PDA

View Full Version : welke speakers


breadfan83
31-07-2006, 20:41
tegen t eind van de zomer wil ik eindelijk wat muziek in de golf hebben. enig probleem is: ik heb absoluut geen verstand van auto-audio
ik heb wel al een Alpine radio/cd klaar liggen, maar das dan ook alles (owja, n condensator van B52 heb ik ook nog)

omdat ik niet alles in een keer kan kopen met mijn budget zal ik de installatie in stappen moeten doen
- speakers voorin
- versterker(s)
- sub
- speakers achterin

voor de gewone speakers (voor en achter) ben ik na wat zoekwerk op twee merken uitgekomen
- DLS
- Hifonics

mijn voorkeur gaat uit naar de Hifonics (Brutus-serie), niet zozeer voor de prestaties, maar meer voor t uitzien
qua prestaties zitten ze geloof ik wel ongeveer gelijk

mijn eisen voor de speakers zijn
- redelijke prijs
- zuivere hoge tonen en midden tonen
- lang leven!
- ze moeten in de originele speakergaten passen (9 en 13 cm)
- en als t kan moeten ze dr ook n beetje leuk uitzien

als iemand me hierbij kan helpen hoor ik t graag, ook als iemand n anders merk weet dat in dezelfde prijsklasse zit
ik heb in de search al wat nagekeken, maar niet echt iets gevonden

levis
31-07-2006, 20:51
hey

speakers voorin houden en de bas achter. achter is niet echt nodig om speakers in te bouwen. wat mooi werkt is zon ronde speaker met externte tweeter voor op het dashboard.

breadfan83
31-07-2006, 22:34
hey

speakers voorin houden en de bas achter. achter is niet echt nodig om speakers in te bouwen.

daarom had ik t ook achteraan op mn to-do lijstje gezet.
ze komen dr uiteindelijk wel in, maar als laatste pas...


wat mooi werkt is zon ronde speaker met externte tweeter voor op het dashboard.

k wil speakers in t dash en in de deuren, zijn ze dan ook zo te splitten dat ik bijvoorbeeld de middentonen in de deur doe en de hoge in t dash? of moet je dan alsnog n combo-setje in de deur EN een combo-setje int dash?

Dubweiser
01-08-2006, 00:55
als je fatsoenlijk geluid in je wagen wilt hebben kan ik je kicker zeker aanraden

heb zelf een VS12L7 12'' woofer in m`n golfje liggen en dat gaat zeker loos
http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto=GSPM3G7H

moet ook vanwegen m`n buget even wachten op de rest van de installatie, maar daar komt ook niks anders in als kicker...

kost wat maar dan heb je ook wat...

Pedaalemmer
01-08-2006, 07:32
ja kicker is wel heel lekker !

Drhardstyle16v
01-08-2006, 08:44
k wil speakers in t dash en in de deuren, zijn ze dan ook zo te splitten dat ik bijvoorbeeld de middentonen in de deur doe en de hoge in t dash? of moet je dan alsnog n combo-setje in de deur EN een combo-setje int dash?


je kunt idd gewoon een 13 cm copo plaatsen en dan dus de tweeters"(hoge tonen)
in t dash.

en de semi sub/ midden toner in de deuren plaatsen er zit namelijk een filter
bij waar je zelf de speakers op aan kunt sluiten..


ik kan je nog 1 tip geven wat betreft prijs/kwaliteit verhouding

www.acr.ch

hier de adressen (http://www.acr.ch/haendler/index.html)

breadfan83
01-08-2006, 09:55
als je fatsoenlijk geluid in je wagen wilt hebben kan ik je kicker zeker aanraden

heb zelf een VS12L7 12'' woofer in m`n golfje liggen en dat gaat zeker loos
http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto=GSPM3G7H

moet ook vanwegen m`n buget even wachten op de rest van de installatie, maar daar komt ook niks anders in als kicker...

kost wat maar dan heb je ook wat...

hoe is kicker met de wat hogere tonen? en waar ben je voor je installatie geweest?

is trouwens iemand bekend met brians-audio in zoetermeer?



je kunt idd gewoon een 13 cm copo plaatsen en dan dus de tweeters"(hoge tonen)
in t dash.

en de semi sub/ midden toner in de deuren plaatsen er zit namelijk een filter
bij waar je zelf de speakers op aan kunt sluiten..


ik kan je nog 1 tip geven wat betreft prijs/kwaliteit verhouding

www.acr.ch

hier de adressen (http://www.acr.ch/haendler/index.html)


op die site van ACR staan heel andere merken, dus ik heb ook geen idee welk merk iets voor mij is, en welk merk absoluut niet
de hogere tonen moeten dus vooral duidelijk zijn, en de middentonen moeten scherp zijn. bassen geef ik (nog) niet zo veel om.
op de ACR site staan de volgende merken:
- spectron
- axton
- eyebrid
- rodek
- emphaser
- radical audio

(weet niet of radical, radical audio en radical reference verschillende series van t zelfde merk zijn, of totaal verschillende merken...)
k geloof dat ik ze zo wel ongeveer van goedkoop naar duur heb gezet

indewarre
01-08-2006, 10:34
altijd gaan voor een compo voor en achter herz is ook goed heeft een maat van me ik heb zelf alles van signat, maar ja prijs is het bewijs.

Dubweiser
01-08-2006, 12:51
neem hier eens een kijkje zou ik zeggen

http://www.showyoursound.nl/Public/Waar/Default.asp

weet je precies waar je wat kunt krijgen

breadfan83
01-08-2006, 13:47
neem hier eens een kijkje zou ik zeggen

http://www.showyoursound.nl/Public/Waar/Default.asp

weet je precies waar je wat kunt krijgen

adressen genoeg iig
maar had graag vooral wat advies van mensen die ervaring hebben met de speakers die ik wil, en mensen die weten wat t beste in n mk2 past en t beste geluid geeft

ik heb wel op showyoursound nog effe gekeken wat anderen in hun mk2 hadden, en bij inbouw gelet op geluidskwaliteit zag ik dat er PVC buizen werden gebruikt om de kabels doorheen te leggen, om storing te voorkomen. scheelt dit erg veel? en zijn er nog meer dingen waar ik op zou moeten letten?
die PVC buizen zijn namelijk erg goedkoop, en als er meer manieren zijn om de kwaliteit te verbeteren die weinig kosten hoor ik t graag

Jetta_1
01-08-2006, 14:49
Ik zou voor die dls compo gaan klinkt gewoon heel lekker en is niet al te duur, dan later een 3 kanaals dls versterker erbij sub erin en klaar ben je voor nog geen 1000 eurie. Is ook veel geld maar dan heb je echt hele goeie spullen.
Kijk hier maar eens op www.rondevries.nl

BBS-roy
01-08-2006, 15:33
Dls, is mijn keuze veel van gehad altijd goed compo-set even als 2 in 1 als je ruimte genoeg hebt compo is net ff beter. subs en versterkers ook super.

jetta mk1 '82
01-08-2006, 17:03
ik heb voorin een compo setje van CDT naar mijn mening zeer goed spul !
voor de bassen heb ik 2 12"dubbel spoels ROCKFORD woofers !
is zeker niet goedkoop maar wel GOED !!

iets waar je zeker op moet letten met inbouwen is dat je de +12v NOOIT (!!!!!!!!!!) langs je signaal kabels mag leggen !

gr. Martijn

breadfan83
01-08-2006, 17:14
Ik zou voor die dls compo gaan klinkt gewoon heel lekker en is niet al te duur, dan later een 3 kanaals dls versterker erbij sub erin en klaar ben je voor nog geen 1000 eurie. Is ook veel geld maar dan heb je echt hele goeie spullen.
Kijk hier maar eens op www.rondevries.nl

waarom zou ik voor een 2, 3 of 4 kanaals kiezen? of miss zelfs n vijfkanaals...
ik dacht dat ik t beste n vierkanaals kon nemen voor de voorkant (een kanaal voor elke speaker) en dan n mono versterker naderhand voor de sub

dat is tenminste wat mij logisch leek... k zie iig dat ik dr weer eens met veel dingen naast zat :D


ik heb voorin een compo setje van CDT naar mijn mening zeer goed spul !
voor de bassen heb ik 2 12"dubbel spoels ROCKFORD woofers !
is zeker niet goedkoop maar wel GOED !!

wat is eigenlijk beter? een grote sub of twee kleine
twee kleinere kom je iig makkelijker kwijt, maar wat is t verschil tussen die twee
kan me voorstellen dat de kleinere miss wat snellere bassen aankan ofzo, kan me ook voorstellen dat ik weer eens onzin sta te kletsen :tongue:



iets waar je zeker op moet letten met inbouwen is dat je de +12v NOOIT (!!!!!!!!!!) langs je signaal kabels mag leggen !

gr. Martijn

ok, hebben we dat al, en die PVC buisjes
dat zijn iig tips die ik allemaal kan doen
kost weinig en levert resultaat

Marco
01-08-2006, 22:53
Dls, is mijn keuze veel van gehad altijd goed compo-set even als 2 in 1 als je ruimte genoeg hebt compo is net ff beter. subs en versterkers ook super.

Hoe heten ze daar in Zeeland (zilland) ook alweer? Die zijn volgens importeur van DLS

Jetta_1
02-08-2006, 15:12
Een driekanaals versterker is eigenlijk een 2 kanaals en een mono blok maar dan in 1 behuizing ik denk namenlijk dat achterspeakers in jouw auto echt overbodig zijn. Geluid moet toch van voor komen. 1 12inch woofer in gesloten behuizing is voor goede geluidskwaliteit naar mijn idee genoeg.

jetta mk1 '82
02-08-2006, 15:47
grotere subs zijn vaak trager dan kleintjes (ligt ook aan het vermogen wat je er in stopt)
en een tweede sub is in iedergeval geen verdubbeling van je geluid !

breadfan83
02-08-2006, 18:14
Een driekanaals versterker is eigenlijk een 2 kanaals en een mono blok maar dan in 1 behuizing ik denk namenlijk dat achterspeakers in jouw auto echt overbodig zijn. Geluid moet toch van voor komen. 1 12inch woofer in gesloten behuizing is voor goede geluidskwaliteit naar mijn idee genoeg.

achteraan hoef ik ook voorlopig nix
maar k dacht dat ik de speakers in de deuren apart moest houden van de speakers in t dash. dat zijn dus 2x2 kanalen...
maar ik kan ze dus gewoon links samen doen en rechts samen op een kanaal...


en wat is dan beter? n sub in n kast, of n losse sub? en wat zijn precies die free air subs?

Drhardstyle16v
02-08-2006, 19:05
op die site van ACR staan heel andere merken, dus ik heb ook geen idee welk merk iets voor mij is, en welk merk absoluut niet
de hogere tonen moeten dus vooral duidelijk zijn, en de middentonen moeten scherp zijn. bassen geef ik (nog) niet zo veel om.
op de ACR site staan de volgende merken:
- spectron
- axton
- eyebrid
- rodek
- emphaser
- radical audio

(weet niet of radical, radical audio en radical reference verschillende series van t zelfde merk zijn, of totaal verschillende merken...)
k geloof dat ik ze zo wel ongeveer van goedkoop naar duur heb gezet

Radical audio is het merk , de radical en de reference lijn zijn kwalitatief goed,
maar het is een beetje zwart/wit.. Dbdrag/ Sq

Ikzelf heb een compo van rodek ook ovaaltjes voor achter (6x9)
over de geluidskwaliteit ben ik erg te spreken,
axton heeft tegenwoordig ook zeer goede speakers vindt ik uit mijn beleving, een beetje te vergelijken met kicker qua geluid.

Emphaser is eigenlijk een beetje te vergelijken met GROUND ZERO en HIFONICS, rodek doet ook erg goed mee in deze wedloop trouwens,

Allen klinken versterkt zeer goed.. onversterkt eigenlijk gewoon K*T
Axton klinkt onversterkt ook erg goed.

hoop dat je hier wat aan hebt

breadfan83
02-08-2006, 19:42
Radical audio is het merk , de radical en de reference lijn zijn kwalitatief goed,
maar het is een beetje zwart/wit.. Dbdrag/ Sq

Ikzelf heb een compo van rodek ook ovaaltjes voor achter (6x9)
over de geluidskwaliteit ben ik erg te spreken,
axton heeft tegenwoordig ook zeer goede speakers vindt ik uit mijn beleving, een beetje te vergelijken met kicker qua geluid.

Emphaser is eigenlijk een beetje te vergelijken met GROUND ZERO en HIFONICS, rodek doet ook erg goed mee in deze wedloop trouwens,

Allen klinken versterkt zeer goed.. onversterkt eigenlijk gewoon K*T
Axton klinkt onversterkt ook erg goed.

hoop dat je hier wat aan hebt


in t begin zal t onversterkt zijn, maar dr komt later iig n versterker in
zal niet de volgende week zijn, maar is toch wel binnen t half jaar gepland

Drhardstyle16v
03-08-2006, 08:58
omdat het tijdelijk is zou ik je toch rodek (of axton voor de iets kleinere portomonee) aanraden..
dit omdat je naderhand toch versterkt wil gaan draaien.
en onversterkt.. (zelf ook ong. 3/4 jaar gehad) ach valt wel mee..
raak je aan gewent :rolleyes: maar de zuiverheid van de klank is mijnsinziens
echt geweldig!

ik heb het hele speakergebeuren nu versterkt op een eyebrid 4y450(oude serie) en bevalt uitstekend..
Niet het aso gehalte van veel bas weinig muziek.. maar gewoon klank over de hele bandbreedte.. en voor het echte laag 2x JVC 10" op een eyebrid 1y500(oude serie)

verder over de bekabeling gebruik vooral als voeding niet een te dunne kabel..
het is gelijkspanning, er gaan dus ZEER hoge stromen lopen.. en om nou je auto te laten affakkelen(zal niet zo snel gebeuren maar toch) zou zonde zijn door dit soort bezuinigingen..

verder RCA en voeding zo ver mogelijk bij elkaar weg, het liefst niet boven brandstofpomp langs, voeding mag wel maar RCA (signaal) niet..
speakerkabels mag bij rca langs.

pvc heb ik niet gebruikt.. alles gewoon goed gescheiden houden..

succes

breadfan83
03-08-2006, 18:52
omdat het tijdelijk is zou ik je toch rodek (of axton voor de iets kleinere portomonee) aanraden..
dit omdat je naderhand toch versterkt wil gaan draaien.
en onversterkt.. (zelf ook ong. 3/4 jaar gehad) ach valt wel mee..
raak je aan gewent :rolleyes: maar de zuiverheid van de klank is mijnsinziens
echt geweldig!

ik heb het hele speakergebeuren nu versterkt op een eyebrid 4y450(oude serie) en bevalt uitstekend..
Niet het aso gehalte van veel bas weinig muziek.. maar gewoon klank over de hele bandbreedte.. en voor het echte laag 2x JVC 10" op een eyebrid 1y500(oude serie)

verder over de bekabeling gebruik vooral als voeding niet een te dunne kabel..
het is gelijkspanning, er gaan dus ZEER hoge stromen lopen.. en om nou je auto te laten affakkelen(zal niet zo snel gebeuren maar toch) zou zonde zijn door dit soort bezuinigingen..

verder RCA en voeding zo ver mogelijk bij elkaar weg, het liefst niet boven brandstofpomp langs, voeding mag wel maar RCA (signaal) niet..
speakerkabels mag bij rca langs.

pvc heb ik niet gebruikt.. alles gewoon goed gescheiden houden..

succes

jij hebt dus idd ook twee kleinere subs
denk dat dat gelet op de muziek die ik draai beter is. dr zit namelijk vaak n erg snelle bas in
bovendien kan ik zo de kosten n beetje spreiden

zijn dr nog bepaalde eisen aan de kisten? behalve de liters dan
k bedoel is een bepaalde vorm t beste, en moet ie van binnen helemaal glad zijn (afgekitte naden ofzo)
ik heb op de site van show your sound nog n subkist gezien met n soort van poorten bovenop... waar zijn die voor?

met RCA bedoel je gewoon de kabels die van de HU afkomen neemik aan he? dus wat naar de versterker / speakers gaan.

wat is het verschil tussen speakers als die van DLS en die wat jij noemt: rodek

trouwesn super dat dr zoveel tips komen :D thx!

Jurgen Santana
03-08-2006, 18:58
Geen poorten gebruiken icm met snelle bas. Word het weer minder strak van.

Drhardstyle16v
03-08-2006, 19:35
inderdaad bij de snellere bas geen gepoorte kist gebruiken..
Bij een gepoorte kist wordt de bas wel laag.. maar echt niet strak..
de kist.. tja ligt er een beetje aan wat je wil, demping is in iedergeval geen overbodige luxe(in de kist), het liefst 18 mm of dikker mdf gebruiken..
Ik verlijm alle delen met bruislijm (bison PU-tix) en daarna schroeven, de plaatsen voor de schroeven wel voorboren met een 3mm boortje(bij gebruik van 4.0x 40 schroeven of 4.0 x 30


Dls.. ik persoonlijk ken het van horen zeggen, heb nooit een draaiende instal van dit merk mogen beluisteren dus dat antwoord zal ik je schuldig moeten blijven..

De RCA is de tulpkabel van je HU naar je Amp(s). inderdaad

succes!

breadfan83
03-08-2006, 20:10
inderdaad bij de snellere bas geen gepoorte kist gebruiken..
Bij een gepoorte kist wordt de bas wel laag.. maar echt niet strak..
de kist.. tja ligt er een beetje aan wat je wil, demping is in iedergeval geen overbodige luxe(in de kist), het liefst 18 mm of dikker mdf gebruiken..
Ik verlijm alle delen met bruislijm (bison PU-tix) en daarna schroeven, de plaatsen voor de schroeven wel voorboren met een 3mm boortje(bij gebruik van 4.0x 40 schroeven of 4.0 x 30


Dls.. ik persoonlijk ken het van horen zeggen, heb nooit een draaiende instal van dit merk mogen beluisteren dus dat antwoord zal ik je schuldig moeten blijven..

De RCA is de tulpkabel van je HU naar je Amp(s). inderdaad

succes!

ok, geen poorten : CHECK

die demping zie ik ook vaak in de koffer zelf
dan is het staal van de koffer beplakt met isolerende folie... waar is dat goed voor? op showyoursound heb ik dat iig bij n aantal auto's gezien

Drhardstyle16v
04-08-2006, 09:48
Die demping is ervoor bedoelt dat de auto niet gaat mee resoneren op het ritme van de bass, is eigenlijk meer bedoeld voor de sq / dB wedstrijden,
de tonen gaan onhoorbaar vervormen en dat scheelt punten :rolleyes:

het is trouwens wel aan te raden om dit soort demping (dynamat)achter je
kentekenplaat te plaatsen, dan resoneert die in iedergeval niet hoorbaar aan de buitenkant.

ik bedoelde eigenlijk een soort van foam (eiermat in de volksmond),
te koop als geluidsdemping.

p.s. ik gebruik 2 subs omdat je ook een linker en rechter speaker hebt,
ik wilde alles in balans hebben...
1 sub werkt ook prima.

Sander
05-08-2006, 10:43
Als je zoals je zelf zegt een nette HU (head unit - bv de cd-speler) hebt, zou ik als eerste voor een nette composet voor in de voordeuren/dashboard gaan. Deze bepalen voor een groot deel de klankkleur. CDT is daarvoor erg mooi maar dat is persoonlijk.

Om ze uit te zoeken zou ik thuis een testcd maken met jou favouriete nummers en die meenemen als je gaat luisteren.

Daarna zou ik een 4 kanaals versterker kopen i.c.m. een sub. Laat je daarvoor goed adviseren! De verschillen zijn groot in kwaliteit en mogelijkheden!

Beste zaak van Nederland? Duidelijk: Boyds in Purmerend!

Goedkoper alternatief: Ron de Vries

Drhardstyle16v
05-08-2006, 11:08
Beste zaak van Nederland? Duidelijk: Boyds in Purmerend!



Goedkoper alternatief: Ron de Vries

Heb er nog nooit van gehoord, hebben ze ook een eigen website?

Ik kan ook veel schreeuwen maar onderbouw je argumenten eens ?
dat is misschien ook wel nuttige info voor de rest van de forum bezoekers hier..

Crosne
05-08-2006, 11:31
Ik vind dit altijd wel geinige topics. Iedereen weet wat het beste klinkt, maar dat kan maar 1 iemand bepalen en das de persoon die de installatie hebben wil.

Ik zou gewoon een stapel cd's meenemen, naar een fatsoenlijke audio zaak stappen en daar een middagje lekker gaan luisteren en dan ZELF bepalen wat lekker klinkt etc. etc.

Voorbeeld: RF is superspul, maar ik vind het voor geen meter klinken, het is maar net wat je wilt, wil je stampen, wil je kwaliteit, zoveel verschillende factoren die meespelen om tot een keuze te komen. Luisteren, luisteren, luisteren en dan een beslissing nemen. Dat is mijn mening.

vw dennis
05-08-2006, 11:35
Voor Boyds Purmerend

www.boyds.nl



Voor Ron de Vries

www.rondevries.nl

Drhardstyle16v
05-08-2006, 11:59
Ik vind dit altijd wel geinige topics. Iedereen weet wat het beste klinkt, maar dat kan maar 1 iemand bepalen en das de persoon die de installatie hebben wil.

Ik zou gewoon een stapel cd's meenemen, naar een fatsoenlijke audio zaak stappen en daar een middagje lekker gaan luisteren en dan ZELF bepalen wat lekker klinkt etc. etc.

Voorbeeld: RF is superspul, maar ik vind het voor geen meter klinken, het is maar net wat je wilt, wil je stampen, wil je kwaliteit, zoveel verschillende factoren die meespelen om tot een keuze te komen. Luisteren, luisteren, luisteren en dan een beslissing nemen. Dat is mijn mening.

dat is dus de reden dat ik RODEK aanraadde omdat het eigenlijk voor vele muziekstijlen geschikt is..
en ik denk dat iedereen die het kent/of heeft dat kan be-amen..
maar goed, je kunt zo iets het beste beoordelen in een soortgelijke auto..
omdat de cabine/ het interrieur veel van de klank vervormd..

Drhardstyle16v
05-08-2006, 12:00
Voor Boyds Purmerend

www.boyds.nl



Voor Ron de Vries

www.rondevries.nl

die van ron de vries kende ik al..

maar bij de site van boyds kom ik op SyS uit...

Sander
07-08-2006, 14:42
Heb er nog nooit van gehoord, hebben ze ook een eigen website?

Ik kan ook veel schreeuwen maar onderbouw je argumenten eens ?
dat is misschien ook wel nuttige info voor de rest van de forum bezoekers hier..

Je krijgt er mijn inziens goed advies en als je dat wil een hele nette inbouw.
Andre Mol is verkoper bij Boyd's. Zit schat ik nu een jaar of 20 in het vak als verkoper/adviseur. Heeft ooit eens een mooi stukje geschreven over less is more waarin hij netjes omschreef waarom een composet, een versterker en een subwoofer eigenlijk voldoende zouden moeten zijn. Ik ben het daar mee eens. Liever deze componenten van goede kwaliteit dan een auto maar vol met speakers hangen.

Steek je licht eens op bij www.showyoursound.nl

breadfan83
08-08-2006, 17:39
ik weet dat 't allemaal heel persoonlijk is, en dat luisteren de beste manier is om te bepalen wat 't beste is, maar ik kan niet de plaatselijke mediamarkt instappen en m'n test-cd met harrock en metal effe door de toko laten knallen, en zeker niet als ze daar meer dan 20 merken verkopen.
daarom wil ik een beetje advies inwinnen om te zien tot welke merken ik m'n keus kan beperken en welke zaken kennis van zake hebben.
ik heb namelijk alleen maar aandacht gehad voor de audio voor in huis, nooit voor in de auto. ik heb dus geen idee wat die termen allemaal betekenen (zoiets als free air sub bijvoorbeeld) en waar ik terecht kan.

iedereen zegt trouwens dat ik iig 'n combo moet pakken voorin, en dan in de deuren of in 't dash. maar lzit dan een deel van de combo in 't dash, en de andere speaker in de deur?
of neem ik dan beter twee combo's, waarvan ik de grote speakers in de originele gaten van dash en deur zet, en de kleine ergens aan de A-stijl hang ofzo?

henri
08-08-2006, 17:46
als dit alles in een golf moet, kan ik je aanraden als er een sub in ke koffer ruimte komt om daar dan geen speaker in de hoedenplank te maken, dit omdat ander je sub de speaker uit balans zal brengen, en dan kunnen ze doorbranden doe je dat wel zorg dan dat de speaker geen invloed op elkaar hebben (luchtdicht maken).

en voor moet je zoals de meeste zeggen een compo set in de auto zetten, en de tweeters altijd naar jou richten.

hoge tonen kun je richten, lage tonen niet

breadfan83
08-08-2006, 18:18
als dit alles in een golf moet, kan ik je aanraden als er een sub in ke koffer ruimte komt om daar dan geen speaker in de hoedenplank te maken, dit omdat ander je sub de speaker uit balans zal brengen, en dan kunnen ze doorbranden doe je dat wel zorg dan dat de speaker geen invloed op elkaar hebben (luchtdicht maken).

en voor moet je zoals de meeste zeggen een compo set in de auto zetten, en de tweeters altijd naar jou richten.

hoge tonen kun je richten, lage tonen niet

t idee van de speakers achterin is eigenlijk ook al redelijk overboord. 't gaat me alleen maar extra kosten, 't is erg inbraak gevoeling en bovendien wordt 't me door iedereen hier afgeraden.

maar nou weet ik dus nog niet wat ik voorin met de combo('s) moet...
beste twee setjes kopen en dan de grote speakers in de originele gaten van dash en deur zetten en de tweeters op n plaats waar ik ze kan richten?
of zal een setje genoeg zijn?

Drhardstyle16v
09-08-2006, 08:25
1 setje is meer dan genoeg..
en het verhaal dat je de tweeters op jou moet richten?
hoe men daarbij komt, geen idee maar ik (en vele anderen) hebben ze op het raam gericht vanwege de vollere inderecte klank die je dan creeert..

breadfan83
09-08-2006, 10:44
1 setje is meer dan genoeg..
en het verhaal dat je de tweeters op jou moet richten?
hoe men daarbij komt, geen idee maar ik (en vele anderen) hebben ze op het raam gericht vanwege de vollere inderecte klank die je dan creeert..

ok, 't topic heeft iig al veel nut gehad, vooral ook al aardig wat geld uitgespaard :D
ipv twee combo's voorin en n setje speakers achter ga ik nu dus naar een setje combo's voorin, en nix achter
tweetertjes richten doe ik wel als ze d'r in zitten, dan kan ik draaien wat ik wil en zelf zien wat t beste aanhoord...

als ik terugkom van vakantie ga ik effe speakers luisteren. ik zal dan eens gaan zien voor DLS en RODEK. die zijn tot nu 't meest aan de orde gekomen. als ik daar al tevreden over ben hoef ik niet meer veel verder te gaan zoeken iig.
dan komt 't vervelendste deel van de installatie: 't sparen :(

thx allemaal voor de tips!

Sander
10-08-2006, 06:58
Vanmiddag even richting Boyds gereden. Was voor mij ook al weer 2 jaar geleden. Bestaat het dus gewoon niet meer. Helaas want het waren mensen met veel kennis en je kon er uitgebreid luisteren voordat je wat kocht.

@Breadfan83: Composet komt met een filter dus tweeters bovenin en de woofers in de deur.

@DrHardstyle: Ik zou de tweeters netjes richten. Stereo muziek heeft 2 verschillende kanalen en die hoor je op die manier het best. Thuis richt je de speakers toch ook naar je toe en niet richting de muur?

Drhardstyle16v
11-08-2006, 19:27
Vanmiddag even richting Boyds gereden. Was voor mij ook al weer 2 jaar geleden. Bestaat het dus gewoon niet meer. Helaas want het waren mensen met veel kennis en je kon er uitgebreid luisteren voordat je wat kocht.

@Breadfan83: Composet komt met een filter dus tweeters bovenin en de woofers in de deur.

@DrHardstyle: Ik zou de tweeters netjes richten. Stereo muziek heeft 2 verschillende kanalen en die hoor je op die manier het best. Thuis richt je de speakers toch ook naar je toe en niet richting de muur?

speakers richt ik niet naar mij toe ook thuis niet..
maar in de richting waar het geluid naar toe moet,dus de ruimte van het vertrek in..
voor tweeters geld dit niet omdat hoge tonen ten aller tijde overheersen (bij niet overdadig sub gedrag van de eigenaar) en daardoor is het dus het mooiste om die via het voorraam de auto in te laten komen..
zodat ook de bijrijder en eventueel passagiers achterin ook fatsoenlijk geluid krijgen.
en mede hierdoor is het totaalplaatje beter in evenwicht

jan_gti_16v
11-08-2006, 19:37
ik heb zelf alles van jbl.. (de speakers dan)

dash: 8.7 cm
deuren: 13 cm
hoedenplank: 6x9
en voor de sub: de jbl p 1220 br (gepoorte kist)

en alles word aangestuurd door:
dash: 2 kanaals signat roc II mkII
dueren: 2 kanaals signat roc II mkII
hoedenplank: 4 kanaals kenwood ( twee kanalen gebrugd)
en de sub loopt op een klasse D monoblock van kenwood

zal nog even de preciese type's erbij gooien...

en tsja qua geluid het is loepie zuiver afgesteld tot op een zeer hoog niveau...

ok te hard dan istie niet meer zuiver maar het gaat tot zeer hard zuiver...

breadfan83
11-08-2006, 19:47
ik heb zelf alles van jbl.. (de speakers dan)

dash: 8.7 cm
deuren: 13 cm
hoedenplank: 6x9
en voor de sub: de jbl p 1220 br (gepoorte kist)

en alles word aangestuurd door:
dash: 2 kanaals signat roc II mkII
dueren: 2 kanaals signat roc II mkII
hoedenplank: 4 kanaals kenwood ( twee kanalen gebrugd)
en de sub loopt op een klasse D monoblock van kenwood

zal nog even de preciese type's erbij gooien...

en tsja qua geluid het is loepie zuiver afgesteld tot op een zeer hoog niveau...

ok te hard dan istie niet meer zuiver maar het gaat tot zeer hard zuiver...

heb gehoord dat JBL redelijk bassig is... van anderen tenminste.
heb 't pas een of twee keer in t echt gehoord, en vond 't idd een beetje bassig, maar dat kan ook aan de afstelling hebben gelegen

BugDubs
11-08-2006, 20:57
Ik heb verschillende ervaringen met verschillende merken, zal jullie eens opweg helpen. Ik heb zelf de demo-auto gebouwd en gehad van Mac-Audio, Alfatec ( aansluitmateriaal ) Bazooka. Heb hele goede ervaring met hertz audio ( zelfde levarancier als Mac en Alfatec ). Vragen hierover.... mail me.

Dan Kicker, neem contact op met car-shop fortuin in Den Haag, ik heb die demoauto's gehoort welke Brian heeft gebouwd en je gaat kapot!!!! :chair:

Verder werd ACR genoemd, mail me ik ben dealer in Barendrecht. Ik heb daar alleen maar positief nieuws over, het is goed, betaalbaar en gaat hard!!! maar klinkt ook nog eens goed., natuurlijk is het geen kicker, soundstream, focal of wat dan ook maar het is echt de moeite waard. Ook in aansluitmaterialen en in-car entertainment kun je hierbij alle kanten op.

Succes en groeten, Dennis

BugDubs
11-08-2006, 21:04
Wij hebben in een golf III radical midtoners gezet met emphaser XT3 slagwoofers in de deuren, de tweeters zitten in de spiegel afdek-kapjes achter zit ook een compo set en we draaien op de 5 kanaals emphaser versterker, een sub erbij. top je kunt komen luisteren in ACR center Barendrecht.

BugDubs
11-08-2006, 21:11
De keuze tussen een 2-3-4-5-6 kanaals versterker is grotendeels afhankelijk van je keuze welke installatie je tot stand wilt brengen. Moet het hard gaan of wil je een goed hi fi geluid. Voor een goed af te regelen systeem moet je de subwoofer altijd apart versterken met een mono amp, een 5 of 6 kanaals versterker of de combinatie 3 + 2 kanaals. Alles kan. Wel is belangrijk een goede krachtige versterker te nemen en voor in de auto is het aller belangrijkst.. ik zou gaan voor een goede compo set of een 3 weg compo ( bijv. hertz ) regel is wel beter een goede 2-weg dan een goedkope 3 weg...... ;) Ik kan je systemen noemen welke ik heb ingebouwd met 4 6x9 speakers van pioneer met 2 10 inch subs van Infinity in een Porsche 944 waar je echt bang van werd, zo hard en zuiver.... ( toen verkocht ik nog High-End home audio.... ) en moest het gewoon mooi klinken, maar geen ruimte, zelfde probleem bij de golf II....

Drhardstyle16v
12-08-2006, 10:53
hier bij ons (ACR hoogeveen ) is ooit een marbella (jaja) uitgerust met 4x emphaser 1600d op semi tractie batterijen deze stuurden 2 15" emhaser SPLxt woofers aan klonk erg Hard vooral maar dat was de planning. :D

en verder een mkII met voor 16cm compo emphaser xt3
achter idem voor in de deuren 2 emphaser kickwoofers op een 1600d :D
de compo's aangestuurd door een 2275? hcca
en 2x 2500d voor 2 12" neo spl's in de koffer
dit klonk erg goed zuiver en hard

breadfan83
12-08-2006, 14:11
@BugDubs
allemaal heel handige tips, maar ik denk dat je voor 't bouwen van een showauto of 'n demoauto met een ietsje groter budget kan werken dan ik als student kan met mij restje studiefinanciering elke maand...

ik weet dat d'r altijd wel weer iets is dat beter is dan 't ander, maar d'r is ook altijd iets dat goedkoper is dan wat anders. ik zoek dus een middenweg hiervan: betaalbaar en goed.

als ik zo zie wat jij aan speakers en subs en versterkers in die auto's hebt gegooid mag ik toch idd ook wel hopen dat 't allemaal goed klinkt. d'r zit ook wel genoeg geld in gepompt...

en je zegt dat 't allemaal goed klinkt, maar in welk opzicht, en met welke muziek. de simpelste mediaplayer heeft nog opties om een bepaalde instelling te maken, speciaal aangepast op de muziek die je speelt... speel je trance, speel je hardrock, volksmuziek, weet ik wat meer... voor iedere stijl zijn weer andere toonhoogtes belangrijk. hier stem je dus je speakers ook op af.
dus welke merken zijn goed in de hoge tonen, welke in de snelle bassen... kortom, met welke speakers krijg ik goed geluid uit de installatie met MIJN muziekstijl?
't hoeft allemaal niet zo verrekt hard te gaan. ik ben nog maar 23 en wil graag mijn gehoor nog effe 'n paar jaar intact houden als 't effe kan

tips zijn uiteraard altijd welkom, ook die die je zojuist gegeven hebt, maar 't enige dat ik d'r echt aan heb is dat ik nu weet bij wie ik een installatie kan laten inbouwen als ik ooit eens geld teveel heb (ik zou die prijskaartjes van die installs al niet eens willen weten)

Drhardstyle16v
14-08-2006, 10:40
het inbouwen moet je lekker zelf doen :D

en trouwens die voorbeelden die ik noemde de 1 was een demo/dB golf..

de marbella was puur en alleen voor een jaartje draggen op nederlands topniveau deze had 6 eigenaren en 4 sponsors, en nu staat hij op de sloop
kaal.. met alleen het nodige MDF er nog in

breadfan83
14-08-2006, 12:35
het inbouwen moet je lekker zelf doen :D

en trouwens die voorbeelden die ik noemde de 1 was een demo/dB golf..

de marbella was puur en alleen voor een jaartje draggen op nederlands topniveau deze had 6 eigenaren en 4 sponsors, en nu staat hij op de sloop
kaal.. met alleen het nodige MDF er nog in

inbouw doe ik ook zelf... tenminste, k krijg wel hulp van n huisgenoot, die is helemaal gek op t inbouwen van audio

miss dat iemand van hier me wil sponsoren :tongue:

LuNaTiK
14-08-2006, 13:06
Als jij het hebt over goed én goedkoop moet je echt niet beginnen over DLS, Hifonics en Free-air subs...

Het enige wat belangrijk is voor een goede klank is een degelijk stukje inbouwwerk (even een beetje mdf voorin, en ZEKER niet de originele speakergaten gebruiken), en daarnaast gewoon een versterker met een beetje potentie. Hiermee kan je zelfs Sjony explod en JBL fantastisch laten klinken, zonder duizenden euro's lichter te zijn.

Veel succes met je installatie!

breadfan83
14-08-2006, 21:14
Als jij het hebt over goed én goedkoop moet je echt niet beginnen over DLS, Hifonics en Free-air subs...

Het enige wat belangrijk is voor een goede klank is een degelijk stukje inbouwwerk (even een beetje mdf voorin, en ZEKER niet de originele speakergaten gebruiken), en daarnaast gewoon een versterker met een beetje potentie. Hiermee kan je zelfs Sjony explod en JBL fantastisch laten klinken, zonder duizenden euro's lichter te zijn.

Veel succes met je installatie!


ik heb laatst bij iemand in zijn topic gezien (geloof op SyS, maar ik weet zo gauw effe niet meer bij wie) dat ie van MDF de originele deurbakken heeft nagebouwd (dit was dus ook in een mk2!).
de vorm is zo behouden gebleven, en als ze naderhand netjes zwart worden gelakt zie je geen verschil meer.
dit wil ik ook gaan doen zodat de originele look behouden blijft, maar het toch allemaal wat degelijker in elkaar zit.

de gaten die in het dash zitten moet ik iig met MDF aanpassen, omdat de originele gaten helemaal gesloopt zijn... :(

met originele speakergaten doelde ik ook eigenlijk vooral op de originele plaatsen. dus ik wil geen gaten in de hoedenplank gaan zagen, of grote pompeuze deurpanelen gaan bouwen.
alles moet er gewoon standaard en origineel blijven uitzien.

de speakers van DLS zijn nog redelijk geprijsd vind ik. ik ben dan ook niet van plan in een keer de installatie te kopen, maar stukje bij beetje.
eerst koop ik de speakers voor voorin, en laat ze een tijdje onversterkt spelen. daarna komt de versterker en daarna miss nog een sub.

wat ik ook heb gehoord is dat speakers vaak even moeten inspelen (of dit nou is om ze wat te sparen en te laten wennen, of omdat ze in het begin niet zo goed klinken (heb namelijk alletwee da redenen al meerdere malen gelezen))... ik weet niet hoeveel hiervan klopt, maar dan zou 't alleen nog maar beter zijn om ze eerst onversterkt in te bouwen.

Drhardstyle16v
15-08-2006, 12:15
inspelen heb ik nog nooit gedaan (hadden het maar geen speakers moeten worden) en eigenlijk nog nooit preblemen gehad..
ik ken wel iemand met een 6n die de deurbakken nagebouwd heeft van mdf en poly.
deze polo 6n dus (http://www.showyoursound.nl/Public/ShowCase/Showcase.asp?id=1985)

Sander
21-08-2006, 20:24
de speakers van DLS zijn nog redelijk geprijsd vind ik. ik ben dan ook niet van plan in een keer de installatie te kopen, maar stukje bij beetje.
eerst koop ik de speakers voor voorin, en laat ze een tijdje onversterkt spelen. daarna komt de versterker en daarna miss nog een sub.



Een hele goede beslissing om rustig de boel bij elkaar te sparen. Goede componenten en een nette inbouw kunnen zo mooi worden. Wees ook voorzichtig met hard spelen zonder versterker. Op die manier kun je ook speakers "opblazen" ondanks dat je maar 20 watt door een 100 watt speaker stuurt.

Mocht je al redelijke speakers hebben zou je ook eerst een versterker kunnen kopen in plaats van speakers. Een nette versterker laat een standaard speaker al veel mooier spelen. Ik zou hem dan highpass filteren op ongeveer 40 hertz. Meeste speakers kunnen hieronder amper weergeven, maar proberen dit wel, met als gevolg flinke vervorming.

breadfan83
25-08-2006, 23:09
Een hele goede beslissing om rustig de boel bij elkaar te sparen. Goede componenten en een nette inbouw kunnen zo mooi worden. Wees ook voorzichtig met hard spelen zonder versterker. Op die manier kun je ook speakers "opblazen" ondanks dat je maar 20 watt door een 100 watt speaker stuurt.

Mocht je al redelijke speakers hebben zou je ook eerst een versterker kunnen kopen in plaats van speakers. Een nette versterker laat een standaard speaker al veel mooier spelen. Ik zou hem dan highpass filteren op ongeveer 40 hertz. Meeste speakers kunnen hieronder amper weergeven, maar proberen dit wel, met als gevolg flinke vervorming.


ok.... dan miss dus toch eerst de versterker kopen
ik ga de komende week wel eens de audiozaken in de buurt af om te zien wat ze overal hebben, of eens op de duitse E-bay "schauen"

heb dr namelijk niet echt veel aan als ik mijn speakers naar de verdommenis help voor ik een versterker gekocht heb (zou niet m'n eerste setje gemolde speakers zijn namelijk)

van kopen komt 't de komende weken iig nog niet. vakantie was ietsje (veel) duurder dan verwacht, en heb dr ALWEER een setje wielen bij (sebring G60 voor in de winter(alsof de golf dan al de weg op kan...yeah right))

Sander
30-08-2006, 14:59
Hoorde van Koen dat de Magnat classic 360 op ebay bijna voor niets wordt verkocht. Ik zie er eentje voor 1,50 euro 6 uur voor sluiting. Dat was altijd een topper in z'n prijsklasse. Dan zou je evt wel eerst voor een nieuw setje speakers erbij kunnen gaan. Kan die Magnat altijd weer op marktplaats als je een betere hebt gekocht.

breadfan83
05-09-2006, 01:50
Hoorde van Koen dat de Magnat classic 360 op ebay bijna voor niets wordt verkocht. Ik zie er eentje voor 1,50 euro 6 uur voor sluiting. Dat was altijd een topper in z'n prijsklasse. Dan zou je evt wel eerst voor een nieuw setje speakers erbij kunnen gaan. Kan die Magnat altijd weer op marktplaats als je een betere hebt gekocht.

Waarom lees ik dit nu pas!?! :chair:

Ik zal zien of er nog iets soortgelijks te vinden is, iig bedankt voor de tip!

Edit, er staat nu zelfs nog een goedkopere op Ebay :D
Magnat für nur EINEN EURO!
Wel nog twaalf uur te gaan, maar d'r staan er meerdere goedkope op.


Nu moet alleen niet heel het forum erop gaan bieden!!! :chair:

breadfan83
05-10-2006, 20:14
ik heb van de week een setje subs binnengekregen (gebruikt) van pioneer
op zich nix bijzonders, maar ik moest onderdelen kwijt, iemand anders moest van zijn subs af, ruilen was n optie... vandaar
het gaat om een setje TS-W203F
350W max - 120W RMS
kan iemand me vertellen of dit een beetje goed spul is?

ik vraag dit vooral omdat ik alweer een andere sub heb gezien, of eigenlijk twee
het gaat hierbij om een setje Kicker C10 subs, op aanraden van enkelen hier heb ik effe naar dit merk gekeken en een goedkoop setje gevonden

ik wilde dan miss die pioneers weer doorverkopen, aan mn broertje geven, of miss in de auto erbij zetten
is het mogelijk (en heeft het nut) de pioneers naast de kickers te zetten, of de kickers in de koffer te gooien en de pioneers ergens voorin?

en wat is aan te raden mbt versterker? moet de versterker een hogere RMS waarde hebben dan de speakers, of juist andersom?

heeft er trouwens iemand ervaring met een van deze twee subs, dan zou ik graag horen wat jullie er van vinden

thx!

edit: nog effe dr bij zetten dat die Kickers een RMS waarde hebben van 150 watt, en maximaal op 300 zitten
ik dacht dat het eerst om de CVR ging, maar was niet zo, maar de prijs blijft nog steeds gunstig...
of zou ik juist beter een 10 inch uit de CVR-serie kunnen pakken?

Sander
16-10-2006, 21:38
Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in de Kicker's dan de Pioneer's. Ik zou zeggen, zoek de inhoudsmaten van de Pioneer's op, maak op zaterdag een mooi kistje op maat en proberen maar. Persoonlijk zou ik trouwens liever één 12" hebben dan twee van 10".
Een 12" gebrugd op een versterker speelt meestal lager dan twee 10" en hard genoeg gaat het allebei.
Een vriend van me had 10 geleden een setup met 16cm Polk composet voorin, 12" JL subwoofer achterin en dat spelend op een 4-kanaals Phoenix Gold versterker. Speelde en fantastisch en zou vandaag de dag op E-bay voor niet al te veel bij elkaar te sprokkelen moeten zijn.
Less is more.....tenzij je een veel laag, veel hoog en van alle kanten liefhebber bent.

breadfan83
16-10-2006, 21:42
Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in de Kicker's dan de Pioneer's. Ik zou zeggen, zoek de inhoudsmaten van de Pioneer's op, maak op zaterdag een mooi kistje op maat en proberen maar. Persoonlijk zou ik trouwens liever één 12" hebben dan twee van 10".
Een 12" gebrugd op een versterker speelt meestal lager dan twee 10" en hard genoeg gaat het allebei.
Een vriend van me had 10 geleden een setup met 16cm Polk composet voorin, 12" JL subwoofer achterin en dat spelend op een 4-kanaals Phoenix Gold versterker. Speelde en fantastisch en zou vandaag de dag op E-bay voor niet al te veel bij elkaar te sprokkelen moeten zijn.
Less is more.....tenzij je een veel laag, veel hoog en van alle kanten liefhebber bent.


Ik ben snel laag, en veel hoog liefhebber.
Ik ga eens kijken wat dat alles zou gaan kosten, dan weet ik wat ik ongeveer kwijt ga zijn, maar het wordt alweer uitgesteld vanwege 'n bekeuring. Het geld dat ik opzij had gezet hiervoor gaat weer naar moedertje overheid.

Sander
17-10-2006, 23:03
Hou je er wel rekening mee dat wanneer je in een Golf 2 16 cm speakers in de deur gaat stoppen dat je er niet aan ontkomt om zelf mdf deurbakken te maken en die netjes met skai/leer te bekleden? Die 13 cm in de originele deurbak van croky plastic is gegarandeerd drama i.c.m. met een versterker.