PDA

View Full Version : Enkele vragen mbt golf 1600 van '85

Jerome
27-07-2006, 19:54
Hallo,

ik heb wat vragen over mijn Golfje, binnenkort ga ik hem een klein beurtje geven, en vandaag heb ik ff gekeken wat ik allemaal moet doen. Maar nu heb ik dus 3 vragen:
1: de slang naar de luchtfilter is gescheurd (zie foto). Om eerlijk te zijn weet ik dit al sinds aanschaf een jaar geleden, en heb er niets aan gedaan en merk er eigenlijk ook niets van. Maar kan dit kwaad? Wat doet dit normaal gesproken, de lucht extra (voor)filteren?
http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/0/IMG_0799.JPG

2:Sinds ik de distributieriem vervangen heb (zo'n 6000km geleden) heb ik de ontsteking op het gehoor afgesteld, hij loopt heel aardig, maar nu zag ik dat de bougies op de electrode wat witjes zijn. Kan dit hier door komen? Of kan het zijn door de lange rit (een kleine 400km op een dag) in deze warmte? Hier op het forum heb ik wel gelezen dat dan het mengsel te arm is, maar als het ook aan de onsteking kan liggen los ik dat liever eerst op.

3: Laatste vraag is een kleintje....welke olie kan ik het best gebruiken voor de motor (EZ). 10w40 of 15w40?

Is een lang verhaal geworden maar alvast bedankt voor de reacties!

Jurgen Santana
27-07-2006, 19:59
Waar kom je vandaan, ik heb nog een hele slang voor je liggen. Echt veel kwaad kan het overigens niet dattie stuk is.

bugs
28-07-2006, 17:03
het maakt niet uit dat die slang kapot is, bij mij heeft deze er nog nooit aangezeten (7 jaar)
en olie: gewoon 10W40.
je weet dat je bij deze motor nog kleppen moet stellen?

succes er mee!

Jerome
28-07-2006, 19:52
Als het inderdaad geen kwaad kan van die slang laat ik het lekker zo. Maar toch bedankt voor het aanbod Jurgen Santana.

je weet dat je bij deze motor nog kleppen moet stellen?
ik weet inderdaad dat je voor deze motor de kleppen zelf moet stellen, maar ik had er nog niet echt aan gedacht om te doen :rolleyes: En is dit iets wat je makkelijk zelf kan doen? Want in de vraagbaak staat iets van speciaal gereedschap.
Maar het niet goed afgesteld zijn van de kleppen, kan dat iets te maken hebben met de witte bougies? Of kan dat ook nog aan de onsteking liggen die niet 100% goed op tijd staat? Of moet ik dan echt gaan zoeken in het brandstof / lucht mengsel?

Jerome
31-07-2006, 20:14
Kan iemand mij vertellen wat waarschijnlijk de witte bougies verklaard? De ontsteking die te vroeg staat (of iig verkeerd) en / of dat ook kan komen omdat de kleppen gesteld moeten worden? (gaat dus om EZ motor met 216 dkm)
Alvast bedankt!

vw dennis
31-07-2006, 20:25
Ik zou gewoon uberhaupt al de kleppen en ontsteking afstellen. Kan geen kwaad

Jerome
12-08-2006, 13:43
Ik zou gewoon uberhaupt al de kleppen en ontsteking afstellen. Kan geen kwaad
Dat is natuurlijk waar! Ontsteking afstellen laat ik door de garage doen. Maar kleppen stellen wil ik zelf proberen. Maar ik vind de (Olving) vraagbaak wat onduidelijk, daarom wil ik ff vragen of ik het wel goed doe.
Ik heb de klepspeling gecontroleerd door de nok van de betreffende klep omhoog te laten "wijzen" en dan een voelermaat tussen de onderkant van de nok en het vulplaatje te steken. Dit bij een koude motor (stond 5 uur stil na laatste rit)
Alle inlaatkleppen zouden dan goed staan (0,2mm), maar alle uitlaatkleppen stonden op 0,30mm; terwijl deze tussen 0,35 en 0,45 zouden moeten staan.
Dus deze wil ik aanpassen, dus dan moet ik de oude vulplaatjes eruit halen, zonder het speciale gereedschap :confused:
in de vraagbaak staat dat ik de nok een kwart slag verder moet draaien, en de komstoter omlaag moet drukken. Maar nu moet ik bekennen niet eens te weten wat de komstoter is....ik dacht dat hier het vulplaatje op lag.....dus hoe kan ik dan de komstoter omlaag krijgen??

Ik hoop dat iemand mij kan uitleggen hoe dit werkt, want ik wil het graag wel zelf leren (maar ook weer geen fouten maken ;))

golf mkII 16v
12-08-2006, 16:39
Moet je speciaal geredschap voor hebben [hefboom VW546ofVW2078 en tang 10-208
Wat je anders ook kunt doen is de nokken as er uit halen om de plaatjes te verwisselen

levis
12-08-2006, 16:50
een wat dikkere olie nemen 15w40

Jerome
12-08-2006, 18:55
Waarom is een dikkere olie beter? Had zelf eigenlijk verwacht dat dunnere olie beter zou zijn...
Nokkenas er uit halen lijkt me wel een flinke klus.
Maar wat moet dat speciale gereedschap doen dan? In de vraagbaak staat een soort tang en een haak, maar in de haynes manual (ooit gepost hier op volksforum) staat dat het ook met een kleine schroevedraaier kan en een soort haak. Maar ik heb geen idee wat daarmee moet gebeuren. Heeft iemand hier dit ooit wel eens gedaan zonder dat speciale gereedschap? (dus zonder de nokkenas eruit te halen, dat wordt mijn laatste redmiddel)

levis
12-08-2006, 19:16
vooral met het warme weer van de afgelopen weken(2 weken geleden alweer)
is 10w40 te dun en is 15w40 beter voor een betere smering. winter maakt weinig uit, maar dan kan 10w40.

golf mkII 16v
13-08-2006, 16:00
Die haak is wel gemakelijk om de komstoter naar beneden te drukken.Of je moet zelf iets maken.
De tang is niet echt noodzakelijk kun je ind.ook met en kleine schroevendraaier doen
[de oude stelplaatjes er uit wippen]

Fred
13-08-2006, 17:24
vooral met het warme weer van de afgelopen weken(2 weken geleden alweer)
is 10w40 te dun en is 15w40 beter voor een betere smering. winter maakt weinig uit, maar dan kan 10w40.

Huh??? de 40 in de olie aanduiding is voor warme toestand....hoe hoger hoe dikker, en in dit geval dus bij beide olieen gelijk

het cijfer voor de W geeft de viscositeit in koude toestand weer...hoe lager hoe dunner dus...daarom past men in koudere gebieden vaker 10W toe, omdat de olie dan in koude toestand dunner is, en derhalve sneller zijn werk doet doet dan de wat dikkere...

maniacmark
13-08-2006, 19:49
Huh??? de 40 in de olie aanduiding is voor warme toestand....hoe hoger hoe dikker, en in dit geval dus bij beide olieen gelijk

het cijfer voor de W geeft de viscositeit in koude toestand weer...hoe lager hoe dunner dus...daarom past men in koudere gebieden vaker 10W toe, omdat de olie dan in koude toestand dunner is, en derhalve sneller zijn werk doet doet dan de wat dikkere...

dat hebben ze mij ook altijd verteld
dus vraag ik me af: wie heeft het nu goed en wie niet?

bugs
21-08-2006, 23:03

zo is het mij ook verteld

Jerome
21-08-2006, 23:22
Ik heb toch 10W40 erin gedaan, want ik heb gekeken welke olie in mijn vaders auto zit en in die van mijn broer. In beiden auto's zat 10W40, dus dan zal het voor de mijne ook wel werken ;) En rekening houden met temperaturen van zomers en 's winters vind ik wel lastig, aangezien ik mijn olie maar 1 keer per jaar ververs.
Maar als iemand nog een theorie heeft welke olie nu het beste is, laat maar horen :)

bugs
22-08-2006, 11:26
de mijne heeft 485.900 km volgehouden op 10W40 van total. de motor draait nog hardstikke mooi en verbruikt nauwlijks olie (nog geen halve liter op 7.500 km)
alleen jammer dat alleen de motor en de bak nog goed is :(