View Full Version : vento td drinkt teveel +bandenspanning
1) Ik heb een andere auto; een vento mk3 uit '93 met een 1.9 TD motor.
Ik heb nu 600 km gereden op een volle tank en hij is 3/4 leeg. Dat houdt dus in dat die 15 km op 1 liter doet. Dat vindt ik vrij veel, kan ik dit terugbrengen naar zeg 20 op 1?
2)
De bandenspanning voor de standaardbanden is 2.2 voor en 2.0 achter, echter als ik nu afwijkende banden heb zoals 195x55xr15 moet ik dan 2.4 voor en 2.2 achter doen zoals bij andere auto's die wel deze bandenmaat hebben gebruiken? Dus bandenspanning voor band gebruiken of bandenspanning voor auto gebruiken?
Thnx, ik zet deze maar in mk2 omdat er bijna niemand in mk3 komt en de auto weinig verschil heeft.
Jetta MaNiA
24-07-2006, 09:17
Die tankmeter zegt niets. Eerst tank leegrijden en dan zien wat erin gaat.
Ik doe 200 op de 1e kwart tank. En vervolgens 200 km over een halve tank, en dan 150 op het laatste kwart.
Niet vergeten dat een vento een vrij zware auto is. Allemaal negatief voor je verbruik.
Ik denk dat 1 op 17 vrij normaal is voor zo'n wagen.
1) Ik heb een andere auto; een vento mk3 uit '93 met een 1.9 TD motor..
Das knap: van de vento is er toch maar 1 'make' geweest?
Maar goed:
Bandenspanning: dat wat voor de banden staat voorgeschreven is waarschijnlijk het beste. Te meer omdat deze spanning wat 'hoger' is: beter voor je verbruik.
De brede banden zorgen overigens wel voor een hoger verbruik, en andere accesoires zoals spatlappen, windkapjes, swampcoolers en spoilers.
Trouwens: Eerst tanken, dan berekenen! zoals al aangegeven: metertje zegt niet veel: De eerste 100 kilometer rij ik altijd 1 op een miljoen. Daarna begint de wijzer pas te zakken..
Kijk eens op www.spritmonitor.de -> kan je praktijkgegevens vergelijken, en/of je eigen verbruik ingeven/bijhouden.
Okee bedankt. Ik tank dan wel een jerrytank mocht ik stil komen te staan.
Link is intressant, ze hebben bijna allemaal 1 op 17
indewarre
24-07-2006, 09:46
ik heb van mijn werk een vento td rijd ik veel snelweg km"s mee en kom ook uit op 1:15 in het zuinigste geval, het zijn echt dieselslurpers als je zuiniger wilt moet je een tdi nemen de mijne haalde zonder chip op de snelweg wel 1:19.
Kan dat makkelijk, TDI blok in een Vento TD?
Der Typ Siebzehn
24-07-2006, 21:29
Kan dat makkelijk, TDI blok in een Vento TD?
dat moet zonder al teveel problemen mogelijk zijn, beide hebben ze hetzelfde basisblok, dus plug and play! :D
Maareh, staat deze topic niet in de verkeerde afdeling? "Golf and Jetta MkII"
Bedankt. Ik ga eens kijken. Zou ik de versnellingsbak ook overmoeten zetten? En de uitlaat ook hetzelfde?
Inderdaad in de verkeerde afdeling, maar in MK3 kijjken niet zoveel vw'ers en de techniek is toch hetzelfde.
Okee bedankt. Ik tank dan wel een jerrytank mocht ik stil komen te staan.
Link is intressant, ze hebben bijna allemaal 1 op 17
Je hoeft echt niet leeg te rijden om het verbruik uit te rekenen! Gewoon vol gooien, en kijken hoever je bent gekomen met de hoeveelheid die je d'r weer in dondert.
Leegrijden met een diesel is geen goed plan: komt er lucht in het systeem, en al zijn de meeste bosch pompen zelfontluchtend,.. 't is geen aanrader!
Spruitstuk vervangen/schoonmaken kan dat nog wat opleveren?
Der Typ Siebzehn
25-07-2006, 17:39
Bedankt. Ik ga eens kijken. Zou ik de versnellingsbak ook overmoeten zetten?
zou kunnen dat een TDI, vanwege het hoge koppel dat deze motoren hebben, een verstevigde versnellingsbak hebben, met misschien ook andere overbrengingen.
Intercooler is dat nog een optie? Het is een AAZ maar volgens mij is die nooit met intercooler geleverd. Zou ik er een 1.6 intercooler in kunnen zetten zonder al teveel moeite?
Vento Vice
01-08-2006, 21:29
[QUOTE=sjampoo]Das knap: van de vento is er toch maar 1 'make' geweest?[QUOTE]
Mk staat voor het Engelse 'Mark' en dus niet voor 'make', zoals jij zegt...
'Mark' vertaal je vrij als 'type'. Dus bijv.: Golf Mk III = Golf type drie...
De Vento is o.a. in de USA een Jetta Mk III; vandaar de verkeerde benaming Vento Mk III
Ja ja, het is een Vento en geen MK3. Iemand die er nog inhoudelijk op kan reageren?
indewarre
04-08-2006, 15:03
wat ik wel weet dat een 1z en ahu dezelfde bak dan een vr6 hebben en die van een td is veel korter deze lopen op top maar 180 en een 1z 200. en een intercooler alleen is niet genoeg je software moet ook aangepast worden. er moet nl. ook meer brandstof in kunnen
Software? Er zit geen chip in? Kan er dan niet gewoon een GTD Intercooler in?
indewarre
04-08-2006, 17:40
dacht ik wel !!
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.