View Full Version : G60 air/fuel ratio??
Fahrvergnugen
01-08-2006, 19:33
Ik heb sinds het weekend een Air/Fuel ratio meter van Autometer aangesloten (gewoon omdat ik het had liggen).
simpel een + en een - en de derde draad op het signaal van de Lambda Sonde (paars)
volgens de papieren die bij de meter zitten zou hij ergens in het oranje gebied aan moeten geven (rood=arm, oranje=normaal en groen=rijk)
als ik nu de motor start en stationair laat lopen gaat hij heel langzaam op en neer van 0 (heel arm) tot ongeveer max.oranje, en hoe meer gas ik geef (ook tijdens rijden) hoe sneller hij op en neer gaat.
Iemand een iedee wat hier aan de hand kan zijn??????, hij zou volgens mij wel moeten reageren op gas geven en loslaten maar niet bij constant rijden??
Alvast bedankt.
Gr,
Paul.
Rallye-VR6t
01-08-2006, 20:08
Het is lastig om een verklaring te geven van de meter.
Maar ik weet dat de voeding van de AF meter erg nauwkeurig komt.
Mijn eigen AF meter kan ik rijker krijgen als ik de ventilator aan zet.... :redface:
De meter is wel continue bezig met lampjes op en neer.
Maar bij constant gas houden moet deze wel eens op een waarde blijven staan.
Is dat dus niet het geval....denk ik dat de voeding niet helemaal fris is van vervuiling.
Probeer eens een condensator over de voeding te plaatsen.
Deze werkt als buffer over een rimpelende spanning. (simpel gezegd.)
Let op de + en - aansluiting van de condensator.!
Rallye20vtrs
01-08-2006, 20:59
ik heb ook autometer en voor deze meters zijn speciale lambdasonde te krijgen dat moet als het goed is ook in de beschrijving staan maar als ik dit zo lees kan ook je massa niet goed zijn, want als je sonde goed werkt blijft hij van rijk naar arm schieten alleen als je lambda op temp. is dit duurd ongeveer 20 min.
En hij gaat sneller naarmate er meer lucht/brandstof ervoorbij komt, dus stationair kan hij langzamer gaan.
Rallyegolf20vt
01-08-2006, 21:23
Een lambdasonde regelt altijd bij .Niet in de warmdraaifase (Open loop)
Wanneer je hier een analoge voltmeter op aansluit zul je dit kunnen zien .
Deze zal dan schommelen tussen ongeveer 0.7 tot 1.1 volt .
Dit zelfde zie je ook op je a/f ratio meter , alleen dan met ledjes .
Afhankelijk van wat de lambda meet zal de motor meer of minder benzine inspuiten .
Dit gebeurd in millisec. dus zul je altijd een slingerend signaal hebben .
Rallye20vtrs
01-08-2006, 21:31
lambdasonde werken als goed zijn tussen 0,1 en 0,9 en ze meten eigenlijk alleen lucht in de uitlaat en werken niet in open loop das waar en ze kosten veel te veel
Rallyegolf20vt
02-08-2006, 10:14
lambdasonde werken als goed zijn tussen 0,1 en 0,9 en ze meten eigenlijk alleen lucht in de uitlaat en werken niet in open loop das waar en ze kosten veel te veel
Ze meten eigenlijk de hoeveelheid zuurstof in de uitlaatgassen .
Veel zuurstof , arm mengsel , weinig zuurstof rijk mengsel .
En ze kosten inderdaad veel te veel .
Daarom heb ik voor de a/f meter een universele lambdasonde gekocht met
1 draad .
Deze zijn een stuk goedkoper :)
Fahrvergnugen
02-08-2006, 15:42
Bedankt voor de reacties,
Ik begrijp dat het signaal altijd iets schommeld (een paar ledjes) maar van 0 naar max.oranje lijkt me niet goed en zeker niet als hij dit constand blijft doen.
maar als ik dit zo lees kan ook je massa niet goed zijn, want als je sonde goed werkt blijft hij van rijk naar arm schieten alleen als je lambda op temp. is dit duurd ongeveer 20 min.
En hij gaat sneller naarmate er meer lucht/brandstof ervoorbij komt, dus stationair kan hij langzamer gaan.
dit verhaal kan ik niet helemaal volgen.
ik weet dat er autometer sondes te koop zijn maar mijn G60 sonde moet ook kunnen werken.
als je sonde goed werkt blijft hij van rijk naar arm schieten als je sonde op temp.is???
is hij na 20 min. koud dan???
Gr,
Paul.
Dennis@polo86c.nl
02-08-2006, 18:00
Lambda-waarde schommelt altijd wat heen en weer, dat komt door de regeling die daar aan vast hangt.
Maar extreem heen en weer hoort niet zo.
Heb je de mogelijkheid een andere sonde te proberen? Deze hebben namelijk ook niet het eeuwige leven.
Wat ook belangrijk is, is dat de sonde op werktemperatuur komt. Evt. via interne elektrische verwarming, of op een dusdanige plek in de uitlaat dat die temperatuur wordt gehaald.
Heb net ook zo'n display in elkaar gezet, moet alleen nog aangesloten worden.
Daar zit wél een spanningsregulator naar 5V op, die ervoor zorgt dat overige belastingen het meetsignaal niet beinvloeden.
Zal nog wel berichten wat er bij mij op het display te zien is.
Rallye20vtrs
02-08-2006, 20:20
Bedankt voor de reacties,
Ik begrijp dat het signaal altijd iets schommeld (een paar ledjes) maar van 0 naar max.oranje lijkt me niet goed en zeker niet als hij dit constand blijft doen.
dit verhaal kan ik niet helemaal volgen.
ik weet dat er autometer sondes te koop zijn maar mijn G60 sonde moet ook kunnen werken.
als je sonde goed werkt blijft hij van rijk naar arm schieten als je sonde op temp.is???
is hij na 20 min. koud dan???
Gr,
Paul.
Sorry voor moeilijke uitleg zal het wat makelijker zeggen.
Een lambdasonde moet eerst warm zijn voor een goed signaal. Dit duurd ongeveer 15 tot 20 minuten.
Stationair geef hij niet bij alle auto's een signaal maar kan wel.
Ja je kan hem op je signaal draad van je g60 aansluiten en dan zou hij moeten werken.
Het maakt ook uit hoeveel draads je sonde is en hoe hij massa maakt bij 1 draads maakt de sonde maakt hij massa over je uit systeem naar je blokmassa bij een 2 draads sonde maakt hij massa over de andere draad deze is vaak zwart.
bij een 3 draads sonde heb je 1 witte draad deze is voor het voorverwarmings element in de sonde voor sneller opwarmen en dan heb je een grijze draad dit is signaal draad en 3 draad is zwart en dit is je massa voor je sonde deze gaat vaak door je computer(ECU) naar massa.
En ze meten inderdaad de hoeveelheid zuurstof in de onverbrande uitlaatgassen.
Fahrvergnugen
02-08-2006, 20:54
Sorry voor moeilijke uitleg zal het wat makelijker zeggen.
Een lambdasonde moet eerst warm zijn voor een goed signaal. Dit duurd ongeveer 15 tot 20 minuten.
Stationair geef hij niet bij alle auto's een signaal maar kan wel.
Ja je kan hem op je signaal draad van je g60 aansluiten en dan zou hij moeten werken.
Het maakt ook uit hoeveel draads je sonde is en hoe hij massa maakt bij 1 draads maakt de sonde maakt hij massa over je uit systeem naar je blokmassa bij een 2 draads sonde maakt hij massa over de andere draad deze is vaak zwart.
bij een 3 draads sonde heb je 1 witte draad deze is voor het voorverwarmings element in de sonde voor sneller opwarmen en dan heb je een grijze draad dit is signaal draad en 3 draad is zwart en dit is je massa voor je sonde deze gaat vaak door je computer(ECU) naar massa.
En ze meten inderdaad de hoeveelheid zuurstof in de onverbrande uitlaatgassen.
Ik heb er een met verwarming maar ik ben niet bang dat ik hem verkeerd aangesloten heb.
vandaag nog even gereden en de meter goed in de gaten gehouden; toen ik hem koud starte bleef de meter gewoon rustig aangeven, tijdens rijden deed hij dit +/- de eerste 5 minuten ook nog maar hierna ging het weer van min. naar bijna max. op en neer.
ik zal binnenkort de massa nog even controleren, maar verder nog iemand sugesties? kan er ook ergens een andere sensor kappot (stel dat de waardes juist zijn)??????
Gr,
Paul.
Rallye20vtrs
04-08-2006, 10:07
ik heb met iemand meegereden en die deed het zelfde wat jij zeg na 5 min van max naar min gaan en hij zij dat hij altijd het zo deed dus ik denk dat het goed is
kun je een voltmeterje aansluiten in plaats van de A/F meter? wat zijn dan je waardes. want die horen volgens mij tussen de 0,9 en 1,1 volt te liggen.
kan het namelijk niet gewoon zijn dat je metertje gewoon supergevoelig is? dus dat hij bij 0,9 volt helemaal in de min staat en bij 1,1 volt helemaal in de plus. want dat hoort eigenlijk zo.
een lambda regel pendelt namelijk altijd. hij meet arm, hij spuit meer in en meet vervolgens dat het (te) rijk is en spuit dus weer minder in. gemiddeld spuit hij precies genoeg in zou je kunnen zeggen, afhankelijk van hoe modern hij is gaat dit sneller. de eeste systemen regelden af in ongeveer 10 seconden, of iets dergelijks, terwijl het nu een kwestie van 50 miliseconden is.
maar probeer eens te meten wat de voltages zijn die je meet op de lambdasensor :)
db
Fahrvergnugen
04-08-2006, 16:28
kun je een voltmeterje aansluiten in plaats van de A/F meter? wat zijn dan je waardes. want die horen volgens mij tussen de 0,9 en 1,1 volt te liggen.
kan het namelijk niet gewoon zijn dat je metertje gewoon supergevoelig is? dus dat hij bij 0,9 volt helemaal in de min staat en bij 1,1 volt helemaal in de plus. want dat hoort eigenlijk zo.
een lambda regel pendelt namelijk altijd. hij meet arm, hij spuit meer in en meet vervolgens dat het (te) rijk is en spuit dus weer minder in. gemiddeld spuit hij precies genoeg in zou je kunnen zeggen, afhankelijk van hoe modern hij is gaat dit sneller. de eeste systemen regelden af in ongeveer 10 seconden, of iets dergelijks, terwijl het nu een kwestie van 50 miliseconden is.
maar probeer eens te meten wat de voltages zijn die je meet op de lambdasensor :)
db
Ik zal in het weekend het een en ander proberen te meten, de motor is zoals al verteld een 1.8G60 en de meter is +/- een jaar oud dus het regelen en meten zal vrij snel zijn.
Gr,
Paul.
Rallye20vtrs
04-08-2006, 20:06
lambdasnde werkt tussen 0,1 en 0,9 volt en ik heb zelf ook autometer en ook air/fuel ratio meter van autometer met nieuwe lambdasonde en er gebeurd het zelfde als wat jij zeg
Fahrvergnugen
05-08-2006, 11:18
Een lambdasonde regelt altijd bij .Niet in de warmdraaifase (Open loop)
Wanneer je hier een analoge voltmeter op aansluit zul je dit kunnen zien .
Deze zal dan schommelen tussen ongeveer 0.7 tot 1.1 volt .
Dit zelfde zie je ook op je a/f ratio meter , alleen dan met ledjes .
Afhankelijk van wat de lambda meet zal de motor meer of minder benzine inspuiten .
Dit gebeurd in millisec. dus zul je altijd een slingerend signaal hebben .
zoals zovelen van ons ook wel zullen doen heb ik nadat ik alles geinstalleerd had pas de papieren die bij de meter zitten een keer goed gelezen.
ook hierin staat vermeld zoals ralleygolf20vt hierboven omschrijft dat deze aktie bij closed loop normaal is.
dus bij koude start brand er 1 of 2 ledjes (open loop) en als de motor warmer wordt (closed loop) gaat hij behoorlijk op en neer en bij gas geven of loslaten geeft hij weer rustig aan.
lambdasnde werkt tussen 0,1 en 0,9 volt en ik heb zelf ook autometer en ook air/fuel ratio meter van autometer met nieuwe lambdasonde en er gebeurd het zelfde als wat jij zeg
volgens de beschrijving die bij de meter zit werkt de meter tussen 0 en 1 volt.
prettig vindt ik zo'n zenuwachtige meter niet, maar het blijkt dus wel goed te zijn.
Gr,
Paul.
Rallye20vtrs
05-08-2006, 16:25
:D :D :D :D :D je ken het het beste zien als je een scope aansluit op dat draadje(van je lambdasonde) of een computer die de data uit ken lezen van de auto als deze draaid maar gelukkig werkt hij goed en ja je wordt gek van dat metertje daarom zie je vaak dat ze hem ergens stoppen dat je hem niet snel ziet of alleen als het moet
Dennis@polo86c.nl
06-08-2006, 22:19
Heb vandaag ook een lamda-display aangesloten, en zie hetzelfde als wat jij beschrijft.
En ik denk dat het ook wel te verklaren is:
Bij een closed loop labdasonde-systeem wordt er geprobeerd de verbranding stochiometrisch te laten verlopen (volledige verbranding).
Het probleem met de standaard (narrow band) sonde is dat het uitgangssignaal niet lineair is met de mengselverhouding.
In de grafiek zie je dat het uitgangssignaal van de sonde een heel steil verloop heeft rond het stochiometrische punt. Dat zal ook de reden zijn dat display constant heen en weer pendelt tussen arm en rijk. Het motormanagement kan namelijk alleen meten of het mengsel te arm of te rijk is.
Bij een wideband-lamdasensor is de verhouding wel mooi lineair.
http://www.megamanual.com/v22manual/wbvolts.gif
Rallye-VR6t
07-08-2006, 07:22
En als je het anders wilt, dan pak je toch een lasmoer en zet je er een 2e Lambda bij. Een simpele 1 draads universeel 35euro en je bent koopman.
Als je een G60 bij Jeroen Dik laat tuning, kun je ook de huidige Lambda laten vervallen. Dan kun je dus de orginele weer gebruiken.
Ik rij dus zonder lambda voor de motor, maar wel 1 voor de meter :)
Fahrvergnugen
07-08-2006, 08:38
Heb vandaag ook een lamda-display aangesloten, en zie hetzelfde als wat jij beschrijft.
En ik denk dat het ook wel te verklaren is:
Bij een closed loop labdasonde-systeem wordt er geprobeerd de verbranding stochiometrisch te laten verlopen (volledige verbranding).
Het probleem met de standaard (narrow band) sonde is dat het uitgangssignaal niet lineair is met de mengselverhouding.
In de grafiek zie je dat het uitgangssignaal van de sonde een heel steil verloop heeft rond het stochiometrische punt. Dat zal ook de reden zijn dat display constant heen en weer pendelt tussen arm en rijk. Het motormanagement kan namelijk alleen meten of het mengsel te arm of te rijk is.
Bij een wideband-lamdasensor is de verhouding wel mooi lineair.
http://www.megamanual.com/v22manual/wbvolts.gif
het grafiekje heb ik in het weekend ook zitten bekijken, zoals je zegt; het is dus te verklaren.
Gr,
Paul.
Fahrvergnugen
07-08-2006, 08:43
Ik rij dus zonder lambda voor de motor, maar wel 1 voor de meter :)
Klinkt goed, heb je meer info?
Een 8klepper met 295pk? Jazeker....
heb je hier een site of iets dergelijks van, want hier wil ik meer van weten.
Gr,
Paul.
Dennis@polo86c.nl
07-08-2006, 08:55
En als je het anders wilt, dan pak je toch een lasmoer en zet je er een 2e Lambda bij. Een simpele 1 draads universeel 35euro en je bent koopman.
Dan blijf je natuurlijk hetzelfde signaal in het display zien ;)
Rallye20vtrs
07-08-2006, 20:29
wide band is van de laaste auto's dus daar heb je nog geen last van maar gelukkig is het opgelost :)
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.