PDA

View Full Version : motor omzetten

breadfan83
17-07-2006, 17:17
kan iemand me effe n lijstje geven met de dingen die ik moet doen als ik mijn 1.8i motor van een '90-er jetta in een '87-er golf wil leggen?

dr zijn al veel topics geweest over t omzetten van motoren, maar ik heb even alles nodig wat bij juist deze twee motoren belangrijk is omdat ik alles in 'e'en dag gedaan moet krijgen wat ik niet alleen kan doen

ik hoef de kabelboom nog niet te installeren, de uitlaat hoeft er nog niet onder... alleen de 1.6 UIT de golf, de 1.8i UIT de jetta en dan de 1.8i weer IN de golf

welke zaken moet ik dan met de motor en bak overzetten naar de golf? is t subframe t zelfde? en hoe zit t met de motorsteunen?

alle tips zijn welkom
bedankt!

GolfII
17-07-2006, 18:35
He Chris,

Gokje (sorry):
Volgens mij zijn de subframes het zelfde.

Persoonlijk denk ik dat het het makkelijkst is om bak/blok/subframe in één los te halen en onder de andere auto te rollen om hem er vervolgens te monteren...
Dan kun je bak en blok laten zitten, de aandrijfassen met fuseehuizen, de wielen enz.
Scheelt zodoende veel werk in los halen en overbouwen. Het gaat nu bij wijze van spreken in één.

Succes, Tom.

breadfan83
17-07-2006, 19:39
He Chris,

Gokje (sorry):
Volgens mij zijn de subframes het zelfde.

Persoonlijk denk ik dat het het makkelijkst is om bak/blok/subframe in één los te halen en onder de andere auto te rollen om hem er vervolgens te monteren...
Dan kun je bak en blok laten zitten, de aandrijfassen met fuseehuizen, de wielen enz.
Scheelt zodoende veel werk in los halen en overbouwen. Het gaat nu bij wijze van spreken in één.

Succes, Tom.

k denk ook niet dat er veel verschil in zit, hoop alleen dat dat van de jetta nog in orde is namelijk, anders moet ik alsnog alles om gaan bouwen... weet namelijk niet of je t topic over de jetta gezien hebt, maar uhm... t front is niet meer zoals t ooit geweest is.

heb n adres in ede gevonden waar ik n motortakel kan huren voor n dag of twee, denk dat ik dat maar doe, is vijftien minuutjes rijden

had eerst gedacht t blok uit de stuenen te krikken en de auto weg te rollen, andere auto dr overheen rollen en de krik laten zakken tot t blok weer in de steunen ligt... jij bedoelt dus die laatste manier?

VwPolo89
17-07-2006, 20:13
wanneer je de motorsteunen losdoet moet je die ook verwijderen als je de wagen over de motor tilt.

een giraf is altijd handiger om een motor over te bouwen maar dan moet je wel aan redelijk gelijke vloer hebben anders kan je er slecht mee rijden.

Golf_1_gts
17-07-2006, 23:15
De motor van onderen inbouwen is mogelijk met alle steunen maar duurt erg lang. Je moet steeds een paar cm zakken en dan weer schuiven met de motor.

Met de takel ben je zo klaar :)

GolfII
18-07-2006, 08:27
k denk ook niet dat er veel verschil in zit, hoop alleen dat dat van de jetta nog in orde is namelijk, anders moet ik alsnog alles om gaan bouwen... weet namelijk niet of je t topic over de jetta gezien hebt, maar uhm... t front is niet meer zoals t ooit geweest is.

heb n adres in ede gevonden waar ik n motortakel kan huren voor n dag of twee, denk dat ik dat maar doe, is vijftien minuutjes rijden

had eerst gedacht t blok uit de stuenen te krikken en de auto weg te rollen, andere auto dr overheen rollen en de krik laten zakken tot t blok weer in de steunen ligt... jij bedoelt dus die laatste manier?

Ik bedoel dus het blok met subframe en al. Dan maak je dus subframe en slangen/kabels/enz los, vervolgens laat je de gehele boel onder de auto vandaan zakken. Of je "tilt" de auto er over heen (is het zelfde).

breadfan83
19-07-2006, 01:40
bedankt voor alle raad!
ben vandaag naar driebergen gegaan waar ik de auto's heb staan

ben begonnen met de golf. hierbij was t namelijk niet zo erg als er iets mis zou gaan. de motor en bak en de bekabeling waren toch niet meer nodig.
t is allemaal in een keer gelukt en de motor was er voor de eerste keer redelijk vlot uit (vind ik dan :D). hebben dr met twee man (mn pa en ik) en heel veel voorzicht ongeveer n uurtje of drie over gedaan

hierna zijn we met de jetta aan de slag gegaan. hier moesten de kabels weer allemaal op de juiste plek terug komen ipv in n grote doos geflikkerd en gearchiveerd (op zolder gestapeld)
k heb dus netjes aan elk kabeltje dat los ging n labeltje gemaakt en de motor was dr na n beetje gemorrel uit

motortje in de takel laten hangen, jetta weggerold en golf op zn plek bij de takel gezet, motor laten zakken, alles netjes vastgeschroefd en dan.... wel godv.... he wat naar, vergeten de assen terug op hun plek te zetten... die bungelden nog maar wat onder de auto uit
en omdat die krengen niet op hun plek gedrukt konden worden zonder dat de motor omhoog ging, moest de motor dus weer uit zn steunen worden geschroefd en getild... (jajajaja, ok, k had t natuurlijk ook aan de andere kant los kunnen schroeven, maar omdat t al aardig laat was, en ik liever iets herhaal dan wat nieuws uitprobeer op t laatste nippertje, heb ik die opie maar laten varen)
t was onderhand al pikkedonker, maar tis gelukt. motor was dr na veel gepuzzel in en morgen sluiten we effe zo veel als mogelijk aan voor we weer huiswaarts gaan

foto's heb ik ook gemaakt, komen later, heb daar nu effe geen zin meer in

owja! pa bedankt voor de hulp, en michel ontzettend bedankt voor de takel en de juiste tool!

RubenD
19-07-2006, 09:12
Mooi dat het gelukt is, aandrijfas had je wel kunnen monteren, achter het blok omhoog tillen en dan van bovenaf laten zakken. Tenminste zo lukte het wel bij mijn KR (16V) toen ik laatst een aandrijfashoes ging vervangen.

breadfan83
19-07-2006, 11:54
en de assen moeten vervangen worden....

assen tot 66kW zijn kleiner dan de assen vanaf 66kW
de golf had 53, de jetta 66... dus

denk dat ik dit weekend maar weer aan de slag ga, poep

RubenD
19-07-2006, 12:13
Succes dan, moet je maar eens kijken of het wil zoals ik zei.

breadfan83
19-07-2006, 15:45
Succes dan, moet je maar eens kijken of het wil zoals ik zei.

thx, zal t proberen

had gewoon dat moeten doen wat ik van t begin al wilde doen, ipv naar mn pa te luisteren...
gewoon subframe voor en achter meenemen. dan weet ik iig zeker dat alles past

nouja, t houdt ons weer van de straat he (MAAR IK WIL JUIST DE STRAAT OP MET DAT DING! :mad: )

RubenD
19-07-2006, 19:06
Hehe dat kan ik mij voorstellen, snap ook niet waarom je gewoon niet subframe wissel hebt gedaan!

breadfan83
20-07-2006, 22:04
Hehe dat kan ik mij voorstellen, snap ook niet waarom je gewoon niet subframe wissel hebt gedaan!

dat dacht ik dus ook de eerste keer dat t fout ging... de assen lagen op de grond, ipv in de vesnellingsbak... iets dat niet had kunnen gebeuren als we alles in een keer hadden omgezet

nu moet t dus alsnog, maarja

btw, k ga nu van 53 naar 66 kw... leuk, maareh, hoe ga ik van daar uit dan verder?
wat levert de meeste pk's per euro, en wat is t meest betrouwbaar?
kan ik dr t beste n andere nokkenas inbouwen, of n ander spruitsuk? iemand andere suggesties? alles is welkom

owja, enne, dit hoeft RDW niet te weten geloof ik he? mag t wel doorgeven, maar n extra keuring ofzo is niet nodig, toch? (omdat ik bij benzine blijf, en t aantal cilinders ook gelijk blijft...)

breadfan83
22-07-2006, 18:10
moet dus nu om die aandrijfassen te vervangen weer vanalles los halen, en dacht gelijk effe de veren en schokbrekers van de jetta over te zetten, samen met de wieldraagarmen
hoe krijg ik die schokbrekers los? gewoon die schroef boven op de poot los draaien? of haal ik daarmee de schokker en de veer uit mekaar?

VwPolo89
22-07-2006, 21:21
om de schokdempers los te hlen moet je de moer bovenaan lossen en dan de 2 bouten onderaan.

als je de bovenste los ga je niet de volledige schokbreker uit elkaar halen.
wanneer je deze losmaakt dan zit eronder nog een moer die je moet losmaken voor de veer loskomt, wanneer je dit van plan bent kan je best eerst de veren samendrukken anders ga je een probleem hebben :)

breadfan83
23-07-2006, 00:09
om de schokdempers los te hlen moet je de moer bovenaan lossen en dan de 2 bouten onderaan.

als je de bovenste los ga je niet de volledige schokbreker uit elkaar halen.
wanneer je deze losmaakt dan zit eronder nog een moer die je moet losmaken voor de veer loskomt, wanneer je dit van plan bent kan je best eerst de veren samendrukken anders ga je een probleem hebben :)

ok, dat wilde ik effe weten, voor ik dalijk mn handen kwijt ben ofzo...
ben niet van plan t zaakje uit mekaar te halen, moet gewoon naar n andere auto, dus zo red ik t wel, maar anders hebben we hier nog wel zo'n verenspanner

bedankt voor de hulp!

breadfan83
25-07-2006, 16:37
ik ga nu van 4 naar 5-bak... en k las dat bij n golf mk1 de stuurhuizen van n 4 bak niet op n 5 bak passen
is dit bij golf ook zo? want dan moet ik namelijk t stuurhuis ook nog over gaan zetten...