Log in

View Full Version : Olie dumpen via carterontluchting

Lieuwe
26-07-2006, 10:11
Daar heb ik dus nogal last van bij mijn KR motor @ Golf1. Veel mensen zeggen dat het komt door hoge carterdruk, maar gezien dat mijn blok net gereviseerd is lijkt me dat nogal sterk. Wel mis ik ergens een spatplaat volgens mij. Had al iemand gehoord over iets wat boven bij je nokkenassen moet zitten ? Daar hebben ze niets over staan in de computer bij de VW dealer dus dat zal wel niets zijn. Wel had ik allemaal brokken plastic onderin mijn carter toen ik de 16v motor net had. Dat komt vast wel ergens weg ? Scherm wat opspatten van olie tegen gaat ofzo ?

Probleem zal dus wel komen door opspattende olie. Het is ook vooral zo als ik de motor een keer flink heb belast. Gister trok ik hier voor op de straat een kleine burnout met wel redelijk wat toeren. Liep er later ook gewoon wat olie uit mijn luchtfilter. Er zijn ook wel van die platen te krijgen voor onderin je carter .. is dit misschien een goede oplossing ?

golf mkII 16v
26-07-2006, 11:30
er komt onder in het blok druk [omdat de zuiger naar beneden gaat] en wordt die druk tehoog [bij hoge toeren] gooit tie er olie uit
doet die van mij ook
gewoon het oliepeil indegaten houden
miss. dat z'n schot helpt

Lieuwe
26-07-2006, 12:09
Is een oil catchcan / opvangpotje een goeie oplossing dan ?

Nu loopt mijn open luchtfilter steeds vol met olie + het hele inlaattraject is vettig en smerig.

Rallye-VR6t
26-07-2006, 18:19
Een te hoge carterdruk duidt altijd op problemen!
Meestal moet het gezocht worden bij de zuigerveren of klepseals.

Een 16V heeft geen spatplaat op de nokkenassen zoals een 8V dat heeft, de carterventilatie zit immers ook op het onderblok bij een 16V en niet in het kleppendeksel als de 8V.

Verkeerde montage van de zuigerveren bij de revisie?
Zuigers wel op de juiste maat? Cilinder wel rond? Is er geboord en of gehoond?
Zijn een paar vragen die je kunt stellen.

Carterdruk hoeft niet.

bolku
26-07-2006, 20:23
Is idd een vaak voorkomend probleem bij de 16V's....
Veel 16V's hebben er last van, motoren die verder prima functioneren en geen olieverbruik oid hebben.
Volgens mij komt dit deels omdat de carterventilatie vrij laag zit bij deze motoren en ze graag veel toeren maken, 8.000 rpm is geen uitzondering bij een goede KR.

fre-golf1-16v
26-07-2006, 21:55
Ik heb een los filter op de carterontluchtingslang gemaakt werkt goed.
Kan het niet zijn door dat de olie erg warm wordt en het spat een beetje dat hij het gewoon eruit zuigt en dat als je de auto uit zet dat het dan terug stroomt naar het lucht filter?
Heb je je onluchtslang gewoon op het filterhuis ?

Lieuwe
29-07-2006, 16:45
Verkeerde montage van de zuigerveren bij de revisie?
Zuigers wel op de juiste maat? Cilinder wel rond? Is er geboord en of gehoond?
Zijn een paar vragen die je kunt stellen.

Carterdruk hoeft niet.

Veren zaten al op de zuigers bij aankoop (vanaf fabriek).

Cilinders zijn lichtjes geboord tot 1e overmaat zuigers. Allemaal in overleg met revisiebedrijf dus moet wel goed zijn lijkt me.

Is idd een vaak voorkomend probleem bij de 16V's....
Veel 16V's hebben er last van, motoren die verder prima functioneren en geen olieverbruik oid hebben.
Volgens mij komt dit deels omdat de carterventilatie vrij laag zit bij deze motoren en ze graag veel toeren maken, 8.000 rpm is geen uitzondering bij een goede KR.

Mijn motor functioneert idd verder prima. Alleen is het wat vervelend als je open filter steeds vol loopt met olie en vervolgens op straat komt etc. 8000tpm niet een beetje veel ? Of praat je dan over speciaal daarvoor geprepareerde motoren. Sprak tijdje geleden met Theo Kloosterman (wel redelijk bekend denk ik .. 20vt inbouwer etc) die raadde mij aan om niet meer dan 6500tpm te draaien, omdat er anders veel problemen kunnen komen (drijfstanglagers kapot o.a.)

Ik heb een los filter op de carterontluchtingslang gemaakt werkt goed.
Kan het niet zijn door dat de olie erg warm wordt en het spat een beetje dat hij het gewoon eruit zuigt en dat als je de auto uit zet dat het dan terug stroomt naar het lucht filter?
Heb je je onluchtslang gewoon op het filterhuis ?

Misschien een idee om een slang naar boven te laten lopen en daar een klein filter op ? (goedkope oplossing voor een oil catchcan ding). Of heb jij dat ook zo te zitten ? Olie wordt niet te warm in de motor, omdat er een Racimex oliekoeler op zit (nooit boven de 100 graden). Laagste punt van mijn luchtfilterbak is lager dan de carterventilatie dus dan gaat dat terug stromen niet echt lukken.

DJW
29-07-2006, 18:19
ik heb nog wel een opvangpotje voor je liggen, die heb ik nu niet meer nodig...