct antwoord hebt. Sommige dingen gaan niet zo snel.

Morgen spreek ik een maat van mij. Die werkt bij een revisie bedrijf. Ik zal hem vragen wat de grootste overmaat is wat je kunt krijgen. En wat dus ook nog veilig is.

Mikkla
17-07-2006, 14:51
Je moet niet verwachten dat je binnen een dag al een correct antwoord hebt. Sommige dingen gaan niet zo snel.

Morgen spreek ik een maat van mij. Die werkt bij een revisie bedrijf. Ik zal hem vragen wat de grootste overmaat is wat je kunt krijgen. En wat dus ook nog veilig is.

Nee precies, even geduld nog. :chair:

Ik heb een bedrijf gevonden welke elke maat gesmede zuiger maakt.
Dit tot een max van 83.0 mm, voor € 168.- per stuk Excl. BTW.
Dus dat was mijn plan eigenlijk.
Hoef dus niet perse voor een standaard overmaat te zijn.
Maar idd. de grootste overmaat zal nog wel binnen de toleranties vallen en dus veilig zijn.

Maar hoor het wel, iig bedankt

steven16v
18-07-2006, 11:58
Ik zou wel een grotere overmaat kunnen krijgen dan 83.0mm. Maar mijn maat zei dus dat het niet echt verstandig was om groter te gaan als een boring van 83.0mm.

bolku
18-07-2006, 16:35
Had ik je toch ook al gezegd, 83 mm is gewoon goed te doen en dan zit je dus bijna aan 2000 cc.
Het blok wat ik je gegeven heb is niet alleen beschadigd op de cilinderwanden; de cilinderwanden zijn uitgesleten tot de 1e overmaat....
Allemaal helemaal niet belangrijk, gewoon de 83 mm zuigers bestellen en een revisiebedrijf de zuigers geven en dan komt het wel goed!

Allart-Ghetta
18-07-2006, 16:42
Amerikanen boren een 1.8 (81 mm) op tot 85 mm, maar dit zal waarschijnlijk niet lang heel blijven. Ik heb 83 mm in mijn lage (9A) 2 liter (standaard 82.5 mm), en dat geeft geen enkel probleem, 83.5 mm kan ook nog makkelijk.

Reaper Kustoms
18-07-2006, 16:42
pak een golf 3 onderblok en je bent klaar voor een paar cent en een paar avonden amuseren.

Mikkla
18-07-2006, 17:58
Had ik je toch ook al gezegd, 83 mm is gewoon goed te doen en dan zit je dus bijna aan 2000 cc.

Ik ga vreemd en ben betrapt door "onze huisdealer" :D :D
Mijzelf zo maar op een ander forum begeven en daar vragen gaan stellen. :green:

* trekt serieus gezicht * wilde gewoon eens de algemene opvatting horen.
Nu ben ik helemaal zeker, was het ook eigenlijk allemaal weer een beetje vergeten. En om je nou voor elke wissewasje te bellen.
Elke keer als ik bij jouw kom krijg ik zoveel info, kan het gewoon allemaal niet onthouden. :D :D :D

Iig iedereen bedankt voor de info!!

maikel
18-07-2006, 23:02
Bel maar eens, ik heb een 2140 cc 16v gemaakt met 84 mm zuigers en diesel krukas.
Het geen jij wilt (in een 16v kr onderblok bouwen) is vrij beperkt, je kan wel boren tot 84 a 84.5 mm echter kun je geen koppel halen, wel pk's.

Laat maar eens weten wat je precies wilt, dan kan ik je wel vertellen wat de mogelijkheden zijn. Aanpassingen aan blokken is absoluut geen be4perking en kunnen makkelijk gerealiseerd worden.

Gr Maikel

Nu ben ik helemaal zeker, was het ook eigenlijk allemaal weer een beetje vergeten. En om je nou voor elke wissewasje te bellen.
Elke keer als ik bij jouw kom krijg ik zoveel info, kan het gewoon allemaal niet onthouden. :D :D :D

Iig iedereen bedankt voor de info!![/QUOTE]

bolku
19-07-2006, 18:18
Ik ga vreemd en ben betrapt door "onze huisdealer" :D :D

Iig iedereen bedankt voor de info!!

Ghe ghe ghe, groot gelijk, ik zou ook nog even verder kijken....
Voor jouw doel is die 83 mm een mooie optie mede ook omdat je voor een hele nette prijs gesmede zuigers kan krijgen in die maat.
Laat je btw niet gek maken met al die krukas- en boringsverhalen.......is totaal niet interessant voor jouw doel.
Het gaat hier meestal om aangezogen motoren en die hebben nu eenmaal een handicap tov een geblazen motor! :gives:

rallyegolf driver
19-07-2006, 18:27
Ikzelf heb in mijn G60 83mm zuigers van JE. Die passen goed, dus ook in een KR.

Ik zou wel als je de mogelijkheid hebt in de USA zuigers bestellen, scheelt je een hele pak duiten...

Ik betaalde voor 4 zuigers inclusief verzenden rond de 575 USD, dat was omgeteld 475 euro. Scheelt toch wel iets tegenover duitsland of nederland.

Mikkla
20-07-2006, 07:43
Ikzelf heb in mijn G60 83mm zuigers van JE. Die passen goed, dus ook in een KR.

Ik zou wel als je de mogelijkheid hebt in de USA zuigers bestellen, scheelt je een hele pak duiten...

Ik betaalde voor 4 zuigers inclusief verzenden rond de 575 USD, dat was omgeteld 475 euro. Scheelt toch wel iets tegenover duitsland of nederland.

Dat scheelt idd wel, maar zijn dat ook gesmede zuigers dan?
En heb je eventueel een linkje voor mij?
Want voor € 660.- heb ik vier gesmede zuigers incl. clips, veren en pennen natuurlijk.
En dat is in NL.

EDIT : Google JE Pistons geeft gelijk resultaat :D

Maar 83 mm met 1:8.5 staat er niet bij volgens mij, of kijk ik eroverheen?

Mikkla
21-07-2006, 13:46
@ Ralleygolf.

Ik zie ze niet hoor, of kijk ik er overheen?

Rallye-VR6t
21-07-2006, 15:46
16V zuiger is anders dan een 8V zuiger.
Maar je kunt alle maten en vormen krijgen.
Mail eens naar www.porttuning.com in de states.
Kan je vast verder helpen. En doe Jose de groeten van mij :-)

Verder iedereen praat heel makelijk over een dieselkrukas in ABF blok en dit en dat...
Ik weet wat voor lijdens weg dit is.
Simpel een diesel onderblok met 16V kop.
Ja ja .....wat ze er niet bij vertellen....er komt nog een giga waslijst aan aanpassingen bij kijken.
Zo veel modificaties van poelies tot kop aanpassingen dat ik niet eens zin heb om het neer te zetten. En dan vast ook nog details vergeet.
zuiger aanpassing voor de oliesproeiers, oliepompaandrijving die anders is ga zo maar door.

steven16v
21-07-2006, 16:04
Verder iedereen praat heel makelijk over een dieselkrukas in ABF blok en dit en dat...
Ik weet wat voor lijdens weg dit is.
Simpel een diesel onderblok met 16V kop.
Ja ja .....wat ze er niet bij vertellen....er komt nog een giga waslijst aan aanpassingen bij kijken.
Zo veel modificaties van poelies tot kop aanpassingen dat ik niet eens zin heb om het neer te zetten. En dan vast ook nog details vergeet.
zuiger aanpassing voor de oliesproeiers, oliepompaandrijving die anders is ga zo maar door.

Dat is ook inderdaad een lijdensweg. Zal het ook geen 2e keer doen trouwens.

rallyegolf driver
21-07-2006, 17:12
of www.jrcmotorsports.com, en dan doe je rodney huss de groeten van mij.

rallyegolf driver
21-07-2006, 17:15
@ Ralleygolf.

Ik zie ze niet hoor, of kijk ik er overheen?

Je kunt bij de meeste bedrijven een bestelling op maat doen.

Je geeft de gewenste diameter door, met welke drijfstangenmaat je gaat werken,met welk pengat, in welk onderblok , welke gewenste C/R , en dan kom je al een heel eind.

Rallye-VR6t
21-07-2006, 17:31
Je kunt bij de meeste bedrijven een bestelling op maat doen.

Je geeft de gewenste diameter door, met welke drijfstangenmaat je gaat werken,met welk pengat, in welk onderblok , welke gewenste C/R , en dan kom je al een heel eind.

Dat klopt MAAR, je moet niet te veel afwijken.
Wiseco b.v moet je minimaal 3 setje afnemen.
Wijk je te veel af, moet je alle 3 afnemen.
Dus blijf zoveel mogelijk standaard maten aanhouden.

En bij een 16V direct bij de zuigers als je met turbo gaat rijden, zuigerveren van Totalseals bestellen.
Laat de nippons maar liggen.

Mikkla
22-07-2006, 15:09
mooi, mooi, mooi een hoop antwoorden waar ik wat mee kan.
Ben even op de site van porrtunig geweest en die hebben alleen turbozuigers.

Ik wil met compressor ( 0.9 tot 1.2 bar ) gaan rijden, kan je dan turbo zuigers gebruiken, of beter aan te raden om andere te nemen? Ik weet niet of daar veschil inzit namelijk. De compressie heb ik mij laten vertellen zou 1:8.5 moeten zijn. De turbozuigers hebben een verhouding van 1:8.75, maakt dat nog wat uit?

Thanx voor de tip van de zuigerveren, zullen het ook wel goed doen met compressor.

En dan nog iets C/R ??? compression ratio?? of niet?
Ken deze term (nog) niet.....kom ook nog maar net kijken in deze wereld van motor bouwen. :tongue:

Allemaal bedankt weer :woowoo:

peter139
23-07-2006, 12:05
verschil in zuigers is de hardheid/materiaalsoort. Bij turbomotoren heb je gewoon gesmede zuigers nodig anderg gaat het vroeg of laat mis. Aangezien jij met 0,9-1,2 bar wilt rijden heb je dus gesmede zuigers nodig. Je zuigers zijn van goede kwaliteit als je maar goed inrijdt en rustig warmrijdt.

Opties die je heby is het vergroten van je boring of het veranderen van de slag. Vergroting van de boring geeft het minste problemen tov het veranderen van de slag. Bij het opboren kun je wel problemen krijgen het de ruimte tussen de cilinders. De warmte kan daar dan minder goed weg met de kans dat je koppaking op dat punt kappot gaat. Nadeel van boren is dat je maar weinig meer inhoudt krijgt.
π/4 x d² x slag =je cilinder inhoud x4 is je motorinhoud

bij 81mm en een slag van 86,4mm zit je dus op 1768cc
bij 82mm en een slag van 86,4mm zit je dus op 1813cc
bij 83mm en een slag van 86,4mm zit je dus op 1857cc

zet je nu een andere krukas dan verander je inhoudt snel meer. Bv van een golf 3 8v of 16v met een slag van 92.4
bij 81mm en een slag van 92.4mm zit je dus op 1891cc
bij 82mm en een slag van 92.4mm zit je dus op 1938cc
bij 83mm en een slag van 92.4mm zit je dus op 1986cc

dieselkrukas (slag is 95,5)
bij 81mm en een slag van 95.5mm zit je dus op 1954cc
bij 82mm en een slag van 95.5mm zit je dus op 2003cc
bij 83mm en een slag van 95.5mm zit je dus op 2054cc

hopelijk heb je hier iets aan.

gr

Mikkla
24-07-2006, 09:53
WOW, das een boel rekenwerk ;)

Dat veranderen van die slag snap ik gewoon niet.
Begrijp uiteraard dat de motorinhoud groter word, oke...
Maar wat verder naar beneden gaat, komt ook verder omhoog.
Slaat je zuiger dan niet tegen je kop aan?
Of moet je dan met die achterlijke dikke koppakkingen gaan rijden?

En ik heb hier al eens gelezen dat je oliepomp en weet ik wat al niet meer ook aangepast moet worden, dat vind ik voor nu nog een beetje te gek.

Maar turbozuigers zou dus gewoon kunnen.
En die compressie van 1:8.75, geen bezwaar?

rallyegolf driver
24-07-2006, 11:20
Even voor jouw duidelijkheid:

C/R = compressie verhouding, dwz de verhouding tussen inhoud met zuiger op laagste punt (ODP) en zuiger op hoogste punt ( BPD).

Compressie = druk wat de motor opbouwt in een slag.

"Turbo-zuigers" = zuigers die gemaakt zijn om gebruikt te worden in een "geblazen" motor, dwz een motor voorzien van turbo of compressor (g-lader, eaton, roots, etc)

peter139
24-07-2006, 17:25
Dat veranderen van die slag snap ik gewoon niet.
Begrijp uiteraard dat de motorinhoud groter word, oke...
Maar wat verder naar beneden gaat, komt ook verder omhoog.
Klopt als een bus. Wat moet er dan gebeuren? zuiger aanpassen, of een kant en klare. Overigens zijn de uitgerekende waardes niet helemaal juist. De inhoud van de cilinderkop/ inhoud van de zuiger (bij holle zuigers) zijn niet meegerekend.

En die compressie van 1:8.75, geen bezwaar
ligt weer aan een heleboel dingen zoals wat voor intercooler, wat voor injectoren etc etc. Met goeie zuigers gaat dit wel lukken.

Mikkla
25-07-2006, 11:30
oke,

Ik heb al genoeg gehoord, dat van die krukas gaat hem niet worden.
Veels te veel werk op dit moment, wellicht voor een volgend project.
Want ik ga dit nog wel eens doen, ik vind het heel leuk en leer er veel van.
VW heeft straks geen geheimen meer voor mij ,LOL

Dat van die intercooler weet ik nog niet.
Zal iig geen kleintje worden, wil max. koelen als het kan.
Heb voor een Sprinter gekeken, maar denk dat ik een lager, breder model neem. Heb een plannetje namelijk ;)

Ik heb injectoren liggen van een RS2 of 20VT, weet ik even niet meer.
Iig genoeg "spritz" denk ik, of niet?

bolku
27-07-2006, 15:20
De max. is btw 86,0 mm......is ooit gedaan door VW Motorsport.
Of het een betrouwbare boring is betwijvel ik, maargoed voor de racerij is dat natuurlijk van ondergeschikt belang...
Hou het maar gewoon bij de zuigers die je kan krijgen van 83 mm.